Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، عدم اقدام عاجل برای تامین بودجه ارزی شبکه های برون مرزی را مساوی با قطع بازوی دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران دانست و از دولت خواست با حذف هزینه های اضافه از حذف این شبکه ها به ویژه پرس تی وی جلوگیری کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، در هفته های گذشته قطع برنامه های شبکه های برون مرزی صدا و سیما روی ماهواره های جهانی به دلیل بدهی ارزی موضوع داغ فضای رسانه ای کشور بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین زمینه و برای بررسی راه های برون رفت از این وضعیت با «احمد نادری» نماینده مردم تهران در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به گفتگو نشسته ایم:

 

 

فعالیت شبکه پرس تی وی از آغاز تاسیس تاکنون را چگونه ارزیابی می کنید؟

تاسیس شبکه پرس تی وی را باید یک نقطه عطف در فعالیت های سازمان صدا و سیما و در فعالیت های کلی دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران دانست. این شبکه در واقع شبکه ای نوپا بود، چندین سال قبل و وقتی که تاسیس شد کسی فکر نمی کرد بتواند تبدیل به یکی از شبکه ای آلترناتیو جدی شود و در مقابل جریان رسانه های اصلی جهانی قرار بگیرد و تا این حد ببالد. در واقع ما می بینیم که این نهال نوپا ، پا می گیرد و تبدیل به یک درخت تنومند و قطور می شود و امروزه در مقابل طوفان هایی که قدرت های سلطه جو در فضای رسانه  ایجاد کرده اند، می ایستد.

 

این رسانه نه تنها در مقابل طوفان ها مقاومت می کند بلکه در حالت مبارزه به سر می برد، آن هم در میدانی که به آن میدان سلطه رسانه ای می گویند. لذا این سیر تاسیس پرس تی وی را وقتی از اول تا آخر نگاه می کنیم در مجموع فضای مثبتی بوده و هم در بحث محتوا و هم بحث تکنیکالش هر دو با هم به خوبی جلو آمده اند و در واقع ما می بینیم که به یک ترکیب هماهنگ و موزون رسیده،  اگر چه ممکن است نقطه ضعف هایی هم مثل همه رسانه های دیگر داشته باشد اما نکته ای که مهم است این است که این شبکه سیر مثبتی داشته و موفق به جذب مخاطبان زیادی از سراسر جهان شده است، این یکی از موفقیت های جمهوری اسلامی ایران در عرصه دیپلماسی عمومی است که باید به آن افتخار کرد. من معتقد هستم که باید پرس تی وی ها به وجود بیایند و تکثیر شوند.

 

 

ارزیابی شما از مواضعی که شبکه برون مرزی پرس تی وی در مسائل مهم مثل برجام، جنگ سوریه و سایر روابط دیپلماتیک تاکنون و طی این سال ها اتخاذ کرده، چیست؟

پرس تی وی مافوق همه سیاست های داخلی جمهوری اسلامی باید حرکت کند چون پرس تی وی ابزار جمهوری اسلامی ایران در حوزه دیپلماسی عمومی است، لذا این شبکه در سال های بعد از بحران سوریه به طور خاص توانسته در کنار سایر رسانه های آلترناتیو مثل المیادین و عمدتا عربی زبان ها به خوبی بدرخشد و در بحث بحران سوریه یک قرائت و یک روایت متفاوت ارائه دهد؛ متفاوت تر از آن چیزی که رسانه های جریان سلطه می خواستند. این شبکه توانست در بسیاری از مواقع فضا را آن چنان که هست نشان دهد و نگذارد جنگی که علیه سوریه در جریان است در فضای رسانه هم اتفاق بیفتد، لذا کارنامه پرس تی وی در دفاع از حقوق مردم سوریه در سال های اخیر و دفاع از دولت قانونی و مشروع سوریه کارنامه قابل قبولی است.

 

 

با این تفاسیر، قطع برنامه های شبکه پرس تی وی به دلیل مشکلات مالی و محدودیت های بودجه ای معاونت برون مرزی صدا و سیما چه تاثیراتی خواهد داشت؟

قطع پرس تی وی یعنی قطع یکی از بازو های جدی دیپلماسی عمومی ایران و خدشه بسیار جدی به سیاست های کلی جمهوری اسلامی ایران و منافع کشورمان می زند، این اتفاق   با توجیه اینکه کمبود بودجه است نباید بیفتد.

 

دوستان از هزینه های جاری زائدی که بعضا در دستگاه ها، وزارت خانه ها و در خود دولت است بزنند ولی بودجه برون مرزی را محدود نکنند، بودجه برون مرزی ارتباط مستقیم پیدا می کند با اهمیت جمهوری اسلامی ایران لذا اگر پرس تی وی قطع شود به نظر من ضربه بسیار بسیار جدی به دیپلماسی کلی جمهوری اسلامی ایران زده می شود.

 

در فضای امروز که یک جنگ تمام عیار در عرصه بین الملل داریم، این رسانه ها هستند که در خط مقدم آن جنگ قرار دارند. اساسا در فضای روابط بین الملل امروز اولا جنگ ها در فضای رسانه ای انجام می شود و ثانیا حتی اگر جنگ واقعی هم وجود داشته باشد تا در مورد آن جنگ در رسانه ادراک ذهنی - اجتماعی به وجود نیامده باشد و خط دهی افکار عمومی به وجود نیامده باشد، اساسا نمی توان جنگ واقعی را اداره کرد یا به راه انداخت، لذا این نشان از اهمیت رسانه می دهد و اگر که رسانه های برون مرزی جمهوری اسلامی ایران با مشکل روبه رو شوند قاعدتا دیپلماسی کلی جمهوری اسلامی ایران با خلاء و مشکل مواجه می شود و این اصلا قابل پذیرش نیست.

 

 

مشخصا راه حل های پیش روی مجلس و دولت برای رفع مشکلات جاری شبکه های برون مرزی چیست؟

بحران مالی مسئله جدیدی نیست اما امسال مقداری شدید تر شده، تحریم ها، وقوع کرونا و... این مسئله را تشدید کرده است، منتها ما باید هزینه های زائد را حذف کنیم نه هزینه هایی که برای دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران ضرورت دارد، راه برون رفت  از این مشکل این است که دوستان محترم در دولت و در جاهای دیگر از هزینه های جاری و زائدشان بزنند که بودجه دیپلماسی کشور را قطع نکنند.

 

 

چشم انداز پیش روی شبکه های برون مرزی را چگونه می بینید؟

چشم اندازی که برای برون مرزی ها باید در نظر گرفت این است که باید به آنجایی برسیم که اولا مخاطبان شبکه های برون مرزی ما از اینکه هست به مراتب بیشتر شود و ثانیا ما بتوانیم به زبان های مختلف پر گویش و پر طرفدار دنیا شبکه های به روز، کارآمد با اهداف هم خبر رسانی هم سرگرمی و امثالهم داشته باشیم، این در واقع چشم اندازی است که من برای برون مرزی ها متصورم و اگر به اینجا برسیم که در بحث خبری و افکار عمومی دنیا را در جریان قرار دهیم و متقاعد کنیم، در بحث سرگرمی بتوانیم بهترین سر گرمی ها را در اختیار مردم دنیا قرار دهیم و  اساسا مخاطبانمان را از سراسر دنیا بیشتر کنیم، آن موقع می توانیم بگوییم که دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران موفق بوده است.

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: احمد نادری پرس تی وی مجلس شورای اسلامی دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران شبکه های برون مرزی فضای رسانه پرس تی رسانه ها شبکه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۷۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاه پاسداران از درون و برون کشور در حال مجاهدت در راه حق است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری ظهر یکشنبه در مراسم بزرگداشت سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه اندیشه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نشأت گرفته از ایمان الهی است، گفت: این نهاد الهی از بدو تأسیس تاکنون از درون و برون کشور در حال مجاهدت در راه حق است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در ادامه با اشاره به نقش استراتژیکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه تصریح کرد: سپاه از زوایای مختلفی همچون دفاعی، عمرانی، سازندگی، فرهنگی، سیاسی و غیره نقش بسیار مؤثری را تاکنون در کشور و بیرون از مرزها به ارمغان آورده است.

وی در پایان اذعان کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بعد از دوران ۸ سال دفاع مقدس در عرصه‌های متعددی سبب سربلندی، افتخار و قدرت امت اسلامی و یکی از مؤلفه‌های اقتدار بین‌المللی در کشور شد.

کد خبر 6084563

دیگر خبرها

  • افزایش همکاری‌های مرزی ایران و کویت
  • گسترش همکاری مرزبانان ایران و کویت در مرزهای مشترک دریایی
  • تاکید بر تقویت همکاری مرزبانان ایران و کویت در مرزهای مشترک دریایی
  • استقبال ایران از توافق مرزی آذربایجان و ارمنستان
  • ایران به توافقات انجام شده بین آذربایجان و جمهوری ارمنستان احترام می‌گذارد
  • کنعانی: آمریکا زیر میز دیپلماسی زد نه ایران | اقدام ایذایی در اصفهان، بی‌ارزش بود
  • هشدار روزنامه جمهوری اسلامی درباره اختلاف میان ایران و کشور‌های عربی
  • کنعانی: در برجام آمریکا زیر میز دیپلماسی زد نه ایران/ اقدام ایذایی در اصفهان اقدامی بی‌ارزش بود
  • سپاه پاسداران از درون و برون کشور در حال مجاهدت در راه حق است
  • سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازوی توانمند ولایت فقیه است