Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت الله فاضل‌لنکرانی در مراسم رونمایی از سامانه پژوهش «مپفا » گفت: راه اندازی سامانه پژوهش «مپفا » مرکزفقهی ائمه اطهار(ع) قدم بزرگی برای خود حوزه علمیه قم برای ساماندهی و ارتقای فعالیت های پژوهشی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، مراسم رونمایی از سامانه پژوهش «مپفا » مرکزفقهی ائمه اطهار(ع) با حضور آیت الله محمدجواد فاضل‌لنکرانی امروز (شنبه14 تیر) در این مرکز برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

آیت الله فاضل‌لنکرانی در ابتدای این مراسم خاطرنشان کرد: در این ایام که مصادف با ولادت علی بن موسی الرضا علیه آلاف التهیة و الثناء است ان شاء الله از آن وجود مقدس استمداد می‌کنیم و او را واسطه قرار می‌دهیم برای رونق کارهای پژوهشی مرکز، ارتقای بخش پژوهش و همه امور مرکز با نام خدای تبارک و تعالی این را افتتاح می‌کنیم.

 

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان داشت: بسیار خوشحالیم که حوزه علمیه و این مرکز فقهی ائمه اطهاربه مرور زمان گام‌های بلندتری را برمی‌دارد و این حاکی از لطف و عنایت خدای تبارک و تعالی و دعای ائمه معصومین خصوصاً امام زمان (عج) است، ما هم در بخش آموزش موفقیت‌هایی را داریم آنجا هم با فکر و طرح جدید، قدم‌های جدیدی را برمی‌دارند در بخش پژوهش بحمدالله مشاهده و ملاحظه می‌کنیم که یک رونقی در پژوهش در حال شکل‌گیری است و برای ما بسیار امیدآفرین است.

 

وی با بیان این که در چنین مراکزی یک چنین سامانه‌ای مورد نیاز است، گفت: باوجوداین سامانه هر یک از این گروههای پژوهشی که ما داریم باید نواقصشان برطرف شود؛ این سامانه کار مجموعه و کار محقق را بسیار آسان می‌کند، در سال‌های گذشته، گاهی اوقات یک محققی طرحش اینجاآمده حتی ما هزینه کردیم ولی متوقف شده و نه دلیل توقفش برای ما روشن شد و چرا پیگیری نشد؟ آیا کوتاهی از ناحیه مجموعه ما بوده یا از ناحیه آن محقق بوده؟

 

آیت الله فاضل‌لنکرانی اضافه کرد: کار پژوهشی را باید مثل یک ساختمانی که در حال احداثش هستیم قدم به قدم جلو ببریم و نگذاریم در آن خلأ و توقف و رکودی به وجود بیاید وبا این سامانه مدیر و مسئول پژوهش را بر نیازهای پژوهشی کاملاً مسلط می‌کند، ما به چه پژوهش‌هایی نیاز داریم و بعداً هم بخواهیم ارائه بدهیم، یک وقتی من در یکی از صحبتهایم گفته بودم که ما در سال گذشته این مرکز تخصصی بیش از 70 کار پژوهشی داشتند، وقتی تمام این خصوصیات سامانه موجود باشد، هم برای درون مجموعه و هم برای برون مجموعه، این سامانه بسیار ضرورت دارد.

 

وی با اشاره به دیگر فواید این سامانه خاطرنشان کرد: یک محققی آمده راجع به یک موضوعی تحقیق کرده، راجع به فقه حکومتی تا اینجا رسانده، اینجا خود آن محقق یا دیگران که بعداً این تحقیق را کار می‌کنند خلأها و نواقصش را باید مشخص کنند که محقق بعدی بیاید آن خلأها را تکمیل کند، الآن در حوزه ما و دانشگاه‌ها هم موجود است، گاهی یک تحقیقی را یک محقق انجام می‌دهد تمام می‌شود و محقق دیگری از اول می‌خواهد شروع کند، از باء بسم الله می‌خواهد شروع کند، این ضرورتی ندارد! شما باید بیائید این تحقیقی که این محقق کرده، این تا کجا رسانده؟ از سؤالاتی که در آن پژوهش مطرح است به چند سؤالش پاسخ داده و چند سؤالش باقی مانده؟ این سؤالاتی که باقی مانده را محقق دیگر بیاید تکمیل کند که به نظرم قوت اصلی این سامانه و تأثیر اصلی اش غیر از آثار و فوائد دیگری که دارد در این مرحله است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در هر موضوع پژوهشی یک محققی مراجعه کند به مسئول محترم پژوهش و بگوید من در این موضوع می‌خواهم کار کنم، آن مسئول محترم سامانه را بررسی کند ببیند چه کسی کار کرده تا کجا رسیده؟ چه مقدار نیاز به تکمیل دارد آن مراحل تکمیلی‌اش را بیاید از محقق بخواهد انجام بدهد.

 

وی تأکید کرد: خدای تبارک و تعالی را بر این موفقیت شکر می‌کنم این یک قدم بزرگی برای خود حوزه علمیه است، علاوه بر اینکه یک افتخاری برای مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام است یک موفقیت و توفیق بزرگی برای حوزه علمیه است از معاونت پژوهش سؤال کردم نظیر این سامانه را جایی داریم؟ ایشان گفتند، شاید لااقل در حوزه نداشته باشیم، بیرون از حوزه را من اطلاع ندارم که ایا دانشگاه‌ها دارند یا نه؟

 

آیت الله فاضل‌لنکرانی با بیان این که ذهن واقعاً یک امانتی از جانب خدا است، یادآور شد: انسان هر چه عمر برایش می‌گذرد می‌بیند چقدر از این ذهن کم استفاده کرده، یا گاهی اوقات در خیالات و آرزوهای دنیوی و در مسائل غیر انسانی این ذهن را فعال کرده، ذهن در مسیر نورانیّت و در مسیر حقیقت وقتی قرار بگیرد خلاقیتی که داشته باشد انسان را با یک حقایق زیادی مواجه می‌کند.

 

وی اضافه کرد: این ملکوت آسمان و زمین که در آیات قرآن آمده بعید نیست که یکی از ابعادش همین رؤیت این حقایق باشد که ذهن به یک مرحله‌ای برسد که حقایق را ببیند، حقایق علمی را انسان بتواند مشاهده کند و این بزرگ‌ترین دعایی است که ما می‌توانیم کنیم امیدوارم به برکت ولادت امام رضا(ع) آن حضرت همه حوزه‌های علمیه و همه علما و بزرگان و همه مجموعه‌های علمی بالخصوص این مرکز که به نام مبارک خود ائمه اطهار است حضرت دعا کنند و ما بتوانیم قدم‌های بزرگ‌تری را در این ایامی که از عمر باقی مانده ان شاء الله برای اسلام، برای شیعه، برای فقه، برای کلام، برای تفسیر، برای همه ابعاد دین داشته باشیم.

 

لازم به توضیح است، قبل ازسخنرانی آیت الله فاضل‌لنکرانی، حجت الاسلام و المسلمین حسینی‌خواه معاون پژوهش مرکزفقهی ائمه اطهار(ع) به تبین اهداف وراه اندازی سامانه «مپفا»پرداخت و اظهار داشت: سامانه پژوهش اولین بار در مرکزفقهی ائمه اطهار(ع) راه اندازی شده است.

 

وی بیان داشت: با توجه به اینکه عمده فعالیت‌هایی که در معاونت پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار صورت می‌گیرد، جذب و تدوین طرح‌ها و پروژه‌های پژوهشی است در کنار سایر فعالیت‌هایی که در حوزه معاونت وجود دارد و نکته مهم در این مسئله کارآمدی و به روز بودن تحقیقات و پژوهش‌های فقهی است، لذا عنصر زمان به عنوان یک عنصر کلیدی در این مهم و در این فرآیند نقش ایفا می‌کند و ضرورت طرح‌ها و تحقیقات در به انجام رسیدن‌شان در مدت مشخص شده کاملاً در معاونت پژوهش محسوس است.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خواه یادآور شد: با گذشت بیش از یک دهه از آغاز فعالیتهای پژوهشی معاونت پژوهش و گسترده شدن حجم پرونده‌ها و فعالیت‌های معاونت پژوهش و لزوم کنار گذاشتن شیوه سنتی مبتنی بر کاغذ و جمع‌آوری اسناد، معاونت حرکت به سوی الکترونیکی شدن فرآیندهای پژوهشی و دسترسی آسان و سریع به اطلاعات پروژه‌های پژوهشی، پژوهشگران، اساتید و خبرگان امور پژوهشی را در دستور کار خود قرار داد و با موافقت و حمایت رئیس معظم مرکز با همکاری معاونت محترم فناوری اطلاعات این سامانه در دست اقدام قرار گرفت.

 

وی تصریح کرد: سامانه‌ای که امروز از آن رونمایی می‌کنیم نقطه شروع و فصل جدیدی است شاهد حرکت پر شتاب در معاونت پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خواهیم بود، نظارت بر پرونده‌های پژوهشی و قراردادهای منعقده در معاونت پژوهش این امکان و ضرورت این مسئله را برای ما ایجاد کرد که چنین سامانه‌ای که به صورت برخط و آنلاین امکان گزارش‌گیری و اطلاع‌رسانی از روند فعالیت‌هایی که در یک پروژه پژوهشی در مرکز فقهی ائمه اطهار اعم از پروژه قرارداد طرح، پروژه نشر، پروژه تقریرات، پروژه ترجمه و سایر فعالیت‌هایی که در معاونت در حال اجراست به صورت آنلاین و برخط گزارش‌گیری و اطلاع‌رسانی داشته باشیم و همچنین اگر مشکلاتی در این امور ممکن است به وجود بیاید با توجه به سیستم آلارم‌دهی که این سامانه از آن برخوردار است می‌توانیم کارها را نظارت و اطلاع داشته باشیم.

 

معاون پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تأکید بر این که به طور خلاصه سه هدف را می‌توانیم به عنوان اهداف این سامانه بیان کنیم، گفت: اصلی‌ترین هدف استفاده بهینه در به انجام رسیدن تحقیقات است، با توجه به اینکه عرض کردم سامانه امکان گزارش‌گیری و آلارم‌دهی را داد و برخی از موضوعات و مسائل پژوهشی با توجه به اینکه اگر گذر زمان و مرور زمان بر آنها حاکم شود باعث می‌شود که دچار کهنگی شود، لذا به روز آمدن و نو بودن تحقیقات فقهی در مسائل مستحدثه سبب می‌شود که ما با این سامانه جلوی آفت تأخیر زمان در پروژه‌های پژوهشی را بگیریم.

 

وی اضافه کرد: دومین هدف پیش‌بینی و برنامه‌ریزی مناسب برای آینده است که با توجه به کارها و تحقیقاتی که در این سامانه ثبت شده است تحقیقات آتی ما با برنامه‌ریزی و نظارت بهتر، هدف‌گیری و جهت‌دهی پیدا می‌کند یعنی سامانه می‌تواند به عنوان یک برنامه‌ای آینده‌نگر در معاونت پژوهش مطرح باشد و همچنین این سامانه می‌تواند در ساخت و شکل‌دهی تحقیقات جدید و ارتباط تحقیقات جدید با تحقیقات پیشین به ما یاری برساند، ما در نظام مسائل موضوعات پژوهشی و فقهی گروههای مختلف پژوهشی که داریم با عنوان یک نخ تسبیح که سامانه می‌تواند به ما کمک کند که از پراکندگی موضوعات و پژوهش‌ها جلوگیری کنیم و موضوعات مرتبط با هم را در دستور کار معاونت قرار بدهیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خواه با بیان این که برای مدیریت پروژه‌های پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار پنج مرحله در نظر گرفتیم ،گفت: در مرحله اول اطلاعات مربوط به پروژه‌ها را جمع‌آوری و ذخیره می‌کنیم، می‌دانیم هر پروژه‌ای ازچند مرحله تشکیل شده چه مراحلی از آن فازها یا بخش‌ها به اتمام رسیده و چقدر با تأخیر این کار انجام شده، چه مراحلی باقی مانده، مجموعه اسناد مرتبط با هر پروژه را داریم از قراردادها و رسیدهای پرداخت ذخیره‌سازی می‌کنیم و همچنین در کنار این مراحل مباحث مربوط به ارزیابی‌هایی که هر پروژه انجام می‌شود نظر ارزیاب‌ها و امتیازهایی که داده می‌شود تمام این مستندات ریز ذخیره می‌شود تا ما ببینیم هر پروژه در چه وضعیتی قرار دارد.

 

وی اضافه کرد: مرحله دوم که در مرحله بعدی از اهمیت بالایی برخوردارا ست هم‌اکنون هر طرح پژوهشی که در معاونت محترم پژوهش تصویب می شد  به صورت دستی و کاغذی توسط پژوهشگر برای بررسی و داور داده می‌شد،این کار را کاملاً الکترونیک می‌کنیم یعنی پژوهشگر طرحش را در سیستم ثبت می‌کند طی روالی که در معاونت پژوهش وجود دارد عملیاتی می کند.

 

معاون پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان ساخت: مرحله سوم پژوهشگران خارج از قم هم بتوانند طرح‌های پژوهشی خودشان را در سایت مرکز فقهی ائمه ائمه اطهار ثبت کنند تا داوری بشود و حتی این آمادگی را داریم به صورت چند زبانه این کار را انجام بدهیم، محققینی که خارج از کشور هستند، زبان عربی و انگلیسی هم بتوانند طرح‌های خود را ثبت کنند و در آینده پروژه مپفا یک پروژه‌ای بر بستر اینترنت قابل دسترس همگان خواهد بود و محقق محترمی که مثلاً در مشهد حضور دارد بدون نیاز به حضور در مرکز حتی قراردادش را هم می‌تواند ببیند پرینت کند تنها کار فیزیکی که باید انجام بدهد اینست که آن قرارداد را پرینت کند و امضا کند و برای مرکز پست کند، بقیه روال صفر تا صد به صورت الکترونیک و مکانیزه انجام می‌شود.

 

وی با اشاره به مرحله چهارم خاطرنشان ساخت: این مرحله خبره‌یابی و انتخاب داور و ارزیاب است؛ بعد ازکه طرح‌ها و پروژه‌ها و کارهای پژوهشی که وارد سامانه مرکزمی‌شود ارزیاب‌ها روی اینها کار می‌کنند و نظر می‌دهند، بعد از مدتی ما یک مجموعه‌ای از طرح‌ها و محققینی را داریم که روی پژوه‌ها کار کردند و سیستم می‌تواند از این به بعد به عنوان یک ابزار خبره‌یاب عمل کند، به این معنا که وقتی پروژه جدیدی وارد سیستم می‌شود سیستم پیشنهاد می‌دهد که این سه نفر قبلاً با این موضوعات کار کردند یا ارزیابی کردند می‌تواند سیستم داور پیشنهاد بدهد، گاهی که پروژه جدید می‌آید این ابهام وجود دارد که این را به چه کسی بدهیم، حوزه تخصصی چه کسی هست؟ قاعدتاً‌ در چنین شرایطی به ذهن مراجعه می‌شود، ولی وقتی بانک اطلاعات ما کامل بشود بعد از یک مدت بحث خبره‌یابی و انتخاب داور و ارزیاب همه سیستمی انجام می‌شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خواه خاطرنشان کرد: در مرحله پنجم بخش شبکه پژوهشگران مرکز هست، این همه پژوهشگر و محقق در مرکز داریم، این همه کار پژوهشی انجام شده ولی این رزومه یا فعالیتهای پژوهشی محققان و مدیران مرکز در جایی دیده نشده، بنابراین شبکه پژوهشگران مرکز در فاز پنجم وقتی که کامل بشود هم کمک می‌کند به آن بخش خبره‌یابی ما و هم کمک می‌کند به ما که وقتی می‌دانیم فلان محقق 50 مقاله تولید کرده یک طرح پژوهشی که می‌آید سیستم نگاه می‌کند و می‌تواند پیشنهاد بدهد، علاوه بر آن شبکه پژوهشگران مرکز می‌تواند به عنوان یک کارنامه‌ای از مجموعه فعالیتهای محققین مرکز بر بستر اینترنت باشد، اگر کسی می‌خواهد توان و قوّت پژوهشی مرکز را ببیند قاعدتاً افراد فعال در مرکز مؤثر هستند و آنها را نگاه می‌کند.

پایان پیام/694

منبع: شبستان

کلیدواژه: مرکز فقهی ائمه اطهار ع آیت الله فاضل لنکرانی مرکز فقهی ائمه اطهار ع آیت الله فاضل لنکرانی فعالیت هایی پروژه های پژوهشی معاونت پژوهش حجت الاسلام سامانه پژوهش داشته باشیم پژوهشی مرکز عنوان یک پژوهش مرکز حوزه علمیه باقی مانده حسینی خواه پروژه ها طرح ها یک محقق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۷۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی قیمت پژو پارس درب کارخانه/ دلار در مرکز مبادله ثابت مانده است/ جا برای خودرو‌های وارداتی در بنادر نداریم/ واکنش رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به واگذاری پرسپولیس به بانک‌ها

پیمانه اقتصادی تابناک هر روز بسته‌ای خبری از آخرین اخبار و تحولات مهم اقتصادی ایران و جهان ارائه می‌کند؛ پیمانه‌ای شامل تغییرات ۲۴ ساعت اخیر از بازار‌هایی همچون ارز، خودرو، طلا، انرژی و مسکن، که در کنار آن به واکنش‌ها و صحبت‌های اقتصادی مسئولان نیز پرداخته می‌شود.

 

افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی قیمت پژو پارس درب کارخانه

ایرنا نوشت: "گروه صنعتی ایران‌خودرو امروز با انتشار اطلاعیه در سامانه کدال قیمت جدید محصولات خانواده پژو پارس را اعلام کرد که نسبت به قبل به میزان چشمگیری افزایش داده است. بر اساس اعلام ایران خودرو، مجوز افزایش قیمت پژو پارس امروز (۲۹ فروردین ماه) از سوی مراجع ذیصلاح صادر شده البته ایران‌خودرو نام دستگاهی که چنین مجوزی را به این شرکت داده، اعلام نکرده است. قیمت مصوب جدید پژو پارس سال با موتور XU۷P در فروردین ۱۴۰۳ در حالی ۴۴۵ میلیون تومان با احتساب کلیه هزینه‌های جانبی برای مصرف‌کننده اعلام شده که پیش از این قیمت مصوب این خودرو ۲۹۴ میلیون تومان بود که افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی (حدود ۵۰ درصد) داشته است."

سبزپوشی بورس در آخرین روز کاری هفته

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز (چهارشنبه، ۲۹ فروردین‌ماه) با ۶ هزار و ۲۳۲ واحد افزایش در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار و ۲۱۴ واحدی قرار گرفت. شاخص هم‌وزن امروز با ۳۷۹ واحد افزایش به ۷۲۳ هزار و ۵۶۶ واحد و شاخص قیمت با ۲۱۲ واحد افزایش به ۴۰۵ هزار و ۴۷۲ واحد رسید. معامله‌گران در روز جاری در بورس تهران نزدیک به ۵ میلیارد و ۲۹۵ میلیون سهم و اوراق مالی را به ارزش ۳۰ هزار میلیارد ریال با انجام ۱۷۶ هزار معامله دادوستد کردند. نمادهای فملی، فولاد، فارس، شپنا، شستا و نوری بیشترین اثر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.

انتقاد رییس سازمان بورس از تصمیم سال گذشته بانک مرکزی

عشقی رئیس سازمان بورس در گفتگویی اظهار داشت: تصمیمات اتخاذ شده در دستگاه‌های مختلف اقتصادی بدون در نظر گرفتن اثرات آن بر سایر بخش‌ها است، اثر سود بانکی ۳۰ درصد شدید است که سال گذشته آن را در بورس تجربه کردیم. عشقی با اعلام این که ابلاغ یکباره بخش‌نامه‌ها سرمایه‌گذاران را غافلگیر می‌کند، تاکید کرد: مشارکت با غافلگیری محقق نمی‌شود. باید مفروضاتی داشته باشیم که تا انتهای سرمایه‌گذاری به آن پایبند باشیم. اگر این اتفاق نیفتد، مردم به سمت سهام نمی‌آیند. وقتی سود بانکی روی ۳۰ و ۳۵ درصد باشد، سایر سرمایه‌گذاری‌ها کمتر خواهند بود.

واکنش رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به واگذاری پرسپولیس به بانک‌ها

بابک نگاهداری رییس مرکز پژوهش های مجلس گفت: واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک ها، خلاف قانون و منویات رهبری است. وی با اشاره به انتشار آگهی واگذاری سهام ۲ باشگاه پرسپولیس و استقلال از سوی سازمان خصوصی سازی، از مکاتبه این مرکز با مسئولان کشور در این زمینه خبر داد و از صدور مجوز خرید برای شورای پول و اعتبار برای شرکت در این واگذاری، ابراز نگرانی کرد. وی با اشاره به هشدارهای مکرر مقام معظم رهبری درباره بنگاه داری بانک‌ها گفت: در این نامه اعلام شده است که حضور بانک‌ها در این مناقصه، مغایر منویات مقام معظم رهبری و در تضاد با مواد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر است. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس بیان کرد: در این مکاتبه تاکید شده است که وظیفه اصلی بانک تأمین مالی تولید در اقتصاد کشور است و درگیر شدن منابع آن در شرکت‌های غیرمرتبط با موضوع فعالیت بانکداری به ضرر این وظیفه و در نهایت اقتصاد کشور است. این اقدام باعث خواهد شد که منابع در اختیار بانک برای اعطای تسهیلات به فعالیت‌های مولد کاهش یابد و لذا با شعار سال ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری نیز تناسبی ندارد. وی افزود: مبتنی بر همین منطق در مواد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب سال ۱۳۹۴، بانک‌ها مکلف به واگذاری سهام خود در بنگاه‌هایی که فعالیت غیربانکی دارند، شده‌اند و در صورت استنکاف با جریمه‌های مالیاتی مواجه خواهند شد. /مهر

دلار در مرکز مبادله ثابت مانده است

چند روزی است که نرخ دلار در معاملات مرکز مبادله ایران ثابت مانده است؛ به گونه ای که امروز نیز بهای اسکناس دلار آمریکا در این مرکز روی عدد 43567 تومان ثابت ماند و حواله دلار نیز 40648 هزار تومان قیمت گذاری شد.

رشد بهای سکه در کانال 44

در معاملات امروز (چهارشنبه ۲۹ فروردین) بازار طلای تهران و بر اساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر تهران، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) با یک میلیون و ۴۰۷ هزار تومان افزایش نسبت به دیروز، ۴۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان شد. سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۴۵۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته، به ۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید.

قیمت شمش‌ طلای حراجی چقدر است؟

در هجدهمین حراج شمش طلا استاندارد ۲۵۲ قطعه شمش یک کیلوگرمی با عیار ۹۹۵ معامله شد. گفتنی است؛ طی جلسه معاملاتی امروز و در دو عرضه عمده و خرد، در مجموع ۴۵۹ قطعه شمش طلای استاندارد از سوی صادرکنندگان عرضه شد. همچنین، میانگین قیمت شمش‌های طلای معامله شده در این روز، چهار میلیارد و ۸۶۶ میلیون تومان به ثبت رسید.

نرخ هر اونس طلا در بازار جهانی

قیمت طلا امروز چهارشنبه (۱۷ آوریل) ثابت ماند زیرا تقاضا برای طلا در بحبوحه تنش‌های خاورمیانه تا حدی فشار ناشی از بازدهی بالاتر خزانه داری آمریکا را جبران کرد. بهای هر اونس طلا به ۲۳۸۳ دلار و ۲۹ سنت رسید و هر اونس طلای آمریکا با ۰.۳ درصد کاهش به ۲۳۹۹ دلار و ۶۰ سنت رسید.

جا برای خودرو‌های وارداتی در بنادر نداریم؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مشکل فعلی برای واردات خودرو نداشتن فضای کافی در بنادر کشور است و تعداد زیادی خودرو روی کشتی داریم. وی تصریح کرد: ما به واردات خودرو افتخار نمی‌کنیم بلکه افتخار ما خودروهای ساخت داخل است که امیدواریم امسال خودروهای بسیار باکیفیت به مردم عرضه کنند و تحویل خوبی در صنعت خودروسازی در سال جدید رقم بزنیم.

ارزش ۲.۳۲ تریلیون دلاری این بازار

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۲.۳۲ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل  ۱.۷۸ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۴.۲۵ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین است که ۰.۱۰ درصد افزایش روزانه را ثبت کرده است. حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۹۵.۶۲ میلیارد دلار است که ۱۹.۲۸ درصد کاهش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۷.۳۲ میلیارد دلار است که  ۷.۶۶ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال  بوده و حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۹۰.۰۹ میلیارد دلار است که ۹۴.۲۲ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد.

طلای سیاه چند دلاری شد؟

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار آسیا تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به تقاضای جهانی به دلیل ضعف اقتصادی چین و احتمال رشد ذخایر آمریکا، کاهش یافت. بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژوئن، با ۵۶ سنت معادل ۰.۶۲ درصد کاهش، به ۸۹ دلار و ۴۶ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ماه مه، ۶۳ سنت معادل ۰.۷۴ درصد کاهش یافت و به ۸۴ دلار و ۷۳ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص روز سه شنبه، با ۰.۱ درصد کاهش بسته شده بودند. قیمت نفت از ابتدای هفته جاری تاکنون، تحت تاثیر موانع اقتصادی که روی احساسات سرمایه‌گذاران تاثیر منفی گذاشته و تنش‌های ژئوپلیتیکی را تحت الشعاع خود قرار داده، روند کاهشی داشته است. ییپ جون رونگ، استراتژیست بازار شرکت آی جی در این باره گفت: در حال حاضر، ضعف کوتاه مدت قیمت نفت، منعکس کننده مهار شدن تنش‌های ژئوپلیتیکی است.

واردات حدود ۸۰۰ میلیون دلاری قطعات موتورسیکلت

واردات قطعات و اجزای موتورسیکلت در سال ۱۴۰۲ حدود ۷۸۲ میلیون دلار بود، که در مقایسه با سال قبلش افزایش ۴۱ درصدی داشته است. مبادی اصلی واردات قطعات و اجزای موتور سیکلت چین، امارات و تایلند بودند. چین ۶۲ درصد، امارات متحده عربی ۳۳ درصد و تایلند ۳ درصد از واردات این اقلام را به خود اختصاص دادند. /تسنیم

قیمت پیشنهادی آپارتمان در منطقه ۵ تهران متقاضیان خرید آپارتمان در منطقه ۵ تهران این روزها باید به‌طور متوسط، حداقل بودجه کل حدود ۵ میلیارد تومانی در اختیار داشته باشند. بر اساس تحقیقات میدانی انجام شده از بازار معاملات مسکن منطقه ۵ شهر تهران که پرتقاضاترین وپرمعامله‌‌ترین منطقه بازار مسکن پایتخت محسوب می‌شود یک متقاضی خرید مسکن در این منطقه برای خرید یک واحد معمولی، میانسال و با امکانات متعارف دست‌‌کم نیاز به تامین بودجه ۱۰۰میلیون تومانی به ازای هر مترمربع (به طور متوسط) دارد. بنابراین حداقل بهای خرید یک واحد مسکونی ۵۰ مترمربعی در این منطقه به طور متوسط به ۵ میلیارد تومان می‌‌رسد. بدیهی است در برخی از محله‌‌های ارزان‌‌تر این منطقه با کف بودجه ۹۰ میلیون تومانی و در محله‌‌های مرغوب‌‌تر با کف بودجه ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون تومانی به ازای هر مترمربع، امکان خرید آپارتمان برای متقاضیان مسکن وجود دارد. نکته مهم در رابطه با بازار مسکن این منطقه فاصله نه چندان محسوس بین بهای پیشنهادی آپارتمان در محله‌‌های متوسط و محله‌‌های مرغوب‌‌تر است. فاصله‌‌ای که سال‌های قبل بیش از میزان فعلی بود اما هم‌‌اکنون به یک دلیل مهم یعنی رکود خرید آپارتمان، کاهش یافته است. /دنیای اقتصاد  

 

 

دیگر خبرها

  • واکاوی فقهی - حقوقی مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی
  • مرکز تخصصی تئاتر مساجد در مازندران رونمایی شد
  • رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس: برخی خانواده‌ ها، به دلیل نداشتن درآمد کافی برای دریافت خدمات سلامت مراجعه نمی‌کنند
  • رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس: برخی خانواده‌ها، به دلیل نداشتن درآمد کافی برای دریافت خدمات سلامت مراجعه نمی‌کنند
  • افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی قیمت پژو پارس درب کارخانه/ دلار در مرکز مبادله ثابت مانده است/ جا برای خودرو‌های وارداتی در بنادر نداریم/ واکنش رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به واگذاری پرسپولیس به بانک‌ها
  • رییس مرکز پژوهش های مجلس: واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک ها، خلاف قانون و منویات رهبری است
  • جشن تولد یک سالگی نوزاد نارس در مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی حکیم نیشابور
  • نفوذ هکرها به نهادهای مهم اسرائیل | هک مرکز پژوهش‌های هسته‌ای نیروگاه دیمونا
  • هیچ سامانه پدافندی در جهان قدرت مقابله با موشک فتاح را ندارد
  • رئیس مرکز پژوهش های مجلس: واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک ها خلاف قانون است