Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازار مسکن هم به مانند سایر بازارها این روزها با تلاطمات زیادی رو به رو شده است و قیمت ها برای مسکن به جایی رسیده است که دیگر نباید انتظار معاملات بالا را در این بازار داشت و به گفته بنگاه های مسکن، قیمت ها به سمتی می رود که معاملات در این بازار قفل خواهد شد.

به گزارش تابناک اقتصادی،  فروشندگان در بازار مسکن برای حفظ ارزش دارایی خود، قیمت های نجومی را روزانه روانه بازار می کنند و خریداران هم روز به روز با خرید مسکن فاصله بیشتری می گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی های میدانی خبرنگار تابناک اقتصادی نشان می دهد که حتی در شهرهای کوچک قیمت مسکن به صورت روزانه تعیین می شود و فروشندگان با توجه به افزایش قیمت آهن، سیمان و ... به صورت روزانه قیمت ملک خود برای فروش را تعیین می کند. حتی برخی از فروشندگان برای توجیه پذیر کردن قیمت های نجومی خود در حوزه مسکن، دست به دامن قیمت دلار می شوند.

در این شرایط و در هفته های اخیر، پیشنهادهایی برای جلوگیری از افزایش قیمت بی رویه مسکن و خانه دار شدن خانوارها ارائه شده است که از آن جمله می توان  به راه اندازی بورس املاک و مستغلات و فروش متری مسکن در بورس اشاره کرد.

وزیر اقتصاد: بورس املاک و مستغلات راه اندازی می شود

در 10 تیرماه 1399 بود که فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در نشستی که با فعالان بازار سرمایه داشت از راه اندازی بورس املاک و مستغلات در هفته جاری خبر داد و گفت: بسیاری از سازمان‌ها، همچون بنیاد مستضعفان، بنیاد شهید، ستاد فرمان امام، تأمین اجتماعی و دانشگاه آزاد اعلام آمادگی کردند تا املاک خود را در این بورس قرار دهند.

فروش مسکن متری در بستر بورس املاک و مستغلات

یک روز بعد از این صحبت های وزیر اقتصاد یعنی در مورخه 11 تیرماه سال جاری، علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران در شبکه خبر طی صحبت هایی از جزئیات بورس مسکن گفت و ادامه داد: بورس املاک و مستغلات به عنوان پنجمین بورس کشور به زودی راه اندازی خواهد شد. وی افزود: هدف از راه اندازی بورس املاک و مستغلات،  اطمینان خاطر از پروژه‌های انبوه سازی در فروش مسکن است. نهادهای عمومی مانند بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اراضی زیادی در اختیار دارند؛ از سوی دیگر انبوه سازان پر قدرتی در کشور داریم که نیاز به منابع نقدینگی دارند؛ از طرف دیگر؛ نقدینگی خُرد هم در دست مردم زیاد است که با راه اندازی این بورس، منابع مالی خُردِ در اختیار مردم، به پروژه‌های انبوه سازی متصل می‌شود.

مدیرعامل بورس تهران، با بیان اینکه راه اندازی بورس املاک و مستغلات می‌تواند هزینه‌های انبوه سازی را کاهش داده و بازار ساخت و ساز را به یک بازار شفاف تبدیل کند، ادامه داد: با ایجاد بورس مسکن، امکان خرید متری مسکن متناسب با بودجه خانوارها فراهم می‌شود؛ همچنین امکان وثیقه گذاری سهام عدالت برای دریافت وام‌های خرید نیز در این بازار و نیز امکان اجرای فرآیند اجاره به شرط تملیک در پروژه‌های انبوه سازی پیش بینی شده است.

به گفته صحرایی در بورس املاک، امکان خرید و فروش امتیاز تراکم، پروانه ساختمانی، حق انشعاب آب و برق و گاز و تلفن و دیگر امتیازات مرتبط با بخش مسکن برای تأمین مالی سازمان‌های مرتبط قابل معامله به صورت شفاف وجود دارد.

وی خرید متری مسکن در این بورس را امکانی برای پوشش دارایی‌های خُرد مردم به صورت ملک در زمان وجود تورم دانست و افزود: بورس مسکن موضوع مالکیت صحیح و پیشرفت پروژه‌ها را رصد کرده و از طریق سامانه کدال به سهامداران و سرمایه گذاران اعلام می‌کند.

مردم چه سهمی از بورس املاک خواهند داشت؟ آیا این بازار محدود به املاک نمی‌شود؟

روز گذشته (مورخه 14 تیرماه 1399) شاهین چراغی، رئیس هیات مدیره بورس کالای ایران در خصوص روند راه‌اندازی بورس املاک، مستغلات و امتیازات گفت: در هر اقتصادی، متناسب با شرایط حاکم بر آن باید از ابزارهای مختلفی به منظور ساماندهی اقتصادی بهره برد. شاید عده‌ای با این استدلال که در سایر کشورها تجربه راه‌اندازی بورس املاک و مستغلات را نداریم، معتقد باشند که راه‌اندازی این بورس نمی‌تواند در ایران به بهبود وضعیت این حوزه کمک کند. اما نظر ما این چنین نیست.

انبوه‌ساز به معنای واقعی کلمه در کشور نداریم

چراغی ادامه داد: عمده پروژه‌های عمرانی در حوزه مسکن و ساختمان‌سازی از آنجا که بانک مسکن نتوانسته وظایف خود را به خوبی انجام دهد، نیمه‌کاره متوقف شده‌اند و پیمانکار دچار خسارت‌ها مالی شده است. از طرفی انبوه‌ساز به معنای واقعی کلمه در کشور نداریم، چراکه دسترسی آنها به منابع مالی و بازارهای موازی اندک است.

چراغی، دخالت این بورس در فعالیت بنگاه‌های املاک را ادعایی نادرست دانست و تأکید کرد: به هیچ‌وجه قرار نیست راه‌اندازی بورس املاک و مستغلات، مانع فعالیت بنگاه‌های املاک در سطح شهر شود.

این عضو شورای عالی بورس، از قرار گرفتن سه رکن مهم در حوزه املاک و مستغلات در کنار یکدیگر خبر داد و گفت: دولت با عرضه زمین‌ها و املاکی که در اختیار دارد، پیمانکار با توان اجرایی که دارد و مردم با منابع مالی خردی که وارد این بازار می‌کنند، در کنار هم قرار گرفته و بر اساس یک چارچوب منطقی و از پیش تعیین شده، سهم خود را از بازار می‌گیرند.

به باور او بورس املاک و مستغلات این توانایی را دارد که به بازار مسکن شفافیت ببخشد و عرضه و تقاضا را در محیطی رقابتی مدیریت کند. البته این بازار تنها محدود به املاک نمی‌شود و پروژه‌های بزرگ فرودگاهی و آزادراهی را نیز شامل می‌شود.

رئیس هیات مدیره بورس کالای ایران با بیان این مطلب که در ابتدای این حرکت به ابزارسازی و نهادسازی نیاز داریم، یادآور شد: در شرایط حساس کنونی، باید از فرصت‌های به وجود آمده استفاده کرد و این حجم بالای از نقدینگی در سطح جامعه را به سمتی سوق دهیم که منافع کشور را تأمین کند. بدون شک بازار سرمایه این توان را دارد که شفافیت را در معاملات مسکن ایجاد و از اطلاع‌رسانی‌های نادرست در این محیط ممانعت کند.

بر اساس اظهارات چراغی ویژگی دیگر این بازار تعیین شاخص برای قیمت‌گذاری در حوزه مسکن و مستغلات است؛ موضوعی که به شدت از سوی مردم مورد انتقاد بوده و می‌توان به کمک بورس آن را حل کنیم.

سه رکن مهم در قالب SPV

وی یک نمای کلی از فرایندی که قرار است در قالب این بازار صورت بگیرد، ارائه داد. بر اساس آنچه عضو شورای عالی بورس مطرح کرد، دارنده زمین، زمین خود را، شرکت ساختمانی توان فنی و مدیریتی و در نهایت مردم، توان مالی خود را عرضه می‌کنند. این سه رکن در قالب SPV که بین هر سه قابل اعتماد است در کنار هم قرار می‌گیرند و اوراق بهادار منتشر می‌شود. این اوراق در بورس عرضه شده و در نهایت ساختمان یا پروژه موردنظر ایجاد می‌شود.

رئیس هیات مدیره بورس کالای ایران، ایجاد مقررات، فعال کردن نهادهای عملیاتی و اجرایی، تعریف ارکان نظارتی و حل اختلاف و در نهایت سیستم معاملاتی را از نیازهای راه‌اندازی بورس املاک و مستغلات عنوان کرد و افزود: آنچه در ایجاد بورس املاک دنبال می‌کنیم، ایجاد شفافیت و جلب اعتماد مردم نسبت به حضور و مشارکت در پروژه‌های انبوه‌سازی و ساختمان‌سازی است. متأسفانه مردم برای مشارکت در پروژه‌های پیش‌فروشی اعتماد لازم را ندارند.

اجازه نمی‌دهیم یک بورس دولتی ایجاد شود

چراغی از دیگر ویژگی‌های بورس املاک را امکان وثیقه گذاشتن سهام عدالت برای استفاده از وام‌های خرید و امکان اجاره به شرط تملیک در پروژه‌های انبوه‌سازی برشمرد و تأکید کرد: اجازه نمی‌دهیم یک بورس دولتی ایجاد شود. سهام بخش‌های نهادی را کمتر خواهیم کرد تا مدیریت با بخش خصوصی باشد.

 

راه اندازی بورس املاک و مستغلات فرصتی برای سامان بخشیدن به حوزه مسکن

حسین سلاح ورزی نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و عضو شورای عالی بورس در نشست آسیب شناسی بورس املاک و مستغلات با اشاره به این موضوع که راه‌اندازی این بورس فرصتی برای سامان بخشیدن و شفاف‌سازی در حوزه مسکن و ساختمان است، افزود: در حال مطالعه و بررسی جوانب موضوع هستیم.

وی افزود: شرکت بورس املاک و مستغلات قرار است با سرمایه اولیه 5 هزار میلیارد تومان کار خود را آغاز کند. 50 درصد این سرمایه به صورت پذیره‌نویسی در اختیار مردم قرار می‌گیرد. 25 درصد آن بین مؤسسات و نهادهای دولتی تقسیم می‌شود و 25 درصد دیگر در اختیار شرکت‌های بخش خصوصی قرار می‌گیرد.

نایب‌ رئیس اتاق ایران همچنین راه‌اندازی بورس املاک و مستغلات را فرصتی برای ایجاد بستر رقابتی در این حوزه برشمرد و تأکید کرد: بازار سرمایه این توانایی را دارد تا ابزارهای تأمین مالی در حوزه املاک و ساخت پروژه‌های بزرگ را تعریف کند و موجب شود مردم با اطمینان بیشتری در ساخت این طرح‌ها مشارکت کنند.

وزیر راه و شهرسازی: عرضه مسکن در بورس یک امر پیچیده است

البته وزیر راه و شهرسازی معتقد است که عرضه مسکن در بورس یک امر پیچیده است. وی طی مصاحبه ای در هفته گذشته با اشاره به طرح پیش‌فروش متری مسکن در بورس گفت: عرضه مسکن در بورس یک امر پیچیده است و امر ساده‌ای نیست که سریع انجام شود. وی با بیان اینکه صندوق سرمایه‌ای زمین و مسکن را شکل داده‌ایم و با بورس هم مذاکره کرده‌ایم تا مردمی که نیازمند خانه نیستند اما علاقه‌مند هستند در صنعت زمین و مسکن سرمایه‌گذاری کنند بتوانند منابع خود را به سهم و سهام تبدیل کنند، تصریح کرد: امیدواریم این طرح به زودی به نتیجه برسد.

در کنار امیدواری اسلامی از نتیجه بخش بودن بورس املاک، برخی از کارشناسان از جمله ایرج رهبر، عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان تهران معتقدند که ورود سنگین تقاضای سرمایه گذاری به بازار مسکن، زمینه ساز افزایش قیمت در سال‌های اخیر شده و حضور بخش مسکن در بورس، افزایش قیمت هر متر مربع واحد مسکونی را تشدید خواهد کرد.

بعد از هفت سال وعده اجرای طرح های مختلف در حوزه مسکن، آیا بورس املاک و مستغلات راه به جایی خواهد برد؟

به هر صورت در این روزها که قیمت در بازار مسکن روزانه تعیین می شود، تنها راهکاریی که شاید خریداران در بازار مسکن بتوانند کورسوی امیدی به آن داشته باشند همین فروش متری مسکن در بورس املاک و مستغلات می باشد. راهکاری که هر چند به زعم بسیاری از صاحب نظران در کوتاه مدت می توان به اجرای آن امید داشت اما به اعتقاد وزیر راه و شهرسازی عرضه بورس در مسکن یک امر پیچیده است و به سرعت نمی توان آن را انجام داد.

باید حالا منتظر ماند و دید که آیا این طرح دولت در حوزه مسکن هم راه به جایی خواهد برد یا به مانند سایر طرح هایی که در هفت سال گذشته تنها وعده اجرای آن را شنیدیم، بر روی کاغذ باقی خواهد ماند؟ و یا آیا اصلا با اجرای این طرح تحولی در بازار افسار گسیخته مسکن در این روزها ایجاد خواهد شد یا همچنان روند صعودی قیمت در بازار مسکن تداوم خواهد یافت و این بار این تداوم صعود از روزانه به ساعتی خواهد رسید!

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: محمدعلی کامفیروزی سایت غنی سازی نطنز احمد متوسلیان پرونده اکبر طبری بورس املاک وزیر راه و شهرسازی مسکن محمدعلی کامفیروزی سایت غنی سازی نطنز احمد متوسلیان پرونده اکبر طبری راه اندازی بورس املاک و مستغلات بورس املاک و مستغلات پروژه های انبوه سازی بازار مسکن حوزه مسکن مسکن در بورس متری مسکن افزایش قیمت قیمت ها سه رکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۰۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای خرید مسکن باید این 10 نکته را بدانید+ نکات کلیدی در تنظیم مبایعه‌ نامه

انجام معاملات ملکی نیازمند داشتن اطلاعات کافی از نحوه نوشتن قرارداد تا استعلام سند ملک است.

خیلی از افراد به‌خاطر نداشتن اطلاعات یا انجام معامله در دفاتر غیرمجاز دچار مشکلات بسیار شده، حتی خانه خود را از دست داده‌اند. در این گفت‌وگو با رضا ساجدین، کارشناس و تحلیلگر بازار مسکن، به بررسی نکات کلیدی و الزامات خرید مسکن پرداخته‌ایم.

خریدار مسکن برای معامله به چه نکاتی باید توجه کند؟

به گزارش همشهری آنلاین، خریدارها باید دقت کنند ملکی که قصد خرید آن را دارند حتما سند درست داشته باشد، زیرا حدودا ۳۰ درصد از املاک سند درست و بی‌نقص ندارند و فاقد سند رسمی‌اند که باعث ایجاد مشکل اساسی هنگام خرید ملک می‌شود.

خریداران چگونه باید اصالت سند ملکی را استعلام کنند؟

در مرحله اول حتما ملک دارای سند باشد و اصل سند توسط خریدار رؤیت شود. همچنین با مراجعه به سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور www.ssaa.ir از اصالت یا تقلبی بودن سند ملکی مطلع شوند. اصالت همه اسناد رسمی و وکالت‌نامه‌ها در این سامانه قابل بررسی است.

فقط مراجعه به این سایت برای استعلام اصالت سند کافی است؟

درصورتی که ملک سند تک‌برگ رسمی داشته باشد، از طریق این سایت اصالت آن قابل بررسی است اما اگر سند رسمی تنظیم نشده یا در شرف تنظیم باشد، بحث دیگری است و در آن صورت با استعلام از شهرداری و دفاتر ثبت اسناد می‌توان اطلاعات لازم را کسب کرد.

سند رسمی تک‌برگ به چه ملک‌هایی تعلق می‌گیرد؟

اولویت با ملک‌های دارای پایان‌کار است. در وهله اول سازنده باید برای گرفتن پایان‌کار به شهرداری مراجعه کند. ملک‌هایی نیز وجود دارند که شاید ۱۰ سال از زمان ساخت‌شان گذشته است ولی فاقد پایان‌کار شهرداری‌اند. این ملک‌ها عموما تخلفی داشته‌اند؛ حتی ممکن است قبل از شروع به ساخت، قطع یک درخت در یک ملک کلنگی باعث عدم‌توانایی در دریافت پایان‌کار شود. تا زمانی که پایان‌کار صادر نشود سند تک‌برگ صادر نمی‌شود.

خریداران باید چه مواردی را در عقد قرارداد و مبایعه‌نامه در نظر داشته باشند؟

کار را باید به کاردان سپرد. بعضی افراد فکر می‌کنند با حذف مشاوران املاک می‌توانند کار را بهتر پیش ببرند؛ ‌اما درواقع اینطور نیست. مشاوران املاک در حال حاضر دانش و تجربه کافی را در این زمینه دارند.

آنها همچنین درباره سازنده‌های منطقه و ملک‌های موجود به شکل پلاک‌به‌پلاک اطلاعات لازم را دارند. زمانی که افراد برای خرید ملک به مشاوران املاک مجاز و دارای پروانه کسب مراجعه کنند، می‌توانند خرید مطلوبی داشته باشند.

فروشندگان موارد مهمی مانند پرداخت‌ها را چگونه باید در قرارداد ذکر کنند؟

چند وقت پیش به روستای کندلوس مراجعه کرده بودم. در آنجا موزه‌ای به‌نام موزه جهانگیری هست که در این موزه یک مبایعه‌نامه صدساله نگهداری می‌شود. از این مبایعه‌نامه متوجه شدم که در گذشته پدران ما نیز تقریبا مثل ما معامله می‌کردند، به این صورت که یک‌سوم مبلغ را فی‌المجلس، یک‌سوم را در زمان تحویل و الباقی را در زمان به‌نام‌زدن سند دریافت می‌کردند.

این بهترین نحوه برای پرداخت‌هاست؛ مگر اینکه فروشنده خواسته دیگری داشته باشد. درصورتی که ملک ارزنده باشد، نحوه پرداخت می‌تواند به ۵۰ درصد فی‌المجلس، ۴۰ درصد هنگام تحویل و ۱۰ درصد هنگام ثبت سند تبدیل شود.

شروطی که در قسمت توضیحات مبایعه‌نامه اضافه می‌کنند، اغلب دارای اهمیت زیادی است. یکی از این شروط به عدم‌انجام به موقع تعهدات قیدشده در قرارداد مربوط می‌شود. در این توضیحات می‌توان با قراردادن جریمه‌های مختلف درصورت عدم‌انجام تعهدات برای طرفین از بروز این مشکلات جلوگیری کرد.

گاهی در این مواقع از کلمه «انفساخ» استفاده می‌شود، یا زیانی ۲۰ درصدی داخل قرارداد قید می‌کنند که ضمانتی باشد برای اجرای تعهدات طرفین که شامل خریدار هم می‌شود. اگر این مسائل پیش‌بینی و از آنها پیشگیری شود، افراد در آینده به مشکلات کمتری برمی‌خورند.

با رعایت این نوع پرداخت دیگر مشکلی ایجاد نمی‌شود؟

اگر کد رهگیری گرفته شده و معامله در دفاتر مجاز انجام شده باشد، تعهدها در قرارداد ثبت شده‌اند و مشکلی برای طرفین ایجاد نمی‌شود.

اعتمادکردن در معامله ملک کار درستی است؟

به‌هیچ‌وجه. در قراردادنویسی شعاری داریم که می‌گوید در نوشتن قرارداد اعتماد نکنید. اکثر دعواها و مشکلات به دلیل همین اعتمادها به‌وجود می‌آیند. بین ۴۰ تا ۶۰ درصد افراد مراجعه‌کننده به دادگاه‌ها کسانی‌اند که معاملات خود را براساس اعتماد انجام داده‌اند.

سخنی داریم از حضرت علی(ع) که می‌فرمایند در معاملات همچون بیگانگان باشید، و واقعا اگر ما بتوانیم این فرمایش را سرلوحه کارمان قرار بدهیم و در همه معاملات همچون بیگانگان باشیم، اکثر مشکلات‌مان حل خواهد شد.

دفاتر مشاوره املاک در حل اختلافات این‌چنینی چه نقشی دارند؟

دفاتر املاک در شرایط خاص می‌توانند برای حل اختلافات ورود کنند، به طور مثال از طریق نقش ریش‌سفیدی، یعنی به طرفین مشاوره می‌دهند. همکاران ما مجاز هستند که داور مرضی‌الطرفین قرارداد باشند؛ به این نحو که در زمان بروز اختلاف بتوانند داوری کنند.

توصیه می‌کنیم در صورتی که افراد به مشاور املاک خود اعتماد دارند، آنها را به عنوان داور در قرارداد معرفی کنند. این کار باعث می‌شود در صورت اختلاف نظریه مشاوران وجهه قانونی پیدا کند.

چه مرجعی برای قیمت ملک تعیین تکلیف می‌کند؟

مثلی داریم که گفته می‌شود مالکیت در همه‌جای دنیا محترم است و در دین اسلام محترم‌تر است. به‌هرترتیب خود مالکان‌اند که تعیین تکلیف می‌کنند؛ اما در حال حاضر مشکلی که وجود دارد سکوهای تبلیغاتی مثل اپلیکیشن‌های مختلفی است که در زمینه ارائه فایل‌ها وجود دارند. اینها قیمت‌هایی می‌گذارند که کارشناسی نشده است.

در این‌صورت چشم و هم‌چشمی به‌وجود می‌آید، یعنی فرد می‌بیند که خانه‌ای معادل خانه خودش با امکانات کمتر با قیمت بالاتر برای فروش گذاشته شده است، پس این فرد هم قیمت ملک خود را بالاتر اعلام می‌کند. این کار باید به کارشناسان اتحادیه املاک هر شهر سپرده شود تا کارشناسان خبره بتوانند این مسائل را رفع کنند اما در حال حاضر هیچ مرجعی برای تعیین قیمت وجود ندارد.

چه نکات و امکاناتی در قیمت‌گذاری آپارتمان موثر است؟

۳۵ نکته در قیمت‌گذاری املاک تاثیرگذارند، مانند مساحت زمین یا عرصه، شمالی یا جنوبی بودن ملک، بر و عرض ملک، تعداد طبقات، تعداد واحدها، نشانی ملک و... حتی در یک ساختمان طبقات اول، دوم، سوم و پنجم تفاوت قیمت دارند.

حتی وقتی کارشناس رسمی دادگستری برای یک ملک قیمت‌گذاری می‌کند، درنهایت با مشاوران املاک منطقه قیمت‌ها را چک می‌کند. یعنی حتی بعد از اینکه این ۳۵ گزینه را چک کرد، قیمت نهایی با همفکری مشاوران املاک منطقه اعلام می‌شود.

پس میزان امکانات تاثیر مستقیم بر قیمت‌ها دارد؟

بله، ما در بحث‌های ملکی می‌گوییم که جنگ جهانی سوم یا بر سر آب شکل می‌گیرد یا به‌خاطر جای پارک. پارکینگ مسئله مهمی است که امروزه به‌خصوص در کلانشهرهایی مثل تهران در قیمت‌گذاری خیلی موثر است. در حال حاضر قیمت پارکینگ از ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان شروع می‌شود و در بعضی مناطق به ۲ تا ۳ میلیارد تومان می‌رسد.

خانه‌های ۱۷۵ مترمربع به بالا حتما باید ۲ پارکینگ داشته باشند. حتی قیمت پارکینگ‌های طبقات پایین نسبت به طبقات بالاتر کمتر است. همچنین اگر انباری بعد از پایان‌کار ساخته شود، روی قیمت تاثیر می‌گذارد. این مسائل در قیمت‌گذاری تاثیر زیادی دارند.

غیر از پارکینگ، کدام‌یک از امکانات جزو اولویت‌های اصلی ملک محسوب می‌شود؟

در چند سال اخیر آماری گرفته و براساس آن اعلام شد که ۸۰ درصد معاملات ملک در تهران در رابطه با خانه‌هایی با سن کمتر از ۵۰ سال انجام می‌شود؛ یعنی خانه‌های با سن پایین‌تر خیلی راحت‌تر معامله می‌شوند. اگر شخصی بخواهد ملکی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کند، توصیه می‌شود دنبال ملک‌هایی دارای پارکینگ و با سن کم باشد.

در گذشته طبقات بالا مثل طبقه چهارم بدون آسانسور به‌راحتی معامله می‌شد ‌اما الان طبقه دوم هم بدون آسانسور به‌سختی به فروش می‌رسد. بعضا از سوی مشتری گفته می‌شود که ممکن است خودمان بتوانیم تردد کنیم و از پله بالا برویم، اما بستگان و اقوام ناتوانی داریم که توان بالارفتن از پله را ندارند. بعد از مسئله سن و پارکینگ، آسانسور از اولویت‌های اصلی یک ملک برای فروش و قیمت‌گذاری محسوب می‌شود.

خرید مسکن به چند دسته تقسیم می‌شود؟

گاهی خرید ملک برای سکونت و گاهی برای سرمایه‌گذاری است. درباره نقشه ملک باید بگویم که ملک‌هایی که زیر ۱۲۰ تا ۱۳۰ مترمربع باشند، نقشه‌های خوبی ندارند؛ یا اتاق خواب‌های کوچکی دارند یا سالن‌شان کوچک است یا دارای آشپزخانه‌های کوچکی هستند؛ یعنی در کل توازنی بین اجزای این آپارتمان‌ها وجود ندارد. درصورت داشتن توان مالی خانه‌های بالای ۱۳۰ مترمربع را خریداری کنید.

طبق آمار هر فرد برای سکونت حداقل به ۳۵ مترمربع فضا نیاز دارد. اما اگر کسی قصد سرمایه‌گذاری در مسکن دارد، بهتر است ملک‌هایی با مساحت بین ۵۰ تا ۷۰ مترمربع را خریداری کند. ملک‌های با مساحت بین ۵۰ تا ۷۰ مترمربع بازار خیلی خوبی دارند و به‌راحتی خرید و فروش می‌شوند، مثل پراید که اصطلاحا گفته می‌شود همیشه نقدینگی بالایی دارد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اخذ حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال جریمه از مشاوران املاک متخلف زاهدان
  • هزینه اضافی به بنگاه ممنوع؛ حق انتخاب با مشتری است سامانه خودنویس یا مشاور املاک؟
  • هشدار دادستان شهریار به اخلال‌گران اجاره املاک
  • عملیات اجرایی آماده سازی معابر نهضت ملی مسکن گرمسار آغاز شد
  • آشفتگی اسرائیل در هزارتوی عملیات ایران
  • برای خرید مسکن باید این 10 نکته را بدانید+ نکات کلیدی در تنظیم مبایعه‌ نامه
  • شرکتی که به دنبال فروش سهام ایران خودروست
  • بازار صالح آباد کجای تهران است و مناسب کیست؟
  • اخذ حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال جریمه از مشاورین املاک متخلف زاهدان
  • مودی چگونه هند را از تله فقر نجات داد؟ | تبدیل هند به پنجمین قدرت اقتصادی جهان