Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@09:16:56 GMT

انتشار «کتابشناسی متون چاپ شده در ایران»

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۳۱۰۲۰

انتشار «کتابشناسی متون چاپ شده در ایران»

کتاب «کتابشناسی متون چاپ شده در ایران» تالیف محمود طیارمراغی و سیدسعید میرمحمدصادق منتشر شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، این کتاب دربرگیرنده مجموع اطلاعات از سال ۱۲۳۳قمری تا ۱۳۹۰ شمسی است که در دو جلد به زبان‌های فارسی، عربی و ترکی توسط انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در معرفی کتاب «کتابشناسی متون چاپ شده در ایران» عنوان شده است: این کتابشناسی دربرگیرنده اطلاعات متن‌ها، نسخه برگردان‌ها، رساله‌ها و مجموعه‌های میراثی، از ابتدای شکل‌گیری صنعت چاپ در ایران تا سال ۱۳۹۰ است.

در واقع طرح تدوین کتاب «کتابشناسی متون چاپ شده در ایران» یک طرح ملی است که در سال ۱۳۷۶ در شورای علمی مرکز نشر میراث مکتوب وقت تصویب شد. جلد اول این مجموعه به جمع‌آوری اطلاعات و تکمیل کار برگ‌های متون چاپی از ابتدای ورود صنعت چاپ حدود سال ۱۲۳۳ قمری تا پایان ۱۳۸۰ شمسی، اختصاص دارد.

جلد دوم از کتاب «کتابشناسی متون چاپ شده در ایران» تکمیل اطلاعات کتابشناسی متون چاپ شده از سال ۱۳۸۰ تا پایان سال ۱۳۹۰ خورشیدی است.

«کتابشناسی متون چاپ شده در ایران»، که جلد اول آن به کتاب‌های فارسی و جلد دوم آن به کتاب‌های عربی و ترکی اختصاص دارد، از نظر ساختار بر اساس عنوان کتاب‌ها و به صورت الفبایی(در هر زبان) تنظیم شده است و در مجموع اطلاعات کتابشناختی ۹۱۹۸ عنوان متن چاپ شده در ایران را در برمی‌گیرد.

علاقه‌مندان برای تهیه این اثر می‌توانند از طریق مراجعه حضوری به فروشگاه انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران واقع در ساختمان کتابخانه ملی و فروشگاه مجازی سازمان به آدرس http://bookshop.nlai.ir دسترسی پیدا کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کتابخانه ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۱۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از انتشار آهنگ جدید خواننده انقلابی تا غوغای دروازه بان تیم ملی

خبرگزاری مهر-گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ فرآیند تولید و ارایه آثار و محصولات موسیقایی و حاشیه‌های ریز و درشت دنیای موسیقی طی سال‌های اخیر تبدیل به «فرصت» و «چالش» مهم و جالب توجهی شد که بسیاری از دست‌اندرکاران و فعالان عرصه موسیقی را بر آن داشت تا فارغ از رسانه‌های رسمی به ارائه و انعکاس فعالیت‌های موسیقایی خود در بسترهای متنوع «فضای مجازی» بپردازند و در این مسیر بسیار مهم و مؤثر بر افکار عمومی جامعه، حضور چشمگیری داشته باشند. حضوری که بعضاً برای آن‌ها دربرگیرنده اتفاقات مبارک و ارزشمندی در جهت معرفی خود و محصولات موسیقایی‌شان شد و در برخی موارد هم باعث دردسرهای زیادی شد که می‌تواند در ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی‌اش مورد بررسی و واکاوی بیشتری قرار گیرد.

شرایطی دارای اهمیت که اکنون نمی‌توان به راحتی از آنچه در این بستر رسانه‌ای روی می‌دهد، بی‌تفاوت گذشت. چارچوبی دارای چالش و پر از فراز و نشیب‌های عجیب و غریب که تبدیل به اقیانوس پهناور و بی‌انتهایی شده که هر چه قدر در آن حضور داشته باشیم، بیشتر متوجه ابعاد پیچیده آن می‌شویم. شرایطی که در دنیای موسیقی فرآیند بسیار پررنگی دارد و تقریباً تمامی فعالان موسیقی را برآن داشته تا در این راه پر پیچ و خم اما جذاب برای مخاطب، به معرفی و به اصطلاح بیگانه «پرزنت» محصولات و دیدگاه‌های خود بپردازند. شرایطی که شاید بیان بسیاری از آنها در قالب رسمی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی کشور جایگاهی نداشته باشد اما دربرگیرنده ابعادی است که می‌تواند برای طرفداران و دوستداران موسیقی مشتمل بر رویدادهای مکتوب و تصویر جالب توجهی باشد.

اتفاقاً ظهور و بروز چنین شرایطی است که هم موجب رشد و تولید اخبار و نوشتارها و تصویرهای به اصطلاح «زرد» و «غیرقابل انتشار در رسانه‌های رسمی» شده و هم ایجاد کننده فضای رقابتی بین رسانه‌های رسمی و رسانه‌های فعال در فضای مجازی شده است که این مسایل نیز دربرگیرنده ملاحظات فراوانی است. ملاحظاتی که رجوع به آنها می‌تواند ویترین حواشی و اظهارنظرهایی باشد که رجوع به آنها با در نظر گرفتن ملاحظات و باید و نبایدهایش امری اجتناب ناپذیر است.

«یک هفته با فضای مجازی موسیقی» عنوان سلسله گزارش‌های هفتگی سرویس هنر خبرگزاری مهر برای مرور متن و حاشیه منتخب رویدادهای موسیقایی از پنجره فضای مجازی است که روزهای پایانی هر هفته با استفاده از مطالب منتشر شده هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی کشورمان در بسترهای مختلف فضای مجازی پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

میلاد هارونی؛ انتشار قطعه «خیبر» از پس عملیات وعده صادق

میلاد هارونی از جمله خوانندگان جوان موسیقی پاپ کشورمان است که طی سال‌های اخیر آثار متعددی را با مضامین ارزشی، انقلابی، سیاسی و اجتماعی تولید کرده است. این خواننده در بهمن ماه ۹۱ به صورت حرفه‌ای قطعه‌ای به نام «اشک غریب» برای امام زمان (عج) منتشر کرد و اولین اجرای زنده خود را در نیمه شعبان ۹۲ در اصفهان انجام داد. او در تابستان سال ۹۳ مؤسسه‌ای به‌نام «سربازان جنگ نرم» را راه انداخت که در آن آثار موسیقایی با مضامین انقلابی تولید می‌شد.

«أین عمار»، «خط سرخ»، «حسرت زیارت»، «بابا رجب»، «کاخ سیاه»، «برادرانه»، «انقلاب بی مرز»، «صبح پیروزی»، «مادر آئینه‌ها»، «عصر انتظار»، «حرف دل یک ملت»، «بی‌نشون‌ها»، «عشق بی‌مرز» از جمله آثاری است که این خواننده تاکنون منتشر کرده است.

این خواننده انقلابی در تازه ترین پست صفحه شخصی خود هم زمان با عملیات وعده صادق در سرزمین های اشغالی از انتشار قطعه «خیبر» به آاهنگسازی و خوانندگی خودش خبر داد.

در این قطعه علی فردوسی شاعر و پیمان معصوم زاده به عنوان مدیرتولید و تهیه کننده حضور دارند.

امیرعباس ستایشگر؛ دور شدن از بختک بزرگی به نام ناامیدی

امیرعباس ستایشگر معاون آفرینش های هنری بنیاد فرهنگی هنری رودکی و مدیرعامل انجمن موسیقی ایران هم در تازه ترین پست فضای مجازی خود نوشت:

«در همین ساعت هایی که نمی دانیم پیش رو چه اتفاقاتی در راه داریم، بهتر است چهره انسانی و مهربانانه خودمان را در مقابل همدیگر رو کنیم. ترس، اضطراب و نگرانی از آینده را نمی شود کتمان کرد ولی حداقل به آدم هایی که ضعیف تر هستند کمک کنیم تا عاطفه و روح خود را از دست ندهند.

مراقب کودکان و نوجوان ترها باشیم که در حضورشان کمتر درباره جنگ و ناامیدی صحبت کنیم. تاثیرش در ذهنشان پاک شدنی نیست. نسل من در کودکی طعم جنگ را چشیده است. هزاران آسیب اجتماعی می تواند به همراه داشته باشد ولی مهم نیست. مهم نیست مرزها کجاست؟ گوربابایی دلار و طلا اگر بالا، پایین می روند. مهم نیست الان موافقیم یا مخالفیم. مهم این است که کنار هم هستیم. در وطن خودمان. هر اتفاقی هم که پیش بیاید اینجاییم و من حداقل برای اینکه می توانم به آدم های ضعیف تر از خودم کمک کنم خیلی خوشحالم. خوشحالم چون حتی سخت تر از این ها را هم باهم زیست می کنیم. مهم این است کنار آدم هایی هستیم که هر اختلاف و نظری داریم، هم وطن محسوب می شویم. ما مجبوریم نا امیدی را به زانو دربیاوریم.

گفتم ناامیدی؛ بختک بزرگی که می تواند زودتر از هر موشک و بمبی ما را از روی مدار زندگی خارج کند؛ تحلیل سیاسی، گمانه زنی برای آینده، متهم، مجادله نکنیم. در دنیای واقعیت ها زندگی کنیم. در دنیای پذیرش ها زندگی کنیم. این خاک و سرزمین با حضور تک تک ما معنا دارد. هرچند برای من امروز، سنگ ها لبریز از آتش هستند و اقتدار و مقاومت شمایلی از آنچه اتفاق افتاد اما یک مو از سرتان کم نشود که هرچه هست عشق ماست، ایمان ماست، ایران ماست. من اینجا روزی آخر از دل این خاک، با دست تهی گل بر می افشانم من اینجا تا نفس باقی است، می مانم.

فرج علیپور؛ میزبانی از دروازه‌بان شماره یک تیم ملی در کنسرت تال

حضور دروازه‌بان شماره یک تیم ملی فوتبال ایران و پرسپولیس در تازه ترین گروه موسیقی لُری «تال» به سرپرستی فرج علیپور مورد توجه مخاطبان در فضای مجازی قرار گرفته و بسیاری از کاربران با بازنشر این حضور واکنش های متفاوتی را انجام دادند.

علیرضا بیرانوند با حضور در کنسرت گروه تال به سرپرستی فرج علیپور حمایت همه جانبه خود را از همشهری هایش در پایتخت نشان داد و در اکثر لحظات حضورش در سالن، در حال همخوانی با حضار و گروه بود.

فرج علیپور هنگام معرفی علیرضا بیرانوند در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی گفت: علیرضا بیرانوند قهرمان لُرستان امشب در کنسرت تال است و از این بابت خوشحال هستیم.

فرج علیپور که از مشاهیر موسیقی لرستان است در این کنسرت با تک نوازی های متعدد با ساز کمانچه، درخشید و با تشویق و تحسین متعدد از سوی دوستدارانش در سالن مواجه شد.

پیروز ارجمند؛ چند نکته درباره کلید واژه «کنسرت بزرگ»!

پیروز ارجمند آهنگساز و مدرس دانشگاه در تازه ترین پست فضای مجازی خود بود که با انتشار عکسی جالب در بهشت زهرا (س) با مضمون «کفن فروخته شده به هیچ عنوان پس گرفته نمی شود. (از خرید خود مطمئن باشید)» نوشت: خود شیفتگی به سبک ایرانی؛ به چه دلیل کفن خریداری شده را می خواهند پس بدهند یا تعویض کنند؟ ۱- مرحوم از جنس کفن خوشش نیامده؟ ۲- سایزش اندازه نیست؟ ۳- مرحوم زنده شده و دیگر نیازی به کفن ندارد؟ به بهانه این عکس که چند روز پیش در بهشت زهرا (س) تهران گرفتم و نکته طنزآمیز آن می خواهم به دغدغه ای بپردازم؛ خودشیفتگی.

به خاطر می آورم هنگامی که مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد بودم هر روز چند پوستر کنسرت برای تایید می آوردند. اکثر آنها نوشته بودند: «کنسرت بزرگ ...» برایم این سوال پیش آمد چرا مثل بسیاری از پدیده های دیگر عنوان «بزرگ» را برای سوپرمارکت، فروشگاه، مجتمع مسکونی، چاپ و تکثیر، گلفروشی و غیره می گذارند. مثلا برای کنسرت بزرگ؛ آیا سازهایشان خیلی بزرگ است یا چندهزار نوازنده دارند؟ به همین دلیل استفاده از این عنوان را ممنوع کردم.

خودبزرگ بینی و خودشیفتگی در میان ایرانیان سابقه تاریخی دارد. مثل «هنر نزد ایرانیان است و بس» و امثالهم نمونه هایی از تعاریف غلوآمیز ایران و ایرانیان دارد. از سویی اکثریت هم وطنان ما بر این باورند که ملت ایران باهوش ترین ملت دنیا است. در صورتی که طبق تحقیق دکتر محسن رنانی در کتاب «اقتصاد سیاسی و مناقشه اتمی» ملت ایران در ردیف ملت های باهوش زیر متوسط رتبه بندی می شود و این در حالی است که بخشی از جامعه زرنگی را با باهوشی یکسان تلقی می کنند.

عجیب است مردمی که متوسط بهره هوشی آنها هشتاد و چهار درصد است (در مقایسه با دامنه نرمال نود تا یکصد و نه) و در طبقه ملت های دارای «هوش زیر متوسط» قرار می گیرند خود را «باهوش ترین» ملت دنیا می دانند و از تکرار این باور فریب لذت می برند و غره می شوند و با همین خود فریبی پی در پی فرصت های تاریخی را به ملت های رقیب واگذار می کنند.

سیروان خسروی؛ رونمایی از اولین آهنگ پروژه جدید

سیروان خسروی خواننده پرطرفدار موسیقی پاپ هم در تازه ترین پست فضای مجازی خود از انتشار اولین موسیقی پروژه جدید خود خبر داده و نوشته است: بی‌نهایت خوشحالم از این که می توانم بعد از ماه ها تلاش اولین آهنگ از پروژه «بلک باکس» را با شما به اشتراک بگذارم.

برای شروع آهنگ «منو ببخش» را انتخاب کردم چون از نظر خودم اجرای این آهنگ یکی از متفاوت ترین و بهترین کارهایی است که تا امروز توانستم انجام بدهم و جالب اینکه در شب کنسرت هم طرفدارها نسبت به این آهنگ بیشترین واکنش را داشتند.

در تنظیم جدید سعی کردم هارمونی غیردایاتونیک آهنگ را که در نسخه اصلی شاید جلب توجه نمی کرد پررنگ تر کنم. در زمینه صدادهی ساز درامز و گیتار بیس، سال ها بود که دنبال صدا و تکنیک اجرایی بودم که نزدیک به موسیقی پاپ، راک و پروگرسیو دهه هفتاد میلادی باشد و فکر می کنم در نزدیک شدن به این مورد تا حد زیادی موفق شدیم و باید بگویم که حتی تصور به نتیجه رسیدن این پروژه بدون داشتن گروه فوق العاده نوازنده ها و هم خوان ها و همچنین افراد پشت صحنه امکان پذیر نبود.

نسخه کامل این اجرا مجموعه ای از اجرای هشت آهنگ و همچنین پرسش و پاسخ طرفداراها و من تشکیل شده که در آینده نزدیک منتشر می شود.

کد خبر 6080560 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • از انتشار آهنگ جدید خواننده انقلابی تا غوغای دروازه بان تیم ملی
  • انتشار فراخوان دوره‌های ۲۳ و ۲۴ جایزه مهرگان ادب
  • انتشار کتاب قرارداد‌های ناقل معدوم در فقه امامیه، حقوق ایران و فرانسه
  • انتشار کتاب «قرارداد‌های ناقل معدوم در فقه امامیه، حقوق ایران و فرانسه» در چهارمحال وبختیاری
  • انتشار فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳
  • تقویت مهارت‌های پزشکی با کتاب‌های لاتین پزشکی
  • انتشار کتاب امام هشتم (ع) و بازی بزرگ عباسیان
  • پرداختن به نقش زنان در جبهه مصداق جهاد تبیین است
  • ممنوعیت واردات گوشی‌های دکمه‌ای تکذیب شد
  • انتشار تصاویر جدید از حمله پهپادی سپاه پاسداران به مواضع اسرائیل (فیلم)