Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-28@15:38:02 GMT

۱۳‌روش برای درمان بد غذایی بچه‌ ها

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۳۲۴۵۲

۱۳‌روش برای درمان بد غذایی بچه‌ ها

نبردی وجود دارد که تقریبا در تمام آشپزخانه‌های سراسر جهان در جریان است؛ یک سمت این نبرد، پدر و مادر هستند و در سوی دیگر بچه‌ای بد غذا قرار دارد که می‌خواهید هر طور شده غذا در دهانش بگذارید.

وادار کردن کودکان به خوردن غذا‌های سالم فراتر از یک نگرانی بهداشتی نیست که می‌تواند والدین کودک را خسته و فرسوده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما نگرانی شما را درک می‌کنیم که دو‌ست دارید فرزندتان خوب غذا بخورد تا بتواند خوب رشد کند، اما کودکان به روش‌های خلاقانه‌تری علاقه دارند تا به درخواست شما برای غذا خوردن پاسخ مثبت بدهند.

همیشه لازم نیست با یک ظرف غذا در دست، به‌دنبال او بدوید و خانه را روی سرتان بگذارید. سعی کنید بدون جنگ و دعوا کودک را به خوردن غذا‌های سالم تشویق کنید. در این مطلب، ۱۳‌روش ارائه شده که می‌توانید از آن‌ها برای بهبود رژیم غذایی کودک استفاده کنید، حتی وقتی که در کنار او نیستید. با این روش‌ها کافی است سفره را بچینید و دور آن بنشینید، همه چیز آن‌طور خواهد بود که شما می‌خواهید.

۱. غذا‌هایی را که دوست ندارد، در منو بگذارید

اگر در آغاز کار موفق نشدید، دوباره و دوباره سعی کنید تا بتوانید غذا‌هایی که دوست ندارد را هم برای او تهیه کنید چرا‌که بدن به آن‌ها نیاز دارد. مثلا می‌توانید از کلم بروکلی، نخود‌فرنگی و ساندویچ استفاده کنید. یافته‌های یک مطالعه جدید نشان می‌دهد در صورتی که کودک را در دوران بچگی در‌معرض یک غذای تکراری قرار دهید، به احتمال زیاد کودک آن را در سال‌های آتی بیشتر دوست خواهد داشت، حتی اگر آن غذا از غذا‌های مورد‌علاقه‌اش نباشد.

محققان در این مطالعه از دانشجویان شرکت کننده در مطالعه خواستند که درباره غذا‌های دوران کودکی‌شان بگویند و اینکه چقدر از خوردن‌شان لذت می‌بردند. همچنین از آن‌ها خواستند نظر فعلی‌شان را درباره آن غذا‌ها بیان کنند. آن‌ها دریافتند غذا‌هایی که دانشجویان در حال حاضر علاقه‌ای به خوردن‌شان ندارند، همان غذا‌هایی هستند که در دوران کودکی هرگز نمی‌خوردند. همچنین مشخص شد دانشجویانی که غذا‌های غیرمحبوب‌شان را در قالب یک منوی جداگانه می‌خوردند، در مقایسه با کسانی که چنین منویی نداشتند، در حال حاضر علاقه بیشتری به خوردن همان غذا‌ها دارند، پس دلسرد نشوید؛ یک نفس عمیق بکشید و ادامه دهید.

۲. به او اجازه دهید قبل از صرف غذا زنگ تفریح داشته باشد

برنامه‌ریزی برای ایجاد یک وقفه کوتاه‌مدت قبل از صرف غذا کمک می‌کند که بچه‌ها غذای بیشتر و سالم‌تری بخورند. محققان دریافتند که داشتن زنگ تفریح ​​قبل از ناهار باعث می‌شود که بچه‌ها به میزان ۵۴درصد میوه و سبزیجات بیشتری بخورند. داشتن زنگ تفریح ​​ بعد از ناهار باعث می‌شود بچه‌ها از خوردن غذا‌های سالم طفره بروند تا سریع‌تر به بازی‌شان برسند. پس اجازه دهید قبل از ناهار مشغول باشند تا با اشتهای کامل سر میز حاضر شوند.
۳. بشقاب غذا را مثل پیکاسو طراحی کنید

پوره سیب‌زمینی، سیب‌زمینی سرخ کرده و ماکارونی همگی غذا‌هایی با رنگ مایل به بژ هستند. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کودکان به‌طور طبیعی به رنگ‌های روشن تمایل دارند. غذا‌های رنگ روشن به والدین کمک می‌کنند که بچه‌های بدغذا را به خوردن آن‌ها تشویق کنند. مطالعه محققان دانشگاه کرنل نشان داده است که داشتن ۷ آیتم مختلف با ۶ رنگ متفاوت در بشقاب غذا برای بچه‌ها جذاب خواهد بود. سعی کنید غذا‌ها را با شکل‌های مختلف تزیین کنید تا او به هیجان بیاید و بیشتر غذا بخورد.

۴. برایش داستان‌سرایی نکنید

گفتن این حرف که خوردن هویج شما را باهوش‌تر می‌کند، ممکن است عده‌ای از بچه‌ها را به خوردن هویج وادارد، اما ممکن است در خیلی‌ها نتیجه عکس داشته باشد. یافته‌های یک مطالعه جدید نشان داده که ذکر خواص یک ماده غذایی به کودک می‌تواند اثر معکوس داشته باشد. محققان دریافتند وقتی برای بچه‌های ۴تا ۶ساله داستانی درباره خواص هویج می‌گویید و آن را با یک پیام بهداشتی به پایان می‌رسانید، کودک رغبتی به خوردن آن پیدا نمی‌کند. گوش بچه‌ها نسبت به این حرف «که این غذا برایت مفید است» حساس است. بنابراین، توصیه می‌شود از داستان‌سرایی درباره خواص مواد غذایی خودداری کنید.

بگذارید با دیدن نحوه غذا خوردن شما و همسن و سالانش چیز‌هایی را بیاموزد. البته این قضیه درباره همه کودکان یکسان نیست و بعضی کودکان به‌دلیل علاقه‌ای که به بزرگ شدن دارند در برابر خوردن بعضی غذا‌ها مقاومت نمی‌کنند. مثلا با گفتن اینکه اگر شیر بخوری زودتر بزرگ می‌شوی، برخی بچه‌ها میزان شیر بیشتری می‌خورند. باید ببینید فرزند شما چگونه واکنش نشان می‌دهد. اگر از گفتن این حرف‌ها واکنش بدی نسبت به غذا خوردن خواهد داشت، این کار را رها کرده و روش‌های دیگر را امتحان کنید.
۵. بگذارید خودش غذا را بکشد

به گفته محققان، اجازه دادن به بچه‌ها برای اینکه غذای‌شان را خودشان بکشند، آن‌ها را تشویق خواهد کرد که بیشتر غذا بخورند. باتوجه به مقاله‌ای که در همین زمینه در مجله انجمن تغذیه و رژیم غذایی منتشر شده، کودکانی که بشقاب غذای‌شان همیشه توسط والدین آماده می‌شود، نمی‌توانند قابلیت شناخت علائم گرسنگی را در بدن خود توسعه دهند، از این رو محققان توصیه می‌کنند به بچه‌ها اجازه دهید غذای‌شان را خودشان بکشند و حتی اگر شده کمی کثیف‌کاری کنند. لطفا غذا را آن‌طور که خودتان دوست دارید در ظرف نکشید و به او اجبار نکنید که باید همان غذا را بخورد. بگذارید کودک‌تان در کشیدن غذایش اختیار و آزادی Freedom عمل داشته باشد.

۶. بگذارید خودش تصمیم بگیرد

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که وادار کردن بچه‌ها به تمام کردن غذای‌شان همیشه نتیجه عکس می‌دهد. یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد مادرانی که بچه‌های ۳تا ۶ساله‌شان را برای اتمام غذا تحت‌فشار می‌گذارند، باعث می‌شوند که کودک مقاومت بیشتری در برابر خوردن غذا نشان دهد. همچنین، اصرار بیش از حد به غذا خوردن وقتی که بچه گرسنه نیست، باعث می‌شود که حس درونی کودک نسبت به سیری و گرسنگی تغییر پیدا کند، پس به بچه‌ها اجازه دهید هر وقت سیر شدند از غذا خوردن دست بکشند، حتی اگر فکر می‌کنید هنوز سیر نشده‌اند. او هم مثل شما پس از احساس سیری نمی‌تواند غذای بیشتری بخورد.

۷. او را سر آشپز کنید

مطالعه محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا نشان داده کودکانی که مادران‌شان وقت بیشتری برای پخت‌و‌پز در خانه می‌گذارند، تمایل بیشتری به خوردن غذا‌های سالم مانند کلم بروکلی دارند و این گزینه‌ها را به خوراکی‌های پرکالری مانند کوکی ترجیح می‌دهند. مطالعه دیگری نشان داده وقتی کودک در تهیه غذا مشارکت می‌کند، تمایل بیشتری به خوردن آن پیدا می‌کند. پس اگر امکان آن را دارید، فرزندتان را هم در پخت‌و‌پز مشارکت دهید. مثلا می‌توانید از او بخواهید مواد ساده را داخل قابلمه بریزد یا تزیین غذا را به او بسپارید یا شکستن تخم‌مرغ‌ها را و... مسلما از اینکه خودش آشپزی کرده لذت می‌برد، به غذا علاقه‌مند شده و تمایل دارد دستپخت خود را بخورد.

۸. از ظروف تک‌نفره استفاده کنید

استفاده از ظروف تک‌نفره برای سرو دسر و میان‌وعده‌ها کمک می‌کند که کودک پرخوری نکند. مطالعه اخیر محققان دانشگاه کرنل نشان می‌دهد که سرو غذا در ظروف بزرگ باعث می‌شود که کودکان پیش‌دبستانی ۵۲درصد بیشتر از حد نیازشان غذا بخورند، صرف‌نظر از اینکه چه وزنی دارند و شاخص توده بدنی‌شان چقدر است. پس باید به این سوی قضیه هم توجه داشته باشید و فقط به پرخوری و چاق شدن فرزندتان فکر نکنید. سال‌هاست که دیگر کسی چاق بودن فرزندان را با سلامت‌شان برابر نمی‌داند.

۹. با او معامله کنید

ممکن است برای اینکه فرزندتان به غذا خوردن رو بیاورد و بیش از پیش غذا بخورد، از روش تنبیه استفاده کنید. مثلا ممکن است بگویید تا غذایت را نخوری نمی‌توانی تلویزیون تماشا کنی. تجربه نشان داده که این روش چندان موثر نیست. معمولا در این بازی والدین بازنده هستند و در آخر مجبور می‌شوند برخلاف گفته خود عمل کنند.

در چنین موقعیت‌هایی ممکن است فرزندتان لجبازتر شود و برای بردن در این لجبازی هم که شده غذایش را نخورد. یا ممکن است یک لقمه بخورد و بخواهد تلویزیون را روشن کنید؛ یعنی شما ندانسته تمام توجه او را به سمت تلویزیون کشانده‌اید. بهتر است اگر می‌خواهید از این روش‌ها استفاده کنید به‌طور غیر‌مستقیم این کار را انجام دهید. مثلا بگویید غذایت را کامل بخور که الان برنامه موردعلاقه‌ات شروع می‌شود.

۱۰. فشار روانی ممنوع!

هرگز، هرگز و هرگز برای غذاخوردن به کودک‌تان فشار وارد نکنید. مادرانی را دیده‌ایم که ظرف غذا در دست به‌دنبال کودک خود هستند و به زور می‌خواهند لقمه‌ای در دهان او بگذارند. بار‌ها از زبان کارشناسان شنیده‌ایم که این روش اصلا صحیح نیست و نتیجه‌ای جز استرس خودتان و فرزندتان ندارد.

با این کار او می‌تواند از غذا نخوردن خود استفاده کرده و شما را به‌دنبال خود بکشد. به‌علاوه ممکن است در او استرسی ایجاد کنید که با دیدن غذا و انداخته شدن سفره، تشدید می‌شود و همین استرس به خودی خود می‌تواند جلوی غذا خوردن او را بگیرد.

غذا خوردن یکی از بزرگ‌ترین لذت‌های بشر است. با ایجاد فشار روانی و استرس این لذت را برای فرزندتان زهر نکنید. بدانید که این استرس باعث تنفر از غذا خوردن خواهد شد و ممکن است در سال‌های آینده هم وجود داشته باشد. پس در آرامش و خنده و بازی سعی کنید به او غذا بدهید؛ این هم برای خودتان و هم برای فرزندتان بهتر خواهد بود.

۱۱. توجه بیش از حد ممنوع!

اگر فرزندتان ناگهان علاقه‌اش را به غذایی از دست می‌دهد و از خوردن آن امتناع دارد، به این موضوع توجهی نکنید. اجازه دهید آنچه دوست دارد، بخورد و آنچه را نمی‌خواهد، نخورد و پس از اتمام زمان غذا خوردن، ظرف غذایش را بدون هیچ اشاره و اهمیتی بردارید. اگر مشخص کرد از کدام ماده غذایی بدش می‌آید، در‌حالی که قبلا آن را می‌خورده است، حساسیت نشان ندهید و چند روز بعد دوباره آن ماده را در غذا بریزید. احتمالا غذایش را می‌خورد، چون می‌داند علاقه نداشتن او توجه کسی را جلب نکرده و باید به‌دنبال راهی دیگر برای جلب توجه باشد.

۱۲. منوی متنوع برایش تدارک نبینید

نگران نباشید و باور کنید فرزند شما با یک وعده غذا نخوردن آسیب نمی‌بیند یا سوءتغذیه نمی‌گیرد. او باید بداند اگر غذایش را نخورد، چیز دیگری به جای غذا به او داده نخواهد شد. فقط هنگام غذا خوردن سایر اعضای خانواده به او چند گزینه پیشنهاد دهید، آن هم پیشنهاد‌های کم‌زحمت! یعنی اگر غذا سوپ بود و کودک شما دوست نداشت، می‌توانید خوردن نان و پنیر را به او پیشنهاد دهید، اما به پختن یک غذای دیگر مشغول نشوید، در این صورت کودک یا انتخاب ساده دوم را می‌پذیرد یا پیامد بدغذایی خود یعنی گرسنگی را تحمل می‌کند.

دسر بهترین غذاست؟

ندادن دسر به این دلیل که کودک بتواند غذایش را بخورد، این پیام را به کودک منتقل می‌کند که دسر بهترین غذاست؛ همین قضیه هم می‌تواند اشتهای او برای شیرینی را افزایش دهد. شما شاید یکی، دو شب در هفته را برای خوردن دسر انتخاب کرده و بقیه روز‌های هفته آن را رها کنید یا اینکه میوه، ماست یا دیگر غذا‌های سالم را به‌عنوان دسر بدانید. اما کودک دسر را هرچیز خوشمزه‌ای می‌داند که سعی دارد آن را به جای غذای اصلی به دست آورد چرا‌که او را از آن منع کرده‌اید.

منبع: رکنا

منبع: پارسینه

کلیدواژه: بد غذایی کودک بی اشتهایی تغذیه رژیم غذایی کودک سبک زندگی پارسی خبر خوردن غذا های سالم استفاده کنید خوردن غذا ها نشان می دهد باعث می شود اجازه دهید نشان داده غذا خوردن جدید نشان بچه ها سعی کنید غذای شان غذا هایی خوردن آن روش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۲۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رژیم غذایی فستینگ ریسک این بیماری خطرناک را افزایش می‌دهد

به گزارش خبرآنلاین، نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد افرادی که غذا خوردن خود را به یک بازه زمانی ۸ ساعته محدود می‌کنند، در مقایسه با افرادی که آزادانه غذا می‌خورند، تقریباً دو برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از مشکلات قلبی هستند.

مهر در خبری نوشت: محققان خاطرنشان کردند که این برخلاف تحقیقات قبلی است که در آن رژیم فستینگ متناوب چندین معیار مربوط به سلامت قلب از جمله فشار خون، قند خون و سطح کلسترول را بهبود می‌بخشد.

«ویکتور ونزه ژونگ»، رئیس اپیدمیولوژی در دانشکده شانگهای و محقق ارشد این مطالعه، گفت: «ما شگفت زده شدیم که متوجه شدیم افرادی که از یک برنامه غذایی ۸ ساعته و با زمان محدود پیروی می‌کنند، بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی هستند.»

وی در ادامه می‌افزاید: «اگرچه این نوع رژیم غذایی به دلیل فواید کوتاه مدت بالقوه محبوب بوده است، تحقیقات ما به وضوح نشان می‌دهد که در مقایسه با محدوده زمانی معمولی غذا خوردن ۱۲ تا ۱۶ ساعت در روز، مدت زمان کمتر غذا خوردن با طول عمر بیشتر ارتباطی ندارد.»

برای این مطالعه، ژونگ و همکارانش داده‌های بیش از ۲۰۰۰۰ بزرگسال آمریکایی را که در یک نظرسنجی سالانه در مورد سلامت و تغذیه بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ شرکت کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند. این نظرسنجی الگوی غذا خوردن شرکت‌کنندگان را ردیابی کرد.

به گفته محققان، بسیاری از افرادی که به رژیم غذایی فستینگ با محدودیت زمانی پایبند هستند، تمایل دارند تمام غذای خود را در یک بازه زمانی ۸ ساعته بخورند و سپس بقیه روز چیزی نخورند.

با مقایسه داده‌های رژیم غذایی با گزارش‌های ملی مرگ، محققان دریافتند افرادی که تمایل داشتند تمام وعده‌های غذایی خود را در یک بازه زمانی ۸ ساعته در روز بخورند، ۹۱ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از مشکلات قلبی هستند.

به گفته محققان، در میان افراد مبتلا به بیماری قلبی، محدود کردن مصرف غذا به یک بازه زمانی ۱۰ ساعته با ۶۶ درصد بیشتر خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی یا سکته مرتبط است.

به گفته ژونگ، تحقیقات بیشتری برای درک بهتر اینکه چرا خوردن در یک محدود زمانی ممکن است برای سلامت قلب مضر باشد، مورد نیاز است.

۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888713

دیگر خبرها

  • بیماری‌هایی که علائم آن نفخ شکم است
  • چرا در رژیم غذایی شکست می‌خوریم؟
  • رژیم غذایی فستینگ ریسک این بیماری خطرناک را افزایش می‌دهد
  • هرچه خوردیم دیگر بس است! چند توصیه برای کنترل وزن در تعطیلات
  • عوارض خوردن خوراکی و نوشیدنی‌های صنعتی بجای وعده غذایی
  • ۶ فایده بی‌نظیر خیار؛ خوردن خیار به این افراد توصیه نمی‌شود
  • خوردن برنج دوباره گرم ‌شده، ضرر دارد؟
  • بعد از خوردن غذای تند چه اتفاقی در بدن رخ می دهد؟
  • رژیم فستینگ ۸-۱۶ چه خطراتی دارد؟
  • فقط با رعایت این ۶ نکته ساده وزن خود را کم کنید