Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، صد و سی‌ و دومین نشست شورای اجتماعی کشور عصر یکشنبه با حضور عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور و نمایندگان ارشد دستگاه‌ها و نهادهای عضو این شورا، در سالن پیامبر اعظم وزارت کشور برگزار شد.

وزیر کشور پس از استماع گزارش دستگاه‌های مسؤول از جمله نیروی انتظامی، بسیج و صداو سیما، در خصوص آخرین اقدامات و برنامه‌های انجام شده در حوزه حجاب و عفاف، ضمن ابراز امیدواری از مؤثربودن نتایج اقدامات انجام شده، گفت: موضوع حجاب و عفاف موضوعی کاملاً فرهنگی، اخلاقی، اعتقادی و اجتماعی است که در بسترهای مختلف زمینه ظهور و بروز پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله اینکه در مواردی ابعاد سیاسی و در برخی موارد، ابعاد اجتماعی موضوع نمود بیشتری داشته و البته مباحث اقتصادی نیز در این راستا مطرح است. به علاوه دشمنان نیز از این موضوع در مقاطع مختلف سوء استفاده می کنند.

رحمانی فضلی با تأکید بر اینکه در موضوع حجاب و عفاف، باید استمرار برنامه‌های میان مدت و دراز مدت را در نظر داشت، اظهار کرد: این موضوع در تمامی جلسات شورای اجتماعی که به مسأله حجاب و عفاف پرداخته شده، مورد تأکید بوده است.

وزیر کشور افزود: همه دستگاه‌های اجرایی متولی حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، رسانه ای و هنری کشور متناسب با وظایف ذاتی که در قوانین مصرح برای آنها قید شده، امر فرهنگ‌سازی این موضوع و تقویت باورها و انگیزه‌های دینی و اخلاقی را کماکان برعهده دارند و نظارت و گزارش مسؤولان این حوزه بایستی شامل این وظایف و مأموریت ها و عملکردها باشد.

رحمانی‌فضلی به نقش صداو سیما در تقویت ارزش‌ها و باورهای اخلاقی و اعتقادی فرهنگ عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: مسؤولیت صدا و سیما در این زمینه غیر قابل کتمان است و همواره مورد تأکید بوده که صدا و سیما در این مسیر پیشتاز باشد.

وی افزود: همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با دامنه وسیع فعالیت در حوزه کتاب، فیلم، تئاتر، سینما و هنر می‌تواند نقش بسیار بالایی ایفا کند که البته این کار انجام می شود اما باید ضمن ارائه گزارش اقدامات؛ نوآوری ها و خلاقیت‌ها و طرح‌های جدیدی نیز ارائه کنند.

 رحمانی فضلی در ادامه، آموزش و پرورش را نهاد اصلی آموزش و تربیت کودکان کشور در موضوع حجاب و عفاف برشمرد و گفت: آموزش و پرورش وظیفه تربیت کودکان بعد از خانواده و البته مؤثرتر از خانواده را برعهده دارد که باید این نقش را ایفا کند.

وزیر کشور همچنین به نقش حوزه های علمیه، علما و دانشمندان علمی و دینی در تقویت حجاب و عفاف اشاره کرد و گفت: به هر حال اساس و پایه اعتقادات دینی مردم مبتنی بر چشمه جوشانی است که در حوزه ها و حریم علمای دینی جریان دارد.

وزیر کشور در ادامه با اشاره به اینکه «مقرر شده در جلسات نشست شورای اجتماعی کشور به صورت مستمر از نهادها و دستگاهها در موضوع حجاب و عفاف گزارش بگیریم» عنوان کرد: در جلسات بعدی شورای اجتماعی، نهادها و دستگاه‌های مسؤول در امر حجاب و عفاف با تقسیم بندی در حوزه های عملیاتی، گزارشی از برنامه‌ها، عملکردها، موفقیت‌ها و یا عدم توفیقات و موانع را ارائه کنند تا سایر نهادها هم در جریان اقدامات آنها قرار گیرند.

وی با بیان اینکه «امور فرهنگی نیازمند برنامه بلندمدت، مستمر و متناسب با شرایط و فضاهایی است که هر لحظه در حال تغییر است» گفت: زمانی سرعت تغییر فضای اخلاقی، رفتاری و اعتقادی و اجتماعی بسیار پایین بود و تنوع و نوآوری کمی وجود داشت اما اکنون با وجود فضای مجازی و امکان و تجهیزاتی که فناوری های نوین در حوزه های مختلف در اختیار مردم قرار داده، زمینه ظهور و بروز پرحجم هرنوع سلیقه فرهنگی در جامعه ایجاد شده و محدودیت سازی به معنای اینکه هر کس موظف به انجام امر ثابتی باشد، محقق نمی شود و جواب نمی گیرد.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه باید جلوی موارد آسیب رسان و موانع تعالی و رشد اخلاق را بگیریم و بستر را آماده و شرایط را سهل و تسهیلات را برقرار کنیم تا بتوانیم در یک شرایط مناسب پیش رویم، افزود: در مسیر این هدف، طریق، ابزار و تجهیزات باید به کمک بیاید تا بتوانیم این کار را به نحو احسن انجام دهیم.

وزیر کشور با اشاره به اینکه ذات فرهنگ، جامعیت و عمومیت است، تأکید کرد: امر فرهنگ و موضوع حجاب و عفاف موضوعی کاملاً اجتماعی است و موضوعات اجتماعی را تنها با راه‌حل های اجتماعی و با مشارکت عموم مردم می توانیم پیش ببریم.

وی با تأکید بر اینکه «اگر همراهی، همدلی و باور و اعتقادات مردم را در نظر نگیریم، موفق نمی شویم» اظهار کرد: باید از همه ظرفیتهای مردمی، چه در قالب تشکل‌ها، سمن‌ها، هیأت‌ها، مساجد، و چه در قالب فردی کمک بگیریم.

 وزیر کشور با اشاره به اقدامات خوب و مؤثر نیروی انتظامی در طرح ناظر، گفت: ۹۰ درصد انرژی در بخش های ایجابی و فرهنگ سازی موضوع حجاب و عفاف گذاشته می شود و ۱۰ درصد نیز برای از بین بردن موانع و شبکه های نامطلوب است که از سوی دشمنان و رسانه های معاند دنبال می شود و در جهت ایجاد فضای نامطلوب در کشور سعایت می کنند.

رحمانی فضلی با اشاره به اقداماتی خوبی که در حوزه اجرای برنامه های فرهنگی و هنری در سواحل شمال کشور انجام شده، اظهار کرد: آزادسازی سواحل از سال گذشته آغاز شده و تاکنون بیش از ۸۰ درصد آزاد شده است که با این اقدامات، می توان مراکز بیشتری را در دسترس مردم و مراکز فرهنگی برای بهره مندی بیشتر از سواحل قرار داد. بسیج متولی این امر است و سایر دستگاه‌ها به عنوان معین و همکار بسیج هستند و باید در این مسیر نیز از مشارکت مردم استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه «بارها تأکید شده که چادر حجاب برتر است و البته در موضوع حجاب، رعایت موازین شرعی و اعتقادی و اخلاقی اصالت دارد و نوع و طرح و رنگ فاقد اصالت است» گفت: تنوع حجاب در ایران با توجه به تنوع جغرافیایی و فرهنگی و قومی و نژادی به صورت طبیعی در انطباق کاملاً مقبولی میان ارزش‌های دینی و اعتقادی و شرایط منطقه ای در بستر زمان و تاریخ بوده است و باید به اینها احترام بگذاریم.

وزیر کشور به تولید و عرضه چادر مشکی در کشور اشاره کرد و گفت: جلسه ای در این خصوص با حضور دستگاه‌ها و نهادهای مسؤول از سوی معاونت اقتصادی وزارت کشور تشکیل می شود تا ضمن فعال کردن ظرفیت موجود کشور، شاهد افزایش ظرفیت تولید کشور و تأمین مواد اولیه نیز در این عرصه باشیم.

 ۲۷۲۱۵
 
 

کد خبر 1406990

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: حجاب وزارت کشور عبدالرضا رحمانی فضلی سازمان صدا و سیما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع حجاب و عفاف شورای اجتماعی موضوع حجاب رحمانی فضلی وزیر کشور دستگاه ها برنامه ها حوزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۳۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به نقش صدا و سیما در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب

یک کارشناس علوم ارتباطات نوشت: «از جمله انتقادهایی که به صدا و سیما در زمینه حجاب و عفاف وارد می‌شود، نداشتن اهتمام جدی در راه ترویج فرهنگ عفاف و پوشش اسلامی است، چرا که تا کنون اقدام برجسته‌ای که نشان‌دهنده برنامه‌ریزی هدفمند و گسترده در راه ترویج فرهنگ حجاب و عفاف باشد، در رسانه ملی انجام نشده.»

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حمیدرضا محمدی فعال رسانه‌ای و کارشناس علوم ارتباطات در یادداشتی با اشاره به نقش ویژه صدا و سیما در ترویج موضوع عفاف و حجاب نوشت:

«بی گمان نحوه رفتار، گفتار، حرکات دست و چشم و لباس مجریان و بازیگران زن و محتوای فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی می‌تواند در زمینه الگوسازی‌های مثبت و منفی عفاف و حجاب در جامعه تأثیر به‌سزایی داشته باشد؛ در بین وسایل ارتباط جمعی، تلویزیون به‌دلیل گیرایی و جذابیت‌های خاص خود نقش و سهم بیشتری در انتقال الگوهای رفتاری و فرهنگ‌سازی حجاب و عفاف در جامعه دارد و از آنجا که مخاطبان تلویزیون گروه معدودی نیستند و تمامی گروه‌های سنی، مخاطب پیام‌های تلویزیون قرار می‌گیرند، این رسانه در سطح بسیار کلان و بر کل جامعه تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این سهولت استفاده از تلویزیون و تنوع برنامه‌های آن، اهمیتش را دوچندان می‌کند

در کتاب صحیفه نور جلد ۵ صفحه ۲۰۳ آمده که حضرت امام خمینی (ره) در مورد نقش و اهمیت صدا و سیما چنین بیان داشته‌اند: «اهمیت رادیو و تلویزیون بیشتر از همه (وسایل ارتباط جمعی) است، این دستگاه، دستگاه تربیتی است. باید تمام اقشار ملت با این دستگاه تربیت شوند، این یک دانشگاه عمومی است، یعنی دانشگاهی است که در تمام سطوح کشور گسترده شده است.»

مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نیز در دیدار با مدیران صدا و سیما می‌فرمایند: «زن سرشار از ارزش‌های اسلامی و انقلابی است. لذا سیمای زن مسلمان و انقلابی باید با تکیه بر حجاب، نجابت و عفت نقش اصلی و اساسی او در خانواده و جامعه، تأثیر زن در رشد مرد و جامعه و نیز نقش پر اهمیت او در واقعیت‌های گذشته نظیر جنگ تحمیلی در صدا و سیما نشان داده شود»

بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های سیما که در مرداد ۹۸ منتشر شده بیش از ۸۰ درصد مردم بیننده برنامه‌های تلویزیون بودند که بر اساس آن زنان با آمار ۷۳ درصد، بیش از مردان «۶۷.۹ درصد» به تماشای تلویزیون نشسته‌اند؛ این موضوع از اهمیت تأثیرپذیری برنامه‌های این رسانه بر ذهن مخاطبان به خصوص قشر دختران و زنان جامعه حکایت دارد؛ بی گمان نحوه رفتار، گفتار، حرکات دست و چشم و پوشش مجریان و بازیگران زن و حتی محتوای فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی می‌تواند در الگوسازی‌های مثبت و منفی حجاب و عفاف در بین دختران و زنان جامعه تأثیرگذار باشد.

وظایف صدا و سیما در زمینه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب

قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب که در ۱۳ دی ۱۳۸۴ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده برای ۲۶ دستگاه اجرایی کشور وظایفی را تعیین کرده است. این قانون ۳۱ وظیفه را برعهده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار داده که در اینجا به برخی از مهم‌ترین این وظایف اشاره می‌شود:

۱- فرهنگ‌سازی در زمینه اصلاح پوشش نامناسب و ارائه راه‌حل‌های مؤثر و فوری از طریق تولید برنامه‌های کارشناسی، گفتمان، تولید فیلم، تیزرهای تلویزیونی و ...

۲- تبیین و آموزش احکام شرعی حجاب و عفاف و رعایت حریم عفاف در خانه و اجتماع و آموزش معیارهای رفتار صحیح زن و مرد جهت برقراری روابط متعادل اجتماعی.

۳- ترویج الگوهای مناسب حجاب از طریق تولید فیلم و سریال و سایر برنامه‌های تلویزیونی و انجام مناظره علمی، فرهنگی و هنری در خصوص فلسفه حجاب و عفاف به منظور استحکام بنیه اعتقادی و فرهنگی جوانان.

۴- آموزش و ترویج احکام شرعی حجاب و پوشش بومی (منطقه‌ای) در جغرافیای جمهوری اسلامی ایران.

۵- به تصویر کشیدن زنان تحصیل‌کرده، ممتاز، متعهد و باحجاب در فیلم‌ها و مجموعه‌های هنری و پرهیز از نشان دادن آنان در نقش‌ها و شخصیت‌های عامه و کم‌سواد.

۶- بازنگری در شرایط انتخاب فیلم‌ها و سریال‌های خارجی بر اساس ملاک‌های حجاب و عفاف.

۷- تهیه برنامه‌های متناسب با فرهنگ حجاب و عفاف برای کودکان و استفاده از قهرمان‌های عروسکی مطرح در کارتون‌ها و برنامه‌های

۸- تهیه برنامه‌های مختلف در خصوص تاریخچه و جایگاه پوشش و حجاب در غرب، تبیین علل و عوامل آن و چگونگی رواج فرهنگ برهنگی در سده‌های اخیر در آن جوامع.

۹- نظارت مستمر بر تبلیغات تجاری به منظور جلوگیری از ایجاد روحیه مصرف گرایی و تجمل پرستی به عنوان عوامل ترویج بی مبالاتی اخلاقی و سوق آن به سوی تبلیغات و آگهی‌های فرهنگی و اخلاقی.

۱۰- تدوین سیاست‌های مشخص در مورد سبک لباس و آرایش هنرمندان، مجریان زن و مرد و ... در برنامه‌ها، فیلم‌های سینمایی، تئاتر و ... با محوریت عفاف و حجاب.

نقدی بر عملکرد صدا و سیما در حوزه عفاف و حجاب

از جمله انتقادهایی که به صدا و سیما در زمینه حجاب و عفاف وارد می‌شود، ضعف برنامه‌ریزی دقیق و نداشتن اهتمام جدّی در راه ترویج فرهنگ عفاف و پوشش اسلامی است، چرا که تا کنون اقدام ویژه و برجسته‌ای که نشان‌دهنده برنامه‌ریزی هدفمند و گسترده در راه ترویج فرهنگ حجاب و عفاف باشد، در رسانه ملی انجام نشده و از توانمندی و ظرفیت‌های بالای تلویزیونی برای فرهنگ‌سازی درباره حجاب، عفاف و لوازم آن به شایستگی استفاده نشده که البته این کار، نیازمند پژوهش ژرف و علمی است.

با این وجود در برخی سریال‌های تلویزیونی از بانوانی که به پوشش اسلامی و حفظ حریم نامحرم مقید هستند، شخصیت‌پردازی خوب و مناسبی انجام می‌شود؛ یعنی افرادی را موفق، جذاب و تأثیرگذار نشان می‌دهند که شایستگی الگودهی به مخاطبان را دارند. به‌عنوان نمونه، از سریال «ستایش» می‌توان یاد کرد که در آن، شخصیت ستایش که آراسته به پوشش برتر یعنی چادر است، زنی موفق رانشان می‌دهد که با وجود ناملایمات فراوان توانسته فرزندان خود را بزرگ کرده و بر اساس ارزش‌های اسلامی تربیت کند. درنتیجه، مخاطب به وی علاقه‌مند می‌گردد. این‌گونه شخصیت‌پردازی‌ها در الگودهی درست، نقش بسزایی دارند.

در پایان ضمن سپاس از تلاش‌هایی که تا کنون از سوی رسانه ملی در خصوص حجاب و عفاف انجام پذیرفته است، اما به نظر می‌رسد برای ترویج آن باید گام‌های بیشتری برداشته می‌شد که به عللی از انجام آن بازمانده‌اند و این، خود نیازمند آسیب‌شناسی جدی و دقیق است.»

کد خبر 745778

دیگر خبرها

  • نقش سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب
  • دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند
  • نگاهی به نقش صدا و سیما در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب
  • استاندار تهران: ​دستگاه‌ ها در حوزه عفاف و حجاب از موازی کاری بپرهیزند/ دشمن از هر فرصتی استفاده می‌کند تا اعتقادات مردم را مورد هدف قرار دهد/ به عنوان افسران جنگ نرم موظف هستیم جلوی جریان سازی های دشمن بایستیم
  • استاندار تهران : ​دستگاه‌ ها در حوزه عفاف و حجاب از موازی کاری بپرهیزند
  • دستگاه‌های استان تهران در حوزه عفاف و حجاب از موازی کاری بپرهیزند
  • نهادهای متولی فرهنگ از جامعه جامانده‌اند/ تذکر لسانی خودجوش مردمی موثرتر از نوع حاکمیتی است
  • آقاتهرانی: انشالله شورای نگهبان فردا لایحه عفاف و حجاب را تایید کند
  • مسامحه دستگاه‌های متولی حجاب پذیرفتنی نیست
  • اجرای طرح حجاب و عفاف با عنوان طرح نور در چهارمحال و بختیاری