Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-19@21:30:55 GMT

کرونایی ها در قرنطینه چه کنند؟

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۳۳۸۴۶

کرونایی ها در قرنطینه چه کنند؟

 این روزها همه ما با بیماری کرونا و راه‌های پیشگیری از آن تا حدی آشنا شده‌ایم با این حال اگر یکی از اعضای خانواده به کرونا مبتلا شود و پزشک دستور قرنطینه در منزل و درمان در خانه را بدهد نه تنها راه‌های مراقبت از بیمار را نمی‌دانیم بلکه نگران ابتلای سایر افراد خانواده و خودمان هستیم که مبادا مبتلا شویم و نمی‌دانیم چگونه از بیمار و خودمان مراقبت کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پروین محمدی/

 این روزها همه ما با بیماری کرونا و راه‌های پیشگیری از آن تا حدی آشنا شده‌ایم با این حال اگر یکی از اعضای خانواده به کرونا مبتلا شود و پزشک دستور قرنطینه در منزل و درمان در خانه را بدهد نه تنها راه‌های مراقبت از بیمار را نمی‌دانیم بلکه نگران ابتلای سایر افراد خانواده و خودمان هستیم که مبادا مبتلا شویم و نمی‌دانیم چگونه از بیمار و خودمان مراقبت کنیم.

از این رو با رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد و نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در استان گفت‌وگو کردیم تا در خصوص قرنطینه در منزل و درمان بیماران کرونایی در خانه بیشتر بدانیم.

دکتر سیدمحمدحسین بحرینی به تشریح قرنطینه در منزل پرداخت و گفت: منظور از قرنطینه جداسازی افراد در تماس با بیماران مبتلا به مدت ۱۴ روز در منزل است.

چه کسانی در منزل درمان و مراقبت می‌شوند

وی افزود: بیماران دارای علایم خفیف کووید ۱۹ ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان نداشته باشند با این حال برای پیشگیری از انتشار ویروس به این افراد توصیه به جداسازی (ایزولاسیون) در منزل می‌کنند و شامل پنج گروه اصلی می‌شود: ۱- افرادی که با بیماران قطعی یا احتمالی کووید ۱۹ تماس نزدیک داشته‌اند (قرنطینه)، ۲- کسانی که بعضی اوقات با بیمار قطعی یا احتمالی مواجهه داشته‌اند (خودکنترلی)، ۳- افراد دارای تست مثبت بدون علایم یا دارای علایم خفیف (ایزولاسیون)، ۴- افراد پرخطر با اندیکاسیون درمان سرپایی(ایزولاسیون) و ۵- پس از ترخیص برای پیگیری (ایزولاسیون).

ویژگی‌های مکان قرنطینه

دکتر بحرینی در این زمینه یادآورشد: اتاق باید مجزا و دارای تهویه مناسب باشد، تا حد امکان سرویس بهداشتی بیمار مجزا (حمام و دستشویی) باشد، در صورت استفاده مشترک از سرویس پس از استفاده بیمار، ضدعفونی شود (با محلول کلر ۱/۰درصد)، تمامی ظروف، وسایل و البسه مورد استفاده بیمار باید جداسازی شود، از تکاندن ملحفه‌های بیمار و شست‌وشوی البسه و ملحفه‌های بیمار با ماشین لباسشویی در حرارت ۶۰ تا ۹۰ درجه سانتیگراد خودداری شود.

محدود شدن ارتباط‌های اجتماعی و ملاقات ممنوع

وی تصریح کرد: قطع ارتباط با افراد در طول قرنطینه باید جدی گرفته شود از این رو ارتباط با دیگران از طریق تلفن و رسانه‌های اجتماعی باشد، پایش سلامت مراقبت‌کنندگان از افراد قرنطینه تا ۱۴ روز پس از آخرین تماس ضروری است و حیوانات خانگی به دلیل احتمال آلودگی به ویروس جداسازی شود.

تغذیه مناسب در دوران قرنطینه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به اهمیت تغذیه در دوران درمان در منزل اشاره و تأکید کرد: در صورت امکان استفاده از مشاوره‌ تغذیه به الگوی مناسب تغذیه برای بیمار کمک می‌کند، رژیم غذایی حاوی میوه، سبزی، نان، حبوبات، گوشت، ماهی و مرغ (در تنوع مواد غذایی تعادل رعایت شود) مفید است، برای کودکان زیر دو سال، زنان باردار، شیرده و سالمندان مکمل‌های تغذیه‌ای توصیه می‌شود، استفاده از منابع غذایی حاوی ویتامین A و C و پروتئین توصیه می‌شود، محدودیت‌های غذایی شامل غذاهای سنگین، دیرهضم و پرچرب، فست‌فودها، کنسروها، ترشیجات و... ضروری است.

مصرف دارو در قرنطینه

نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در خراسان رضوی توصیه کرد: تمامی داروهای بیماری مزمن فرد از جمله دیابت، فشار خون و... باید مطابق دستور پزشک استفاده شود و از قطع یا مصرف خودسرانه‌ هر دارویی بدون دستور پزشک خودداری شود و چنانچه دارو برای درمان کرونا به بیمار تجویز شده طبق دستور مصرف شود.

بهداشت و سلامت روان در قرنطینه

دکتر بحرینی به اهمیت آرامش و پرهیز از استرس به منظور پیشگیری و درمان کرونا اشاره و تصریح کرد: استرس یکی از عواملی است که بدن را برای ابتلا به انواع بیماری‌ها حتی سرماخوردگی ساده آماده می‌کند. از این رو توصیه می‌شود از داشتن استرس چه برای پیشگیری و چه در درمان بیماری خودداری کنید و با اینکه وجود احساس اضطراب در قرنطینه طبیعی است تا حد امکان آن را کنترل کنید. اما اگر علایم استرس شدید مثل اختلال خواب مداوم و... به وجود بیاید باید با متخصص سلامت مشورت شود.

بهتر است برنامه‌ریزی در خصوص گذراندن اوقات فراغت، دریافت اخبار از منابع معتبر، دریافت اطلاعات بهداشتی به موقع، حفظ روال کار روزمره، ارتباط با دیگران به صورت مجازی، داشتن سبک زندگی سالم، مدیریت استرس، حمایت از فرزندان و... داشته باشند و نکته مهم اینکه محل خواب و استراحت مناسب و کافی در قرنطینه همواره توصیه می‌شود.

گروه‌های خاص و پرخطر در معرض ابتلا به کرونا

وی به سالمندان، افراد دچار بیماری مزمن، افراد تحت شیمی‌درمانی و افراد سیگاری اشاره کرده و افزود: افراد پرخطر در معرض کرونا شامل بیماران با نقص ایمنی (تحت درمان کورتیکو استروئید، پیوند اعضا، بدخیمی‌ها)، بیماران دارای بیماری زمینه‌ای (فشار خون بالا، دیابت کنترل نشده، بیماری‌های تنفسی مزمن و نارسایی کلیوی مزمن) هستند که نیاز بیشتری به رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارند.

چند توصیه

دکتر بحرینی تأکید کرد: در زمان حضور دیگران در قرنطینه برای بیمار و دیگر افراد استفاده از ماسک الزامی است (استفاده صحیح ماسک مطابق پروتکل‌ها ضروری است). 

وی شست‌وشوی دست‌ها به وسیله‌ آب و صابون را برای بیمار و اطرافیان به طور مکرر ضروری دانست و مهم‌ترین سد دفاعی در برابر کرونا عنوان کرد.  

وی گفت: زباله‌های عفونی حتماً باید به روش بهداشتی در سطل‌های دردار و پلاستیک‌های دربسته دفع شود.

وی به نکته مهمی اشاره و تأکید کرد: تمیز کردن سطوح با آب و صابون، تمیز کردن سطوح در تماس مکرر مانند دستگیره درها، شیرآلات و... و استفاده از محلول‌های سفیدکننده خانگی برای گندزدایی مناسب است که البته باید به درستی رقیق شود و حداقل یک دقیقه روی سطوح بماند. برای درست کردن محلول ضدعفونی با وایتکس از روش‌های زیر می‌توان استفاده کرد: پنج قاشق سوپخوری وایتکس در چهار لیتر آب یا چهار قاشق چایخوری وایتکس در یک لیتر آب.

یادآوری مهم

وی یادآور شد: وسایل الکترونیکی مانند تلفن همراه، تبلت، کنترل‌ها و... باید مکرراً ضدعفونی شوند و اگر دستورالعمل خاصی ندارند باید با الکل ۷۰ درصد ضدعفونی شود.

دکتر بحرینی با بیان اینکه رعایت چند نکته ساده ولی بسیار مهم می‌تواند ضامن سلامت همه افراد جامعه(خودمان و دیگران) شود، گفت: کافی است به چند نکته ساده بهداشتی عمل کنیم تا به کرونا مبتلا نشویم: دست‌های خود را به طور مکرر با آب و صابون بشوییم، در خانه بمانیم و تا حد امکان به جاهای شلوغ و پرجمعیت نرویم، از رد و بدل کردن پول و اسکناس خودداری کنیم چون از هر چیزی آلوده‌تر است، حتماً در حضور دیگران و بیرون از منزل ماسک بزنیم و از استرس و توجه به شایعات بی‌اساس جداً بپرهیزیم.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: ویروس کرونا قرنطینه خانگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۳۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این میوه از صدتا کدئین بهتر است

طب سنتی طبع گیلاس را عموما سرد و‌تر توصیف می‌کند، اما این سردی نسبت به آلبالو کمتر است. دیدگاه‌های متفاوتی نیز وجود دارد که گیلاس رسیده و شیرین را دارای طبعی معتدل یا حتی گرم می‌دانند. بخش‌های دیگری از گیلاس مانند برگ و دم آن نیز از خواص دارویی برخوردار بوده و طبع سرد و خشکی دارند.

مصلح گیلاس برای افراد سردمزاج

به گزارش سرگرمی روز، برای افرادی که طبع سردی دارند، مصرف گیلاس می‌تواند باعث ایجاد مشکلات گوارشی شود. این افراد می‌توانند با مصرف مواد غذایی با طبع گرمی نظیر چای نبات، چای هل، خرما، عسل و روغن زیتون، تاثیرات سردی گیلاس را خنثی کنند.

مصلح گیلاس برای افراد گرم مزاج

گیلاس برای افراد با طبع گرم مناسب است و می‌توانند بدون نیاز به مصلح، آن را مصرف کنند. با این حال، برای افرادی که طبع گرم و‌تر دارند، مصرف آلبالو که طبع سردتر و خشکی دارد، پیشنهاد بهتری است.

بهترین زمان برای مصرف گیلاس

توصیه می‌شود گیلاس یک ساعت قبل از وعده‌های غذایی مصرف شود تا از بروز نفخ و مشکلات گوارشی جلوگیری شود. همچنین، پرهیز از نوشیدن آب بلافاصله پس از خوردن گیلاس می‌تواند از بروز دل درد و نفخ پیشگیری کند.

فواید بی‌شمار گیلاس

گیلاس منبع غنی از ویتامین‌ها و فیبر است که خواص بی‌نظیری به این میوه می‌بخشد. از جمله خواص آن می‌توان به تاثیر آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی، تقویت سیستم ایمنی، کمک به درمان بیخوابی و کاهش وزن، و همچنین بهبود عملکرد جنسی و درمان ناباروری در مردان اشاره کرد.

در طب سنتی، طبع گیلاس معمولا به عنوان سرد و‌تر شناخته می‌شود، هرچند که سردی آن از آلبالو کمتر است و برخی معتقدند که گیلاس رسیده و شیرین طبعی معتدل یا گرم دارد.

برای افراد سردمزاج که ممکن است از مصرف گیلاس دچار مشکلات گوارشی شوند، مصرف موادی با طبع گرم مانند چای نبات یا عسل می‌تواند این مشکلات را کاهش دهد، در حالی که افراد گرم مزاج می‌توانند گیلاس را بدون نیاز به مصلح مصرف کنند. اما، برای حداکثر بهره‌وری و جلوگیری از ناراحتی‌های گوارشی، توصیه می‌شود گیلاس یک ساعت قبل از غذا و نه بلافاصله پس از آن یا با نوشیدن آب مصرف شود.

کاهش وزن و لاغری

یکی از مهم‌ترین دلایلی که می‌توانید از گیلاس در رژیم‌های لاغری استفاده کنید این است که این میوه دارای کالری بسیار پاینی می‌باشد، علاوه بر این گیلاس چربی بسیار کمی دارد و برای آب کردن چربی‌های اطراف شکم بسیار مفید است.

نکته دیگر در مورد خواص لاغری گیلاس این است که این میوه علاوه بر فیبر غنی، دارای انواع مواد مغذی و ویتامین‌ها می‌باشد و به همین دلیل می‌تواند به همراه احساس سیری طولانی، انرژی مورد نیاز بدن را نیز فراهم کند.

خواص گیلاس برای دیابت

مصرف مواد غذایی که دارای شاخص گلیسمی پایین هستند برای دیابتی‌ها مفید می‌باشد و گیلاس هم از این نوع مواد غذایی محسوب می‌شود، شاخص گلیسمی گیلاس ۲۲ می‌باشد و قند ان نسبت به میوه‌های تابستانی مثل زردآلو و هلو بسیار کمتر می‌باشد.

درمان کم خونی

برای درمان کم خونی هم می‌توانید روی کمک گیلاس حساب کنید. گیلاس حاوی مقادیر غنی از آهن می‌باشد و به همین دلیل می‌تواند باعث افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون شود که در نتیجه به درمان کم خونی ناشی از فقر آهن کمک می‌کند.

خواص گیلاس برای میگرن

جالب است بدانید که ترکیباب موجود در گیلاس می‌توانند مانند قرص‌های مسکن باعث کاهش درد سردرد‌های میگرنی شوند. گیلاس حاوی مقادیر مناسبی آنتوسیانین و انواع بیو فلاونوئید‌ها و آنتی اکسیدان‌های قوی می‌باشد که برای قطع سریع سردرد بسیار مفید هستند.

خواص ضد سرطان گیلاس

یکی از شناخته شده‌ترین خاصیت‌های گیلاس این است که می‌تواند به درمان انواع سرطان‌ها کمک کند. گیلاس حاوی مقادیر غنی از کورستین می‌باشد که این ماده به عنوان یکی از موثرترین مواد ضد سرطانی شناخته می‌شود.

علاوه بر این آنتی اکسیدان‌ها و فلاونوئید‌های موجود در گیلاس نیز می‌توانند مانع آیسیب رساندن رادیکال‌های آزاد مخرب به سلول‌های بدن شوند. ضمن اینکه مصرف گیلاس می‌تواند سرعت رشد سلول‌های سرطانی را کاهش دهد.

درمان بی خوابی

جالب است بدانید مصرف گیلاس قبل از خواب مانند قرص خواب عمل می‌کند و باعث خوابی آرام و عمیق می‌شود. برای این منظور باید از آب گیلاس با طعم ترش استفاده شود که دارای مقادیر غنی از ملاتونین می‌باشد و علاوه بر رفع استرس و اضطراب به درمان بی خوابی هم کمک می‌کند.

تقویت قوای جنسی

مصرف گیلاس می‌تواند به درمان ناتوانی‌ها و بی میلی جنسی زنان و مردان کمک کند. گیلاس به دلیل وجود ویتامین‌های C و A می‌تواند سطح هورمون‌های تستوسترون و استروژن را افزایش دهد و علاوه بر افزایش میل جنسی، باعث افزایش حجم اسپرم‌های آقایان نیز شود.

خواص گیلاس برای فشار خون

مصرف گیلاس یکی از درمان‌های طبیعی فشار خون بالا نیز می‌باشد. همانطور که می‌دانید گیلاس حاوی مقادیر سرشار از پتاسیم می‌باشد و به همین دلیل می‌تواند باعث دفع سدیم اضافی موجود در بدن شود و فشار خون بالا را کاهش دهد.

خواص گیلاس برای نقرس

گیلاس برای بهبود و کاهش علائم نقرس بسیار مفید است. گیلاس به دلیل اینکه حاوی مقادیر مناسبی از آنتوسیانین می‌باشد و به همین دلیل می‌تواند باعث کاهش التهابات و رفع درد حاصل از مفاصل بسیار موثر باشد.

دیگر خبرها

  • بیماری ایدز چیست؟ + فیلم
  • تعرفه های آندوسکوپی و کولونوسکوپی پاسخگوی هزینه‌ها نیست
  • به درمان سرطان به کمک آزمایش دی‌ان‌ای امیدوار باشیم؟
  • هزینه درمان بیماران هموفیلی؛ ۱۰۰ میلیون تومان در ماه!
  • این میوه از صدتا کدئین بهتر است
  • شناسایی ۹۱۸ بیمار مبتلا به هموفیلی در فارس
  • حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز
  • ‌شناسایی ۹۱۸ بیمار مبتلا به هموفیلی در فارس
  • حمله افراد ناشناس به آمبولانس اورژانس اهواز
  • درمان افسردگی با ایمپلنتی به اندازه یک نخود