Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-25@04:01:52 GMT

«مسئله فلسفی»، پیش‌نیازِ هرگونه فلسفه‌ورزی

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۳۳۹۱۲

«مسئله فلسفی»، پیش‌نیازِ هرگونه فلسفه‌ورزی

در نگاه ابتدایی، ظاهراً نمی‌توانیم بین انواع اندیشه‌های فیلسوفان و بحران کرونا رابطه‌ای بیابیم.

حمیدرضا آیت اللهی/

در نگاه ابتدایی، ظاهراً نمی‌توانیم بین انواع اندیشه‌های فیلسوفان و بحران کرونا رابطه‌ای بیابیم. درست است که بین آرای فیلسوفان نمی‌توانیم درباره بحران کرونا و فلسفه -که از یک طرف اصالت الوجود فلسفه اسلامی است و از طرف دیگر سوبژکتیویسم کانتی- رابطه‌ای عیان ببینیم، اما اگر بنا باشد اندیشه‌ورزی کنیم، می‌توانیم با سرمایه‌های فلسفیِ قبلیِ خود نگاه‌های فلسفی جدیدی را عرضه کنیم، اما اندیشیدن با مسئله آغاز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرط لازم هرگونه فلسفه‌ورزی مواجهه با یک مشکل است؛ از نوع همان مسائلی که هیوم با آن کانت را از خواب جزمی‌نگری بیدار کرد. یکی از دلایلی که فلسفه دکارت اهمیت پیدا کرد آن بود که سب پدیدار شدن مسائل مختلف فلسفی (همچون دوآلیسم، سوبژکتیویسم، اومانیسم، آمپریسم، ایده آلیسم) گردید و از دل آن چالش‌ها دیدگاه‌های فلسفی متعددی سر بر آوردند.

اگر جریان اجتماع و تفکر جهانی یک جریان یکنواخت ادامه‌دار قبلی باشد توفیق کمتری پیدا می‌شود که با پرسش‌های جدیدی مواجه شویم، اما با بروز یک تحول اساسی در جریان زندگیِ انسان، ذهن برای پرسش‌انگیزی آماده می‌شود. به‌خصوص اگر این تحول در زندگی تمامی مردم جهان رخ دهد، پرسش‌های بسیاری مجالِ مطرح شدن پیدا می‌کنند. بحران کرونا تغییر اساسی در زندگی بشر به وجود آورد که ده‌ها سال بود چنین تحولی در شرایط جهانیان اتفاق نیفتاده بود. برای مواجهه فلسفی با این بحران باید به شکار پرسش‌های جدید رفت.

این پرسش‌ها هستند که بستر جدیدی برای اندیشه‌ورزی به‌وجود می‌آورند؛ چرا که حسن السؤال نصف العلم. پس پیش از آنکه نگاه فلسفی به کرونا داشته باشیم، باید تمام سعی خود را داشته باشیم که ببینیم چه ابهام‌های جدید و چالش‌هایی می‌تواند پدیدار شود. برشمردن این چالش‌ها و تجزیه و تحلیل آن‌هاست که سبب بروز خلاقیت‌های فلسفی می‌گردد و در مواجهه با آن‌ها توفیق فلسفه‌ورزی را پیدا خواهیم کرد. آب کم جو تشنگی آور بدست، تا بجوشد آبت از بالا و پست.

ذهن جوّال می‌تواند چالش‌ها و مسائل بالقوه‌ای را در بحران کرونا پیدا کند که باید برای تحلیل آن‌ها، فلسفه پا پیش بگذارد. بنابراین پیش از هر گونه نظرپردازی فلسفی، بهتر است به برشمردن چالش‌های فکری که در اثر تحول جهانی بحران کرونا پیش می‌آید بپردازیم. این چالش‌ها می‌تواند در حوزه‌ها و شاخه‌های مختلف فلسفی خود را نشان دهد.

اندیشمندان از این شرایط تکرار نشدنی، برای مسلط ساختن ارزش‌های متعالی باید استفاده کنند. همان گونه که دیده می‌شود بحران کرونا می‌تواند زمینه‌ساز فلسفیدن در بسیاری از مسائل بنیادین بشر باشد. فلسفه‌ورزان باید این پرسش‌ها را استخراج و برملا کنند تا مجالی برای تجزیه و تحلیل آن‌ها فراهم و پاسخ‌هایی متناسب با آن‌ها توسط فیلسوفان ارائه شود.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: ویروس کرونا فیلسوفان بحران کرونا پرسش ها چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۳۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دارویار ۱۲۰ همت بودجه نیاز دارد/ ممکن است دچار چالش شویم

به گزارش خبرگزاری مهر، فرشته میرزازاده گفت: اگر می‌خواهیم پرداختی از جیب مردم تغییر نکند و مابه‌التفاوت اصلاح سیاست‌های ارزی از طریق دولت و سازمان‌های بیمه گر جبران شود، نیاز سالانه طرح دارویار حدود ۱۲۰ همت است.

وی افزود: در حال حاضر اعتبار پیش بینی شده در لایحه بودجه‌ای که به مجلس تقدیم شده حدود ۷۵ همت است و با عدد در خواستی وزارت بهداشت متفاوت است.

میرزازاده با تاکید بر ضرورت اصلاح این عدد، ادامه داد: اگر بخشی از تجهیزات و ملزومات پزشکی هم که تا حالا ارز ۴۲۰۰ می گرفته به ارز ۲۸۵۰۰ تومانی تغییر کند باز مازاد بر این اعداد مورد نیاز است.

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان غذا و دارو ابراز امیدواری کرد؛ سازمان برنامه و بودجه با همکاری مجلس شورای اسلامی، لایحه را طوری ببندد که فشاری متوجه مردم نشود.

میرزا زاده با یادآوری اینکه منابع طرح دارویار و اصلاح سیاست ارزی از طریق هدفمندی یارانه‌ها اعمال می‌شود، تصریح کرد: منابع این طرح وابسته به فروش یارانه‌های انرژی است، لذا مستمر و منظم محقق نمی‌شود و ممکن است در تأمین دچار چالش شویم؛ هر چند تردید نداریم با درایتی که همواره وجود داشته این مشکل هم به خوبی مدیریت می‌شود.

کد خبر 6085037 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • فلسفه چینی: سفری به ژرفای اندیشه شرقی
  • غیر از متخصص به الگوهایی که به درد انسان امروز بخورد نیاز داریم
  • مبانی فلسفی انقلاب اسلامی ایران در آکادمی علوم روسیه بررسی شد
  • ۳۵۹ دشت کشور در چالش بحران فرونشست | حفر ۱۱۷هزار حلقه چاه در دشت‌های با نرخ فرونشست
  • اهمیت مسئله جمعیت به درستی در جامعه تبیین شود
  • زلنسکی: برای جنگ مدرن، به سربازان جوان تازه‌نفس نیاز داریم
  • آغاز به کار آزمایشی «سینما دانش» شهرستان قوچان 
  • نیاز ایران به تصمیم گیری های استراتژیک و سرنوشت ساز در سیاست خارجی
  • چرا فلسفه کانت در میانه جنگ‌های امروزین هنوز کار می‌کند؟
  • دارویار ۱۲۰ همت بودجه نیاز دارد/ ممکن است دچار چالش شویم