Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-23@23:53:48 GMT

گزیده ای درخشان از غزل های آفتابی

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۳۴۰۷۰

گزیده ای درخشان از غزل های آفتابی

گروه فرهنگی/ «گزیده غزلیات شمس» عنوان کتابی از محمدرضا شفیعی کدکنی است که به تازگی چاپ جدیدش در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. این استاد پیشکسوت ادبیات فارسی سال 1347 کتاب مذکور را که در بردارنده گزیده‌ای از غزلیات مولانا به شمار می‌آید منتشر کرد.


آن طور که شفیعی کدکنی در مقدمه کتاب آورده، 466 غزلی که از مولانا در این کتاب آمده از میان 3 هزار و 229 شعری جمع‌آوری شده که پیش‌تر به تصحیح زنده یاد بدیع الزمان فروزانفر در دیوان شمس آمده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر علاقه‌مند به مطالعه تصحیح مذکور هم باشید جالب است که بدانید طی هشت سال و در محدوده سال‌های 1336 تا 1344 در قالب 10 مجلد از سوی دانشگاه تهران وارد چرخه نشر شده است. اما شفیعی در توضیح چرایی انتخاب این غزل‌ها تأکید کرده تلاش داشته بیشتر آنهایی را در قالب این کتاب پیش روی مخاطبان بگذارد که از نظر پیوند عاطفی و زمینه احساسی در یکی از اقالیم ذهن مولانا درخشش بیشتری یافته‌اند. از سوی دیگر او به‌دنبال غزل‌هایی رفته که از منظر موسیقایی و آهنگ هم اثرگذاری و تشخص بیشتری دارند. هر چند که این تنها معیارهای‌های شفیعی کدکنی برای انتخاب غزل‌های این مجموعه نیست؛ برای اطلاع از دیگر دلایل آن می‌توانید مقدمه کتاب مذکور را هم بخوانید. شفیعی کدکنی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تمایز دیوان شمس با دیگر مجموعه‌های شعر فارسی را ‌گستردگی واژگان می‌داند و اینکه مولانا هیچگاه خود را از نظر وسعت دامنه معانی محدود نکرده است. اما آنهایی که آشنایی چندانی با ادبیات کلاسیک ندارند و به تازگی در این وادی قدم گذاشته‌اند خوب است بدانند که دیوان شمس تبریزی یا دیوان کبیر در‌بردارنده غزل‌ها، رباعی‌ها و ترجیع بندهای مولاناست. از آنجایی که مولانا بخش اعظم این غزل‌ها را خطاب به شمس سروده بعدها از آن با عنوان دیوان شمس تبریزی یاد شد.
آخرین و کامل‌ترین چاپ‌های این دیوان منسوب به زنده یاد فروزانفر است که با بهره‌گیری از 12 نسخه قدیمی و مهم در قالب 10 جلد منتشر شده است. با گذشت نیم قرن از درگذشت فروزانفر، او همچنان از شاخص‌ترین مولوی پژوهان کشورمان به شمار می‌آید. این ادیب و پژوهشگر بیش از چهل سال تحقیقات ادبی و عرفانی پیرامون مولوی و آثار به جای مانده از او صرف کرد و همین مسأله نامش را در تاریخ زبان و ادبیات فارسی معاصر ماندگار کرد. نکته جالب توجه درباره تصحیح زنده یاد فروزانفر از دیوان شمس به نگاه انتقادی او بازمی گردد که آثار محققان بعدی به شکل مستقیم و غیرمستقیم تحت تأثیر تصحیح فروزانفر نوشته شده‌اند. اما نکته قابل توجه درباره محمدرضا شفیعی کدکنی این است که او از جمله منتقدان تصحیح زنده یاد فروزانفر است که به این مسأله در مقدمه نخستین چاپ گزیده خود از غزلیات شمس در اواخر دهه چهل اشاره و حتی تأکید کرده که انجام تصحیح دیگری از آن ضروری ست. آن طور که منتقدان ادبی می‌گویند چاپ دوجلدی توفیق سبحانی را هم می‌توان از معتبرترین این تصحیح‌ها دانست که هجده سال قبل منتشر شده است.‌

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: شفیعی کدکنی دیوان شمس زنده یاد غزل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۴۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کامبک درخشان دختران جوان ایران مقابل ازبکستان

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی دختران زیر 19 سال ایران که سه روز است جهت حضور در مسابقات کافا، به تاجیکستان سفر کرده، در اولین گام خود موفق شد سرسخت‌ترین حریف را با 4 گل از پیش بردارد.

دختران ایران که در ابتدا دو گل از حریف دریافت کرد؛ در ادامه با گل‌های مائده بی‌رنگ، تانیا جهانشاهی، مریم دینی و سمیه اسماعیلی، کامبکی درخشان داشت و با 4 گل، مهم‌ترین رقیب خود را برای کسب عنوان قهرمانی این رقابت‌ها شکست داد.

گفتنی است که دومین دیدار ملی‌پوشان کشورمان فردا برابر ترکمنستان خواهد بود.

دیگر خبرها

  • یاسین در اردوگاه پرسپولیس آفتابی شد
  • (ویدئو) نوجوان ایرانی که دل ایلان ماسک را برد؛ یاسین شفیعی کیست؟!
  • نگاهی بی‌پروا به شعرهای شفیعی کدکنی
  • برنامه‌ریزی برای برگزاری مسابقات بین‌المللی توان در شیراز
  • پلاک گذاری تاکسی های برقی
  • کامبک درخشان دختران جوان ایران مقابل ازبکستان
  • نام خانوادگی چه تاثیری در شرایط تحصیلی و آینده دانش‌آموزان دارد؟
  • روز گرم و آفتابی در مازندران
  • شاید مقصر اصلی بعضی چیزها نام خانوادگی شما باشد!
  • «دیوان میرزا صالح تبریزی» در سوره‌مهر منتشر شد