Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-20@05:27:05 GMT

شهید سلیمانی مردمی بود و مردمی زیست

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۳۴۰۷۱

شهید سلیمانی مردمی بود و مردمی زیست

صبح دیروز تالار رودکی میزبان مراسم رونمایی از سردیس شهید سلیمانی بود. در این مراسم که با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانواده سردار شهید سلیمانی وآیت‌الله سیدمحمدعلی موسوی جزایری رئیس حوزه علمیه اهواز برگزار شد، از پوستر جشنواره‌ بین‌المللی «ذوالفقار» در استان خوزستان و جشنواره ملی «تئاتر سردار آسمانی» در استان کرمان به‌صورت ارتباط زنده تصویری رونمایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

‌ باشکوه خواهد ماند
 سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به این نکته که ‌میزبان حقیقی این محفل خانواده سردار عزیز دلها شهید سلیمانی هستند، گفت:«شهید سلیمانی را می‌توان در یک جمله اینگونه تعریف کرد که او باشکوه زیست، باشکوه رفت و باشکوه ماند، شکوه و عزت همیشه همراه انسان‌هایی همچون شهید سلیمانی است، زندگی و مرگ این افراد همیشه باعزت همراه است، زیست شهید سلیمانی به گونه‌ای است که یک مراقبت پویا و همراه با عمل و حرکت را می‌توان در آن دید.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «وقتی امام راحل رحلت کردند یکی از رسانه‌ها آن زمان تیتر زد «باشکوه آمد و باشکوه رفت» و امروز هم می‌توان از این تیتر اقتباس کرد و گفت «سردار سلیمانی باشکوه زیست، باشکوه رفت و باشکوه خواهد ماند»، می‌توان گفت به این شکل زیست کردن رمز و راز زیادی دارد.»
اودر ادامه با برشمردن ویژگی‌های انسان‌هایی همچون شهید سپهبد سلیمانی خاطرنشان کرد: «او‌لین ویژگی که انسان را به خدا می‌رساند تقوا است، در کنار تقوا؛ احسان ویژگی دیگری است که انسان‌هایی همچون شهید سلیمانی دارند، وقتی انسانی متقی و محسن شد معیت الهی او را فرا می‌گیرد و این معیت آثار زیادی برای انسان‌های متقی و محسن به همراه دارد.»
صالحی یادآور شد:«اخلاص خیلی سخت است زیرا یک مراقبت سخت درونی می‌خواهد زیرا انسان نباید دچار هواهای نفسانی شود، هیچ‌کس از شهید سلیمانی در طول چهل سال گذشته منیت ندیده است، کسانی که در این وادی بودند می‌دانند با چنین جایگاهی نداشتن ادعا در هیچ چیز چه مسیر سختی است.» اوافزود: «مراعات حدود شرعی و اخلاقی در شهید سلیمانی متبلور بود، رهبر معظم انقلاب نیز در مورد ایشان به همین ویژگی تأکید داشتند و فرمودند «شهید سلیمانی هم یک جنگاور مسلط نظامی و هم یک فرد با مراعات حدود شرعی بود»، اینکه در سخت‌ترین شرایط انسان حدود انسانی، اخلاقی و شرعی را فراموش نکند کار بسیار دشواری است. مهار نفس در لحظات سخت و رعایت حدود انسانی و شرعی کار آسانی نیست.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: «شهید سلیمانی چهل سال بی‌وقفه در خط جهاد بود، در جبهه دفاع مقدس و همچنین مقابله با تروریسم خط نبرد و مبارزه را رها نکرد.»
صالحی با برشمردن ویژگی‌های دیگر شهید سلیمانی گفت: «ایشان همیشه مردمی بود و مردمی زیست، به همین خاطر مردم به ایشان ادای دین دارند، او پناهگاه مردم بود و با مردم ارتباط نزدیکی داشت و  مردم بدون حجابی می‌توانستند به ایشان دسترسی پیدا کنند و مشکلات خود را مطرح کنند.»
او ادامه داد: «شهید سلیمانی به‌عنوان خاطره‌ای در ذهن‌ها خواهد ماند، امسال چهلمین سالگرد دفاع مقدس است، این شهید با دفاع مقدس جان گرفت و بوی او در میان همگان پیچید، امسال او‌لین سالگرد دفاع مقدس بدون حضور این شهید والامقام است اما حیات ایشان در بین همه جاری و ساری است.» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد:«وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سهم خود در چهلمین سالگرد دفاع مقدس ارتباط و نقش شهید سلیمانی در دوران دفاع مقدس را پاس خو‌اهد داشت و هم مکتب شهیدان و هم مکتب شهید سلیمانی را معرفی خواهد کرد.» صالحی بیان کرد:«امسال همزمان با چهلمین سالگرد دفاع مقدس همه استان‌ها بویژه استان خوزستان و کرمان به‌عنوان دو بال این حرکت خواهند بود، خوزستان به اعتبار روزهای سخت جنگ و خون‌هایی که در این خاک ریخته شد تا خاک وطن حفظ شود و کرمان نیز به‌عنوان زادگاه این شهید دو استان اصلی در اجرای برنامه‌ها خواهند بود.» او در پایان از تمام اهالی فرهنگ، هنر و رسانه که می‌توانند در ترویج مرام شهید سلیمانی اقدامی کنند قدردانی کرد و در این مراسم پوستر شهید سلیمانی به خانواده ایشان
اهدا شد.‌‌
 ‌ذوالفقار بالاترین نشان نظامی است
به گزارش «ایران» ‌در این مراسم پس از پخش قرائت قرآن از کنار مزار شهید سلیمانی در کرمان آتنا مدی مجری گفت: «نشان ذوالفقار بالاترین نشان نظامی است که رهبر انقلاب به شهید سلیمانی تقدیم کردند و عنوان جشنواره‌ای ادبی هنری با موضوع شهید سلیمانی با گستره بین‌المللی در قالب پوستر، پویانمایی و شعر در استان خوزستان شد.» سپس حجت‌الاسلام موسوی فرد، امام جمعه اهواز در ارتباط ویدئویی گفت: «سردار بزرگوار ما در همه قلب‌ها به گونه‌ای راه‌یافت که تا قرن‌ها خاطره‌اش در یاد‌ها باقی خواهد ماند.»
او ادامه داد: «روحیه حاج قاسم همچون امام(ره) بود و ویژگی ممتاز ایشان بود که هر جا می‌توانست نیاز نیازمندی را برطرف کند، آنجا حضور می‌یافت.»
غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان هم در سخنانی گفت:«استان خوزستان هم در هشت سال دفاع مقدس شاهد فداکاری‌های حاج قاسم سلیمانی بود و هم در سیل خوزستان شاهد مدیریت و کنترل سیل توسط ایشان و یارانشان همچون ابومهدی المهندس بودیم.» او با اشاره به جشنواره ذوالفقار گفت:«این جشنواره موجب پیوند هنری با یادبود شهید سلیمانی است و انتظار می‌رود از دل این جشنواره شاهد رویش‌های جدیدی باشیم.» استاندار خوزستان اعلام کرد: «آمادگی این را داریم که دبیرخانه دائمی این جشنواره را تشکیل دهیم و ذره‌ای از دینمان به مالک اشتر انقلاب اسلامی را ادا کنیم.»
محمد جوروند مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان هم در سخنانی گفت: «به نیابت از هنرمندان خوزستان اعلام آمادگی می‌کنیم که میزبان شایسته‌ای برای هنرمندان رشته‌های مختلف با نام و یاد شهید سلیمانی باشیم.»
در ادامه مراسم ارتباط مستقیم اینترنتی با کرمان برای رونمایی از پوستر دومین جشنواره تئاتر خیابانی سردار آسمانی برقرار شد.
محمدرضا علیزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این ارتباط ویدئویی که از کنار مزار شهید سلیمانی برقرار شد، با اشاره به حضور رضا ایرانمنش بازیگر سینما و جانباز دفاع مقدس در این مراسم گفت:«پس از شهادت سردار سلیمانی، جامعه فرهنگی هنری جزو اولین گروه‌هایی بود که برنامه‌هایی برای این موضوع تدارک دید.»
او افزود: «دومین دوره جشنواره تئاتر خیابانی در دی‌ماه (اول تا ششم دی) و سالگرد شهادت سردار سلیمانی در سه بخش خیابانی، صحنه‌ای و نمایشنامه برگزار می‌شود.»
در ادامه و پس از اجرای موسیقی زنده، کلیپ ساخت سردیس شهید سلیمانی توسط هنرمند مجسمه‌ساز صبرعلی لوایی که در جشنواره دوازدهم تجسمی فجر هم شرکت داده بود، پخش شد.
در این بخش قرار بود سردار علی فضلی هم حضور یابد و از رشادت‌های شهید سلیمانی بگوید که به‌دلیل مساعد نبودن وضعیت جسمانی و توصیه اکید پزشکان، این موضوع ممکن نشد، اما به احترام خانواده شهید سلیمانی پیامی به مراسم فرستاد که در بخشی از آن آمده است: «سخن گفتن از شخصیتی که سراسر عمر خود را وقف کشور کرده، امری سهل و ممتنع است.»

سعی کردم شجاعت و صلابت سردار در سردیس حفظ شود‌

صبرعلی  لوایی
‌سازنده سردیس شهید سلیمانی
سال گذشته نزدیک برگزاری دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر بودیم که به خاطر شهادت سردار سلیمانی از من خواستند در غرفه سردار سلیمانی حاضر شوم و سردیس ایشان را بسازم.
غرفه‌ای در جشنواره تجسمی فجر به این موضوع اختصاص داده بودند که مربوط به سردار سلیمانی بود. یک نقاش پیشکسوت هم همان 10 روز جشنواره در این غرفه یک اثر زیبا خلق کرد. من نیز سردیس ایشان را در ابعاد 5/1 برابر طبیعی و به ارتفاع 85 سانتیمتر ساختم. من 10 روز در آنجا مدلاژ کار را ساختم و وقتی از آن دیدن کردند خوششان آمد و طی برنامه‌ای آن را ریخته‌گری برنزی کردیم و ساختیم. اکنون پس از گذشت چند ماه این سردیس در حضور خانواده سردار رونمایی شد.
این کار با سایر آثارم متفاوت است. بیست روز مانده به جشنواره این موضوع را به من گفتند و من در ابتدا قبول نمی‌کردم چون سردار مرد بسیار بزرگی بود و باید یک اثر فاخر از ایشان ساخته می‌شد. اعتراضم به خاطر زمان محدود بود. اما چون اصرار زیادی شد قبول کردم و همه توانم را به کار بستم.
طی بیست روزی که فرصت داشتم تحقیق بسیاری در خصوص سردار و عکس‌های ایشان کردم و سپس آن را ماکت‌سازی و طراحی کردم. من به این نتیجه رسیدم که باید اثری خلق کنم که شجاعت و صلابت سردار سلیمانی در آن حفظ شود. امیدوارم که اینگونه شده باشد.‌‌‌

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سالگرد دفاع مقدس استان خوزستان سردار سلیمانی شهید سلیمانی خواهد ماند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۴۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین رویداد فرهنگی محفل فرشته‌ها در استان


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، مسئول قرارگاه شهید سلیمانی در این مراسم گفت: این بانوان که در قرارگاه شهید سلیمانی و کانون‌های رضوی فعالیت داشتند، محلات مختلف شهر یاسوج به عنوان همیاران محلات، در زمینه تحکیم خانواده، به خانواده‌ها آموزش می‌دادند.
مرادی افزود: در هر محله هر هفته حدود ۴۰ نفر از زنان دعوت و مهارت‌های همسرداری و فرزند پروری را آموزش می‌دادند و در صورت نیاز به مراکز مشاوره ارجاع می‌دادند.
گفتنی است قرارگاه شهید سلیمانی با ۷ هزارعضو در زمینه‌های مختلف فرهنگی، هنری، مذهبی و اشتغالزایی فعالیت می‌کند.

دیگر خبرها

  • رونمایی از تمثال شهید سلیمانی در شهرستان اشکذر
  • جانمایی و دیگر هیچ!
  • اولین رویداد فرهنگی محفل فرشته‌ها در استان
  • شهید آوینی نگاه ما را نسبت به موضوعات تغییر داده است
  • سردار سلیمانی: ایران در عملیات وعده صادق گوشه‌ای از توانمندی‌های خود را به کار گرفت
  • سردار بلندپایه سپاه که نامش در سریال ضدایرانی آورده شد /همرزم سردار سلیمانی که جلوی تکفیری ها ایستاد
  • سردار سلیمانی:‌ حمله به اسرائیل فقط با ذره‌ای از قدرتمان بود
  • مراسم اختتامیه جشنواره ملی مدرسه عشق در گیلان
  • قاب ماندگار اکران مردمی متفاوت فیلم آپاراتچی در اهواز
  • اسرائیل یک رژیم جعلی و منفور است