Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-19@03:47:46 GMT

زمان تعویض روغن ترمز خودرو را بدانیم

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۳۴۲۴۴

زمان تعویض روغن ترمز خودرو را بدانیم

به گزارش افکارنیوز،

 بسیاری از رانندگان وسایل نقلیه از نحوه عملکرد  روغن موتور  و زمان تعویض آن بر اساس کیلومتر کارکرد خودرو مطلع اند، اما برخی از وجود سیالات مهم دیگری در خودرو نیز خبر دارند که وظایف بسیار حساس و دقیقی را بر عهده دارند؛ به همین دلیل اگر نسبت به عملکرد صحیح هر یک از این سیالات بی توجهی صورت گیرد حوادث ناگواری برای سرنشینان خودرو رقم خواهد زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخبار اجتماعی-  یکی از این سیالات روغن‌های ترمز هستند. این روغن‌ها در سطوح کیفی خاصی تولید می‌شود و بر اساس کد استانداردی که از سوی اداره حمل و نقل امریکا برای روغن ترمز‌ها تعیین شده سه نوع روغن ترمز DOT۵، DOT۴ و DOT۳ در وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. شماره DOT بزرگ‌تر نشان‌دهنده بالاتر بودن دمای جوش روغن ترمز و در نتیجه کیفیت بهتر و تحمل بیشتر آن است.

 

روغن ترمز DOT۳ بر پایه ترکیبات پلی‌الیفاتیک با نقطه جوش حداقل ۳۶۹ درجه فارنهایت، DOT۴ بر پایه استربورات با نقطه جوش حداقل ۴۱۴ درجه فارنهایت و DOT۵ متشکل از پلی‌دی‌متیل‌سیلوکسان بر پایه سیلیکون یا نقطه جوش حداقل ۴۶۸ درجه فارنهایت است. از میان استاندارد‌های ذکرشده، انواع DOT۳ و DOT۴ تقریبا عملکرد مشابهی دارند، ولی نقطه جوش DOT۴ بالاتر است.

اما DOT۵ کاملا با این دو متفاوت بوده و جاذب رطوبت نیست و فقط باید در سیستم‌هایی استفاده شود که لاستیک‌ها و درزبندی‌ها با آن سازگار باشد، زیرا در غیر این صورت سیستم دچار خوردگی و نشتی خواهد شد.

میانگین دمای جوش مایع ترمز پس از سه سال کارکرد، به دلیل جذب رطوبت، تا حد خطرناکی پایین می‌آید. بسیاری از کارشناسان بر تعویض مایع ترمز هر یک یا دو سال یک بار بر حسب شرایط کارکرد خودرو تاکید دارند منطق آن‌ها بر پایه این واقعیت است که مایع ترمز با پایه گلیکولی، رطوبت واردشده به سیستم را جذب می‌کند و مایع ترمزی که رطوبت را جذب کرده باشد باعث ایجاد ترک‌های میکروسکوپی در سیستم ترمز و نهایتا نشتی و ورود هوا می‌شود. این مشکل در مناطق آب و هوایی مرطوب بیش‌تر مشهود است.

مایع ترمز خودرو‌ها تنها بعد از یک سال، به طور میانگین ۲ درصد رطوبت جذب می‌کند؛ بعد از ۱۸ ماه سطح آلودگی می‌تواند بیش از ۳ درصد شود و پس از چند سال آلودگی مایع ترمز به حدود ۸ درصد رطوبت می‌رسد. افزایش میزان رطوبت سبب ایجاد حباب‌های ریز در مایع ترمز می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که سیستم ترمز چرخ‌های جلوی خودرو که خطوط انتقال نیمه‌فلزی دارند، گرمای بیش‌تری نسبت به چرخ‌های عقب تولید می‌کنند؛ این دمای بالا نیازمند مایع ترمزی است که بتواند آن را تحمل کند توصیه می‌شود روغن ترمز حداقل هر دو سال و یا ۶۰هزار کیلومتر به طور کامل از سیستم تخلیه و تعویض شود.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: روغن موتور سیستم ترمز سیستم ترمز تعویض روغن مایع ترمز مایع ترمز روغن ترمز نقطه جوش بر پایه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۴۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هونگچی H ۵؛ سدان چینی ۵میلیاردی در بازار!

قیمت هونگچی H ۵، سدان لوکس و وارداتی گروه بهمن، توسط این مجموعه در فروردین ۱۴۰۳ افزایش یافت. بهای این خودرو اکنون به بیش از دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است. البته برای خرید این سدان لوکس از بازار آزاد، به بیش از پنج میلیارد تومان بودجه نیاز دارید!

جدول تغییرات قیمت هونگچی H ۵، فروردین ۱۴۰۳:

خودرو                  قیمت قبل                        قیمت جدید                            میزان افزایش

هونگچی            ۲،۶۲۰،۰۰۰،۰۰۰            تومان ۲،۷۶۲،۰۰۰،۰۰۰                تومان ۱۴۲،۰۰۰،۰۰۰ تومان

انتظار داریم افزایش ۱۴۲ میلیون تومانی قیمت هونگچی H ۵، موجب افزایش قیمت این خودرو در بازار آزاد شود. میزان عرضه گروه بهمن همواره از تقاضای آن کمتر است و همین مسئله باعث می‌شود تا قیمت خودرو‌های گروه بهمن در بازار آزاد، اختلاف قابل‌توجهی با نرخ رسمی کارخانه داشته باشند. هونگچی H ۵ درحال‌حاضر یکی از گران‌ترین خودرو‌های چینی در بازار ایران است و حتی می‌توان آن را گران‌ترین خودرو چینی بازار نیز لقب داد.

نگاهی به هونگچی اچ ۵

هونگچی H ۵ محصولی میان‌رده در سبد محصولات برند چینی به شمار می‌رود. نسل نخست این خودرو در سال ۲۰۱۷ معرفی شد تا به‌عنوان سدان کوچک‌تری از هونگچی H ۷ شناخته شود. نسل دوم هونگچی H ۵ نیز در سال ۲۰۲۲ معرفی شد که مدل‌های وارداتی بازار ایران متعلق به همین نسل هستند. هونگچی H ۵ براساس پلتفرم مزدا ۶ توسعه یافته است. این خودرو از نظر ساختار فنی با خودرو‌هایی همچون بستیون B ۷۰ و هونگچی HS ۵ اشتراکاتی دارد.

هونگچی H ۵ به‌عنوان یک سدان لوکس و وارداتی، با پیشرانه دولیتری توربوشارژر به بازار ایران آمده است. این پیشرانه حداکثر ۲۲۴ اسب‌بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند. گیربکس هشت سرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قدرت را در این خودرو بر عهده خواهد داشت. شتاب صفر تا صد هونگچی H ۵ به‌صورت رسمی ۷.۸ ثانیه اعلام شده است و حداکثر سرعت این خودرو نیز ۲۳۰ کیلومتربرساعت خواهد بود.

آپشن‌های استاندارد این خودرو عبارتند از: سیستم تهویه اتوماتیک، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر، پنل ابزار دیجیتال، کروز کنترل، سنسور پارک و دوربین عقب، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، ترمز کمکی، سانروف، سنسور نور و سنسور باران.

دیگر خبرها

  • اگر ترمز خودرو برید این گونه متوقفش کنید (فیلم)
  • راهنمای خرید انواع لنت ترمز + نکات مهم و ضروری
  • نکات نگهداری از گیربکس دستی خودرو
  • آغاز فروش اقساطی رقیب جدی پژو ۲۰۷ اتوماتیک
  • پیش‌بینی زمان وزش طوفان‌های گرد‌ و غبار با هوش مصنوعی
  • خطرات و عوارض باتری به باتری خودرو
  • هونگچی H ۵؛ سدان چینی ۵میلیاردی در بازار!
  • قیمت روغن خوراکی در بازار امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • خودروی تسلا مدل 3 – 2024 چه مشخصاتی دارد؟
  • خودرو تسلا مدل 3 – 2024 چه مشخصاتی دارد؟