Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-28@10:06:27 GMT

ابلاغیه‌ای به نفع دولت، به ضرر جوانان

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۳۵۴۳۵

ابلاغیه‌ای به نفع دولت، به ضرر جوانان

به گزارش خبرنگار مهر، چندی پیش رئیس جمهور دستوری مبنی بر محدودیت وام ازدواج برای سنین زیر ۱۸ سال و بالای ۴۰ سال را صادر کرد. این دستور در پی نامه‌ای از مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان با پیگیری معاونت امور جوانان و دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان، که در آن نوشته شده بود: «به استناد گزارشات دریافتی از بانک مرکزی، بررسی‌های میدانی و نیز رصد اخبار رسانه‌ها مبنی بر تحلیل آماری وام‌های پرداختی، تعداد متقاضیان دریافت وام ازدواج با میانگین سنی بالای ۶۰ سال و زیر ۱۵ سال که خارج از عرف سن مناسب فرزند آوری هستند رو به افزایش است که با عنایت به هدف دولت از این امر در راستای تسهیل ازدواج به هنگام جوانان، خواهشمند است دستور فرمائید ضوابط و قوانین مرتبط با اعمال محدودیت سنی ۱۸ تا ۴۰ سال و اعطای این تسهیلات صرفاً برای ازدواج نخست به عنوان مصوبه دولت بررسی و به بانک مرکزی ابلاغ گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

دستور روحانی در خصوص ایجاد محدودیت سنی در اعطای وام ازدواج به زوجین، تصمیمی بود که واکنش‌های زیادی را به همراه داشت. ابلاغ این دستور در شرایطی که کشور با بحران‌های جمعیتی، افزایش سن ازدواج و کاهش فرزندآوری روبه‌روست و دولت موظف به در نظر گرفتن سیاست‌های تشویقی و حمایتی جهت رفع این بحران‌ها است، انتقادهای زیادی را در پی داشت که مضمون همه آنها غیرقانونی بودن این اقدام بود.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عضو هیئت‌رئیسه مجلس، نیز به غیرقانونی بودن این دستور اشاره و به مخالفت صریح مجلس در خصوص آن تاکید کرده است.

وی اقدام رئیس جمهور در اعمال تبعیض سنی در پرداخت وام ازدواج را خلاف بند الف تبصره ۱۶ قانون بودجه و اصل ۳ و ۱۹ قانون اساسی و گفته است: مجلس اجازه نخواهد داد زندگی مردم بازیچه گزارش‌های جعلی و غیر کارشناسی که ریشه تصمیم‌گیری رئیس جمهور شده است، شود.

مواردی که در روند تصمیم‌گیری رئیس جمهور برای وام ازدواج نادیده گرفته شد

در ابلاغ این دستور از سوی رئیس جمهور، به نظر می‌رسد چند نکته وجود دارد که نادیده گرفته شده‌است. ابلاغیه اعمال محدودیت برای متقاضیان دریافت وام ازدواج در حالی است که یک سوم ازدواج‌ها در سنینی که با محدودیت پرداخت وام مواجه‌اند، انجام می‌شود.

طبق اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور سال ۱۳۹۷، در بیش از ۱۶۰ هزار ازدواج، حداقل یکی از زوجین کمتر از ۱۸ سال یا بالای ۶۰ سال سن داشته‌است. بنابراین این عدد قابل توجه از افراد که در این محدوده سنی ازدواج می‌کنند، از سیاست‌گذاری های دولت در حوزه ازدواج حذف شده‌اند.

به علاوه ایجاد سیاست‌هایی جهت اعمال محدودیت در امر ازدواج جوانان، تأثیرات مستقیمی بر افزایش بحران‌های جمعیتی دارد. در حال حاضر کشور با خطر سالمندی جمعیت روبه‌رو است و طبق پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی، ایران در سال ۱۴۲۹ به یک کشور پیر تبدیل می‌شود. کاهش فرزندآوری و افزایش سن ازدواج از عوامل مهم سالمندی جمعیت است. در ایران مشکلات عدیده اقتصادی، مسکن، درآمد و مسائل فرهنگی، به خودی خود از عواملی است که موجب افزایش سن ازدواج و کاهش فرزندآوری می‌شوند. با این وجود سیاست‌های اتخاذی از سوی دولت نیز بر خلاف سایر کشورها، در جهت تشدید این بحران است.

موضوع حائز اهمیت آن است که آمار ارائه شده در خصوص افزایش تعداد متقاضیان دریافت وام ازدواج در سن بالای ۶۰ و زیر ۱۵ سال، به معنای افزایش تعداد ازدواج‌ها در این سنین نیست بلکه با توجه به وخامت اوضاع اقتصادی در سال‌های اخیر، تعداد افرادی که هنگام ازدواج اقدام به دریافت وام کرده‌اند، افزایش یافته است.

موضع مجلس در برابر محدودیت برای وام ازدواج مخالفت است

در همین راستا محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص این ابلاغیه گفت: قانون در زمینه ازدواج جوانان، محدودیتی قائل نشده و ایجاد محدودیت در ازدواج، ولو ازدواج دیرهنگام یا زود هنگام خلاف قانون بوده و غیر قانونی است.

فرهنگی با بیان اینکه قطعاً موضع مجلس در این خصوص مخالفت خواهد بود، تصریح کرد: برنامه مجلس نیز همان معیار قانون خواهد بود. وقتی در قانون مصوب کشور چنین محدودیتی وجود ندارد، مجلس نیز این محدودیت را قبول نخواهد کرد.

ممکن است یکی از وجوه تصمیم اخیر دولت کاهش تعداد وام‌های ازدواج پرداختی و در نتیجه حفظ ذخایر مالی دولت باشد که در این صورت تصمیم دولت را می‌توان به ابلاغیه‌ای برای خالی نشدن جیب دولت در ازای مجرد باقی ماندن جمعیت زیادی از متقاضیان ازدواج دانست.

کد خبر 4966327

منبع: مهر

کلیدواژه: محمدحسین فرهنگی مجلس ازدواج وام ازدواج جوانان ویروس کرونا قوه قضاییه وزارت آموزش و پرورش شورای شهر تهران آتش سوزی شهرداری تهران کمیته امداد امام خمینی بیمارستان سینا اطهر پلیس راهور پیروز حناچی سازمان حج و زیارت حج تمتع سازمان بازرسی کل کشور رئیس جمهور دریافت وام وام ازدواج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۵۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محدودیت سرعت دوچرخه‌ها در آمستردام با دستگاه‌های هوشمند

آمستردام با کمیسیون اروپا وارد مذاکره خواهد شد تا سرعت دوچرخه‌های الکترونیکی را با دستگاه‌های هوشمند محدود کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، آمستردام به‌دلیل افزایش تعداد حوادث مربوط به دوچرخه‌های الکترونیکی از تعیین محدودیت سرعت برای این وسایل‌نقلیه به‌عنوان یک ضرورت یاد کرد و وب‌سایت شهرداری آن اعلام کرد که شهر مشغول جست‌وجوی راه‌هایی به‌منظور کاهش سرعت مجاز برای مدل‌های جدید دوچرخه‌های الکترونیکی در راستای افزایش ایمنی جاده‌ها و کاهش صدمات ناشی از آن‌ها است. مقامات به‌عنوان یک راه‌حل اجرای تنظیمات هوشمند سرعت را معرفی کردند که برای اجرای آن به‌دنبال توافق با کمیسیون اروپا و سازندگان دوچرخه هستند.

افرایش تصادفات دوچرخه‌ها در آمستردام

آمستردام شهری است که دوچرخه‌سواری بخش اصلی زندگی و ترافیک روزانه آن محسوب می‌شود. با این حال مدل‌های دوچرخه الکترونیکی جدیدتر و قدرتمندتر، توانایی توسعه سرعت بسیار بالاتر از دوچرخه‌های کلاسیک را دارند و این امر منجر به افزایش تصادفات جاده‌ای و کاهش احساس ایمنی در بین سایر کاربران در جاده‌ها شده است. به همین دلیل اداره محلی تصمیم گرفته است در همکاری با کارشناسان مؤسسه شهرسازی، دستگاهی را توسعه دهد که می‌تواند سرعت این دوچرخه‌ها را هنگام عبور از مناطق شلوغ و حساس شهر محدود کند.

جزئیات در مورد این راه‌حل هوشمند هنوز مبهم است، اما کارشناسان ادعا می‌کنند که این فناوری می‌تواند اطمینان حاصل کند که دوچرخه‌ها هنگام عبور از مناطق مدرسه یا پارک‌ها با سرعت مناسب حرکت می‌کنند و سرعت را در شرایط آب‌وهوایی نامساعد مانند باران یا برف محدود می‌کند. برای این منظور دستگاه روی دوچرخه به‌طور مداوم به زیرساخت دیجیتال شهر متصل خواهد شد.

مقامات آمستردام ترس از تجاوز به حریم خصوصی و دخالت نهادهای بالادست را کاهش داده و اظهار کردند که این امر قبل از توافق با کمیسیون اروپا برای تصویب این اقدام اجرا نخواهد شد. با این حال کمبود جزئیاتی دقیق در مورد نحوه عملکرد این دستگاه‌ها مشکل‌ساز شده است و کمیسیون برای تأیید آن نیاز دارد که در وهله اول دریابد آیا سرعت به‌طور خودکار و از راه دور کاهش پیدا می‌کند یا سیگنالی وجود دارد که به سواران هشدار می‌دهد که سرعت خود را کاهش دهند.

کد خبر 737327

دیگر خبرها

  • زمان اجرای افزایش حقوق کارمندان اعلام شد
  • خبر مهم برای کارمندان؛ زمان اجرای افزایش حقوق اعلام شد
  • مطالبه اعتبارات ملی برای خوزستان/ اشتغال، اولویت اول جوانان
  • مالیات افزایش می‌یابد/وزیر اقتصاد: رسما مخالفت خود را با تصمیم مجلس برای افزایش بار مالیاتی اعلام کردیم
  • پرداخت ۳۱ میلیارد ریال تسهیلات حمایتی به طرح‌های ملی جوانان در استان اردبیل
  • دولت با افزایش بار مالیاتی بودجه مجلس مخالف کرد؟
  • زمان اجرای افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال 1403 + جزییات
  • اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  • محدودیت سرعت دوچرخه‌ها در آمستردام با دستگاه‌های هوشمند
  • توصیه وزیر دولت احمدی‌نژاد به نمایندگان مجلس دوازدهم / دنبال تصویب قوانین جدید نباشد