Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ شنیده‌های اقتصادآنلاین حاکی از آن است که بر اساس پیشنهاد کمیسیون اقتصاد کلان (اتاق بازرگانی ایران) سنگ آهن ۸.۵ درصد، کنسانتره ۱۹درصد، گندله ۲۶ و آهن اسفنجی ۵۳ درصد قیمت گذاری شده‌اند.

بر این اساس گزارش امروز اتاق بازرگانی ایران در چهار بخش خلاصه گزارش جلسات، وضعیت فعلی قیمت‌های محصولات زنجیره ارزش فولاد، پیامدهای قیمت‌گذاری دستوری در زنجیره آهن و فولاد کشور و در نهایت نتیجه‌گیری و پیشنهاد به معاونت معدنی وزارت صمت ارائه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پیشنهاد اتاق ایران آمده است: باید توجه داشـت که از دیدگاه کلان، قیمت گذاری سـنگ آهن و کنسـانتره، پایین‌تر از نرخ بازار در هر صـورت میل به صـادرات این اقلام را افزایش خواهد داد، همچنین با کاهش انگیزه برای اکتشاف جدید، عمر معادن کوتاه شده و با کاهش بهره‌وری کارخانجات فولاد به دلیل بهره گیری از نهاده ارزان، در بلند مدت تولید فولاد کشور با خطر جدی روبرو خواهد شد.

بخش دوم این پیشنهاد حاکی از اتفاق نظر کلیه ذینفعان زنجیره آهن و فولاد، در ایجاد الگوی اقتصادی قابل دفاع و همچنین عدم بهره گیری مصرف کننده نهایی از سرکوب قیمت است به این شکل که قیمت شمش فولادی از تعیین دستوری خارج و قیمت گذاری به روندهای بازاری محول شود.

در بخشی از پیشنهادات اتاق ایران به موضوع عوارض صادراتی برای تولیدات مازاد بر نیاز داخلی در هر بخش از زنجیره اشاره شده و درخواست شده تا به عنوان سیاست مختل کننده ساز و کارهای بازاری با اولویت تولیدکنندگان کوچک و متوسط لغو شود.

در همین راستا نایب رییس اتاق بازرگانی ایران به اقتصادآنلاین خبر داد: اتاق ایران در رابطه با قیمت گذاری زنجیره فولاد به نتیجه مناسبی رسیده که امروز آن را به وزارت صمت اعلام می‌کنیم.

محمدرضا انصاری نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه برای اتاق بازرگانی، متوازن بودن زنجیره و تناسب در عناصر مختلف زنجیره بسیار مهم است، توضیح داد: در نهایت اقتصاد فولاد از اهمیت بالایی برخوردار است و از سنگ آهن تا شمش، همه باید در توازن قرار گیرند چرا که بخش‌های مختلف زنجیره به هم پیوسته است.

نایب رییس اتاق ایران با اشاره به اینکه نامتوازن بودن قیمت‌های زنجیره، عوارض منفی ایجاد می‌کند، تصریح کرد: آنچه که امروز اتاق ایران بر روی آن تصمیم گیری کرده در راستای متوازن کردن نسبت‌های کل زنجیره است. نتیجه‌ای که قرار است اعلام شود مورد توافق تمام اعضای اتاق ایران است که تولیدکنندگان کل زنجیره در آن حضور دارند و درصدهای پیشنهادی را رعایت خواهند کرد.

انصاری با بیان اینکه در نامه‌ای که به معاونت معدنی ارائه می‌کنیم، قیمت‌های پیشنهادی اتاق کمی تعدیل شده است، عنوان کرد: از دیدگاه تصمیم گیران اتاق بازرگانی ایران پایین نگهداشتن قیمت‌های سنگ آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی موجب می‌شود سرمایه‌گذاری در معادن کاهش پیدا کند و در نتیجه آن در آینده، صنعت فولاد هم لطمه خواهد دید. به عبارت دیگر نباید فقط امروز نگاه ما فقط به انتهای زنجیره و فولاد باشد.

وی ادامه داد: ایجاد توازن در زنجیره، تامین آتی انتهای زنجیره یعنی فولاد را هم در برمی‌گیرد و کشور را به دستیابی به افق ۱۴۰۴و تولید ۵۵ میلیون تن فولاد نزدیک می‌کند.

انصاری توضیح داد: متوازن بودن زنجیره بدین معناست که فشارها را از بالادست برداشته و با ایجاد توازن از بالا تا پایین دست زنجیره اجازه بدهیم تا معدن نیز سودآوری داشته باشد و سرمایه‌گذاری در آن شکل بگیرد.

پربیننده ترین طلا باز هم گران می‌شود؟ قیمت جدید کولر گازی (۹۹/۴/۱۵) تبلت مایکروسافت در بازار چند؟ +جدول دلار وارد کانال 21هزار تومان شد! تورم همسایگان شمالی چقدر است؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سنگ آهن صنعت فولاد فولاد شمش فولاد اهن اسفنجی زنجیره فولاد قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت اتاق بازرگانی ایران قیمت گذاری اتاق ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۵۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنگ در راه نیست ،در همچنان بر همان پاشنه میچرخد

اما نکته قابل تامل و توجه این است که هیچ تحلیل منطقی پیش بینی جنگی تمام عیار را در این عرصه تایید نمیکند و قرار هم نیست در فضای کنونی "سوت آغاز" جنگی زده شود که به نفع هیچ کدام از طرفین نیست لذا حملات موشکی ایران را نمیتوان جز "دفاع" از حق طبیعی خودش تلقی کرد.
بنابراین فارغ از مرافه های سیاسی احزاب و جناح های داخلی ،پاسخ ایران به اقدام اسرائیلی ها در سفارت ایران در دمشق منجر به جنگ نخواهد شد و در واقع حملات بی سابقه ایران در ۷۳ سال گذشته تنها یک "پاسخ" بود.
دلواپسی ها در حوزه اقتصاد و تاثیر این اقدامات نه تنها در اقتصاد کشور ما که از آسیب پذیری بیشتری برخوردار است بلکه در اقتصاد کل منطقه و حتی فراتر از آن در جهان هم انکارناپذیر است.
اما باز هم فارغ از طبیعی بودن افزایش نرخ ارز های خارجی و به هم ریختن تعادل بازار و بورس بی تردید سیاست های داخلی در بخش اقتصادی در این شرایط میتواند تسکین دهنده بازار و افکار عمومی باشد.
طویل شدن صف های جایگاه های سوختگیری و بنزین و همچنین نگرانی ها، شاید در اوایل کمی طبیعی به نظر میرسد اما پافشاری بر این منوال به صلاح عموم مردم نخواهد بود.
واقعیت این است که سال گذشته قیمت ارز به شدت میل به جهش داشت و هر واقعه ای حداقل افزایش ۱۰ درصدی را به دنبال داشت اما از ابتدای سال جدید ماجرای جبران قیمت ارز در سال گذشته و تنش های شکل گرفته سیاسی و نظامی باعث شد تا حدی قیمت ارز در بازار تکان بخورد و البته میتوان گفت که این افزایش دور از ذهن نبود و در تحلیل های عوام هم بیشتر از هر زمان دیگری خونمایی میکرد.
به هر حال به نظر میرسد که اکنون رفته رفته و آرام و بی هیاهو قیمت و نرخ ارز در حال لنگر انداختن در کریدور جدید است!
البته که تاکید میکنم با وجود فاکتورهایی چون رشد نقدینگی و افزایش پایه پولی عبور قیمت دلار از کانال ۶۵ هزارتومان نیز دور از انتظار نبود و نیست!
در واقع با تشدید خروج پول و سرمایه در زمان های اینچنینی که خطرات امنیتی و نظامی ولو کاذب احساس میشود، تبدیل کردن ریال به دلار برای بسیاری از افراد که خارج از کشور هستند و قصد دارند سرمایه هایشان را خارج کنند فزونی میگیرد و تقاضای نقدینگی و دلار را بالا میبرد.
از سوی دیگر مردم عادی هم در زمان انتظارات تورمی "مفری" برای خود جستجو میکنند و به دنبال خرید طلا و دلار میروند و طبیعی است که در این فضا افزایش قیمت دلار امری غیرمنطقی نیست.
آنچه که در اقتصاد کشورمان به خصوص در سال های اخیر عنوان میشود "حباب "است که به طور طبیعی باید در مدت یک الی دو ماه تخلیه شود و به نرخ نهایی و یا منطقی دست یابد.
آنچه که از امروز به نظر میرسد بخش های حکومتی و نظارتی باید بیشتر رصد کنند و از هم اکنون ورود جدی کنند این است که اجازه پنهان سازی کالا و ارز و ...داده نشود و از مفسده های بعدی که موجب آسیب به معیشت عموم میشود جلوگیری کنند.
البته این چنین ماجراهایی بی شک با بگیر و ببندهای امنیتی متوقف نمیشود بلکه سیاست های اقتصادی باید به گونه ای کنار هم قرار گیرد که منافعی برای دنبال کننده های این شیوه ها وجود نداشته باشد.
از طرف دیگر فرهنگ مردم در مواجهه با چنین بحران های گذرا نیز نباید به گونه ای باشد که تاثیر گرفته از شایعات بازار باشد
به عبارت دیگر هجوم به فروشگاه ها برای خرید مازاد مایحتاج و یا ایجاد صف های طویل پمپ بنزین ها و...جز ایجاد بحران های جدیدتر و البته جدی تر کمکی به شرایط بازار نخواهد کرد و فقط نوعی عدم تعادل و بهم ریختگی ایجاد میکند که در نهایت به نفع هیچ کس نیست.

* کارشناس رسانه

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1893782

دیگر خبرها

  • صادرات تا سقف یک میلیون دلار از رفع تعهد ارزی معاف می‌شود
  • رفع پلمب اتاق بازرگانی آبادان
  • جنگ در راه نیست ،در همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد
  • جنگ در راه نیست ،در همچنان بر همان پاشنه میچرخد
  • رفع پلمپ اتاق بازرگانی آبادان
  • تذکر درباره عدم تعیین تکلیف تفحص از حقوق‌های نجومی
  • مشکلات و مسائل مرزهای کردستان در اولویت است
  • پیشنهادات ۱۶ گانه عضو هیات رئیسه اتاق ایران برای تحقق «جهش تولید با مشارکت مردم»
  • روش تعیین افزایش نرخ حمل ونقل کالاها ناکارآمد است
  • آگاه‌سازی صنایع در خصوص اهمیت ورود به حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر