Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-24@23:11:56 GMT

تکلیف خیابان ها و رستوران ها در دوران کرونا چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۳۵۵۶۴

تکلیف خیابان ها و رستوران ها در دوران کرونا چیست؟

گسترش ویروس کرونا برای مدت زمانی طولانی باعث تعطیلی اغلب رستوران‌ها و کافه‌ها در سراسر دنیا شد و پس از پایان محدودیت‌ها کارکنان این مراکز برای حفظ امنیت مشتریان خود، میزها را در فضاهای باز مقابل محل کار خود دایر کرده‌اند. اما سوال اینجاست که آیا این روند شکلی دائمی به خود خواهد گرفت؟

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویلنیوس پایتخت لیتوانی به عنوان الگویی برای گسترش فضاهای بیرونی و برقراری ارتباطات اجتماعی بین مردم پس از پایان محدودیت‌های اعمال شده برای مهار کرونا عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شهر به یک کافه باز عظیم با رستوران‌ها و کافه‌هایی که تمام فضای باز شهری، نظیر میدان‌ها، پارک‌ها و فضاهای سبز را در بر گرفته، تبدیل شده است.

پس از گسترش ویروس کرونا، تعداد ۱۸ خیابان بزرگ در سراسر کلانشهر ویلنیوس به روی خودروهای موتوری بسته شد تا مردم آزادانه و بدون تماس با سایرین به تردد در داخل شهر بپردازند. لیتوانی یکی از کشورهای اروپایی با کمترین میزان شیوع کووید -۱۹ است که در آن تا کنون تنها تعداد هزار و ۸۲۸ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و ۷۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند. صنعت مهمان‌نوازی کشور در پایتخت، که در لیست برترین‌های یونسکو قرار دارد، اخیراً با به هوا فرستادن بالن‌های هوای داغ به آسمان منطقه Old Town حاوی پیام "ویلنیوس به گرمی در انتظار شماست" اعلام کرده که پذیرای گردشگرانی از سراسر دنیا است.

دولت ویلنیوس از آغاز ماه جولای چهار خیابان جدید در منطقه Old Town را به روی وسایل حمل و نقل موتوری بسته است تا مسیرهای جدیدی برای پیاده‌روی دوچرخه‌سواری شهروندان ایجاد کند. در واقع، کلانشهر ویلنیوس با آغاز گسترش ویروس کرونا اقدامات خود برای ایجاد شهر پایدار را آغاز کرده و تا به امروز به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته است.

صاحبان رستوران‌ها و کافه‌ها در سایر شهرهای جهان نیز به تقلید از ویلنیوس در تلاشند خدمات خود را در خارج از محل کار خود، مثلاً در فضای خالی مقابل رستوران و کافه یا در فضاهای عمومی نزدیک به محل فعالیت خود، به پذیرایی از مردم بپردازند تا از این طریق اعتماد مشتریان برای در امان ماندن از ابتلاء به ویروس کرونا را در حین غذا خوردن جلب کنند. اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود اینکه، آیا تغییرات ناشی از انتشار ویروس کرونا نظیر ارائه خدمات رستوران‌ها در فضاهای باز، شکلی دائمی به خود خواهد گرفت یا پس از پایان کرونا به روال قبلی خود باز می‌گردد؟

دایر کردن رستوران‌ها در محل پارک خودروها

رستوران‌ها و کافه‌ها در بریتانیا از چهارم جولای اجازه دارند فعالیت خود را از نو آغاز کنند و به آن‌ها از سوی دولت اجازه داده خواهد شد در فضاهای باز مقابل خود نظیر محل پارک خودروها و پیاده‌راه‌ها، ضمن رعایت فاصله اجتماعی، به فعالیت بپردازند. قوانین جدیدی برای ارائه خدمات رستوران‌ها و کافه‌ها در محیط بیرونی اعمال شده است که این کار تجارت، نمایشگاه‌ها و بازارهای خیابانی را گسترش خواهد داد. این در حالی است که بوریس جانسون، نخست وزیر انگلستان طراحی و محدودیت خاصی را برای نمایشگاه‌های تابستانی و فروش‌های پشت ماشینی اعمال نکرده است.

احیای خیابان‌ها

کارگروه ویژه بازپروری اقتصادی سان‌فرانسیسکو برنامه‌ای به نام "فضاهای مشترک" ترویج داده است که بر اساس آن مراکز تجاری می‌توانند بخش‌هایی از فضاهای عمومی محل کار خود، از پیاده‌روها گرفته تا میدان‌های عمومی و پارک‌های اطراف، برای آغاز فعالیت دوباره خود پس از پایان محدودیت‌ها بهره گیرند. در عوض، این مراکز تجاری باید به خوبی فضاهای جدیدی را که به آن‌ها اختصاص داده شده است، حفظ و آن را برای عمومی مردم قابل دسترسی کنند.

علاوه بر این، در طرح فوق به رستوران‌دارها اجازه داده شده است محیط کار خود را به فضاهای بیرونی امتداد دهند تا امنیت مشتریان را در حین صرف غذا تأمین کنند.

ترویج پیاده روی و دوچرخه سواری

بسیاری از خیابان‌ها در سراسر قاره اروپا، به روی خودروها بسته شده است تا مردم بتوانند به جای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، با حفظ فاصله اجتماعی از سایرین به پیاده‌روی و دیگر فعالیت‌های جسمی نظیر دوچرخه‌سواری و اسکیت بپردازند. این کار پیامدهای مثبت زیادی به دنبال دارد؛ افزایش فعالیت جسمی مردم سلامت را برای آنان به ارمغان می‌آورد و از طرفی کاهش تردد خودروها پاکی هوا را به دنبال دارد.

گسترش کووید -۱۹ به افزایش نوآوری‌های حمل و نقل در بسیاری از شهرهای جهان را، که پیش از این طراحی شده بود، منجر شده است. به عنوان مثال، انگلستان قصد دارد حدود دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برای افزایش مسیرهای دوچرخه‌سواری هزینه کند تا مردم بیشتر به سمت پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری گرایش پیدا کنند که تا کنون بیش از ۳۰۰ میلیون دلار آن برای ایجاد مسیرهای کوچک اضطراری مصرف شده است.

طراحان شهری پیش‌بینی کرده‌اند که راه‌حل‌های فوری اولیه می‌تواند به بهبود تحرک و سلامت مردم منجر و به روندی دائمی در میان آنان تبدیل شود.

کد خبر 432123

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا ویروس آخرین اخبار ویروس کرونا کرونا شیوع کرونا کرونا در ایران رستوران در کرونا کرونا و رستوران گسترش ویروس کرونا انتشار ویروس کرونا پیاده روی دوچرخه دوچرخه سواری فضای شهری فضاي سبز شهري شیوع ویروس کرونا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق رستوران ها و کافه ها دوچرخه سواری ویروس کرونا پس از پایان پیاده روی کار خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۵۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهروموم یک رستوران در شادگان

سیدغالب موسوی سرپرست مرکز بهداشت شادگان گفت: باهدف حفظ سلامت مردم و پیشگیری از بیماری ها، در بازرسی توسط کارشناسان بهداشت محیط مرکز بهداشت و رئیس اداره اماکن شادگان یک رستوران به علت نواقص متعدد، رعایت نکردن توصیه و شیوه نامه‌های بهداشتی براساس قانون مهروموم شد.

در این بازرسی‌ها نیز برای برخی واحد‌های صنفی تهیه و توزیع مواد غذایی متخلف اخطاریه صادر شد. 

 افزود: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلفات بهداشتی در همه ساعات شبانه روز می‌توانند به سامانه ۱۹۰ بهداشت شکایات و گزارشات خود اعلام کنند تا در اسرع وقت پیگیری لازم انجام شود.

باشگاه خبرنگاران جوان آبادان آبادان

دیگر خبرها

  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • راهنمای خرید پارتیشن اداری و کاربرد های آن
  • مهروموم یک رستوران در شادگان
  • تعطیلی یک رستوران در شادگان
  • دولت، یارانه حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد/ آموزش حفظ محیط زیست باید از دوران کودکی آغاز شود
  • مهر و موم یک رستوران در شادگان
  • دفاع مقدس یکی از درخشان ترین دوران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است
  • ببینید | هشدار جدی به مردم؛ این ۲ کار را کنار خیابان انجام دهید، توسط پلیس حسابی جریمه می‌شوید!
  • نمایشگاه کتاب امسال فضای بیشتری دارد
  • یک سال است که رستوران‌های مشهد افزایش نرخ نداشته‌اند