Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-03-29@01:50:46 GMT

با گرمازدگی و کرونا چه کنیم؟

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۳۵۹۰۸

با گرمازدگی و کرونا چه کنیم؟

به گزارش صدای ایران به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی: دکتر بابک مهشید فر؛ متخصص طب اورژانس و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران عنوان کرد: گرما در جاهایی که تغییرات دما محسوس است تاثیرات متفاوتی را روی افراد می‌گذاردو نواحی جنوبی کشور ،کویر ها و حتی نواحی شمالی کشور به علت نزدیکی به دریا دارای گرمای قابل توجهی هستند؛ همچنین در شهرهای کوهستانی به علت عادت نداشتن به گرما، افراد در فصل تابستان با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دکتر مهشید فر بیان کرد: گاهی اوقات مشکلات گرمازدگی جزئی است مثل ادمی که در اندام تحتانی رخ می دهد و یا ایجاد عرق سوز در اثر فعالیت زیاد در هوای گرم که بسیار شایع است و به راحتی درمان می‌شود .
وی افزود : اگر دما از حدی بالاتر رود سبب از دست رفتن آب و الکترولیت قابل توجهی از بدن می شود و در مراحل اولیه گرمازدگی به صورت خفیف و اگر از آن پیشگیری نشود گرمازدگی شدید رخ می‌دهد.

متخصص طب اورژانس دانشگاه گفت : در فصل گرما و با افزایش دما ، شاهد سوختگی‌های درجه یک هستیم که بر اثر اشعه ماورای بنفش ایجاد می شود ؛ به خصوص افرادی که چندین ساعت در معرض نور خورشید حتی غیر مستقیم قرار داشته باشند دچار این عارضه می شوند.
وی اشاره کرد : گرمازدگی از درجات ضعیف شروع می شود نظیر فعالیت و ورزش در فضای باز که عوارضی همچون گرفتگی‌عضلات، کوفتگی بدن ، تعریق و از دست رفتن آب و نمک را به دنبال دارد و به علت افزایش دمای بدن ، فرد دچار ضعف و بی حالی می شود؛ البته در این مرحله عارضه چندان جدی ، افراد را تهدید نمی کند.

 دکتر مهشید فر افزود : ما باید سعی کنیم در این مرحله فرد را از محیط گرم دور نگه داریم و به ایشان مایعات خنک، آب و نمک بدهیم تا بهبودی حاصل شود،همچنین این افراد باید کم‌کم با با محیط گرم مواجه شوند تا بدن بتواند خود را با افزایش دما تطبیق دهد .
لازم به ذکر است موارد پیشگیری هم  باید رعایت شود، به ویژه در یکسری از مشاغل مثل نانواها، آهنگر ها و افرادی که با قیر و آسفالت سرکار دارند و در معرض آفتاب هستند باید از تهویه های خنک کننده استفاده نمایند.
 وی خاطرنشان کرد:  گرمازدگی شدید دو نوع است ؛ گرمازدگی فعالیتی و کلاسیک که نوع اول شامل افراد جوان و ورزشکاران است و گرمازدگی کلاسیک در افراد ناتوان ، پیر و کسانی که داروهای خاص و یا مواد اعتیاد آور  استفاده می کنند،  دیده  می شود که این دسته هوشیاری خود را از دست می‌دهند ،آب و نمک بدن کم و فرآیند تعدیل دما در بدن مختل می شود .
به گفته ایشان، افرادی که در فضای بسته قرار می‌گیرند به ویژه سالمندان یا کودکان خردسال؛  به علت عدم تهویه مناسب و ناتوانی دچار گرمازدگی کلاسیک می شوند.

 وی افزود: گرمازدگی فعالیتی اصولاً پیش آگهی بهتری دارد ، چراکه در افراد جوان و سالم رخ می‌دهد  و سرعت بهبودی آن بیشتر است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران ذکر کرد : برخورد در هر دو نوع گرمازدگی شدید و پیشگیری از آنها یکسان است .
در مرحله پیشگیری باید عادت سازی انجام شود ، فرد یکدفعه و به شدت در معرض گرما قرار نگیرد و مصرف مایعات مورد توجه قرار گیرد .
البته تنها  نوشیدن آب کافی نیست، مایعات حاوی نمک و نوشیدنی های ورزشی مفید است ، ولی نوشیدنی های انرژی زا نباید استفاده شود زیرا آنها پرکالری هستند.
 انجام فعالیت‌های ورزشی در ساعات خنک و استفاده از لباس‌های نخی و روشن درفصل گرما باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: کرم‌های ضدآفتاب اثری در جلوگیری از گرمازدگی ندارند و فقط برای پیشگیری از سوختگی های پوستی مناسب هستند.

دکتر مهشید فرد در خصوص علائم گرمازدگی گفت: در گرمازدگی خفیف فرد هوشیار است ولی در گرمازدگی شدید هوشیاری افراد پایین است ؛ حتی ممکن است یکدفعه غش   کنند و بیهوش  شوند ، اختلالات در تعریق به وجود آید و دما به بالای ۴۰ درجه رسد و به علت  کاهش خونرسانی پوست حتی با دستگاه های تشخیص دهنده افزایش دما مشخص نشود.
 در این مرحله فرد توانایی خوردن و نوشیدن و ایستادن را ندارد ،لذا باید فرد را بلافاصله به محیط خنک ببریم  و به حالت نیمه نشسته و یا دراز کش قرار دهیم ، پاهای آن را جمع و یا بلند کنیم، لباس های آن را درآورده و آب ولرم یا گرم روی صورتش  بپاشیم.
همچنین می‌توان از کیسه‌های یخ در جاهای پر خون نظیر زیر بغل، دو طرف سر و گردن،  دو طرف سینه و کشاله های ران استفاده کنیم و یک روش ایده‌آل این برای کاهش درجه حرارت بدن این است که فرد را در یک وان آب و یخ غوطه ور کنید به شرطی که فرد هوشیار باشد.

وی تاکید کرد:  هر چه اقدامات سریعتر انجام شود؛ احتمال عوارض گرمازدگی پایین می آید.
باید توجه داشت عوارض گرمازدگی شدید و خطرناک است و می‌تواند باعث افزایش سموم و  آزاد شدن آنزیم های عضلانی در بدن و اسیب به کلیه‌ها و کبد شود .
 بهترین مایعات برای فرد همان نوشیدنی‌های ورزشی و مایعاتors است و اگر آنها در دسترس نیست،  از دوغ خنک به عنوان جایگزین استفاده و در مورد افراد غیر هوشیار هم باید مایعات درون رگی خنک تزریق شود.
 دکتر مهشید تصریح کرد: بعد از بهبودی ،فرد بلافاصله به فعالیت نباید برگردد، حتی در نوع کلاسیک آن ممکن است نیاز به بستری باشد.

افزایش دما تاثیری در کاهش  بیماری کووید-19 ندارد  


 عضو هیئت علمی دانشگاه بیان کرد  علت سرماخوردگی، کاهش دما نیست ، چرا که سرماخوردگی در فصول گرم هم اتفاق می افتد و دلیل آن تهویه نامناسب است ، به عبارتی دیگر، بازدم آلوده افراد در فضای بسته سبب بیماری شود.

وی گفت : در خصوص بیماری کووید ۱۹ تحقیقات انجام شده، نشان می دهد  که افزایش دما تاثیری در کاهش این بیماری ندارد، در واقع افزایش دما سبب می‌شود تا افراد در و پنجره را باز کنند و تهویه صورت گیرد. آنچه باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و انتقال ویروس کرونا می شود، رعایت فاصله اجتماعی و تهویه مناسب است.
 دکتر مهشید فر اظهار داشت : استفاده از ماسک در فضای بسته و در جاهایی که تجمع زیاد است ، ضروری می باشد.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: گرمازدگی کرونا صدای ایران دانشگاه علوم پزشکی گرمازدگی شدید افزایش دما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۵۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای حفظ کاهش وزن افراد در ماه رمضان موارد زیر باید رعایت شود

همشهری

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز
  • با خلاقیت حافظ شو
  • سازندگان واکسن برکت از قهرمانان ملی هستند/ روایتی متفاوت از یک دستاورد علمی
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۹ فروردین؛ ۳۳ فوتی و ۵ ابتلای جدید
  • افزایش میزان استفاده از فضای مجازی در نوروز و ضرورت حفظ امنیت کودکان
  • برای حفظ کاهش وزن افراد در ماه رمضان موارد زیر باید رعایت شود
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • سکته مغزی چگونه رخ می‌دهد؟ + فیلم
  • عکس هایی جالب از شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا / تاریخ تکرار شد!
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۷ فروردین؛ ۴ فوتی و ۱۰۰۰ ابتلای جدید