Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@04:23:01 GMT

کردستان پیشگام آبیاری نوین در اراضی کشاورزی

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۳۵۹۱۵

کردستان پیشگام آبیاری نوین در اراضی کشاورزی

روش‌های ساده و غرق آبی شیوه‌های به ارث رسیده برای کشاورزان مناطق مختلف است اما امروزه در سایه تحقیقات علمی روش‌های گوناگونی برای این امر استفاده می‌شود و اگر هرکدام از این قاعده‌ها در جای مناسب بکار برده شود منجر به پیشرفت عرصه کشاورزی در کاهش مصرف آب و افزایش راندمان آن خواهد شد.

آبیاری قطره ای از سال ۱۹۵۰میلادی در دنیا مطرح شد و تاکنون ۶۸سال از عمر بکار گیری این روش می گذرد و دراین سالها مردم کشورها جهان به تدریج یاد گرفتند که به جای رها کردن آب، با مجهز کردن زمین های کشاورزی به آبیاری نوین در وقت و انرژی و همچنین نیروی انسانی صرفه جویی می شود ، استفاده از این روش در کشاورزی ایران به پنج دهه می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اﯾﺮان از ﯾﮏﺳﻮ ﺑﯿﺶ از ۸۰ درﺻﺪ از ﻣﻨﺎﺑﻊ آﺑﯽ ﻗﺎﺑﻞ اﺳﺘﺤﺼﺎل در ﺑﺨﺶ ﮐﺸﺎورزی ﺑﻪﻣﺼﺮف ﻣﯽرﺳﺪ و از ﺳﻮی دﯾﮕﺮ ﻣﯿﺰان راﻧﺪﻣﺎن و ﺑﺎزدﻫﯽ آب ﻣﺼﺮﻓﯽ در ﺑﺨﺶ ﮐﺸﺎورزی ﺑﺴﯿﺎر ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺑﻮده و ﻓﻘﻂ ﯾﮏ ﺳﻮم آن ﺑﻪ ﻣﺼﺮف ﻧﻬﺎﯾﯽ رﺳﯿﺪه و ﻣﺎﺑﻘﯽ ﺑﻪدﻟﯿﻞ روش‌ﻫﺎی ﻧﺎﮐﺎرآﻣﺪ آﺑﯿﺎری ﺑﻪﻫﺪر ﻣﯽرود.

هرچند صنعت آبیاری نوین نیز از سال ۱۳۴۸ درایران شکل گرفته، اما در ۲ دهه اخیر و به دلیل کم آبی و خشکسالی های متوالی روش آبیاری قطره‌ای به عنوان یکی از راه های مناسب برای کاهش مصرف آب کشاورزی رونق بیشتری گرفته است.

با وجود اینکه سطح اراضی آبی کردستان به نسبت میانگین کشور با حدود ۱۰ درصد در پایین‌ترین رتبه کشور قرار دارد اما با تلاش‌های انجام یافته در چند سال گذشته این استان در رتبه اول کشور با حدود 40 درصد در زمینه تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم‎های نوین آبیاری قرار گرفته است.

تجهیز اراضی آبی به سیستم‌های نوین آبیاری از سیاست‌های دولت تدبیر و امید بوده و این روند نیز در استان کردستان به صورت جدی پیگیری شده و در نهایت حدود ۲۶.۵ درصد از کل اراضی تجهیز شده به سیستم‌های نوین آبیاری این استان در دولت تدبیر و امید انجام گرفته است.

توسعه سامانه‌های نوین آبی در کردستان حدود چهار هزار نفر را شاغل کرد

رییس سازمان جهاد کشاورزی در این ارتباط گفت: تا کنون توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در اراضی این استان موجب ایجاد شغل برای سه هزار و ۹۸۰ نفر و تثبیت شغل ۹۹۴ نفر در بخش‌های مختلف زراعی و باغی شده است.

محمدفرید سپری اظهار داشت: از سال ۱۳۷۲ تا اواخر خرداد امسال حدود ۵۶ هزار و ۵۰۳ هکتار شامل ۴۰ درصد از اراضی آبی استان به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شد که با اجرای این میزان سیستم آبیاری سالانه حدود ۲۲۶ میلیون متر مکعب در مصرف آب کشاورزی استان صرفه جویی می‌شود.

وی اضافه کرد: ۵۶ هزار و ۵۰۳ هکتار سامانه‌های نوین آبیاری شامل ۴۸ هزار و ۸۷۷ هکتار بارانی، چهار هزار و ۸۵۴ هکتار قطره‌ای و ۲ هزار و ۷۷۲ هکتار کم فشار است.

۲۶.۵ درصد تجهیز اراضی کشاورزی کردستان در دولت تدبیر و امید انجام شده است

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: از ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید (سال ۱۳۹۲) تاکنون ۱۴ هزار و ۹۲۲ هکتار ازاراضی آبی استان به سیستم‌های آبیاری نوین کشاورزی تجهیز شده که حدود ۲۶.۵ درصد از ۵۶ هزار و ۵۰۳ هکتار اجرا شده از سال ۱۳۷۲ تاکنون است.

سپری افزود: تاکنون یک هزار میلیارد ریال برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در کردستان هزینه شده و هم اکنون نیز استان کردستان با توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در ۴۰ درصد اراضی خود رتبه اول کشور را داشته و حدود ۱۸ درصد از میانگین ۲۲ درصد کشور بالاتر است.

وی یادآور شد: تولید محصول خشک به نسبت آب مصرفی از شاخص‌های عملکردی کشاورزان هر منطقه است که این نسبت در کردستان با اقدامات انجام یافته از جمله تجهیز اراضی به سیستم‌های نوین 1.5 کیلوگرم ماده خشک به ازای هر یک متر مکعب آب مصرفی بوده که حدود 300 گرم از میانگین 1.2 کشور بالاتر است.

مصرف سالانه یک میلیارد مترمکعب آب در کردستان

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت:سالانه یک میلیارد مترمکعب آب در بخش کشاورزی استان کردستان مصرف می‌شود.

عرفان مومن‌پور با بیان اینکه یکی از دلایل کمبود آب کشاورزی و خشک شدن چاه‌ها، اضافه برداشت از چاه‌های مجاز است، تاکید کرد: جهاد کشاورزی باید یکپارچه سازی اراضی، آبیاری تحت فشار، کشت جایگزین، محصولات کم آب بر و تجمیع چاه‌ها را انجام دهد تا خطر افت سفره‌های آب زیرزمینی کمتر شود.

وی اضافه کرد: رعایت الگوی کشت، جلوگیری از کشت‌های با نیاز آبی زیاد و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری تحت فشار، کمک زیادی به مصرف بهینه آب می‌کند.

مومن‌پور اظهار داشت: استفاده از پساب تصفیه شده فاضلاب شهرها و تخصیص آن به منابع جدید و یا جایگزین منابع مورد استفاده (برای تامین آب زمین‌های کشاورزی و آبیاری فضای سبز) و هدایت صنایع به مناطقی که دارای آب و پتانسیل خوب آب‌های سطحی است، می‌تواند در کاهش مصرف آب کمک کننده باشد.

وی تاکید کرد: کشاورزان و بهره برداران باید با شناخت دقیق از مشکلات به آینده‌نگری لازم در مدیریت منابع آب دست یابند و با رویکرد مثبت به تشکل‌ها از شخصیت‌های پراکنده حقیقی به شخصیت‌های منسجم حقوقی تبدیل شوند.

سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کردستان به سامانه‌ آبیاری مجهز می‌شود

مدیر امور فنی مهندسی آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز گفت: این سازمان در نظر دارد با همکاری بهره‌برداران و پرداخت تسهیلات بلاعوض سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی این استان را به سامانه‌های نوین آبیاری مجهر کند.

فیروز احمدی با بیان اینکه این میزان زمین شامل یک هزار و ۹۰۰ هکتار به سامانه بارانی، ۳۰۰ هکتار قطره‌ای و یک هزار و ۳۰۰ هکتار هم کم فشار مجهز خواهند شد اظهار داشت: سیاست سازمان جهاد کشاورزی بر این اصل استوار است که یکی از شرایط توسعه اراضی آبی (تبدیل اراضی دیم به آبی) تجهیز به سامانه‌های نوین آبی باشد.

وی افزود: برای اجرای این طرح‌ها ۴۲۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار لازم است و دولت در نظر دارد به منظور افزایش بهره‌وری استفاده از آب و راندمان تولید در مزراع و باغات برای اجرای این طرح‌ها تسهیلات یارانه‌ای بلاعوض در ۲ بخش اراضی خرده مالکی و تجمیعی تخصیص دهد.

مدیر امور فنی مهندسی آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: هم اکنون سهم این تسهیلات اراضی خرده مالکی هر هکتار آبیاری قطره‌ای ۱۷۵ میلیون ریال، بارانی ۱۰۵ میلیون ریال و کم فشار ۷۰ میلیون ریال است.

احمدی گفت: همچنین اگر کشاورزان اراضی خود را به صورت تجمیعی یا یکپارچه سازی به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز کنند تا ۸۵ درصد هزینه‌ها از سوی دولت پرداخت می‌شود و تنها ۱۵ درصد هزینه به عهده مالکین است.

وی یادآور شد: در سال ۱۳۹۸ نیز با درخواست متقاضیان در ۲ هزار و ۵۳۶ هکتار از اراضی آبی استان شامل ۵۲ درصد بارانی، ۴۰ درصد کم فشار و هشت درصد موضعی با مبلغ ۱۹۸ میلیارد ریال از اعتبارات دولتی به صورت بلاعوض اجرا شد.

مدیر امور فنی مهندسی آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در این استان از سال ۱۳۷۲ شروع شده و تاکنون ۵۶ هزار و ۱۲۰ هکتار از اراضی آبی استان به روش‌های نوین آبیاری تجهیز شده است.

احمدی گفت: جهت استفاده و بهره‌مندی از تسهیلات بلاعوض در نظر گرفته شده، هر کشاورزی که دارای مجوز آب از شرکت آب منطقه ای کردستان و مالکیت زمین باشد می‌تواند با مراجعه به مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و ثبت نام در سامانه، نسبت به تکمیل پرونده و تهیه دفترچه مطالعاتی اقدام کند.

با وجود اینکه کردستان از استان‌های موفق در اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در اراضی آبی است اما انتظار می‌رود با توجه به اهمیت مصرف بهینه آب در اراضی کشاورزی ﮐﻼسﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ بیشتری ﺗﻮﺳﻂ ﺟﻬﺎد ﮐﺸﺎورزی در ﺟﻬﺖ آﻣﻮزش اﺳﺘﻔﺎده از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﮐﺸﺎورزی ﺗﺨﺼﺼﯽ در زﻣﯿﻨﻪ ﺑﻬﯿﻨﻪﺳﺎزی ﻣﺼﺮف آب برگزار شود ﺗﺎ داﻧﺴﺘﻨﯽﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ روشﻫﺎی ﻧﻮﯾﻦ آﺑﯿﺎری را ﺑﻪ ﮐﺸﺎورزان ﻣﻨﺘﻘﻞ ﮐﻨﻨﺪ.

همچنین ﻣﺸﻮرت ﮐﺸﺎورزان ﺑﺎ ﻣﺘﺨﺼﺼﯿﻦ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﻗﺒﻞ از ﺷﺮوع راهاﻧﺪازی ﺳﯿﺴﺘﻢ آﺑﯿﺎری ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ، ﻫﻤﮑﺎری ﺟﻬﺎد ﮐﺸﺎورز ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده ﮐﺸﺎورزان از ﺗﺴﻬﯿﻼت ﺑﺎﻧﮑﯽﺑﺮای اﺳﺘﻘﺮار و راه اﻧﺪازی روشﻫﺎی ﺟﺪﯾﺪ آﺑﯿﺎری و ﺗﻐﯿﯿﺮ و ﺳﻬﻮﻟﺖ در ﻗﻮاﻧﯿﻦ وﻣﻘﺮرات ﺳﻨﮕﯿﻦ و دﺳﺖ و ﭘﺎﮔﯿﺮ اداری ﺑﺮای ﺗﺸﻮﯾﻖ و ﺗﺮﻏﯿﺐ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﮐﺸﺎورزان در ﺟﻬﺖ اﺳﺘﻔﺎده از این امکان دیگر راهکارهای گسترش نفوذ این طرح‌ها در مزارع و باغات است.

استان کردستان دارای یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت است که تنوع آب و هوایی آن باعث شده یکی از استان های موفق در حوزه کشاورزی باشد؛ این استان دارای یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم حدود ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی حدود ۱۲ درصد است.

کردستان دارای حدود ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله)، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل است.

جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان دارای ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی کردستان شرکت آب منطقه ای کردستان دولت تدبیر و امید

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی کردستان شرکت آب منطقه ای کردستان دولت تدبیر و امید وزارت جهاد کشاورزی کردستان شرکت آب منطقه ای کردستان دولت تدبیر و امید سازمان جهاد کشاورزی کردستان سامانه های نوین آبیاری سیستم های نوین آبیاری سامانه های نوین آبی دولت تدبیر و امید اراضی آبی استان هکتار از اراضی اراضی کشاورزی استان کردستان اراضی آبی تجهیز اراضی میلیون ریال آبیاری نوین ۵۶ هزار کم فشار قطره ای مصرف آب حدود ۲

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۵۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت برنج با آبیاری آب زیرزمینی به دلیل نبود توجیه اقتصادی حذف می‌شود

مشاور معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشت برنج با سیستم آبیاری از آب‌های زیرزمینی توجیه اقتصادی ندارد و حذف این روش اجتناب‌ناپذیر است‌.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، مجید حسنی‌مقدم، امروز_ چهارشنبه، بیست‌ونهم فروردین_ در نشست کارگروه اصلاح کشت جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه اصلاح آرایش کشت، اصلاح شیوه کشت و اصلاح نظام راهبری و مدیریت کشت سه اصل مهم در برنامه اصلاح الگوی کشت هستند، اظهار کرد: نگاه سنتی که اصلاح الگوی کشت را تنها جابه‌جایی سطح محصول می‌دانست، جایگاهی ندارد و ارتقای بهره‌وری و نظام‌مند کردن ۲۰ خدمت رایگان دولت در بخش کشاورزی از جمله تحقیق و آموزش ترویج، یارانه تولید، یارانه صادرات و دیگر موارد لازم در این برنامه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی از سال ۹۳ و پس از اجرای قانون انتزاع، از تولید محور به سمت محصول محور پیش رفته است و از مزرعه تا سفره دغدغه دارد و از آنجا که قیمت محصول در بازار روی نوع کشت تأثیر می‌گذارد، اجرای این برنامه امری مهم به نظر می‌رسد.

مشاور معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی تغییر اقلیم و نیروهای بازار را دو مورد مهم در اجرای اصلاح الگوی کشت دانست و گفت: اجرای آن نیازمند تغییر تعریف قدیمی این برنامه و دیده شدن به صورت یک زنجیره پیوسته تا مزرعه، در مزرعه و پس از مزرعه است.

وی تصریح کرد: یکی از اتفاقات خوب پس از اجرای برنامه اصلاح الگوی کشت، پیش رفتن به سمت اصلاح آمار به عنوان اولین قدم برنامه‌ریزی است، به‌طوری که در تولید با برآورد، اما در بازار با آمار واقعی سروکار داریم و اصلاح آمار، آمار بهینه و به موقع در مدیریت بخش کشاورزی بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

حسنی‌مقدم با بیان این نکته که بازخورد کشاورز از بازار به عنوان مرحله چهارم پس از کاشت، داشت و برداشت به کشاورزی اضافه شده است، خاطرنشان کرد: تولید در جغرافیای استان مدیریت می‌شود اما بازار مرز نمی‌شناسد و یکی از اهدافی که در تدوین برنامه اصلاح الگوی کشت در وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تحقیقات مورد توجه قرار می‌گیرد این است که بیش‌بود و کمبودی را در بازار شاهد نباشیم.

وی افزود: تدوین برنامه اصلاح الگوی کشت درون وزرات‌خانه است اما اجرای آن فرآیندی بین وزراتخانه‌ای است که در زمان ابلاغ آن، مقام عالی اجرای این برنامه به درستی استاندار دانسته شده‌است و جهاد کشاورزی دبیر اجرای این برنامه در استان‌ها است و همکاری استانداری‌ها در اجرای آن امری ضروری و مهم است.

مشاور معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به محصول مهم برنج در کهگیلویه و بویراحمد و تقاضای افزایش سطح آن در برنامه اصلاح الگوی کشت توسط کارگروه استانی، گفت: حلقه آخر وصل به مزرعه نقش بسیار مهمی در زمینه اصلاح سطح کشت خواهند داشت و مزارع برنجی که از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کنند، توجیه اقتصادی ندارد و حذف آنها امری اجتناب‌ناپذیر است.

وی سازماندهی ۲۰۰۰ متخصص در کل کشور، گفتمان‌سازی و اصلاح آمار را از جمله دستاوردهای اجرای برنامه اصلاح الگوی کشت طی دو سال اخیر عنوان کرد و گفت: اصلاح الگوی کشت به معنی نظام‌مندی و مدیریت پذیر کردن کشاورز بوده و مباحث اجتماعی و فرهنگ خاص هر استان در این زمینه اثرگذار است.

حسنی‌مقدم اصلاح الگوی کشت را برنامه مادر و تکلیف قانونی وزرات جهاد کشاورزی دانست و تصریح کرد: نظرات کمیته استانی و بازدیدها از کهگیلویه و بویراحمد در راستای تغییرات مورد نظر در کارگروه کشوری به بحث و تبادل نظر گذاشته می‌شود.

کد خبر 745372

دیگر خبرها

  • اختصاص بیش از ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی کردستان به کشت گندم
  • اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد
  • اجرای شبکه آبیاری تا پایان سال در۶۰ هزارهکتار اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی
  • چه فناوری‌های نوینی در صنعت کشاورزی به کار گرفته می‌شود؟
  • ۶۰ هزار هکتار زمین‌کشاورزی در آذربایجان‌غربی زیرپوشش شبکه آبیاری است
  • برگزاری لیگ شطرنج بانوان با حضور ۸ تیم
  • ۳۰۰ هزار هکتار از توسعه سامانه‌های نوین آبیاری با مشارکت مردم انجام شد
  • توسعه طرح سامانه‌های نوین آبیاری
  • توسعه طرح سامانه‌های نوین آبیاری، مردمی‌ترین طرح وزارت جهادکشاورزی
  • کشت برنج با آبیاری آب زیرزمینی به دلیل نبود توجیه اقتصادی حذف می‌شود