Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست-غلامرضا طریقی گفت:فضای مجازی،عمده ترین دلیل کپی کاری در شعر است و پیش از آنکه کتاب به دست مخاطب برسد، شعرها در فضای مجازی پخش می شود.

فضای مجازی مهمترین دلیل رونق کپی کاری در شعرغلامرضا طریقی شاعردرباره کپی کاری‌هایی که در شعر امروز می‌شود،گفت: فضای مجازی یکی از مهمترین دلایل کپی کاری در شعر امروز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گسترش فضای نشرشعر یکی دیگر از دلایل آن است؛ اگر در دهه ۷۰ شاعری از شعر دیگری کپی می‌کرد با اقبال مخاطب روبه رو نمی‌شد بطوریکه شاعری از شعر منتشر شده در یک مجله خوشش می‌آمد و از آن در اثر خودش استفاده می‌کرد که ممکن بود شعرش را در جلسه ادبی خودش بخواند و میزان انتشار شعر در همین حد باقی می‌ماند اما پس از دو سه ماه که تب شعر از سرش می‌افتاد از کارش پشیمان می‌شد.

او افزود: امروز اشتیاق‌ها به شعری سریع دیده می‌شود؛ مخاطب به سرعت متوجه کار خلاقانه شاعر در اثرش می‌شود و بازخورد خوب آن را در بین مخاطبانش می‌بیند و از همان خلاقیت استفاده می‌کند. برای مثال هزاران نفر از استقبال مخاطب از شعری با ردیفی خاص مطلع می‌شوند و از آن در اثرشان استفاده می‌کنند تعدادی از این‌ها میل به دیده شدن دارند برخی ها گمان می‌کنند می‌توانند از نسخه آماده به نفع خودشان استفاده کنند و اگر ۱۰ درصد از این دیده شدن نصیبشان بشود به هدفشان رسیده اند.

این شاعر ادامه داد: علاوه بر فضای مجازی،گسترش بازار نشر هم به کپی کاری‌ها در شعر دامن زد؛ در گذشته سه تا پنج ناشر فعالیت می‌کردند که کارشناس داشتند آن زمان کارشناس‌ها به صاحب اثر می‌گفتند برداشتی مستقیم یا غیرمستقیم از فلان شاعر در اثرش داشته است و او را از کپی کاری منع می‌کردند درنتیجه این اتفاق به حوزه کتاب کشیده نمی‌شد.

طریقی بیان کرد: با گسترش نشر کم کم تعداد انتشاراتی‌ها به اندازه‌ای رسید که امروز به شوخی می‌گوییم برای هر شاعر یک نشر وجود دارد در انتشاراتی‌ها هم کارشناسی برای بررسی آثار وجود ندارد هرکسی تمایل داشته باشد می‌تواند مجموعه شعر منتشر کند. هیچ مجموعه شعری هم در انتشاراتی‌ها خوانده نمی‌شود فقط کافی است برای انتشار مجموعه شعر، هزینه چاپ آن پرداخت شود.

بیشتر بخوانید

ناشرنما‌ها باید حذف شوند/ وزارت ارشاد حامی صنعت نشر کشور باشد
انتظار ریزش تعداد کتابفروشی‌ها و ناشران در دوره پساکرونا/ صنعت نشر ما بنیه اقتصادی قوی ندارد

او تصریح کرد: برای خودم پیش آمد در غزلی گفته بودم «دو سوم بدنم آب است دو سوم بدنم آتش» همین مصراع را در جلسه‌ای خواندم بلافاصله قبل از اینکه در صفحه ام منتشر کنم در شعر دیگری از آن استفاده شد. متاسفانه آنقدر فضا مسموم و زشت شده است که تنها چهار تا پنج غزلم را که در کتاب جدیدم می‌آورم و به احترام مخاطب هایم در صفحه ام منتشر کرده ام هرچند می‌دانم بعد از اینکه کتاب منتشر شود پیش از آنکه کتاب به دست همه مخاطبانم برسد از روی آن کپی می‌کنند این یک بیماری است که متاسفانه این روز‌ها میزان آن افزایش یافته است.

این شاعر ادامه داد: دوستان نوجوان و جوان در یک دوره تب انتشار کتاب دارند و نمی‌دانند قرار نیست هرکتابی به هرشکلی منتشر شود وانتشار هرکتابی در نهایت به نفعشان تمام نمی‌شود. شاهدیم به هزاران شکل از داستان «پلنگ و ماه» در شعر استفاده کردند همان استفاده منزوی از این داستان را در شعر به یاد می‌آوریم قرار نیست برای تمام آن چیزی که بعدا از روی خلاقیت یک شاعر در شعرش نوشته می‌شود اتفاقی بیفتد و دیده شود.

طریقی اظهار کرد:یکی از شاعران جوان‌تر شعری می‌سراید بقیه از او تقلید می‌کنند و اثرشان فورا دیده می‌شود مطمئن باشید این اثر در بلند مدت باقی نمی‌ماند شاعران زیادی از این مصراع فاضل نظری «شاید بهانه‌ای است که قربانی ات کنند» تقلید کردند، اما کسی این کپی‌ها را به یاد ندارد و آنچه در ذهن مانده همان مصراع فاضل نظری است.

او بیان کرد:شرایطی وجود داشته که باعث شده است خلاقیتی برای اولین بار در شعری به کار رود شاعران دیگر مصالح اولیه را برمی دارند و آن را با چسب در لابه لای دیوار قرار می‌دهند بعد از چند ماه این چسب‌ها فرومی ریزد و آنچه باقی می‌ماند تنه خالی کارشان است؛ استفاده از شعر دیگری در کوتاه مدت به نفع فرد تمام می‌شود هرچند در بلند مدت به شعر آسیب نمی‌زند از این رو باید برای این دسته از آثار فکری شود.

این شاعر تصریح کرد: انتشار چهار پنج هزار مجموعه شعر چاپ اول در یک سال فاجعه است تعداد شاعران به اندازه انتشار چهار تا پنج هزار مجموعه شعر در یک سال نیست در نتیجه در این وضعیت مخاطب به شعر اعتماد نمی‌کند و آثار شاعران خوب شهرستانی کم فروش می‌رود.

باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: مجموعه شعر فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۵۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک مرکزی برنامه‌ای برای انتشار اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی ندارد

بانک مرکزی ضمن تکذیب چاپ اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی، اعلام کرد: برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی اسکناس ندارد. 

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی پس از انتشار تصویر اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی در فضای مجازی، اظهار کرد: بانک مرکزی ضمن تکذیب گمانه‌زنی‌های نادرست رسانه‌ای اعلام می‌کند برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد.

وی افزود: ‎بانک مرکزی در همین باره مجدداً از اصحاب رسانه درخواست می‌کند ضمن دقت‌نظر در انتشار مطالب، اخبار موثق، رسمی و صحیح را از این مرجع دریافت و منتشر کنند و از اعلام و انتشار اخبار حساس مربوط به حوزه پولی و بانکی به نقل از منابع و مراجع ناشناس و غیررسمی در فضای مجازی به شدت خودداری کنند.

به گزارش ایمنا، عصر امروز (پنجشنبه) در فضای مجازی تصویر اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی در فضای مجازی منتشر شد و برخی کانال‌ها در ادعایی از برنامه بانک مرکزی برای ورود ایران چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی به بازار دادند که از سوی این بانک تکذیب شد.

منبع: ایرنا کد خبر 745898

دیگر خبرها

  • دروغ‌پردازی با عکس ۷ سال پیش پارک دانشجو
  • واکنش طنز کاربران فضای مجازی به حضور ریزپرنده‌ها در آسمان اصفهان
  • دروغ‌پردازی اسرائیلی‌ها سوژه کاربران فضای مجازی شد
  • مرز رسمی پرویزخان مهمترین مرز استان کرمانشاه با عراق
  • چاپ اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی؟
  • بانک مرکزی برنامه‌ای برای انتشار اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی ندارد
  • بهنوش بختیاری بازیگر با ظاهری متفاوت ؛ سوژه جدید فضای مجازی (عکس)
  • چه کسانی می خواهند فاجعه شهریور 1401 تکرار شود
  • باید‌ها و نباید‌های استفاده کودکان از فضای مجازی
  • تهدیدهای فضای مجازی برای کودکان