Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/یزد دبیر کانون تفکر سلامت اجتماعی دانشگاه یزد با اشاره به مهاجرت ۲۲ هزار نفر تبعه افغانستانی به یزد طی 10 سال اخیر، به تشریح آسیب‌های اجتماعی ناشی از حضور اتباع بیگانه در استان پرداخت.

دکتر «سید رضا جوادیان» در نشست شورای فرهنگ عمومی استان یزد در این خصوص تصریح کرد: بر اساس سرشماری سال ۸۵ تعداد مهاجران افغانستانی که ۹۰ درصد اتباع بیگانه استان را تشکیل می‌دادند، ۳۰ هزار نفر بوده که این آمار در سرشماری سال ۹۵ به حدود ۵۲ هزار نفر افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی مهمترین آسیب‌های ناشی از حضور اتباع بیگانه در استان را تقابل با فرهنگ و بافت اجتماعی استان، فاصله اجتماعی و وضعیت دوگانه همراه با جذب و طرد، ضعف آموزش، فقدان آمار دقیق به خصوص برای اتباع غیرمجاز، مشکلات تعارضی نسل دوم و سوم مهاجران، بروز برخی تخلفات مالی، رانندگی و فقدان نظام مالیاتی برای آنان و تشکیل کلونی‌ها و گروه‌های داخلی بر شمرد.

دبیر کانون تفکر سلامت اجتماعی دانشگاه یزد در خصوص راهکارهای ساماندهی هرچه بهتر اتباع بیگانه استان، پیشنهاداتی را از سوی این کانون تفکر از جمله ایجاد بانک اطلاعاتی دقیق از اتباع، آموزش متناسب با نیازهای جامعه، استفاده از ظرفیت‌های علمی، تخصصی و سرمایه‌گذاری اتباع در استان، بازنگری قوانین تابعیت اتباع بیگانه متناسب با وضعیت این قشر، ارائه آموزش‌های شهروندی و استفاده از اتباع بیگانه تحصیلکرده برای آموزش آنان را مطرح کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه یزد، جوادیان با بیان این که موضوع مهاجرت اتباع بیگانه و آثار اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن در استان یزد در چندین جلسه پیاپی در کانون تفکر سلامت اجتماعی دانشگاه یزد مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است، در پایان از صدور بیانیه‌ای از سوی این کانون در همین زمینه خبر داد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی شوراي فرهنگ عمومي اتباع افغانستانی مهاجرت يزد دانشگاه يزد اتباع بیگانه دانشگاه یزد کانون تفکر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۶۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طنز نقشی حیاتی در ترویج دموکراسی و عدالت اجتماعی دارد

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، هشتمین جشنواره طنز و رسانه «طنز پهلو»، یادمان کیومرث صابری فومنی (گل آقا) قرار است با موضوعاتی از جمله انتخابات، یک بام و دو هوای حمایت غرب از مردم غزه، بسته شدن پنجره جمعیتی در آینده نزدیک و پیر شدن ایران توهمات اپوزوسیون جمهوری اسلامی ایران، ورزش به ویژه فوتبال، گرانی خودرو، مصائب اینترنت، گرانی خانه و کرایه خانه، آفت‌های فضای مجازی (اعتیاد به گوشی، فودبلاگرها، بلاگر‌های بی‌سواد، فیک‌نیوز‌ها و...)، جهان‌گردی ایرانی‌ها و ایران گردی جهانیان، صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی، بروکراسی اداری و آزاد برگزار شود.

سید مسعود شجاعی طباطبایی کاریکاتوریست و گرافیست در آستانه برگزاری اختتامیه هشتمین دوره از جشنواره طنز و رسانه، در یادداشتی به نکاتی در خصوص طنز اشاره داشته است.

متن این یادداشت را در ادامه می‌خوانید:

طنز نوشتاری و ترسیمی: دو یار همیشگی برای بیان طنز و نقدطنز، در دو قالب نوشتاری و ترسیمی، به عنوان ابزاری کارآمد برای بیان انتقاد، سرگرمی و تفکر، نقشی مهم در جوامع ایفا می‌کند. هر دو نوع طنز با بهره‌گیری از عناصر مشترکی همچون اغراق، تناقض، تمثیل و نمادپردازی، آثاری خلق می‌کنند که مخاطب را به تفکر، خنده و گاه تأمل وا می‌دارند.

نقاط اشتراک:

هدف: نقد مسائل، به چالش کشیدن باورها، و برانگیختن تفکر انتقادیعناصر: اغراق، تناقض، تمثیل، نمادپردازیقدرت بیان: بیان ایده‌ها و مفاهیم پیچیده به شکلی ساده و جذابسرگرم‌کنندگی: ایجاد لحظات مفرح و سرگرم‌کننده

تفاوت‌ها:

ابزار بیان: طنز نوشتاری (کلمات)، طنز ترسیمی (تصاویر) محدودیت‌ها: طنز نوشتاری (وابستگی به سواد)، طنز ترسیمی (زبان جهانی‌تر) ظرافت‌ها: طنز نوشتاری (نیاز به دقت و تأمل بیشتر)، طنز ترسیمی (پیام مستقیم‌تر)

هم افزایی:

تکمیل یکدیگر: طنز نوشتاری زوایای پنهان را آشکار می‌کند، طنز ترسیمی پیام را عینی‌تر می‌کند. اثرگذاری مضاعف: ترکیب طنز نوشتاری و ترسیمی، تأثیرگذاری بیشتری بر مخاطب دارد. غنای فرهنگی: تنوع و پویایی طنز در جامعه را افزایش می‌دهد.

نقش در جامعه:

آگاهی‌رسانی: به مردم در مورد مسائل مهم آگاهی می‌دهد. ایجاد گفتمان: زمینه‌ای برای تبادل نظر و بحث در مورد مسائل مختلف فراهم می‌کند. ترویج عدالت: به نقد بی‌عدالتی و ظلم می‌پردازد و خواهان جامعه‌ای عادلانه‌تر است. تهییج تفکر: مخاطب را به تفکر انتقادی و زیر سوال بردن باور‌ها و هنجار‌ها تشویق می‌کند.

چالش‌ها:

۱. سانسور:

در بسیاری از نقاط جهان، طنزپردازان با سانسور و سرکوب از سوی دولت‌ها، نهاد‌های قدرتمند و حتی گروه‌های خاصی روبرو هستند. این امر می‌تواند آزادی بیان آنها را محدود کند و مانع از انتشار آثارشان شود.

۲. تهدید و آزار و اذیت:

طنزپردازان در برخی از کشور‌ها به دلیل آثار خود مورد تهدید و آزار و اذیت قرار می‌گیرند. این امر می‌تواند شامل تهدید به خشونت، بازداشت، و حتی قتل باشد. مثل شهادت شهید ناجی العلی توسط اسراییل که آثار او را درباره فلسطین برنتافتند.

۳. خودسانسوری:

برخی از هنرمندان عرصه طنز برای جلوگیری از سانسور یا آزار و اذیت، خودسانسوری می‌کنند و از به تصویر کشیدن موضوعات حساس خودداری می‌کنند. این امر می‌تواند خلاقیت آنها را محدود کند و مانع از بیان آزادانه ایده‌های آنها شود.

۴. رقابت با رسانه‌های دیگر:

امروزه، در عرصه طنز، هنرمندان با رقابت شدیدی از سوی رسانه‌های دیگر مانند تلویزیون، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی روبرو هستند. این امر می‌تواند برای جلب توجه مخاطبان و یافتن مخاطب برای آثار آنها چالش‌برانگیز باشد.

۵. حفظ کیفیت:

با توجه به سرعت انتشار اخبار و اطلاعات در دنیای امروز، طنزچردازان باید آثار جدیدی خلق کنند و در عین حال کیفیت آثار خود را حفظ کنند. این امر می‌تواند دشوار باشد و به تلاش و خلاقیت زیادی نیاز دارد.

۶. کسب درآمد:

درآمد بسیاری از هنرمندان ز طریق انتشار آثارشان در روزنامه‌ها، مجلات و وب‌سایت‌ها است. با این حال، با توجه به کاهش تیراژ روزنامه‌ها و مجلات و همچنین ظهور رسانه‌های آنلاین، کسب درآمددشوارتر شده است.

۷. تطبیق با تکنولوژی:

طنز پردازان و کاریکاتوریست‌ها باید با تکنولوژی‌های جدید مانند نرم‌افزار‌های طراحی دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی آشنا شوند و از آنها برای خلق و انتشار آثار خود استفاده کنند.

۸. درک مخاطبان:

مخاطبان طنز نوشتاری و ترسیمی در طول زمان تغییر کرده‌اند و کاریکاتوریست‌ها باید مخاطبان خود را درک کنند و آثار خود را به گونه‌ای خلق کنند که برای آنها جذاب باشد.

۹. حفظ انگیزه:

هنرمندان باید انگیزه خود را برای خلق آثار جدید حفظ کنند و به کار خود ادامه دهند، حتی در شرایطی که با چالش‌های مختلفی روبرو هستند.

اهمیت:

طنز نوشتاری و ترسیمی ابزاری قدرتمند برای بیان، نقد و سرگرمی هستند. نقشی حیاتی در ترویج دموکراسی، عدالت اجتماعی و حقوق بشر ایفا می‌کنند. می‌توانند به مثابه آینه‌ای باشند که معایب و تناقضات جامعه را به تصویر می‌کشند. طنزپردازان با شجاعت و ذکاوت خود، نقشی مهم در ارتقای آگاهی و ایجاد جامعه‌ای بهتر ایفا می‌کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سانسور تظاهرات دانشجویان کلمیبا در رسانه‌های بیگانه
  • جلسه ساماندهی و طرد اتباع غیر مجاز در سمنان
  • بررسی آخرین وضعیت طرح جذب منابع و سرمایه های خرد اتباع
  • ۸۰۰ هزار مهاجرت به استان‌های شمالی کشور طی دو سال اخیر
  • همدان استانی ممنوعه برای اشتغال اتباع
  • آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید
  • طنز نقشی حیاتی در ترویج دموکراسی و عدالت اجتماعی دارد
  • بازگشت اتباع افغانستانی به کشور خود + فیلم
  • نشست ساماندهی اشتغال اتباع در کردستان
  • جریمه ۶ میلیارد تومانی کارفرما‌ها برای بکارگیری اتباع خارجی غیر مجاز