Web Analytics Made Easy - Statcounter

رزمندگان سپاه همدان در آغاز جنگ تحمیلی، مسئول دفاع از شهر سرپل ذهاب بودند و سهمشان برای این دفاع، فقط یک قبضه خمپاره بود. رنج‌هایی که حالا پس از گذشت سال‌ها، دست توانمند نویسندگان آن را به تصویر می‌کشد تا برای همیشه تاریخ به یادگار بماند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، هشت سال دفاع مقدس، روایت مظلومیت رزمندگان در تنگنا و رنج‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رنج‌هایی که حالا پس از گذشت سال‌ها، دست توانمند نویسندگان آن را به تصویر می‌کشد تا برای همیشه تاریخ به یادگار بماند.

"بچه‌های ممد گره"، خاطرات دیده‌بانی گردان‌های ادوات و توپخانه لشکر 32 انصارالحسین(ع) از روزهای سخت جنگ است. این کتاب به وسیله حمید حسام نوشته شده و انتشارات فاتحان آن را چاپ کرده است. است. عباس نوریان، مسئول واحد دیده بانی گردان ادوات لشکر 32 انصارالحسین(ع) هم مقدمه ای کوتاه برای این خاطرات نوشته است.

با آغاز جنگ تحمیلی، رزمندگان عمدتا سپاهی از همدان به شکل تخصصی با فن دیده بانی آشنا نبودند. سرعت، پیشروی های زمینی دشمن، فرصت آموزش و استفاده از ابزار آتش را به نیروهای مردمی نمی‌داد و به غیر از دو سه تن که پیش از جنگ، خدمت سربازی را در ارتش گذرانده بودند؛ کسی با به کار گیری ظرفیت آتش منحنی آشنا نبود.

در سال 1359 که شروع خاطرات کتاب هم از همین مقطع است، رزمندگان سپاه همدان، مسئول دفاع از شهر سرپل ذهاب بودند و سهمشان برای این دفاع، فقط یک قبضه خمپاره اندازه 120 میلی متری بود.

کتاب "بچه‌های ممد گره" 6 بخش دارد که به ترتیب عبارتند از: دیده‌بانی در سال 1359، دیده‌بانی در سال 1360، دیده‌بانی در سال 1361، دیده‌بانی در سال 1362، دیده‌بانی در سال 1365 و دیده‌بانی در سال 1367.

«پوتین‌های آشنا»؛ روایتی کوتاه از آرزوهای بلند شهید بختیار جمور؛ شهادت با پوتین رفاقتآن روز سه شنبه بود؛ روایتی صمیمی از سرداری که همه دارایی‌اش یک دست لباس پاسداری بودهمدان| «فقط غلامِ حسین باش»؛ روایت متفاوت یک جانباز از اعجوبه لشکر انصار

عنوان برخی از خاطرات این کتاب عبارت است از: نمیری تا خودم بکشمت، شیرینی خامه ای اعلا، فرمانده صبور، خضاب خون، خال هندی، پدرت را در می آورم، میازار موری که، قبر گمشده، کارخانه نمک، تانک پر رو، پس از پاتک، گیر کار خودم بودم، تلخی های قصر شیرین.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «... پهلویم می‌سوخت و سرم گیج می‌رفت. عراقی‌ها زیر آتش توپخانه باز هم بی‌کله داشتند می‌آمدند و باید رویشان آتش می‌ریختیم، اما رمق در دست و پایم نبود.

عباس فرجی(شهید) معاون گردان 154-حضرت علی اکبر(ع)-گفت: حسین هرطور شده خودت را به عقب برسان، این جور که این‌ها می‌آیند؛ این دفعه بالای خاکریز ما هستند. دستم را به پهلویم که دهن باز کرده بود؛ گرفتم و جلوی خونریزی را تا حدی گرفتم و افتان و خیزان به عقب آمدم تا به پلی که زیر جاده آسفالت در حکم پست امداد بود؛ رسیدم. برادر بزرگترم حسن آنجا بود. درد داشتم و ناله می‌کردم. حسن یک مسکن قوی زد و به خواب رفتم. فردا با تکان حسن بیدار شدم. نزدیک یک روز بود بی‌هوش بودم...»

انتهای پیام/744/ش

R41405/P/S6,75/CT1 بیشتر بخوانید... کتاب "رواق انتظار" منتشر شد؛ مهدویت در رواق امام رضا (ع) ویراست تازه‌ای از "مه‌شکن" در بازار کتاب کتاب صوتی قابوسنامه منتشر شد

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دیده بانی در سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۶۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگداشت جواد محقق در همدان برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، سیداحمد میرزاده دبیر پانزدهمین دوره جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی از بزرگداشت جواد محقق در همدان در روز ۱۳ اردیبهشت، همزمان با نقد و بررسی کتاب «این لحظه‌ها را دوست دارم» نوشته مریم زرنشان خبر داد.

وی با بیان اینکه جشنواره شعر کودکان و نوجوان رضوی امسال پانزدهمین دوره خود را می‌گذراند، گفت: این دوره تفاوت‌های عمده‌ای با دوره‌های قبل دارد که از جمله‌ی آن اجرای برنامه‌های استانی در خلال جشنواره است. در این راستا امسال فرصتی برای شهرها و استان‌های دیگر فراهم شد تا اهالی ادبیات کودک و نوجوان در سایر نقاط کشور نیز فرصت عرض ارادت به حضرت رضا (ع) را داشته باشند. در شهرهایی که به نوعی مرکزیتی در حوزه ادبیات کودک در کشور داشتند، نشست‌ها و برنامه‌هایی از جمله محافل شعرخوانی اجرا می‌شود که قم، همدان، کرمان، شیراز و تهران از این جمله‌اند.

دبیر پانزدهمین دوره جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی در ادامه گفت: در هر یک از این شهرها یک کتاب شعر کودک رضوی نیز نقد و بررسی می‌شود. علاوه بر این، در اغلب این شهرها از یک چهره‌ی پیشکسوت شعر کودک و نوجوان رضوی هم تجلیل می‌شود. نخستین برنامه در این زمینه در بیست و نهم فروردین ماه جاری در شهر مقدس قم که به نوعی مرکز ادبیات دینی کودک و نوجوان کشور محسوب می‌شود برگزار شد. در این برنامه حدود بیست نفر از شاعران کودک و نوجوان قم این فرصت را داشتند که شعرهایی که در حوزه رضوی و با مضامین زیارت و ارادت به ساحت حضرت رضا (ع) سروده بودند را بخوانند.

میرزاده گفت: دو کتاب شعر با عنوان «آمدی در شهر ما گل کاشتی» سروده آقای علی باباخانی درباره حضرت معصومه (ع) و کتاب «امام رضای مهربان» سروده آقای سید محمد مهاجرانی در این جلسه نقد و بررسی شد. از آقای محمد کاظم مزینانی پیشکسوت شعر و نوجوان نیز در قم تجلیل شد. آقای مزینانی در دهه هفتاد، مجموعه‌های متعددی در حوزه شعر آیینی کودک و نوجوان داشتند و همچنین یکی از نخستین کتب مستقل شعر کودک رضوی به نام هشت روز با امام هشتم نیز سروده ایشان است. مشابه این برنامه را نیز در روز ششم اردیبهشت در شهر کرمان خواهیم داشت که کتاب «کبوترها و آهوها» سروده‌ام در آن نقد و بررسی خواهد شد.

وی در پایان گفت: روز سیزدهم اردیبهشت نیز در شهر همدان نقد و بررسی کتاب «این لحظه‌ها را دوست دارم» نوشته مریم زر نشان را با بزرگداشت جواد محقق خواهیم داشت. مراسمی با همین سبک نیز در شیراز در نوزدهم و در تهران در بیست و سوم اردیبهشت برگزار می‌شود. روز ۲۹ اردیبهشت هم اختتامیه جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی در مشهد برگزار می‌شود.

کد خبر 6085156 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • سراسرنمای مقاومت باغ موزه دفاع مقدس پنج‌روز تعطیل شد
  • کنایه رئیس سازمان تأمین اجتماعی به مشاغل سخت! / جدّیت قالیباف به روایت یک عضو جبهه پایداری
  • لزوم نگاه منصفانه به شکست‌ها و پیروزی‌ها در جنگ
  • شرایط منطقه بعد از حمله سپاه به اسرائیل به روایت رئیس ستاد کل نیروهای مسلح 
  • تجلیل از پیشکسوتان ارتش نوعی «جهاد تبیین» برای نسل امروز
  • ٢۵ خودروی عملیاتی محیط‌بانی رونمایی شد
  • ارسال اثر به دبیرخانه جشنواره تولیدات فضای مجازی همدان
  • ارسال اثر به دبیرخانه جشنواره تولیدات فضای مجازی همدان 
  • بزرگداشت جواد محقق در همدان برگزار می‌شود
  • عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر