با خواندن این سوره از چشم زخم در امان بمانید
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۳۶۵۳۸
به گزارش افکارنیوز،
قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمتهایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم میپرداختند. به دلیل آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر از مفسران قرآن کریم میپردازیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اخبار مذهبی - رسول خدا (ص) فرمودند: هر کسی (سورههای توحید و ناس و فلق) را هر شب ۱۰ مرتبه بخواند، مانند این است که تمام قرآن را قرائت کرده، و از گناهانش خارج میشود مانند روزی که از مادر متولد شده است، و اگر در آن روز یا شب بمیرد به مرگ شهادت مرده است.
همچنین در کتاب خواص القرآن آمده است: هر کس سوره فلق را در هر شب و در هنگام خواب تلاوت کند، اجرش همچون پاداش کسی است که حج کرده یا عمره به جا آورده و روزه گرفته است. سوره فلق از ناراحتیها و چشم زخم انسان را در امان میدارد.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ ﴿۱﴾
بگو پناه مى برم به پروردگار سپیده دم (۱)
مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ ﴿۲﴾
از شر آنچه آفریده (۲)
وَمِنْ شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ ﴿۳﴾
و از شر تاریکى، چون فراگیرد (۳)
وَمِنْ شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِی الْعُقَدِ ﴿۴﴾
و از شر دمندگان افسون در گره ها (۴)
وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ ﴿۵﴾
و از شر [هر]حسود آنگاه که حسد ورزد (۵)
کلمه «فلق» مثل «فجر» به معنای شکافتن است، شکافتن سیاهی شب یا سپیده صبح: «فالِقُ الْإِصْباحِ؛ شکافتن دانه درون خاک. «فالِقُ الْحَبِّ وَ النَّوی»
مراد از «غاسِقٍ» آغاز شب است که تاریکی را به همراه میآورد. چنانکه در آیهای دیگر میفرماید: «أَقِمِ الصَّلاهَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلی غَسَقِ اللَّیْلِ»
شاید مراد از «غاسق» هر موجود ظلمت آور باشد که تاریکیهای معنوی را به همراه خود میآورد و گسترش میدهد.
از آنجا که افراد شرور، برای حمله و هجوم و یا توطئه چینی از تاریکی شب استفاده میکنند، لذا به خدا پناه میبریم از شروری که در شب واقع میشود.
«نفاثات» از «نفث» به معنای دمیدن و «عقد» جمع «عقد» به معنای گره است.
در هر چیزی احتمال بروز شرّ وجود دارد، حتی کمالاتی مثل علم و احسان، شجاعت و عبادت نیز آفاتی دارند. آفت علم، غرور؛ آفت احسان، منّت گذاردن؛ آفت عبادت، عُجب و آفت شجاعت، ظلم و تهوّر است.
در آسیب پذیری سه اصل وجود دارد آمادگی هجوم از سوی دشمن فرصتهای مناسب برای هجوم نظیر تاریکیها وجود حفرهها و نقطه ضعفها آری دشمن به دنبال تاریکیها و حفرهها و نقاط ضعف است.
تبلیغات سوء، جوسازی ها، سخن چینی ها، جاسوسیها و شایعه پراکنی ها، نمونههایی از «النَّفّاثاتِ فِی الْعُقَدِ» است، یعنی میدمند تا محکمات را سست کنند. چنانکه کسانی با وسوسه و شک میان همسران فتنه گری میکنند «ما یُفَرِّقُونَ بِهِ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِهِ»
با اینکه هرچه خدا آفریده، خیر است: «الَّذِی أَحْسَنَ کُلَّ شَیْءٍ خَلَقَهُ»؛ لیکن هر چیزی اگر در مسیر صحیح خود قرار نگیرد، شرّ میشود. چنانکه آهن خیر است، ولی اگر چاقو شد، امکانِ سوء استفاده از آن وجود دارد. «مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ»
«شَرِّ ما خَلَقَ» یعنی شرّ از سوی مخلوقات است، نه از سوی خالق و نه ناشی از خلقت.
پناه بردن به خدا از خطرات، تنها با گفتن «اعوذ» حاصل نمیشود، بلکه علاوه بر گفتن، عمل نیز لازم است. چنانکه اهل بیت پیامبر (ع) وقتی مسکین و یتیم و اسیر، اطعام را کردند، گفتند: «إِنّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا یَوْماً عَبُوساً قَمْطَرِیراً» ما از روز قیامت میترسیم که اطعام کردیم. قرآن میفرماید: «فَوَقاهُمُ اللّهُ شَرَّ ذلِکَ الْیَوْمِ» خداوند نیز آنان را از شرّ آن روز نجات داد. پس گفتن «إِنّا نَخافُ» به تنهایی کارساز نیست، بلکه باید همراه با عمل باشد.
زشت صورتی نزد رسول خدا از زشتی چهره خود شکایت کرد که جبرئیل نازل شد و سلام خداوند را به آن مرد زشت رساند و گفت که خدا میفرماید: «اما ترضی ان احشرت علی جمال جبرییل» آیا دوست داری که در قیامت تو به زیبایی جبرئیل باشی؟ مرد شادمان شد و تصمیم گرفت تمام عبادات و مستحبّات را انجام دهد.
شرّ مطلق وجود ندارد و خداوند نیافریده است، بلکه چه بسیار اموری که از یک زاویه، شرّ دیده میشوند و زاویهای دیگر خیر. بعضی از سختیها و فشارها، شرّ نیست، بلکه رمز تکامل است.
در میان تمام شرور نام سه شرّ در این سوره آمده است:
- شرور پنهان و در تاریکی ها. «مِنْ شَرِّ غاسِقٍ إِذا وَقَبَ»
- شرور زبانهای ناپاک. «مِنْ شَرِّ النَّفّاثاتِ فِی الْعُقَدِ»
- شرور حسادتها و رقابتهای منفی. «وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ»
در سوره فلق، در برابر سه شرّ بیرونی، به یک صفتِ الهی پناه میبریم. (از شرّ غاسق و نفّاثات و حاسد، به صفتِ «بِرَبِّ الْفَلَقِ» پناه بردیم.)، اما در سوره ناس به عکس است. در برابر یک خطر درونی، به سه صفت الهی پناهنده میشویم. (از شرّ وسوسه قلب، به صفاتِ «بِرَبِّ النّاسِ»، «مَلِکِ النّاسِ» و «إِلهِ النّاسِ» پناه میبریم.)
بحثی درباره حسادت
تلاش برای به دست آوردن کمالاتی که دیگران دارند، غبطه و ارزش است، ولی تلاش برای نابود کردن کمالات دیگران حسادت است. حسادت نشانه کم ظرفیّتی و تنگ نظری است. اولین قتلی که در زمین واقع شد به خاطر حسادت میان فرزندان آدم بود و اولین گناهی که در آسمان واقع شد، حسادت ابلیس به آدم بود. در حدیث میخوانیم:حسادت ایمان را میخورد آن گونه که آتش هیزم را.
حسادت در میان تمام شرور، برجستهترین شرّ است. زیرا حسود نقشهها میکشد و حیلهها میکند و مرتکب انواع شرور میشود تا به هدف برسد.
حضرت علی علیه السلام میفرماید: «الحسد داء عیاء لا یزال الا بهلک الحاسد او بموت المحسود» حسادت مرض خطرناکی است که جز با مرگ محسود یا هلاکت حسود از بین نمیرود.
حسود در واقع به خدا اعتراض دارد و در برابر اراده و حکمت او جهت میگیرد که چرا به او عطا کرده و به من نداده است.
حسود هرگز خیرخواهی و نصیحت نمیکند و به خاطر خوی حسادت، از رسیدن خیر خودش به دیگران جلوگیری میکند.
قرآن، ریشه بسیاری از گناهان را «بغیا» به معنای حسادت دانسته است و امام صادق علیه السلام میفرماید: «ان الکفر اصله الحسد» ریشه کفر حسادت است. چنانکه در برابر پیامبران میگفتند: «أَ بَشَرٌ یَهْدُونَنا» آیا انسانی مثل ما پیامبر شود و ما را هدایت کند؟
حسود، اهل تواضع و تشکر نیست و هرگز به کمالات دیگران گواهی نمیدهد و قهراً مرتکب گناه کتمان حق میشود.
حسود معمولاً منافق است. حضرت علی علیه السلام میفرماید: «الحاسد یظهر و ده فی اقواله و یخفی بغضه فی افعاله» در ظاهر اظهار علاقه میکند، ولی در باطن کینه و بغض دارد.
منشأحسادت چیست؟
گاهی تبعیض نابجا میان افراد، حسادت آنان را بر میانگیزد.
گاهی مردم توجیه نیستند و شرایط را یکسان میپندارند و همینکه یک برتری و امتیازی دیدند حسادت میورزند. در حالی که اگر حکمت و دلیل تفاوتها را بدانند آرام میشوند.
حسادت در خاندان نبوت نیز پیدا میشود، همان گونه که در خانه حضرت یعقوب، حسادت فرزندان، آنان را به چاه افکندن برادر وادار کرد.
دامنه حسادت تنها نسبت به نعمتهای مادی نیست، بلکه گاهی نسبت به ایمان افراد حسادت میشود و میخواهند آنان را به کفر برگردانند. «یَرُدُّونَکُمْ مِنْ بَعْدِ إِیمانِکُمْ کُفّاراً حَسَدا
روشن است که حسادت، آرزوی نابودی نعمت دیگران است، وگرنه درخواست نعمت از خداوند، حسادت نیست. چنانکه سلیمان از خداوند حکومتی بی نظیر خواست: «مُلْکاً لا یَنْبَغِی لِأَحَدٍ» و حضرت علی علیه السلام در دعای کمیل از خداوند میخواهد که نصیب او بیشتر باشد و قرب او به خداوند نیز بیشتر باشد؛ و اجعلنی من احسن عبیدک نصیبا عندک و اقربهم منزله منک...
برای درمان حسادت باید اینگونه فکر کرد:
دنیا، کوتاه و کوچک است و غصه برای آن ارزشی ندارد.
ما نیز نعمتهایی داریم که دیگران ندارند.
نعمتها بر اساس حکمت تقسیم شده است، گرچه ما حکمت آن را ندانیم.
آنکه نعمتش بیشتر است، مسئولیّتش بیشتر است.
بدانیم که حسادت ما بی نتیجه است و خداوند به خاطر اینکه بندهی چشم دیدن نعمتی را ندارد، لطف خود را قطع نمیکند و فقط خودمان را رنج میدهیم.
پیام آیات سوره فلق
۱- پناه بردن به خدا را باید به زبان جاری کرد. «قُلْ أَعُوذُ»
۲- به خاطر زیادی خطرات و اهمیّت آن انبیا نیز باید به خدا پناه برند. «قُلْ أَعُوذُ»
۳- اصلاح خود و جامعه، بدون استمداد و پناهندگی به خداوند امکان ندارد. «قُلْأَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ»
۴-، چون شرور بر قلب و فکر انسان قفل میزنند، باید به قدرتی پناه برد که شکافنده و شکننده قفلها و موانع باشد. «بِرَبِّ الْفَلَقِ»
۵-در دعا با دید وسیع برخورد کنید. «شَرِّ ما خَلَقَ» (همه مخلوقات را در برمی گیرد.)
۶- در میان همه شرور، شر حسادت، تفرقه افکنی، عهد شکنی و توطئههای پنهان اهمیّت بیشتری دارد. مِنْ شَرِّ غاسِقٍ ... شَرِّ النَّفّاثاتِ ... شَرِّ حاسِدٍ
۷- دشمن آنقدر میدمد تا تبلیغاتش مؤثّر واقع شود. («نفاثات» جمع «نفاثه»، صیغه مبالغه است.)
۸-با وسوسهها عقاید سست میشود و حرف اثر میکند. «مِنْ شَرِّ النَّفّاثاتِ فِی الْعُقَدِ»
۹- حسادت، دارویی جز پناه بردن به خدا ندارد. «قُلْ أَعُوذُ ... إِذا حَسَدَ»
۱۰- زمینهها زمانی خطرناک است که به فعلیّت در آیند. «حاسِدٍ إِذا حَسَدَ»
۱۱- حسادت، کم و بیش در افراد هست؛ اقدام عملی بر اساس آن گناه است. «إِذا حَسَدَ»
منبع: افکارنيوز
کلیدواژه: پیامبر اکرم ص قرآن سوره فلق سوره فلق دفع چشم زخم علیه السلام ف ی ال ع ق د تاریکی ها إ ذا ح س د سوره فلق ال ف ل ق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۶۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دعای دفع حشرات؛ مفید برای از بین بردن مورچه، ملخ، موش و…
زیسان: همه ساله با فرا رسیدن فصل تابستان و گرما سر و کلهی انواع حشرات نیز در منازل و کوچه و خیابان پیدا میشود و باعث آزار و آلودگی و بیماری میشود. برای دفع انواع حشرات نیز راهکارهای گوناگونی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از اذکار و دعای دفع حشرات که در کتب ادعیه ذکر شده میباشد. در این مطلب به بعضی از این ادعیه اشاره میکنیم.
دعای دفع حشراتاز قدیم الایام که مثل امروزها انواع سموم و اسپریهای دفع آفات در دسترس نبود خیلی مرسوم بود که برای دفع حشرات از ادعیه و اذکار استفاده شود که البته کارساز بوده و همیشه جوابگو بوده است. امروزه نیز هنوز هستند که برای دفع حشرات موذی به روشهای نوین اعتقادی ندارند و یا به دلیل حساسیتهای خاص تمایل به استفاده از آفت کشها و سموم را ندارند به همین دلیل سراغ دعای دفع حشرات میروند و از این طریق این حشرات را از خود و منزل شان دور کنند.
دعا جهت دفع مورچهمورچه از جمله حشراتی است که در فصل تابستان زیاد دیده میشود هرچند شاید به گمان بسیاری از مردم مورچه بی آزار باشد و همجواری اش با ساکنان خانه خیلی خطرناک به نظر نیاید ولی باید بگوییم که اولا مورچه برای جمع آوری آذوقه زمستانش به هرجای خانه و آشپزخانه سرک میکشد و هرجا ماده غذایی باشد حتما مورچه هم به آنجا هم سر خواهد زد پس اگر بخواهیم مواد غذایی مان از دستبرد این موجودات در امان باشند باید از تردد آنها جلوگیری شود.
همچنین اگر درخانه کودک یا نوزاد دارید حتما باید برای دفع مورچه فکر جدی کنید، چون مورچه خیلی به نوزادان و کودکان علاقمند است و اطراف آنها جمع میشوند و باعث ایجاد مزاحمتهایی برای آنها میشوند. برای رهایی از این وضعیت شما میتوانید این آیه از قرآن کریم را نوشته و و در آب بشویید و سپس آن آب را در همه جای خانه بپاشید.
«لَم تَرَ اِلَی الَّذینَ خَرَجُوا مِن دِیارِهِم وَ هُم اُلُوفٌ حَذَرَ المَوتِ فَقالَ لَهُم اللهُ مُوتُوا ثُمَّ اَحیاهُم اِنَّ اللهَ لَذُو فَضلٍ عَلَی النّاسِ وَ لکِنَّ اَکثَرَ النّاسِ لا یَشکُرُونَ» (بقره – ۲۴۳)
همچنین اگر مورچه به سراغ ظرف شیرینی هایتان رفته و میخواهید از این کار جلوگیری کنید میتوانید دست هایتان را اطراف ظرف شیرینی تان بکشید و همزمان این دعا را بخوانید: «هذا لِوکیل القاضی یا هذا لرسول القاضی یا هذا لِغلام القاضی»
علاوه بر مواردی که در خصوص دعای دفع حشرات ذکر کردیم این دعا نیز سفارش شده است: «بسم اللَّه الرحمن الرحیم یا هو یا من هو من لیس الا هو یا حی یا قیوم یا حی لایموت یا حی یا قیوم لا اله الا انت صل علی محمد و آل محمد و ارزقنی خیر الدنیا و الاخره یا رب العالمین»
همچنین برای دفع مورچه از خانه این دعا نیز سفارش شده است: «الحمدُلله بِاهیاً شِراهیاً سَاُرِیکم بِاهیاً شراهیاً»
دعای دفع ملخ و دیگر حشرات جهنمی!ملخ یکی از انواع حشرات موذی است که برای مزارع و باغهای مزاحمت زیادی دارد و باعث از بین رفتن محصولات میشود برای دفع این حشره نیز آیه ۱۸ سوره نمل سفارش شده است: «قَالَتْ نَمْلَهٌ یَا أَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاکِنَکُمْ لاَ یَحْطِمَنَّکُمْ سُلَیْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لاَ یَشْعُرُونَ»
دعای دیگری که برای دفع حشراتی مانند ملخ سفارش شده دعایی است که باید روی پارچه یا یک تکه کاغذ نوشته شود و پس از آن دعا را داخل یک لوله نی بگذارند و در زمین دفن نمایند: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ الّلهم صلّ على سیّدنا محمّد وعلی آل سیّدنا محمّد وسلّم، اللّهمّ أهلک صغارهم و اقتل کبارهم، و افسد بیضهم و خذ بأفواههم عن معایشنا و أرزاقنا إنّک سمیع الدّعاء، إنّى توکّلت على اللّه ربّی و ربّکم ما من دابّه إلاّ هو آخذ بناصیتها إنّ ربّی على صراط مستقیم، اللّهم صلّ على سیّدنا محمد و على آل سیدنا محمّد و سلّم و استجب منّا یا أرحم الرّاحمین».
اما فقط اینها دعای دفع حشرات نیستند بلکه در خواص برخی از آیات قرآنی نیز گفته اند که جهت دفع حشرات موذی موثرند از جمله آیات:
سوره بقره آیه ۲۰۵: «وَإِذَا تَوَلَّى سَعَى فِی الْأَرْضِ لِیُفْسِدَ فِیهَا وَیُهْلِکَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ وَاللّهُ لاَ یُحِبُّ الْفَسَادَ»
سوره اعراف آیه ۱۳۶: «قَالُوا یَا مُوسَى ادْعُ لَنَارَبَّکَ بِمَا عَهِدَ عِنْدَکَ لَئِنْ کَشَفْتَ عَنَّا الْرِّجْزَ لَنُؤْمِنَنَّ لَکَ وَلَنُرْسِلَنَّ مَعَکَ بَنِی إِسْرَائِیلَ ج فَلَمّا کَشَفْنَا عَنْهُمُ الْرِّجْزَ إِلَی أَجَلٍ هُمْ بَالِغُوهُ إِذَا هُمْ یَنْکُثُونَ ط فَانْتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَاهُمْ فِی الْیَمِّ بِأَنَّهُمْ کَذَّبُوا بِآیَاتِنَا وَکَانُوا عَنْهَا غَافِلِینَ
آیات زیر نیز معمولا در قسمت دعای دفع حشرات کتب ادعیه ذکر شده است که کارساز است:
سوره ابراهیم آیه ۲۶: وَمَثَلُ کَلِمَهٍ خَبِیثَهٍ کَشَجَرَهٍ خَبِیثَهٍ اجْتُثَّتْ مِن فَوْقِ الْأَرْضِ مَالَهَا مِن قَرَارٍ
سوره نمل آیه ۱۸: یَا أَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاکِنَکُمْ لاَ یَحْطِمَنَّکُمْ سُلَیْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لاَ یَشْعُرُونَ
سوره نمل آیه ۳۱: إِنَّهُ مِن سُلَیْمَانَ وَإِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ ط أَلَّا تَعْلُوا عَلَیَّ وَأْتُونِی مُسْلِمِینَ
سوره نمل آیه ۳۷: فَلَنَأْتِیَنَّهُم بِجُنُودٍ لَّا قِبَلَ لَهُم بِهَا وَلَنُخْرِجَنَّهُم مِنْهَا أَذِلَّهً وَهُمْ صَاغِرُون
سوره سبا آیه ۱۴: فَلَمَّا قَضَیْنَا عَلَیْهِ الْمَوْتَ مَا دَلَّهُمْ عَلَى مَوْتِهِ إِلَّا دَابَّهُ الْأَرْضِ تَأْکُلُ مِنسَأَتَهُ فَلَمَّا خَرَّ تَبَیَّنَتِ الْجِنُّ أَن لَّوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ الْغَیْبَ مَا لَبِثُوا فِی الْعَذَابِ الْمُهِینِ
سوره احقاف آیه ۳۵: کَأَنَّهُمْ یَوْمَ یَرَوْنَ مَا یُوعَدُونَ لَمْ یَلْبَثُوا إِلَّا سَاعَهً مِن نَهَارٍ بَلاَغٌ فَهَلْ یُهْلَکُ إِلَّا الْقَوْمُ الْفَاسِقُونَ
سوره رحمان آیه ۳۵: یُرْسَلُ عَلَیْکُمَا شُوَاظٌ مِن نَارٍ وَنُحَاسٌ فَلاَ تَنتَصِرَانِ
آنچه که گفتیم دعای دفع حشرات و ملخ بود، اما معضل مهم دیگر موش است که در ادامه ادعیه دفع موش را ذکر میکنیم
دعای دفع موشبرای دفع موش از محل زندگی در کتب ادعیه چنین آمده است که سوره تبت را بر روی سنگ یا ریگ بخوانند و در سوراخ محل زندگی موش قرار دهند: «تَبَّتْ یَدَا أَبِی لَهَبٍ وَتَبَّ. مَا أَغْنَى عَنْهُ مَالُهُ وَمَا کَسَبَ. سَیَصْلَى نَاراً ذَاتَ لَهَبٍ. وَامْرَأَتُهُ حَمَّالَهَ الْحَطَبِ. فِی جِیدِهَا حَبْلٌ مِن مَسَدٍ»
و نیز میتوان آیه ۵۸ سوره اعراف را روی یک تکه چوب نوشت و سپس آن چوب را در مکانی که مورد نظر است قرار داد: «وَهُوَ الَّذِی یُرْسِلُ الرِّیَاحَ بُشْراً بَیْنَ یَدَیْ رَحْمَتِهِ حَتَّى إِذَا أَقَلَّتْ سَحَاباً ثِقَالاً سُقْنَاهُ لِبَلَدٍ مَیِّتٍ فَأَنْزَلْنَا بِهِ الْمَاءَ فَأَخْرَجْنَا بِهِ مِن کُلِّ الَّثمَرَاتِ کَذلِکَ نُخْرِجُ الْمَوْتَى لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ. وَالْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِی خَبُثَ لاَیَخْرُجُ إِلَّا نَکِداً کَذلِکَ نُصَرِّفُ الآیَاتِ لِقَوْمٍ یَشْکُرُونَ»
دعای دفع حشرات تنها به مواردی که ذکر کردیم خلاصه نمیشود و بلکه دعاهایی برای دفع شپش و کنه و امثالهم نیز وجود دارد.
دعای دفع شپشبرای مصون ماندن از شپش این دعا وارد شده است: «یَا ذَا الْقَرْنَیْنِ إِنَّ یَأْجُوجَ وَمَأْجُوجَ مُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ فَهَلْ نَجْعَلُ لَکَ خَرْجاً عَلَى أَن تَجْعَلَ بَیْنَنَا وَبَیْنَهُمْ سَدّاً. قَالَ مَا مَکَّنِّی فِیهِ رَبِّی خَیْرٌ فَأَعِینُونِی بِقُوَّهٍ أَجْعَلْ بَیْنَکُمْ وَبَیْنَهُمْ رَدْماً. أَتُونِی زُبَرَ الْحَدِیدِ حَتَّى إِذَا سَاوَى بَیْنَ الصَّدَفَیْنِ قَالَ انفُخُوا حَتَّى إِذَا جَعَلَهُ نَاراً قَالَ ءَاتُونِی أُفْرِغْ عَلَیْهِ قِطْراً ط فَمَا اسْطَاعُوا أَن یَظْهَرُوهُ وَ مَا اسْتَطَاعُوا لَهُ نَقْباً. قَالَ هذَا رَحْمَهٌ مِن رَّبِّی فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ رَبِّی جَعَلَهُ دَکَّاءَ وَکَانَ وَعْدُ رَبِّی حَقّاً. وَتَرَکْنَا بَعْضَهُمْ یَوْمَئِذٍ یَمُوجُ فِی بَعْضٍ وَنُفِخَ فِی الصُّورِ فَجَمَعْنَاهُمْ جَمْعَاً»
tags # دعا سایر اخبار آیا انسان میتواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام میشود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی میکنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه میشود؟