Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@05:35:38 GMT

حسرتی تلخ، ارمغان غفلت از کرونا

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۳۶۸۴۲

حسرتی تلخ، ارمغان غفلت از کرونا

بیشتر خیابان‌های شهر دزفول، شهرهای تابعه و گروه‌های مجازی در روزهای اخیر با پرده‌های مشکی و اطلاعیه‌های ترحیمی پوشانده شده که ناخواسته گردی از غم بر چهره‌ها می‌نشاند. 

آمار فوتی‌های دزفول روز به روز بیشتر می‌شود و بیماران و فوتی‌های ویروس منحوس کرونا از صحنه تلویزیون به اقوام، آشنایان و همسایگان بسط یافته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صدای شیون و گریه همسایه از مرگ پدری فداکار حکایت دارد؛ شیون‌ها می‌گویند خطر جدی و تا بیخ گوشمان آمده است.

با توجه به افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌ها تصمیم به تهیه گزارشی از وضعیت بیمارستان بزرگ این شهرستان گرفتم؛ پس از هماهنگی با مسوولان دانشگاه علوم پزشکی دزفول خود را به بیمارستان بزرگ این شهرستان رساندم.

مقابل بیمارستان شلوغ بود؛ قبل از ورود نگاهی به تابلوی اورژانس انداختم و اندکی به فکر فرو رفتم؛ این چه بلای خانمان سوزی بود خدایا! حتما حکمتی در آن نهفته، چقدر مرگ می‌تواند نزدیک باشد ولی ما گاه غرق در مسائل روزمره و دنیوی هستیم.

ناگهان بوق و آژیر آمبولانس زنجیره افکارم را پاره کرد، خود را کنار ‌کشیدم؛ چند نیروی اورژانس با تجهیزات کامل و روپوش حفاظتی پیاده ‌شدند و یک بیمار را به داخل اورژانس بردند نمی‌دانم شاید او هم یکی از مبتلایان بدحال کرونایی بود.

ماسک، دستکش و عینک محافظتی را دوباره بررسی ‌کردم و با نام خدا وارد بیمارستان ‌شدم؛ تعداد بیماران بستری در بیمارستان بزرگ دزفول به حدی است که امکانات بستری و درمانی پاسخگوی نیاز آنها نیست و برخی بیماران به اجبار در بخش اورژانس بستری شده‌اند.

درد دل بیماران و تجربه آنها از بیماری

در بخش بیماران حاد تنفسی صدای سرفه و ناله‌های بیماران نشان از وخیم بودن حالشان است به یکی از بیماران گفتم توصیه‌ات به مردم چیست؟ گفت: در صورت داشتن علائم بیماری به سرعت خود را به مراکز درمانی معرفی کنند تا آسیب کمتری به ریه‌هایشان وارد شود.
وی که سه روز از زمان بستری‌اش در بیمارستان بزرگ دزفول می‌گذشت، با قدردانی از زحمات کادر پزشکی و پرستاری افزود: تست کرونای من برای بار اول منفی بود ولی با توجه به نتیجه سی تی اسکن و ناراحتی‌ها در بیمارستان بستری شدم.
این بیمار با تاکید بر لزوم ماندن در خانه در این ایام بیان کرد: اگر من توصیه‌های پزشکی را رعایت و از تردد غیرضروری به بیرون از منزل خودداری می‌کردم الان بستری نبودم.

بیمار دیگر مردی میانسال بود که علت ابتلای خود به کرونا را شرکت در میهمانی خانوادگی عنوان کرد؛ او ضمن هشدار به مردم گفت: اگر بیماری را جدی نگیرید عواقب جبران ناپذیری در انتظار شما خواهد بود.
وی از رسیدگی و برخورد مناسب پرستاران بیمارستان بزرگ دزفول قدردانی کرد و افزود: به علت بی‌اشتهایی از ۱۰ روز پیش تاکنون غذا نخورده‌ام. 
بیماری دیگر گفت: کارمند ملی حفاری هستم و پس از حضور در محل کار با حال عمومی نامساعد به دزفول بازگشتم و پس از تست کرونا در بیمارستان بستری شدم. 
یکی دیگر از بیماران از چند تخت آن طرف‌تر صدایم زد؛ می‌گفت علت ابتلایش به کرونا را نمی‌داند چرا که به گفته خودش پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت کرده است.
او کرونا را یک بیماری سخت توصیف کرد که باید آن را بیش از این جدی گرفت.

یکی از بانوان بستری نیز درخصوص علت ابتلایش به کرونا گفت: همسرم به بیماری قلبی مبتلا است؛ پس از ترخیص از بیمارستان آریا اهواز علائمی نظیر سرفه‌های خشک داشت که این موضوع باعث ابتلای همه اعضای خانواده شد.

یکی دیگر از بیماران که مرد جوانی بود با بیان اینکه از همه تجهیزات حفاظت شخصی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا استفاده کرده است، اظهارداشت: یک اشتباه موجب ابتلای من به کرونا شد که نشان می‌دهد این بیماری خطرناک شوخی‌بردار نیست.
وی ضمن رضایت از نحوه برخورد پرسنل و پرستاران بیمارستان بزرگ دزفول افزود: رسیدگی به بیماران خوب است ولی امکانات جوابگوی تعداد بیماران نیست.
وی افزود: سیستم تنفسی بیمارستان مشکل دارد و جایگزینی برای آن نیست در نتیجه پرستاران به علت کمبود امکانات، زحمات بیشتری برای خدمات رسانی به بیماران متحمل می‌شوند.
یک مرد میانسال  دیگر نیز گفت: تمام کارهای اداری را برای پیشگیری از بیماری کرونا به عقب انداختم ولی مبتلا شدم.
این بیمار، کرونا را یک بیماری سخت خواند و خاطرنشان کرد: این ویروس همه اعضای بدن را درگیر می‌کند به طوری‌که امکانات پزشکی موجود پاسخگوی بیماران نیست.
وی افزود: اکسیژن مورد نیاز در بخش کرونای بیمارستان بزرگ دزفول وجود ندارد؛ یک بار به دلیل ناراحتی شدید بیمار تخت بغل، اکسیژنم را در اختیار او قرار دادم.
یک بانوی میانسال نیز گفت: مادرم به علت سکته در بیمارستان بستری بود که پس از ترخیص وی برای مراقبت بیشتر او را به منزل بردیم ولی هم خودم و هم دیگر اعضای خانواده همگی به کرونا مبتلا و در بیمارستان بستری شدیم. 
همواره بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم تاکید شده ولی گویا برخی افراد همچنان آن را جدی نمی‌گیرند؛ یک بیمار کرونایی که جلوبندی خودرو دارد، گفت: در محل کارم از ماسک استفاده می‌کردم ولی برخی مواقع با مشغول شدن به کار، ماسک را فراموش می‌کردم؛ درنهایت از طریق یکی از مشتریان که بیماری خود را پنهان کرده بود، درگیر ویروس شدم.
یک بیمار کرونایی دیگر بیان کرد: برخی افراد جامعه به سادگی با این موضوع برخورد می‌کنند و با وجود هشدارهای پزشکی، با رفتن به میهمانی، باغ، استخر و گردش کرونا را گسترش می‌دهند.
وی از مردم تقاضا کرد به خاطر حفظ جان خود و خانواده‌ها از حضور در اماکن عمومی خودداری کنند.

پرستاری در دل کرونا و هشدار به شهروندان

حین مصاحبه با بیماران مبتلا به کرونا توجهم به فعالیت و زحمات پرستاران جلب شد؛ سارا خرمی بر روپوش یکی از این بانوان پرستار نوشته شده بود، از او در مورد شرایط کاری‌اش پرسیدم که گفت: از چهار ماه پیش تاکنون مشغول خدمات رسانی به بیماران کرونایی هستم.

وی تنها دغدغه قشر پرستار را حفظ سلامتی اعضای خانواده دانست و افزود: پرستاران هنگام استراحت در منزل با اعضای خانواده در تماس هستند که این موضوع نگرانی‌های زیادی ایجاد می‌کند. 
این بانوی پرستار به مردم توصیه کرد تا حد امکان در سطح شهر تردد نکنند و با سالمندان ارتباط نداشته باشند چراکه فقط تعداد کمی از مبتلایان سالمند و بستری از بیمارستان ترخیص می‌شوند و مابقی حوادث ناگواری برایشان رقم می‌خورد.
وی افزود: متاسفانه شیوع کرونا در کودکان مشاهده شده است لذا نباید در توجه به آنها کوتاهی کرد.
این پرستار بیماران کرونایی اظهارداشت: مردم باید قرنطینه خانگی را جدی بگیرند و تصور نکنند اگر علائم ندارند، نمی‌توانند ناقل بیماری باشند. 
وی به افرادی که از بیماران کرونایی مراقبت می‌کنند توصیه کرد حتما در منزل نیز ماسک بزنند و اگر دچار مشکل تنفسی شدند سریع به بیمارستان مراجعه کنند تا ریه‌ها بیشتر درگیر نشوند. 
مهدی صارمی پرستار بخش حاد تنفسی بیمارستان بزرگ دزفول نیز گفت: با توجه به تعداد کم پرستاران، فشار کار زیاد است و تعدادی از همکاران به دلیل ارتباط مستقیم با بیماران کرونایی به این بیماری مبتلا شده‌اند.
وی با بیان اینکه بیمارستان بزرگ دزفول با کمبود نیروی پرستار مواجه است، افزود: به علت کمبود نیرو، پرستاران به صورت فرسایشی کار می‌کنند.
صارمی که به علت رسیدگی به بیماران کرونایی از ۲ ماه پیش خود را از دیدن خانواده‌اش محروم کرده است، گفت: تخت‌های بیمارستانی یک روز هم خالی نبوده‌اند و تعداد بیماران روز به روز بیشتر می‌شود لذا انتظار می‌رود مردم از ترددهای غیرضروری خودداری کنند تا درگیر این ویروس و عواقب آن نشوند. 
شکوفه پورخیاط کارشناس پرستاری بخش آی سی یو ۲ بیمارستان بزرگ دزفول نیز بیان کرد: همکاران به صورت شبانه روزی درگیر بیماران مبتلا به کرونا هستند و از هیچ تلاشی برای درمان آنها دریغ نمی‌کنند ولی از مردم تقاضا می‌شود بیشتر احتیاط کنند و در حد امکان از منزل خارج نشوند.
وی افزود: دغدغه ما پرستاران حفظ سلامت خانواده و کودکان است و نگران جان آنها هستیم.

ابتلای ۳۲ نفر از یک بیمار کرونایی در دزفول

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اشاره به انجام بیش از ۱۶ هزار تست کرونا در حوزه این دانشگاه گفت: دانشگاه علوم پزشکی دزفول ۲ برابر میانگین کشوری تست کرونا گرفته است.
شاپور مسعودی‌فر با بیان اینکه یک نفر در حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول ۳۲ نفر را به کرونا مبتلا کرده است، افزود: ۷۳ درصد مبتلایان مرخص شدند، ۲۶ درصد بستری شدند و ۲.۹ درصد فوت کردند.
وی با اشاره به ابتلای ۹ درصد کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول به کرونا اظهارداشت: ۵۷ درصد مبتلایان به کرونا در حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول مرد و ۴۳ درصد زن بودند که ۲۸ درصد از آنها زنان خانه‌دار هستند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز گفت: شرایطی که اکنون در آن به سر می‌بریم از ابتدای شیوع ویروس پیش‌بینی ‌شد لذا آموزش‌های لازم به کادر پزشکی و مردم در حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول آغاز شد.
یوسف پریدار به اقدامات درمانی انجام شده برای مبارزه با کرونا در دزفول اشاره کرد و  افزود: کادر پزشکی دانشگاه علوم پزشکی دزفول از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به صورت شبانه روزی فعالیت کرده و خسته شده‌اند که نیاز است نیروی انسانی تازه نفس و منابع مالی به این دانشگاه اختصاص یابد. 
وی بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی شامل شست و شوی دست، استفاده درست از ماسک، رعایت بهداشت هنگام سرفه و عطسه، جلوگیری از تجمع و فاصله گذاری اجتماعی تاکید کرد و گفت: بیمارستان نبوی بخشی از نیاز بیمارستان گنجویان را برطرف می‌کند.

کمبود ۶۰ پرستار و کادر پزشکی در حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول
مدیر درمان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز با اشاره به اعلام نیاز این دانشگاه به پرستار گفت: نیاز به ۶۰ پرستار و کادر پزشکی به نظام پرستاری کل کشور، بیمارستان‌های نظامی و غیرنظامی و مراکز خصوصی اعلام شده است.

سیدمحسن تبرک‌پور افزود: امکانات ۱۶ تخت آی سی یو وارد شهرستان دزفول شده که در بیمارستان بزرگ این شهرستان عملیاتی می‌شوند.
مدیر درمان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اشاره به درخواست ۱۰ تخت دیگر آی سی یو برای این دانشگاه گفت: بیمارستان‌های نظامی فاقد امکاناتی نظیر اکسیژن سانترال و کادر تخصصی هستند لذا اعلام کردند نمی‌توانند کمکی در این زمینه به دانشگاه داشته باشند.
سرپرست فرمانداری ویژه دزفول نیز گفت: شرایط دشواری را پشت سر می‌گذاریم که این شرایط فعالیت خارج از توان مسوولان و دستگاه‌ها را می‌طلبد.
علی فرهمندپور با بیان اینکه رزمایش سفیران سلامت برای استفاده بیشتر از ظرفیت‌های شهرستان در زمینه مقابله با کرونا امروز در حال برگزاری است، از مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان دزفول خواست بر مصوبه اجباری شدن استفاده از ماسک در ادارات نظارت کنند.

بیماری کرونا که ماه‌های گذشته یک تهدید بود امروز به دشمنی ملموس برای جامعه بشری تبدیل شده است.
با وجود تلاش مجموعه دانشگاه علوم پزشکی دزفول که شهرهای دزفول، شوش و  گتوند را زیرپوشش دارد و  ارائه برنامه‌های آموزشی درخصوص پیشگیری و مدیریت بیماری کرونا، نیاز به تلاش بیشتر و همفکری با سایر استان‌ها برای ارائه راهکارهای بهتر احساس می‌شود. 

شهرستان دزفول بعد از اهواز بیشترین آمار مبتلایان به کرونا را در استان خوزستان دارد.

بنا به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا عصر روز گذشته(یکشنبه) تعداد مجموع بیماران مبتلا به کرونا در سطح کشور به ۲۴۰ هزار و ۴۳۸ نفر رسیده است.

برچسب‌ها ویروس کرونا دزفول بهداشت و سلامت پروندهٔ خبری کرونا و تداوم شرایط قرمز در خوزستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا دزفول بهداشت و سلامت ویروس کرونا دزفول بهداشت و سلامت حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیمارستان بزرگ دزفول بیمارستان بستری بیماران کرونایی اعضای خانواده کادر پزشکی دزفول نیز تست کرونا یک بیمار نیز گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۶۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی راه‌های توسعه همکاری علوم پزشکی شیراز با دانشگاه پزشکی تاجیکستان

سید وحید حسینی رئیس دانشگاه با همراهی سید حسن سراج، معاون بین‌الملل و مهرداد شریفی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با حضور در دانشگاه پزشکی ابوعلی سینا شهر دوشنبه به عنوان بزرگترین دانشگاه پزشکی این کشور، ضمن بازدید از امکانات و توانمندی‌های این مرکز دانشگاهی، در جلسه‌ای با حضور مسئولان دانشگاه پزشکی ابوعلی سینا، راه‌های توسعه همکاری‌های مشترک را بررسی کرد.

در ادامه برنامه‌های سفر، هیئت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از قسمت‌های مختلف بزرگترین بیمارستان جمهوری تاجیکستان با نام بیمارستان استقلال بازدید کردند.

بازدید از بخش پیوند این بیمارستان که با کمک علمی و آموزشی اساتید دانشگاه علوم پزشکی شیراز راه‌اندازی شده است، از دیگر برنامه‌های نخستین روز سفر مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • بررسی راه‌های توسعه همکاری علوم پزشکی شیراز با دانشگاه پزشکی تاجیکستان
  • افتتاح بزرگترین بیمارستان روانپزشکی جنوب‌شرق کشور در کرمان
  • معرفی ۴۸ واحد از املاک دانشگاه علوم پزشکی لرستان برای مولدسازی
  • هشدار درباره انتقال بیمار از مراکز دولتی به بیمارستان‌های خصوصی!/ باید چرخه پرگلایه «بیمه» اصلاح شود/ متاسفانه از اولویت نخست یعنی بهداشت غفلت شده است
  • شناسایی بیش از ۲۲هزار بیمار دیابتی در نیشابور
  • اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد جان ۴ را نفر را نجات داد
  • اجرای طرح سلامت خانواده در هرمزگان+عکس وفیلم
  • اجرای طرح سلامت خانواده در هرمزگان
  • اجرای کامل طرح سلامت خانواده در هرمزگان
  • اعضای بدن بانوی ایثارگر اردبیلی به بیماران نیازمند اهدا شد