Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز

چند روز پیش(10تیر) تفاهمنامه‌ای بین راه‌آهن و ایمیدرو به امضا رسید که طی آن دو طرف برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در احداث خط دوم ریلی مسیر سنگان-تربت-جندق به توافق رسیدند.

به گزارش تین نیوز، هدف از امضای این تفاهمنامه، مشارکت در سرمایه‌گذاری خط دوم سنگان-بافق و حمل مواد معدنی و محصولات سنگان اعلام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهرداد تقی زاده دبیر انجمن صنفی شرکت‌های ریلی در کانال تلگرامی خود در مورد دلائل اهمیت انعقاد قرارداد دو خطه کردن راه‌آهن سنگان بافق نوشت: از ۳۰ سال قبل معتقد بودم راه‌آهن زیان‌ده نیست و اگر به بخش خصوصی چراغ سبز دهیم و پکیج سرمایه‌گذاری را جذاب تعریف کنیم، بخش خصوصی در راه‌آهن سرمایه‌گذاری می‌کند و جو غالب در ده‌ها سال گذشته مخالف این موضوع بود.

وی افزود: در گذشته سد ایجاد شرکت‌های مالک واگن مسافری و باری و لکوموتیو و شرکت‌های تعمیراتی و مشارکت در احداث خطوط فرعی یکی پس از دیگری شکسته شده بود، اما در احداث زیرساخت راه‌آهن در خطوط اصلی شبکه این اولین پروژه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بود و می‌تواند نقطه عطف تلقی شود (قبلاً در حد خطوط فرعی کارهایی انجام شده بود).

این کارشناس حمل و نقل عنوان کرد: با این وضع مالی دولت، باید چنین اقداماتی در محورهای دیگر هم افزایش یابد تا منتظر بودجه دولتی نمانیم.

تقی زاده گفت: اهمیت دیگر این پروژه در اینجاست که سرمایه‌گذار از بخش معدن است که توان دادن بار بیشتر به راه‌آهن را دارد و این بهترین حالت است. یعنی این کار افزایش بار معدنی را تضمین می‌کند.

به گزارش تین نیوز، در تفاهمنامه مذکور،  شرکت راه‌آهن و ایمیدرو موافقت کردند در احداث خط دوم مسیر سنگان-تربیت حیدریه-جندق-بافق به طول ۷۷۸ کیلومتر و با بیش از ۸۱ هزار میلیارد ریال، سرمایه‌گذاری و مشارکت کنند و راه‌آهن نیز متعهد شده  است مواد اولیه و محصولات صنایع معدنی سنگان را در شبکه ریلی کشور جابه‌جا کند.

با بهره‌برداری از این پروژه ریلی در محور سنگان-بافق تقاضای حمل بار با ناوگان ریلی در این مسیر بیش از ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزایش می‌یابد.

به گفته رئیس هیئت عامل ایمیدرو، مجتمع سنگان برنامه تولید ۲۰ میلیون تن محصول معدنی را در حال اجرا دارد که بخشی از آن روانه کارخانه‌های فولاد مرکز و جنوب کشور (شرکت‌های مبارکه، فولاد خوزستان، فولاد کاوه جنوب و...) خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: ایمیدرو حمل مواد معدنی خط دوم سنگان بافق مجتمع سنگان سرمایه گذاری سنگان بافق راه آهن خط دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۷۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشوق‌های دولت برای سرمایه‌گذاری و توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک

زهرا اسماعیل زاده درباره نیروگاه‌های مولد مقیاس کوچک حرارتی ادامه داد: پیرو ابلاغ دستورالعمل توسعه مولد‌های مقیاس کوچک در سال ۱۳۸۷ این برنامه در دستور وزارت نیرو و شرکت توانیر قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای توسعه نیروگاه‌های مولد مقیاس کوچک تا کنون تعداد ۳۱۳ نیروگاه با ظرفیت نامی ۲۳۴۲ مگاوات در سطح کشور به بهره‌برداری رسیده است.

مجری طرح تولید پراکنده و انرژی‌های نو افزود: این نیروگاه‌ها با توجه به نزدیک بودن به محل مصرف، علاوه برتامین برق، مزایایی از جمله کاهش تلفات و بهبود کیفیت توان را دارند.

اسماعیل زاده گفت: در سال گذشته تولید نیروگاه‌های مولد مقیاس کوچک حرارتی در پیک تابستان به ۱۲۵۰ مگاوات رسید و توان تأمین شده در لحظه پیک سال ۱۴۰۲ نیز برابر ۱۱۲۵ مگاوات بوده است.

سرپرست مجری طرح تولید پراکنده و انرژی‌های نو خاطرنشان کرد: اغلب نیروگاه‌های مولد مقیاس کوچک با مشوق دولت برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از طریق سازوکار عقد قرارداد خرید تضمینی بلندمدت با شرکت‌های برق منطقه‌ای، تولید برق را به عهده داشته‌اند.

وی ادامه داد: علاوه براین، تسهیلاتی همچون در اختیار قراردادن زمین در شهرک‌های صنعتی و ساختگاه‌های قابل استفاده در صنعت برق (زمین پست‌ها)، تعرفه سوخت نیروگاهی و تضمین آن و معرفی به نهاد‌های تأمین مالی برای اخذ تسهیلات نیز از جمله راهکار‌های افزایش مشوق‌های توسعه سرمایه‌گذاری در این حوزه بوده است.

اسماعیل زاده افزود: در جهت توسعه هدفمند این مولد‌ها در برنامه ششم، نقاط حائز اولویت احداث نیروگاه در کشور احصا شده و جلب مشارکت سرمایه‌گذاران در این نقاط توسط شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق در دست اقدام است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز با ابلاغ "مصوبه مقررات (نرخ و ضوابط) عرضه برق نیروگاه‌های مقیاس کوچک" توسط وزیر نیرو، توسعه مولد‌های مقیاس کوچک حرارتی دارای توجیه فنی و اقتصادی با امکان ترانزیت برق تولیدی از طریق قرارداد‌های دوجانبه این نیروگاه‌ها با صنایع از سوی دولت دنبال می‌شود.

این مقام مسئول افزود: در این سازوکار سرمایه‌گذار احداث نیروگاه مجاز است نسبت به انعقاد قرارداد دوجانبه با مصرف‌کنندگان اقدام کند و مصرف‌کننده طرف قرارداد دوجانبه در صورت تولید نیروگاه، به همان میزان مشمول برنامه‌های مدیریت مصرف در دوره اوج بار نمی‌شود.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • امضای قرارداد احداث ادامه خط آهن خواف- هرات در افغانستان
  • عربستان روی مدافع منچستر دست گذاشت
  • گردشگری معدن تجربه‌ای متفاوت برای مسافران نوروزی
  • مشوق‌های دولت برای سرمایه‌گذاری و توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک
  • ◄ منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  • عملکرد حمل ونقل بار ریلی؛ پرسروصدا و ناامیدکننده
  • ساخت ۷۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی آغاز شد
  • عملکرد حمل‌ونقل بار ریلی؛ پرسروصدا و ناامیدکننده
  • معرفی ۴۰۲۴ متقاضی مسکن روستایی به بانک در استان مرکزی
  • ◄ بهره برداری از دو پروژه آزادراهی در سال جاری