Web Analytics Made Easy - Statcounter

ترقی گفت: تشییع پیکر شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی نشان داده که قشر قابل توجهی از جامعه ما به فرهنگ ایثار و شهادت اهمیت می دهند و تلاش می کنند خود را به این روحیه در عمل و فکر نزدیک کنند.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی _فرزانه تهجا: دفاع مقدس یکی از برجسته ترین ذخایره تاریخی و فرهنگی کشور محسوب می شود که پس از گذشت قریب به 40 سال از اتمام آن همچنان درسهای زیادی را برای جامعه امروز در رده های مختلف سنی و حتی برای مدیران ارشد نظام برجای گذاشته و همواره جسارت و ابتکار عمل فرماندهان دوران دفاع مقدس نمونه ای مثال زدنی برای آحاد جامعه امروز است در همین رابطه گفتگویی با حمیدرضا ترقی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و عضو حزب موتلفه اسلامی به شرح زیر ارایه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دفاع مقدس چگونه توصیف می شود؟

دفاع مقدس تبلور ایثار، فداکاری، از جان گذشتگی، ابتکار، خلاقیت و نوآوری نسل جوان کشور در طول هشت سال جنگ نابرابر با دشمنان انقلاب اسلامی بود. در آن مقطع تمام جهان علیه ما بود. تمام قدرت های استکباری علیه جمهوری اسلامی تلاش می کردند، در حالی که امروز ما چنین وضعی نداریم و تنها کشورهای مرتجع و وابسته به آمریکا به اقمار آن هستند که با ما درگیری دارند.

 

چه درسی از دهه اول انقلاب با توجه به هشت سال جنگ تحمیلی می توان گرفت؟

امروز بسیاری از کشورها موضع شان نسبت به جمهوری اسلامی تغییر کرده است و آنچه امروز می توان در گام دوم انقلاب برای رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی و تداوم آن از دهه اول انقلاب درس گرفت، آن است که بدانیم آن طور که در دفاع مقدس و در یک جنگ نظامی نابرابر بودیم اما زمینه وحدت و انسجام میان عموم ملت فراهم بود و این امر موجب مقابله جدی با دشمن در سطح نظامی و دفاعی شد.

 

با توجه به تغییر رویکرد دشمن در حمله نظامی امروز چه نوع دفاعی باید در پیش بگیریم؟

 

امروز ما در چند جبهه در حال جنگ با دشمن هستیم، جبهه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، جنگ نرم و سایبری؛ بنابراین نیاز است تا نیروهای جهادی در تمام این عرصه ها وارد عرصه نبرد با دشمن شوند و با همان درس از ایثار، گذشت، فداکاری، ابتکار عمل و خلاقیت مانند رزمندگان دوران دفاع مقدس که از خود نشان می دادند و جهان را متحیر می کردند، امروز نیز جوانان ما با استعدادهای شگرفی که دارند با همین موضع جهادی و حفظ روحیه دفاع مقدس وارد میدان عمل شوند تا بتوانیم دشمنان را زمین گیر کرده و آنها را از سر راه رشد و پیشرفت کشور برداریم.

 

آیا نمونه ای برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس به جامعه امروز داریم؟

 

به طور طبیعی در بخشی از آحاد جامعه فرهنگ ایثار و شهادت منتقل شده است و نمونه آن در تشییع پیکر شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی نشان داده شد که قشر قابل توجهی از جامعه ما به این فرهنگ اهمیت می دهند و برای آن ارزش قایل هستند و سعی می کنند خود را به این روحیه در عمل و فکر نزدیک کنند.

 

حماسه دفاع مقدس تا چه میزانی به نسل امروز منتقل شده است؟

واقعیت این موضوع آن است که آن گونه که باید و شاید در متون درسی، آموزش ها، برنامه های رسانه ملی و فرهنگی در دستگاه ها این فرهنگ به طور کامل به نسل جدید منتقل نشده است و ما در این موضوع موفق نبوده ایم و علت آن این است که جریان های رسانه ای و فرهنگی در کشور برخی دارای افکار لیبرالی بوده و میانه ای با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نداشتند و اینکه گاهی مشاهده می کنیم نام شهدا از کوچه و بازار حذف می شود و یا تاریخ و داستان شهدا از کتب درسی کاسته می شود، نشانه آن است که عوامل نفوذی در درون سیستم آموزشی و تربیتی و رسانه ای کشور تلاش وافری دارند تا جامعه و نسل جوان را از فرهنگ شهادت و ایثار و فداکاری دور نگه دارند.

 

چه نمره ای به میزان انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جامعه امروز توسط مدیران ارشد می دهید؟

 

 در میان مدیران کشور نیروهای انقلابی و جهادی کم نیست اما به درستی از آنها استفاده نمی شود. ما در حال حاضر نیروهای شایسته و مناسب داریم که توسط نهادهای مختلف تربیت شده اند؛ این نهادها عبارتند از سپاه، دانشگاه امام صادق و برخی مراکز تربیتی مورد اعتماد مردم که توانسته اند نیروهایی را در این زمینه تربیت کنند که اگر فرآیند آنچه که امروز در جامعه مشاهده می کنیم را ببینیم، نمره ای که می توان در میزان انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به جامعه امروز توسط مدیران داد، 14 است.

 

مهمترین جبهه دفاعی در جامعه امروز با توجه به هجمه دشمن چیست؟

 

امروز مهمترین دفاع در جامعه ما دفاع از ولایت، ستون خیمه انقلاب، آرمان ها و ارزش های انقلاب است که در معرض تهدید دشمن قرار دارد. دفاع از هویت انقلاب اسلامی که در معرض تهدید و تهاجم قرار دارد، مهمترین دفاع است؛ بنابراین باید در جبهه دفاع سنگربندی های خود را مناسب با هجمه دشمن که آن را آغاز کرده و دنبال می کند، قرار دهیم و تلاش کنیم که نه تنها دفاع از عمود خیمه و ولایت به شکل درست انجام گیرد بلکه تلاش کنیم تا تهاجم ما به سمت کسانی باشد که این هویت و ستون انقلاب را مورد هدف قرار دهند./

پایان پیام/34