Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-18@16:57:21 GMT

پارک جنگلی چهار هکتاری در طالقان ایجاد می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۳۸۳۵۸

پارک جنگلی چهار هکتاری در طالقان ایجاد می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید فضل الله حسینی پیش از ظهر دوشنبه در مراسم کلنگ زنی و شروع عملیات پروژه‌های عمرانی شهرستان طالقان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: گنجینه‌های ارزشمند زیادی در طالقان وجود دارد که باید استخراج شود، این شهرستان منبع ثروت است اما موانعی بر سر راه پیشبرد اهداف توسعه‌ای این منطقه وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه با حفظ محیط زیست و همچنین توجه به سالم ماندن آب ذخیره سازی شده در سد طالقان، می‌توان این منطقه را گلستان کرد، افزود: بر اساس تمامی مطالعات کارشناسی شده انجام اقدامات توسعه‌ای در طالقان دور از انتظار نیست.

امام جمعه طالقان در خصوص ضرورت احداث بوستان جنگلی چهار هکتاری در منطقه طالقان بیان کرد: در کوه‌های طالقان پنج تا شش میوه جنگلی داریم که در حال انقراض است و باید به آن توجه شود.

حجت الاسلام حسینی گفت: خوشبختانه احداث این پارک جنگلی می‌تواند مواردی مانند احیای میوه‌های جنگلی و کوهستانی طالقان را به همراه داشته باشد.

کد خبر 4967185

منبع: مهر

کلیدواژه: سد طالقان پارک جنگلی استان البرز گردشگری ویروس کرونا بوشهر شیراز شیوع کرونا قزوین گرگان بیرجند شهرکرد ایلام خطبه های نماز جمعه دهه کرامت استانداری سمنان ستاد مقابله با کرونا مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۸۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۲۰۰ هکتاری سالانه مزارع طلای سرخ در اصفهان

در اقلیم خشک و نیمه خشک اصفهان نزدیک به ۱۵ درصد زمین‌های کشاورزی مستعد کشت طلای سرخ هستند بر این اساس کشت زعفران در استان روند رو به رشد دارد و پیش‌بینی می‌شود با توسعه سالانه ۲۰۰ هکتاری مزارع، در ۱۰ سال آینده سطح زیرکشت این محصول در استان به بیش از ۴ هزار هکتار برسد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در شرایط خاص اقلیمی استان اصفهان، آب یکی از عوامل محدودکننده در توسعه کشاورزی به شمار می‌آید و یکی از گیاهان مناسب برای کاشت در مناطق خشک و نیمه خشک، گیاه زعفران است که در دوران خواب زمستانی به آب نیاز ندارد همچنین فصل رویش آن همزمان با شروع بارندگی‌ها در مرکز کشور است و پرورش این گیاه کم‌آب‌بر نیز پرسود به شمار می‌آید.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد از بین عوامل مؤثر در کشت زعفران، شرایط اقلیمی مهم‌ترین نقش را در رویش گل زعفران دارند بر این اساس در نقشه زمین‌های مناسب کشت زعفران در استان اصفهان، مناطق شرقی و شمال شرقی تشخیص داده شد که نزدیک به ۱۵ درصد از مساحت استان را پوشش می‌دهد.

چهارمین تولیدکننده زعفران کشور

احمدرضا رئیس‌زاده؛ مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا سطح زیرکشت زعفران در کشور را بیش از ۱۲۰ هزار هکتار برشمرد و اظهار کرد: میزان تولید این محصول در کشور به حدود ۴۰۰ تن در سال ۱۴۰۱ رسید و عمده کشت آن به ترتیب در خراسان رضوی، جنوبی و شمالی انجام شد که استان اصفهان نیز با سطح هزار و ۸۰۰ هکتار و تولید بیش از ۱۰ تن در رتبه چهارمین تولیدکننده زعفران در کشور قرار دارد.

وی زمان آغاز کشت زعفران را در ماه‌های خرداد و تیر دانست و گفت: دوره کشت تا اواخر شهریور ادامه دارد، در این مدت کشاورزان بسترهای لازم برای کشت را از جمله کودهای دامی و شیمیایی در زمین پخش و اقدام به شخم می‌کنند تا بستر لازم برای تهیه پیاز سالم و استاندارد فراهم و مهیای کشت شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به توسعه ۲۰۰ هکتاری سطح زیر کشت این محصول در سال گذشته ادامه داد: سطح زیرکشت زعفران در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۲۱۰ هکتار افزایش یافت.

رئیس‌زاده برخورداری از خواب تابستانه و بی‌نیازی از آبیاری در این فصل را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کشت زعفران بیان کرد و یادآور شد: استفاده از بارش‌های جوی برف و باران در طول رشد آن که در پاییز و زمستان و تا اواسط بهار است، داشتن بازار خارجی و داخلی مطمئن نسبت به دیگر محصولات کشاورزی، امکان ایجاد اشتغال برای همه افراد خانوار از کودک تا بزرگسال و زن و مرد (حتی افراد تحت حمایت بهزیستی و…)، وزن کم و نگهداری و حمل آسان همچنین قیمت مناسب نسبت به دیگر محصولات کشاورزی از دیگر مزایای تولید این محصول به شمار می‌آیند.

وی از مهم‌ترین موانع گسترش سطح زیر کشت زعفران در استان را هزینه بالای کشت هر هکتار از این محصول بیان کرد و افزود: مانع دیگر نیز کمبود یارانه و تسهیلات کم بهره اعطایی برای کشت زعفران است که برای حل این مشکلات پرداخت تسهیلات کم بهره و بلند مدت و یارانه کشت زعفران به متقاضیان کشت زعفران در دستور کار قرار دارد.

چشم‌انداز توسعه ۴ هزار هکتاری مزارع

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به تولید بیش از ۱۰ تن گل مرغوب و با کیفیت صادراتی زعفران در استان در سال ۱۴۰۱ تصریح کرد: پس از خراسان رضوی، جنوبی و شمالی، اصفهان چهارمین تولیدکننده زعفران کشور است که کشاورزان استان از شیوه‌های کشت در فضای باز و اراضی زراعی به عنوان روش‌های مرسوم استفاده می‌کنند.

رئیس‌زاده کشت گلخانه‌ای زعفران را دارای معایب فراوانی دانست و گفت: این روش هنوز اجرا نشده است با این حال طبق روال سال‌های قبل، کشت زعفران در استان روند توسعه صعودی دارد و پیش‌بینی می‌شود در مدت ۱۰ سال آینده سطح زیرکشت این محصول در استان به بیش از ۴ هزار هکتار برسد که برای دستیابی به این هدف لازم است هر سال به طور متوسط سطح زیر کشت ۲۰۰ هکتار توسعه یابد.

عملکرد کشاورزان اصفهان، دو برابر میانگین کشور

وی متوسط عملکرد مزارع زعفران استان را ۶ کیلوگرم در هکتار برشمرد و گفت: این آمار در مقایسه با میانگین سه کیلوگرمی کشور از افزایش چشمگیری برخورداراست که از جمله دلایل آن می‌توان به روش صحیح و اصولی کشت و رعایت زمان دقیق تاریخ کاشت، استفاده از پیازهای سالم، درشت و مناسب، تغذیه و آبیاری مناسب در طی دوره رشد، کشت در زمین‌های جدید و حاصلخیز (عدم جاکاری)، بارندگی‌های مناسب در مناطق مورد کشت استان و مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز در مزارع اشاره کرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اقدامات سازمان جهاد کشاورزی در راستای توسعه کشت زعفران اظهار کرد: حمایت از کشت قراردادی و خرید تضمینی توسط افراد حقیقی و حقوقی، ارائه آموزش‌های علمی و فنی و برگزاری بازدیدها و کارگاه‌های آموزشی، پرداخت یارانه و تسهیلات کم بهره، حمایت از کشت مکانیزه، خدمات تأمین پیاز به متقاضیان کشت زعفران همچنین حمایت از واحدهای خشک‌کن و بسته‌بندی استاندارد محصول زعفران از زعفران‌کاران استان در دستور کار قرار دارد.

صادرات محصول به کشورهای خارجی

رئیس‌زاده از برداشت بیش از ۱۰ تن محصول زعفران در سال گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: این رقم نسبت به سال قبل از آن ۵۰۰ کیلوگرم افزایش داشت و شهرستان‌های نطنز با سطح ۳۵۰ هکتار، تیران و کرون ۲۵۰ هکتار، نجف آباد ۱۷۰ هکتار، کاشان ۱۱۰ هکتار، آران و بیدگل ۱۰۵ هکتار و اردستان ۱۰۰ هکتار به ترتیب بیشترین سطح زیرکشت را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به جمع‌آوری زعفران تولید شده در استان توسط شرکت‌های مخصوص ادامه داد: بیشترین میزان محصول به کشورهای خارجی صادر می‌شود، در سال‌های گذشته کشاورزانی که با محدودیت منابع آبی روبه‌رو هستند از کشت‌های جایگزین و کم آب بر مانند زعفران، گل محمدی، زرشک و پسته استقبال خوبی کرده‌اند و با توجه به این که بهترین الگوی کشت، تولید محصول با توجه به طبیعت هر منطقه است، مناطقی از استان می‌تواند برای کشت زعفران بسیار مفید باشد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان روند پرداخت تسهیلات دولتی در سال‌های اخیر برای توسعه کشت گیاهان دارویی را مطلوب دانست و افزود: پرداخت تسهیلات کم‌بهره برای تولید گیاهان دارویی به کشاورزان از سوی دولت می‌تواند نویدی برای توسعه بیشتر کشت این گیاهان به ویژه زعفران باشد که دارای ارزش افزوده بالایی است.

بر اساس آمارهای جهانی بیش از ۹۰ درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود، اما کشور ما به دلایل مختلف کمتر توانسته از ارزش افزوده این محصول پرسود بهره ببرد و در مقابل اسپانیا توانسته جایگاه بزرگترین صادر کننده مجدد زعفران ایران را برای خود تثبیت کند.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد میزان صادرات زعفران در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۲۱۷ تن و ۴۰۶ کیلوگرم و بیشترین بازار صادراتی ما امارات، چین، اسپانیا، افغانستان و قطر بوده است که این کشورها رقبای زعفران ایران نیز به شمار می‌آیند.

کد خبر 744887

دیگر خبرها

  • آغاز عملیات عمرانی یادمان شهید گمنام در بوستان فدک
  • برگزاری تور پرنده نگری در پارک جنگلی آبیدر سنندج
  • احداث خیابان و پارک محلی گرکان در منطقه ۱۰ اصفهان
  • احداث سالن ورزشی در محله جروکان
  • رشد ۲۰۰ هکتاری سالانه مزارع طلای سرخ در اصفهان
  • آغاز احداث پارکینگ مجاور خیریه ام‌البنین(س) در منطقه ۱۰ اصفهان
  • افزایش ۶۳ هزار هکتاری سطح زیر کشت گیاهان دارویی
  • اجرای ۱۲۰ پروژه شهری در منطقه ۵ شهرداری شیراز
  • نور خورشید، شهرک صنعتی اترک گلستان را برق‌دار می‌کند
  • مکان احداث دومین پارک بانوان اراک مشخص می‌شود