Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@20:54:31 GMT

فضای مجازی و گذراندن اوقات فراغت در دوران کرونا

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۳۹۱۳۳

فضای مجازی و گذراندن اوقات فراغت در دوران کرونا

اغلب جوانان و نوجوانان به ویژه دانشآموزان در ایام تعطیلات تابستان با مشکل نحوه گذراندن اوقات فراغت روبرو هستند و از طرفی دیگر به دلیل نقش و تاثیر بالای فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی در زندگی آحاد جامعه، این فضاها به اشتباه جای زمان فراغت و استراحت جوانان را گرفته و این امر هم تهدید و هم فرصتی بزرگ محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میزان حضور دانشآموزان در فضای مجازی و پرسه زدن آنها در شبکه های اجتماعی، یکی از موضوعاتی است که می توان آن را به لیست دغدغه های والدین اضافه کرد، چرا که کمتر پدر و مادری را می توان سراغ داشت که از وقت تلف کردن های فراوان فرزندش در فضای مجازی شکایتی نداشته باشد، موضوعی که شاید بتوان نام اعتیاد اینترنتی را هم برآن گذاشت. 

آسیب جدی که باید بیش از گذشته مورد توجه باشد، نفوذ شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، واتساپ و تلگرام در بین دانش آموزان است که به نظرمی رسد، نمودار سنی استفاده کنندگان از شبکه های اجتماعی رنگارنگ با کاهش مواجه شده و سن کاربران این شبکه ها را کمتر از گذشته نشان می دهد تا جایی که دربین کاربران اینترنتی شبکه های مجازی، شاهد حضور بی حد و حساب دانش آموزان هستیم.  

گذران اوقات فراغت در شبکه های مجازی یک چالش جدی تربیتی 

قشر عظیم جوان و نوجوان نیازمند عنایت و توجه جدی در زمینه برنامه ریزی برای گذران اوقات فراغتشان هستند، اوقات فراغت کارکردهای زیادی را در بر دارد، از جمله فرصتی برای شکوفایی استعدادها و کسب توانمندی های لازم زندگی آینده، فرصتی جهت تجدید قوا، پرورش قوه خلاقیت و ابتکار همچنین مهارت آموزی، فرصتی جهت اصلاح رفتار، رشد و تعالی شخصیت انسانی، فرصتی جهت اشاعه فرهنگ عمومی، دینی و ملی و براین اساس نیاز است که مسوولان جامعه و خانواده ها، نوجوانان وجوانان را در خصوص گذاران اوقات فراغتشان هدایت و راهنمایی کنند و با برنامه ریزی صحیح آنها را از ورود بی رویه و استفاده نامطلوب فضای مجازی و شبکه های اجتماعی که تاثیرات مخربی را برهویت انسانی آنها خواهد داشت پیشگیری کنند. 

فضای مجازی تنها سرگرمی تابستان کرونایی دانش آموزان

یک دانش آموز بروجردی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: امسال با شیوع بیماری کرونا امکان حضور در کلاسهای اوقات فراغت را نداریم و مجبوریم بیشتر در خانه بمانیم.

امیرحسین طاهری افزود: شبکه های اجتماعی و تلویزیون تنها سرگرمی دانشآموزان در خانه است و با توجه به اینکه راهکار مناسبی برای استفاده از شبکه های اجتماعی وجود ندارد و آموزش مناسب ارائه نشده می تواند مخرب باشد.

وی اظهار داشت: آموزش های مجازی در کشور ما و در شبکه های اجتماعی داخلی هیچ مدیریتی ندارد و امکان استفاده از این آموزش ها حداقلی است و به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت های فرهنگی در شبکه های اجتماعی استفاده دانش آموزان تقریبا غیر ممکن است.

یکی دیگر از دانش آموزان دختر بروجردی در این باره گفت: مسوولان آموزش و پرورش و مدیران فرهنگی کشور برای اوقات فراغت روزهای کرونایی تابستان هیچ برنامه ریزی نکرده اند و دانش آموزان همچنان سرگردان در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نا ایمن هستند.

مریم عباسی افزود: با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی پایگاههای اوقات فراغت، دانش آموزان فقط می توانند با حضور در فضای مجازی و استفاده از بازیها و سرگرمی ها اوقات فراغت خود را پر کنند.

وی اظهار داشت: پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان در فضای مجازی یک برنامه ریزی دقیق و جدی می طلبد که باید مسئولان برای این موضوع راهکارهایی پیدا کنند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و حضور در فضای مجازی برای پر کردن اوقات فراغت

مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بروجرد گفت: بیش از ۶۰ نوع فعالیت فرهنگی و هنری و علمی و آموزشی برای پر کردن اوقات فراغت تابستانی دانش آموزان به صورت مجازی و حضوری در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بروجرد  برگزار می شود.

مریم عمادی پور افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا اکثر کلاسهای اوقات فراغت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صورت غیر حضوری و مجازی برگزار می شود.

وی اظهار داشت: کلاسهای حضوری نیز با حضور حداقلی دانش آموزان و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار خواهد شد.

مسوول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بروجرد گفت: کلاسهای حضوری شامل کتابخوانی، قصه گویی، معرفی و بحث و نقد کتاب، شناخت ها، تمرین نقد، آشنایی با قرآن، نشریه نگاری، پخش فیلم و انیمیشن و نقد و بحث فیلم می باشد.

عمادی پور افزود: کلاسهای مجازی و غیر حضوری شامل عکاسی، قصه گویی و فن بیان، اوریگامی، داستان نویسی خلاق و شعر، بررسی صدا و سلفژ می باشد.

وی اظهار داشت: ثبت نام در کلاسها از طریق سایت www.kpf.ir و از امروز ۱۵ تیرماه آغاز شده است و تا ۲۰ تیرماه ادامه دارد.

وی بیان کرد: کلاسهای غیر حضوری با استفاده از ۱۲ تن از مربیان برجسته استانی و شهرستانی  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.

 مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بروجرد گفت: ثبت نام حضوری در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بروجرد در مراکز خیابان بهار واقع در پارک بهار، خیابان امام حسین(ع) واقع در پارک کوثر و خیابان صفا واقع در پارک صفا انجام می شود.

فضای مجازی نمی تواند نشاط و شادابی ورزش را به همراه داشته باشد

رییس اداره ورزش و جوانان بروجرد گفت: ویروس کرونا کلیه فعالیتهای ورزشی را تعطیل کرده است و فضای مجازی نیز نمی تواند نشاط و شادابی ورزش را به همراه داشته باشد.

سعید رشنو افزود: پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان هر ساله با برنامه ریزی در رشته های مختلف ورزشی انجام می شد ولی متاسفانه امسال با شیوع ویروس کرونا، فعالیتهای ورزشی ممنوع است و باید دانش آموزان اوقات فراغت خود را با ورزش کردن در خانه سپری کنند.

وی اظهار داشت: برنامه ریزی هایی برای پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان توسط اداره ورزش و جوانان و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش انجام شده است که دانش آموزان و جوانان و نوجوانان می توانند با انجام حرکات ورزشی در خانه و پرکردن فیلم و کلیپ و ارسال آن به دبیرخانه ستاد اوقات فراغت بخشی از اوقات فراغت خود را پر کنند.

برچسب‌ها بروجرد کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان گذران اوقات فراغت لرستان دانش‌آموزان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بروجرد کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان گذران اوقات فراغت لرستان دانش آموزان بروجرد کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان گذران اوقات فراغت لرستان دانش آموزان شبکه های اجتماعی کردن اوقات فراغت فضای مجازی فضای مجازی ویروس کرونا برنامه ریزی دانش آموزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۹۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای برنامه‌ آموزشی برای دانش آموزان روستای ذغالچال ساری

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، لیلی احمدی گفت؛ کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، حمایت‌های روانی اجتماعی با اجرای برنامه تیم سحر و بازی‌های هدفمند و ایجاد شور و نشاط در کودکان و نوجوانان از اهداف این برنامه است.

 با اشاره به تاثیر گذاری مثبت این برنامه در کودکان و نوجوانان عنوان کرد؛ جوانان بشردوست هلال‌احمر که در رشته‌های روانشناسی و دیگر رشته‌های مرتبط عضو تیم سحر می‌باشند نقش بسزایی در شناسایی افراد آسیب پذیرخصوصا کودکان داشته که با ارائه راهکار‌های مفید و موثر نسبت به تاب آوری مردم جامعه فعالیت می‌نمایند.

 معاون امورجوانان مازندران گفت؛ برنامه فوق با مشارکت ۱۵نفر از فرماندهان و اعضای تیم سحر همراه با برپایی ایستگاه‌های آموزشی، شور و نشاط، بازی‌های تمرکزی، مسابقات و ... برای ۲۷۰ دانش آموز دختر و ۲۵۰ دانش آموز پسر اجرا و در پایان تعداد۵۵۰ بسته فرهنگی به نونهالان اهدا شد.

 احمدی افزود؛ امید است با استفاده از ظرفیت اعضای تیم سحر شاهد کاهش بحران‌های روحی روانی در حوادث و در محلات کم برخوردار باشیم.

دیگر خبرها

  • اجرای برنامه‌ آموزشی برای دانش آموزان روستای ذغالچال ساری
  • برگزاری دوره های سواد رسانه برای کاهش آسیبهای فضای مجازی
  • ضرورت پیگیری اقدامات بازدارنده برای جلوگیری از انتشار محتوای ضدفرهنگی در فضای مجازی
  • فضای آموزش و پرورش متناسب با الگوهای روز باشد
  • تکلیف معلم بلاگرها روشن شد!
  • آغاز ثبت‌نام برنامه‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان از اول خرداد
  • سرانجام معلم بلاگرها چه شد؟
  • تصویب یک ماده واحده درباره معلم بلاگرها | تعرض به حریم شخصی و اجتماعی دانش‌آموزان ممنوع
  • تعیین تکلیف معلم بلاگرها برای حفظ حریم خصوصی دانش‌آموزان و معلمان
  • طرح‌های اوقات فراغت باید جوانان را در مسیر درست و صحیح قرار دهد