Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قزوین معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین گفت: پروژه ساماندهی و مرمت آب‌انبار سردار محله قملاق (سردار کوچک) با هزینه ۳۰۰ میلیون ریالی به پایان رسید.

احسان نورانی با اشاره به مرمت آب‌انبار سردار کوچک، تصریح کرد: مرمت بنای تاریخی آب‌انبار سردار محله قملاق (سردار کوچک) از اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری در دستور کار کارشناسان مرمت حوزه معاونت میراث فرهنگی استان قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اقدام‌های مرمتی ازجمله ساماندهی و مرمت بام شامل عایق‌کاری، سیمان لیسه‌ای، برداشت دیوار فرسوده، اجرای بندکشی و اجرای مجدد جداره ضلع شرقی آب‌انبار بااعتباری بالغ‌بر ۳۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی اداره کل انجام شد.

بنا بر اعلام روابط عمومی میراث فرهنگی قزوین، معاون میراث فرهنگی استان قزوین اظهار کرد: آب‌انبار سردار محله قملاق از بناهای به‌جای مانده از دوره قاجار است که در خیابان تبریز، روبروی مسجد-مدرسه سردار و بافاصله کمی از بقعه متبرک امامزاده سلطان سید محمد (ع) واقع‌شده است و از آب‌انبارهای مهم شهر قزوین به شمار می‌رود.

وی گفت: آب‌انبار سردار محله قملاق  در تاریخ ۱۰ آبان ۱۳۵۱ با شماره ۹۳۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و با داشتن چهار گنبد و بخارکش بر فراز گنبدها، رسمی بندی، کاشی‌کاری و حجاری و راه شیر ۳۸ پله‌ای ازجمله آثار دیدنی شهر قزوین برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آب انبار سردار محله قملاق میراث فرهنگی سردار کوچک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۹۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسینیه تکیه تاریخی مسجد یری پایین شهر زنجان مرمت می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، سید سعید صفوی در جلسه هماهنگی بیشتر و اولویت‌بندی مرمت بنای حسینیه تکیه مسجد یری پایین متناسب با اعتبار بنا و با حضور اعضای هیئت امنای مسجد یری پایین، معاون میراث‌فرهنگی، مسئول دفتر فنی و کارشناسان در اتاق جلسه اداره‌کل تشکیل شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی استان زنجان افزود: مرمت تکیه یکی از ضرورت‌های و اولویت‌ها در حوزه میراث فرهنگی محسوب می‌شود. عملیات سامان‌دهی و مرمت در قالب پروژه مشارکتی با همکاری هیأت امنای تکیه مسجد یری پایین و نظارت کارشناسان مرمت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تا چند روز دیگر آغاز خواهد شد.

صفوی ادامه داد: آواربرداری سقف، بام سازی، تعویض تیرهای چوبی پوسیده، دوخت و دوز ترک‌های عمیق و نیمه عمیق، برچیدن‌اندود نمای ورودی اصلی و اجرای ارسی در بنا انجام خواهد شد. سال گذشته بخش مهمی از شبستان مسجد یری پایین با مشارکت اداره کل و اعضای هیئت امنای مسجد مرمت شد که هم اکنون نمازگزاران مراسم خود را در این مسجد آغاز کرده اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی استان زنجان گفت: این تکیه در اختیار هیأت امناست و هرگونه دخل و تصرف و مرمت و تعمیر در آثار ثبت‌شده استان با نظارت و هماهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صورت خواهد گرفت.

صفوی افزود: اعتباری برای مرمت این بنای تاریخی تخصیص یافته شده که برای مرمت تکیه و پایگاه انجام شده است و هیئت امنا هم به جذب‌مشارکت مردمی و تهیه مصالح اقدام خواهند کرد تا روند مرمت تسریع یابد.

مسجد یری پایین در قسمت جنوبی زنجان و در یکی از مراکز محله قدیمی این شهر واقع شده که شامل مسجد، آب انبار، تکیه و ساباط است و در فهرست آثار تاریخی زنجان به ثبت رسیده است.

کد خبر 6080129

دیگر خبرها

  • ۱۸میلیارد تومان صرف مرمت بناهای تاریخی کردستان شد
  • ضرغامی: میراث ملموس و ناملموس از هم جدا نیستند
  • حسینیه تکیه تاریخی مسجد یری پایین شهر زنجان مرمت می‌شود
  • ثبت ۱۸ اثر تاریخی همدان در فهرست میراث‌ملی کشور
  • ۳۵ بنا طی سال گذشته در اردبیل مرمت و بازسازی شد
  • ۲۰ خانه نورانی در یک محله تاریخی | رسم ماندگار وقف زمین یا خانه در کن برای ساخت مسجد
  • ثبت ۲۰ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث‌ملی و ۴ اثر در میراث جهانی
  • ثبت ۲۰ اثر در فهرست میراث‌ملی کشور و ۴ اثر در میراث جهانی
  • قلعه نادری قشم در معرض نابودی/ میراث فرهنگی کجاست!+ عکس
  • واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت و بهره‌برداری