Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@08:09:11 GMT

گور عصر آهن در قزوین کشف شد

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۳۹۴۹۹

گور عصر آهن در قزوین کشف شد

گور ۳۰۰۰ ساله متعلق به بانوی ۵۰ ساله در کاوش‌های مشترک مؤسسه باستان شناسی دانشگاه تهران و اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین در منطقه سگزآباد کشف شد.

به گزارش ایمنا، علیرضا منجم رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان قزوین اظهار کرد: این گور متعلق به ده هزاره اول قبل از میلاد و متعلق به عصر آهن است، آثاری که در کنار این بانوی ۵۰ ساله دفن شده است همچون نوع سفال آن و مهره‌های استوانه‌ای از فرهنگ غنی و زندگی که در آن دوران در جریان بوده به خوبی خبر می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان قزوین گفت: نوع دفن به صورت چمباتمه بوده و همراه با آن برخی اشیا و حیواناتی همچون بز و سگ، تعدادی سفال و مهره نوشته که نشان از شناسنامه دار بودن گور و زندگی سازمان یافته و متمدن در سه هزار سال پیش قزوین دارد.

وی با بیان اینکه تمام مجموعه گور به طور کامل به دست آمده است افزود: مطالعات باستان‌شناسی و مردم‌شناسی صورت گرفته بر روی این اثر باستانی ما را با شواهد بسیار خوبی از دوران سه هزار سال پیش یعنی عصر آهن در منطقه قزوین به ویژه سگزآباد آشنا می‌کند.

منجم تصریح کرد: سالم به دست آمدن گور و متعلقات آن از ویژگی‌های بارز این پدیده است بانوی پنچاه ساله‌ای که سه هزار سال از زمان دفن آن می‌گذرد، نحوه دفن از فرهنگ و تمدن غنی سه هزار سال پیش در منطقه قزوین خبر می‌دهد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان قزوین به رکنا گفت: خوشبختانه پس از مطالعات صورت گرفته در مؤسسه باستان شناسی دانشگاه تهران این گور در اسفندماه سال ۱۳۹۸ به قزوین منتقل شد و در معرض دید عموم قرار گرفته است.

کد خبر 432315

منبع: ایمنا

کلیدواژه: گور خمره موزه عصر آهن ميراث فرهنگي قزوین آثار تاریخی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق میراث فرهنگی سه هزار سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۹۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم نظارت بر فعالیت مشاوران املاک در قزوین

سیامک پزشکی فر رییس اداره بازرسی و ارزیابی عملکرد اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: یکی از مهمترین معضلات حوزه مسکن، سوداگری مشاوران املاک است و این افراد در گران فروشی مسکن و اجاره‌بها نقش اساسی دارند، از این رو باید برای ساماندهی فعالیت‌های آنها اقدام شود.

رییس اداره بازرسی و ارزیابی عملکرد اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: اداره کل راه و شهرسازی استان با همکاری صنعت معدن و تجارت، صنف مشاورین املاک، تعزیزات حکومتی، اتاق اصناف و نیروی انتظامی در بازدید گشت مشترک حضور دارند تا شاهد ساماندهی فعالیت مشاوران املاک به منظور بهبود وضعیت حوزه مسکن باشیم.

وی ادامه داد: نداشتن پروانه کسب، نرخنامه، نداشتن کد رهگیری و عدم صدور فیش رسید کمیسیون وجوه دریافتی و گران فروشی در بحث اخذ کمیسیون‌های مصوب استان عمده تخلفات محرز در بنگاه‌های املاک است.

پزشکی فر گفت: گشت مشترک نظارتی به همراهی دستگاه‌های حاضر در این گشت تا ساماندهی بازار مسکن و زمین ادامه خواهد داشت و اجازه تخلف به مشاورین املاک نخواهیم داد و با متخلفان برخورد خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • حفاران غیرمجاز در شهرستان سنندج دستگیر شدند
  • تداوم نظارت بر فعالیت مشاوران املاک در قزوین
  • گشت‌های مشترک برای ساماندهی مشاوران املاک در استان قزوین ادامه دارد
  • ماجرای انتقال اشیا تاریخی بروجرد به مخزن نگهداری قلعه فلک‌افلاک چه بود؟
  • برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران
  • پیش‌بینی اتمام مرمت پل خاتون تا پایان سال ۱۴۰۳
  • هنرمندان صنعتگر کردستان حمایت می‌شوند
  • اجرای پروژه نصب حفاظ میانی در آزادراه کرج قزوین
  • «اخلاقی» سرپرست میراث فرهنگی استان سمنان شد