Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-03-28@15:09:31 GMT

آنچه ما درباره شهرسازی عمودی نمی‌دانیم

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۳۹۷۲۸

آنچه ما درباره شهرسازی عمودی نمی‌دانیم

تین نیوز

امروز در شهرهای بزرگ جهان چالش تامین مسکن از طریق شهرسازی عمودی مدیریت می‌شود اما چرا شهرسازی عمودی در شهر تهران مورد توجه نبوده است؟

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، امروز در شهرهای بزرگ جهان چالش تأمین مسکن از طریق شهرسازی عمودی مدیریت می‌شود اما چرا شهرسازی عمودی در شهر تهران مورد توجه نبوده است؟

حامد محرمی زارع، کارشناس عمران در یادداشتی با اشاره به تجربه شهرسازی عمودی در شهرهای بزرگ جهان، به دلایل غفلت از این سیاست در شهرسازی پایتخت، تهران، پراخته است که متن کامل آن ازنظرتان می‌گذرد:

شهرسازی در جهان بر اساس متدهای مختلفی از قرون گذشته تاکنون گسترش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما از سال ۱۹۲۸ به بعد که فضل الرحمان خان بنگلادشی شروع به طراحی آسمان‌خراشهای نیویورک کرد مفهومی جدید در شهرسازی پدید آمد.

شهرسازی عمودی به طور خلاصه به نوعی از توسعه شهری اطلاق می‌شود که در آن به جای توسعه محیطی شهرها به شکل عمودی توسعه پیدا می‌کنند. طی دهه‌های گذشته جمعیت شهری بسیار گسترش یافته است و برخی جوامع سنتی در ایران و جهان مثل جوامع روستایی و عشایری به شدت محدودتر می‌شوند.

اگر بخواهیم از نظر محیط زیستی به آن نگاه کنیم باید از این خبر خوشحال بود؛ چون خروج انسان‌ها از قالب جوامع روستایی و عشایری جغرافیای حضور انسان در طبیعت و زیستگاه‌های انسانی را محدود تر می‌کند. یک خانواده عشایر کمتر یعنی کاهش دست اندازی به اندازه چند هکتار کمتر به طبیعت است. یک خانواده روستایی کمتر یعنی آزاد شدن چند هکتار زمین بیشتر و افزایش زیستگاه که پیامد این موضوع می‌تواند باشد.

در کنار این موضوع اگر برای جمعیت تولید شده شهری، مکانی مناسب در نظر گرفته نشود، پیامد این موضوع، افزایش قیمت زمین در شهرها و متعاقباً افزایش قیمت مسکن است.

در این شرایط شهر به شکل محیطی گسترش پیدا می‌کند. زاغه ها و مناطق بدون استاندارد شهرسازی و خدمات شهری متولد می‌شوند. آسیب‌های اجتماعی پدید می‌آید و کلانشهرها با مشکلات دومینویی حاصل از این روند مهاجرت بیش از پیش درگیر می‌شوند.

اول از همه باید به این سوال پاسخ داد که آیا توسعه شهرها و افزایش جمعیت شهرها درست است یا غلط؟ باید گفت این موضوع هم مزایایی دارد و هم معایبی که باید به هر دو توجه کرد.

افزایش جمعیت شهرها اگر به شکل استاندارد و با برنامه باشد آسیب نیست و می‌تواند مزایای بسیاری هم داشته باشد. مثل شهرهای شرق آسیا که جمعیت بسیار بالایی را در شهرها دارند. اما اگر این موضوع به شکل غلط و بدون برنامه ریزی انجام شود سبب آسیب به محیط زیست و هدررفت منابع و مشکلات حادتری می‌شود. از موضوع شهرسازی عمودی و مهاجرت به نقد سیاست‌های شهرسازی در تهران بپردازیم.

از دهه ۳۰ موضوع زاغه ها در تهران مورد توجه قرار گرفت. همچنین مهاجرت فزاینده ای به تهران انجام شد و شهر به شکل غیر عادی شروع به رشد کرد. به طور دقیق نمی‌توان اظهارنظر کرد اما سیستم حاکمه در آن زمان (پیش از انقلاب) معتقد بود باید به سمت برج سازی حرکت کند تا بتواند جمعیت افزایش یافته را در تهران ساکن کند.

از همین رو، شهرک‌ها و برج‌ها یکی پس از دیگری در تهران در حال شکل گیری بود.

اما پس از انقلاب موضوع تغییر پیدا کرد. شهرسازان، یک بومی نگری غیر قابل انطباق با تئوری‌های جهانی را در سر داشتند. در نتیجه این سیاست‌ها و تئوری‌ها، طرح توسعه پایتخت کامل شده و شهر به شکل محیطی برای توسعه آماده‌تر شد. در این طرح، تنها یک منطقه برای برج سازی در نظر گرفته شده بود.

چرا سیاست گذاران شهری از توسعه عمودی شهر غافل شدند؟

موضوع اساسی که هیچگاه مطرح نشد این بود که چرا ما باید توسعه محیطی داشته باشیم؟ به نظر می‌رسد علت آن، این بود که برای توسعه عمودی باید زیرساخت‌ها آماده شود و اصولاً توسعه عمودی به مراتب گران‌تر از توسعه محیطی شهرهاست و سیاست گذاران شهری در دهه‌های قبل، نمی‌خواستند این هزینه‌ها، سبب نارضایتی مردم شود.

این در حالی است که هدف از توسعه، ایجاد مسکن برای جمعیت افزایش یافته شهری است؛ ولی این موضوع هیچگاه تحقق نیافت.

فرض کنید شما یک عرصه (زمین) ۱۰ هزار متری را به تعداد برابری قطعه تقسیم کرده و پس از تعیین معابر، بخواهید در این زمین، خانه‌هایی ۴ طبقه بنا کنید. با فرض اشغال ۲۰ درصدی عرصه توسط معابر، ۸ هزار متر مفید برای ساخت و ساز در اختیار دارید.

با فرض تقسیم عرصه به زمین‌های ۲۰۰ متری، می‌توان ۴۰ قطعه زمین و در مجموع ۱۶۰۰ واحد مسکونی در اختیار داشت. اگر در همان زمین مذکور، برجی به ارتفاع ۱۵۰ متر قرار بود بنا شود، با فرض سطح اشغال ۶۰ درصدی در این زمین و همچنین فرض واحدهای ۱۴۰ متری، می‌شد بیش از ۱۰۰۰ واحد مسکونی ایجاد کرد؛ با این تفاوت که زمین مناسبی برای خدمات در اختیار شهروندان قرار می‌گرفت، استاندارد فضای سبز تأمین می‌شد و حتی معابر بسیار بزرگ‌تری در اختیار داشتیم.

آسیب‌های شهرسازی افقی در مقایسه با شهرسازی عمودی

اولین آسیب افزایش محیطی و افقی شهرها نابودی خاک حاصلخیز است؛ دومین موضوعی که می‌توان از آن به عنوان آسیب توسعه افقی شهر یاد کرد، افزایش هزینه‌های بلند مدت اداره شهر است.

به عبارت دیگر، شهری که افقی گسترش یافته، در بلند مدت هزینه‌های به مراتب بیشتری را طلب می‌کند. از طرف دیگر، میل به مرکزگرایی شهروندان همان شهری که افقی توسعه یافته، باعث می‌شود مردم رغبتی به حضور در شهرک‌ها نداشته باشند. شهرک‌های هر چه بزرگ‌تر باشند، به کریدورهای ارتباطی عریض‌تری نیاز دارند. گسترش حمل و نقل عمومی در این شهرها به دلیل گستردگی شهر، بسیار گران‌تر است و شهر کوچک‌تر نیاز به کریدور کم عرض تر و زیرساخت کمتری از نظر طولی دارد.

اغلب شهرهای ایجاد شده در حاشیه تهران کنونی مشکلات پیچیده‌تری دارند. شهرسازی محیطی نه تنها مشکل مسکن را حل نمی‌کند بلکه باعث سرایت این مشکل به شهرهای حاشیه‌ای هم می‌شود. تقریباً همه شهرهای تازه تأسیس در مفهوم «پایین شهر» جای گرفته اند و این موضوع باعث بحران در گسترش شهر شده است. به خصوص که برخی نقاط شهری با تراکم بالای جمعیت و برخی نقاط دیگر با تراکم جمعیت کمتر رو به رو هستند.

زیرساخت‌های شهری تقویت شود

در این وضعیت ما باید به تغییر زیرساخت‌های شهری و آماده سازی زیرساخت‌های شهری برای شهرسازی عمودی بیاندیشیم.

ایران جزو معدود کشورهای جهان است که مردمانش از شهرهای دیگر (کرج و اسلامشهر و پرند و پردیس) برای کار و انجام امور به شهر مادر (تهران) می آیند. روزانه میلیونها سفر این چنینی اتفاق می‌افتد.

در صورت ساکن شدن این جمعیت در تهران می‌توان از مصرف شدن میلیون‌ها لیتر سوخت جلوگیری کرد.

تهران بر اساس استاندارد متروپلیتن ها ساخته نشده و مشکلات کنونی مسکن در تهران دقیقاً به همین دلیل است. این روندها باید اصلاح شود. اکنون نظریه «Megaskyscapers» (آسمان‌خراش‌های فوق بزرگ) در جهان در خصوص شهرسازی مطرح می‌شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: انقلاب جهان شهر تهران مسکن مشکلات زیرساخت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۹۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پل حافظ تهران جمع می‌شود؟

سرپرست سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران گفت: پل حافظ جمع آوری نخواهد شد، و طبق تصمیم گرفته شده، این پل مقاوم‌سازی می‌شود.

به گزارش مشرق، چند سالی است، یکی از مهمترین خبرهای عمرانی شهر تهران، تصمیم نهایی مدیریت شهری برای جمع آوری پل پر خاطره و پر ترافیک حافظ است.

نداشتن ایمنی و فرسودگی دلایل فنی مهندسین شهرداری تهران برای جمع آوری این پل بوده است. تا جاییکه به عنوان یکی از پل‌های ناایمن‌ تهران شناخته می‌شد.

در پنجمین دوره مدیریت شهری شاهد اوج تکرار ناایمنی این پل و برنامه‌های بی سرانجام جمع آوری آن بودیم و کارشناسان دوره پیشین شهری، تعمیر و نگهداشت پل حافظ را متحمل هزینه بسیار زیادی می‌دانستند و معتقد بودند هزینه برای حفظ این پل به صرفه نیست و باید جمع آوری شود.

این موضوع در دوره مدیریت شهری ششم ادامه پیدا کرد و مطرح شد، عباس شعبانی معاون وقت شهرداری تهران با بیان اینکه پل حافظ در سال ۱۴۰۲ نیز حذف نمی‌شود، تصمیم گیری درباره جمع آوری این پل را منوط بر تعیین تکلیف وضعیت زیرگذر شمالی- جنوبی و شرقی- غربی می‌دانست که هنوز به نتیجه نرسیده بود و گفته بود باید به طور همزمان برداشت پل و ایجاد زیرگذر را انجام داد و نمی‌توانیم پل را برداریم و سپس به دنبال ایجاد زیرگذر برویم.

بعد از آن هادی حق بین معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره سرانجام جمع‌آوری پل حافظ اینطور توضیح داده بود که از نظر سازمان مشاور و حوزه فنی عمرانی در صورتی که نیاز به حفظ این پل باشد، حافظ قطعاً به مقاوم سازی و بهسازی لرزه‌ای نیاز دارد.

وی با درباره اینکه این پل باید جمع شود یا نه؟ گفته بود: باید تأثیر جمع آوری پل بر شبکه ترافیکی را احصا کنیم و باید این موضوع را حوزه حمل و نقل و ترافیک به ما بگویند که اگر این پل را جمع کردیم؛ آیا نیاز به جایگزین دارد یا خیر؟ و آیا با کنترل زمان چراغ‌ها می‌توانند مدیریت ترافیک را انجام دهند؟

معاون شهردار تهران در ادامه تاکید کرده بود که معاونت حمل و نقل شهرداری تهران باید مشخص کند که همزمان با جمع آوری پل، تمهیدات اقدام بعدی پیش بینی شود و علت طولانی شدن این موضوع احصا تأثیرات ترافیکی بر شبکه است.

حق بین یادآور شده بود که این پروژه باید در یک زمان بسیار کوتاه در شرایط خاص و در زمان خاص با هماهنگی پلیس انجام شود زیرا برچیدن این پل ملاحظات اجرایی دارد که باید تمهیداتی را پیش بینی کنیم و اطلاع رسانی داشته باشیم و این موضوع مغفول نیست و بین دو حوزه فنی عمرانی و ترافیک در حال مبادله جوانب کار هستیم.

حالا بعد از گذشت ۴ ماه از اعلام این نظرات، مهدی صداقتی سرپرست سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه با بررسی‌های ترافیکی صورت گرفته در معاونت فنی و عمرانی و تحلیل ترافیکی از سوی معاونت و سازمان حمل و نقل ترافیک، پل حافظ جمع آوری نخواهد شد، گفت: طبق تصمیم گرفته شده این پل مقاوم سازی می‌شود و تا حدود ۴۰ سال دیگر هم در برابر لرزه مقاوم خواهد بود.

پل حافظ از چهارراه کالج آغاز شده و از بالای خیابان جمهوری گذشته و تا خیابان هاتف و پیش از رسیدن به بازار موبایل ایران امتداد دارد.

این پل فلزی ۵۰ ساله که روزانه تعداد زیادی خودرو و موتورسیکلت از روی آن عبور می‌کنند تا به مراکز مهم اداری، تجاری و در نهایت به محدوده بازار تهران برسند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیگر خبرها

  • درختان زیتون در جبالبارز جایگزین درختان جنگلی می شوند
  • استمرار اجرای کلان پروژه‌های عمرانی و نهضت آسفالت در سنندج
  • مدیریت شهری به دنبال رفع مشکلات شهر و جلب رضایت شهروندان است
  • با عملکرد جهادی مدیریت شهری چتر خدمت بر سر همه محلات شهر گسترده خواهد شد
  • انقلاب شهری با حرکت به سمت محله‌های هوشمند
  • تفاوت آرژانتینِ بدون مسی و آرژانتینِ مسی!‏
  • نقش ساخت‌وسازهای زیرزمینی در توسعه شهری + شهرهای زیرزمینی معروف
  • باز زنده سازی ساحل کارون و توسعه پارک های اهواز
  • توسعه گردشگری شهری با «تهران کارت»
  • پل حافظ تهران جمع می‌شود؟