Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@19:10:42 GMT

زنجیره انتقال ویروس کرونا را با زدن ماسک بشکنیم

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۳۹۸۳۶

زنجیره انتقال ویروس کرونا را با زدن ماسک بشکنیم

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- فریده خدادادی: متأسفانه چند ماهی از ورود میهمان ناخوانده کرونا در کشور می‌گذرد مهمانی که فکرش را هم نمی‌کردیم که هرچه زمان می‌گذرد بر قدرت زورآزمایی آن افزوده می‌شود و در عوض با اهمال کاری تک تک ما او خوشحال‌تر و دل ما از ترس از دست دادن عزیزانمان غمگین‌تر می‌شود. اهمال کاری نسبت به رعایت نکات بهداشتی در طول روز و رفت و آمدها که به سادگی و با گفتن این جمله که "من مبتلا نمی‌شوم " از کنار آن ساده گذر می‌کنیم غافل از اینکه با همین ساده انگاری‌های کوچک نفر کنارمان را مبتلا و آن وقت پشیمانی دگر سودی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این نکات ساده که به دید بعضی از انسان‌ها خیلی سخت به نظر می‌رسد، استفاده از ماسک است که بنا به گفته معاون وزیر بهداشت استفاده از آن تا ۸۵ درصد از ابتلاء به کرونا را کاهش می‌دهد. مهم نیست که چه نوع ماسکی باشد و مهم‌تر استفاده مداوم آن هنگام حضور در مکان‌های پر رفت و آمد است. خوشبختانه از ۱۵ تیرماه بنا به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا زدن ماسک در کشور اجباری شد، پویش‌های مختلفی مانند #من_ماسک_می‌زنم در راستای فرهنگ سازی این مهم به راه افتاده است. در استان مرکزی نیز با اینکه پیش تر در استان این موضوع مورد تاکید بود، از روز گذشته نیز با جدیت دنبال می‌شود،

برای بررسی این موضوع با چند نفر از هم استانی‌ها و مسئولین به گفت و گو پرداخته ایم که یکی از مسافران اتوبوس در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: من از ابتدا معتقد به رعایت اصول بهداشتی بودم، اینکه همه از ماسک استفاده کنند باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود.

مرادی افزود: متأسفانه بعضی از افراد موضوع کرونا را جدی نگرفتند و در وسایل حمل و نقل عمومی می‌توان بی تفاوتی آن‌ها را مشاهده کرد که باعث می‌شود در این هوای گرم، تر و خشک با هم بسوزیم و بیمار شویم.

یکی از مسافران تاکسی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با اینکه می دانم زدن ماسک در این شرایط خوب است اما من ماسک همیشه استفاده نمی‌کنم چون احساس خفگی به من دست می‌دهد من حواسم هست و مبتلا نمی‌شوم.

دیگر مسافر تاکسی نیز گفت: باید این بیماری را جدی بگیریم و از اجباری شدن ماسک زدن و نظارت‌هایی که دارند خوشحالم. همیشه هرجایی باشم به خاطر دیگران هم که شده حتماً موارد بهداشتی را رعایت می‌کنم.

یکی از همشهریان در کنار خیابان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در مردم یک نگرانی نسبت به بیماری کرونا وجود دارد البته بگذریم که عده‌ای هنوز باور ندارند که چه خطری آن‌ها را تهدید می‌کند اما با این حال با اجباری شدن ماسک خودم بسیار خوشحالم که حداقل مردم این یک مورد را رعایت می‌کنند اما باید در اماکن شلوغ نظارت بیشتری وجود داشته باشد. من خودم هم همیشه هم ماسک استفاده می‌کنم و هم به هم استانی‌ها رعایت اصول بهداشتی را توصیه می‌کنم.

یکی از مشتری‌های حاضر در یکی از مغازه‌های سطح شهر در گفتگو با خبرنگار مهر علت ماسک نزدن را به علت خلوت بودن مغازه عنوان و اظهار کرد: جلو درب ورودی ماسک داشتم، اما پس از آن لزومی وجود ندارد. به اینکه باید دائماً ماسک بزنیم شکی نیست؛ بالاخره برای سلامتی خودمان است، اما کمی این مساله سخت است و سعی می‌کنم حتماً رعایت کنم.

این موارد نمونه‌ای از گفت‌وگوهای روزانه با افرادی است که استفاده از ماسک را در شرایط بحرانی اخیر جدی می‌گیرند.


استاندار مرکزی چند روز اخیر در جلسه قرارگاه پدافند زیستی استان عنوان کرده بود بنا به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از ۱۵ تیرماه زدن ماسک در اماکن عمومی در کشور اجباری شده است و این مهم ۲ هفته پیش از مصوبات ستاد استانی بوده و اکنون در حال اجرا است.

تنها یک سوم مردم استان از ماسک استفاده می‌کنند


به گفته سید علی آقازاده با اینکه از ۲ هفته پیش با اجباری شدن ماسک میزان استفاده افراد از ماسک در اماکن عمومی، خیابان‌ها و… به دوبرابر افزایش یافته است اما تنها یک سوم مردم ماسک می‌زنند و نوعی مقاومت و ناباوری در مردم وجود دارد و باید تلاش کنیم که این موضوع جا بیافتد و در بعضی موارد دستورالعمل‌های قهر آمیز هم اجرا شود.

فرماندار اراک در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پیش از اعلام اجباری شدن ماسک زدن در ستاد ملی کرونا، شهرستان اراک از شنبه گذشته (یک هفته قبل) این کار را آغاز کرده است و به دنبال مصوبه قرارگاه زیستی استان و شهرستان بودیم.

نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط گروه‌های نظارتی


حسین بختیاری ادامه داد: در شهرستان اراک ۱۴ الی ۱۵ گروه سه نفره از (مرکز بهداشت، اصناف یا سازمان صنعت، معدن و تجارت، یک نفر از سمن‌ها) تشکیل شده است که به اصناف، اداره‌ها، نهادهای دولتی و واحدهای صنعتی کوچک مراجعه می‌کنند.

وی افزود: این گروه‌ها بحث زدن ماسک، ضدعفونی کردن محلات، اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی توسط اصناف و… را پیگیری می‌کنند.

فرماندار اراک با اشاره به اجباری شدن ماسک زدن از روز گذشته عنوان کرد: در این راستا به دستگاه‌ها اعلام شده است که طبق مصوبه ستاد ملی کرونا که حکم قانونی دارد و تمام دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی موظف به اجرای آن هستند، خدمات در ادارات به کسانی ارائه می‌شود که از ماسک برخوردار باشند.

رعایت صد درصد پروتکل‌های بهداشتی در سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌های دولتی شهرستان اراک


بختیاری گفت: کارکنان دولت از قبیل مدیران و کارشناسان نیز باید از ماسک استفاده کنند، بنابراین عملکرد سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌های دولتی نشان دهنده این است که صد درصد پروتکل‌های بهداشتی و زدن ماسک را رعایت می‌کنند.

وی با تاکید به اینکه باید توده مردم زدن ماسک را جدی بگیرند، بیان کرد: هفته گذشته به اصناف تذکرهای لازم داده شده و این هفته در صورت مشاهده هرگونه اهمال کاری اقدام و بنا بر قانون می‌شود به طوری که کارشناس بهداشت و پلیس اماکن ضابط قضائی هستند و با دادستان نیز هماهنگی لازم انجام شده است.

کنترل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در وسایل حمل و نقل عمومی


فرماندار اراک تاکید کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در وسایل حمل و نقل عمومی به شدت کنترل می‌شود.

به گفته بختیاری متأسفانه در پارک‌ها بیش از دو سوم مردم ماسک نمی‌زنند که باید آن‌ها را به زدن ماسک در راستای پیشگیری از ابتلاء به کرونا تشویق کرد. استفاده از ماسک تا پیش از ۹۵ درصد به جامعه ایمنی می بخشد.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: یکی از وظایف اجتماعی و حقوق شهروندی در مواجهه با بیماری کرونا در درجه اول برای خودمان و خانواده‌های مان است. با سهل انگاری هریک از ما همسر، فرزند، مادر، پدر و هر کسی که با آن در ارتباط هستیم، خیلی راحت تر از آنچه که فکر می‌کنیم مبتلا خواهیم کرد.

انواع ماسک‌ها در پیشگیری از ابتلاء به کرونا ویروس مؤثر است
 

به گفته سید محمد جمالیان انواع ماسک‌ها می‌توانند در پیشگیری از ابتلاء به کرونا ویروس مؤثر باشند و نیازی به ماسک‌های N95 و فیلتر دار نیست و حتی ماسک‌های خانگی قابل شست و شو در صورت اتو شدن هم می‌توانند ما را در برابر ویروس کرونا محافظت کند.
 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: ورود افراد بدون ماسک در ساختمان‌های اداری و مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک، بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی، ممنوع است و اجازه‌ی هر نوع ورود تنها با داشتن و استفاده ماسک انجام می‌پذیرد.

افزایش مرگ و میر ناشی از ابتلاء به کرونا در کشور / لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک
 

وی گفت: متأسفانه آمار مرگ و میر ناشی از ابتلاء به کرونا در کشور افزایش پیدا کرده واقعاً از هم استانی‌های عزیز خواهشمندیم این بیماری را جدی بگیرند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت و حتماً از ماسک استفاده کنند.

اما اینکه آنقدر تاکید می‌شود همه از ماسک استفاده کنند باید دید وضعیت تولید و توزیع آن در استان به چه میزان است در این خصوص معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی در قرارگاه پدافند زیستی استان با بیان اینکه نیاز استان به ۲۵۰ هزار عدد ماسک در روز است، اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید در استان ۱۴۰ هزار عدد ماسک است و نزدیک به یکصد هزار عدد ماسک بین داروخانه‌های مختلف توزیع می‌شود.

مشکلی در عرضه ماسک در استان وجود ندارد

به گفته فرخی مشکلی در عرضه ماسک در استان وجود ندارد، در راستای پیشگیری از ابتلاء به بیماری کرونا استفاده از ماسک در بین مردم باید افزایش پیدا کند.

اقدام دانشگاه علوم پزشکی برای صدور مجوز تولید ماسک بهداشتی خانگی در کارگاه‌ها

وی افزود: فرمانداران شهرستان‌ها با همکاری اتاق اصناف و اتحادیه‌های مربوطه به منظور افزایش ظرفیت تولید ماسک کارگاه‌های تولید ماسک را شناسایی و فعال کنند و دانشگاه علوم پزشکی برای صدور مجوز تولید ماسک بهداشتی در این کارگاه‌ها اقدام کنند. البته رعایت موارد بهداشتی در تولید ماسک الزامی است.

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی، در حال حاضر مواد ضدعفونی کننده و الکل به میزان کافی در بین داروخانه‌ها توزیع می‌شود و کمبودی در این حوزه وجود ندارد.


مسئول بسیج سازندگی سپاه روح الله استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در ابتدای شیوع کرونا ۷۰ کارگاه فعال با همکاری گروه‌های جهادی در زمینه تولید ماسک در استان فعالیت می‌کردند که در مجموع ۲ میلیون ماسک بهداشتی با مجوز از دانشگاه علوم پزشکی تولید کرده است.

فعالیت کار گاه‌های تولید ماسک منوط به تأمین مواد اولیه است / آمادگی تولید ۷۰ هزار ماسک بهداشتی


امید محترمی افزود: در حال حاضر کارگاه‌ها آماده فعالیت هستند و ۱۰ الی ۱۵ مورد از کارگاه به تولید ماسک مشغول است .۱۲۰ گروه جهادی اعلام آمادگی کردند که برای تولید ماسک همکاری کنند اما ادامه فعالیت منوط به تأمین مواد اولیه است که در صورت تحقق یافتن این مهم روزانه آمادگی تولید ۷۰ هزار ماسک بهداشتی در کارگاه‌ها وجود دارد.

به گزارش مهر، استفاده از ماسک در زمان شیوع ویروس کرونا می‌تواند خطر انتقال ویروس را از طریق پخش ذرات معلقِ ناشی از عطسه یا سرفه کاهش دهد و نوعی محافظت در مقابل انتقال دست به دهان را فراهم کند به همین دلیل باید استفاده از ماسک را ابتدا خودمان جدی بگیریم تا دیگران نیز به این موضوع اهمیت دهند.

کد خبر 4967077

منبع: مهر

کلیدواژه: ویروس کرونا ماسک طبی پروتکل های بهداشتی ویروس کرونا بوشهر شیراز شیوع کرونا قزوین گرگان بیرجند شهرکرد ایلام خطبه های نماز جمعه دهه کرامت استانداری سمنان ستاد مقابله با کرونا مجلس شورای اسلامی گفتگو با خبرنگار مهر اظهار رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از ابتلاء پروتکل های بهداشتی ماسک استفاده کنند دانشگاه علوم پزشکی استفاده از ماسک ابتلاء به کرونا اجباری شدن ماسک ماسک بهداشتی زدن ماسک وجود ندارد تولید ماسک دستگاه ها کارگاه ها ستاد ملی ماسک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۳۹۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ با مشخص‌تر شدن آثار دوران پس از همه گیری کرونا، آمار‌ها در انگلیس بیانگر افزایش شدید نرخ بیکاری در این کشور است.
به گزارش شبکه تلویزیونی اسکای نیوز، دهه‌ها قبل بازی‌های ویدئویی میلیون‌ها نفر از مردم را سرگرم خود کرده بود، اما حالا با پیشرفته‌تر شدن بازی‌های ویدئویی مردم می‌توانند با همین بازی‌های ویدئویی به اعماق دریا رفته و یا در مسابقات شرکت کنند. هر ساله صد‌ها بازی ویدئویی جدید به بازار عرضه می‌شود. تنها در انگلیس بیش از ۴۰ میلیون نفر از مردم هر روز بازی ویدئویی انجام می‌دهند، اما حالا مخاطبان بازی‌های ویدئویی افزایش قابل توجهی یافته و حتی آنهایی که شغل شان را از دست می‌دهند هم برای گذراندن اوقات بیکاری به این بازی‌ها روی آورده اند. میزان بیکاری در انگلیس به رکورد تازه‌ای رسیده که برخی از آن به عنوان تاثیر با تاخیر همه گیری کرونا یاد می‌کنند. مردم در زمانی که به دلیل همه گیری کرونا در قرنطینه بودند بیش از هر زمان دیگری به بازی‌های ویدئویی روی آوردند. ارزش سهام صنعت تولید بازی‌های ویدئویی تنها در یک سال بیش از ۲۰ درصد رشد داشته است، اما این رشد در مدت دو سال پایدار نبود. در مدت دو سال قبل بیش از ۱۹ هزار نفر در انگلیس شغل خود را از دست دادند. تنها در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۴ نیز بیش از هشت هزار نفر در سراسر جهان شغل خود را از دست دادند.

دیگر خبرها

  • رشد تولید در صنعت شوینده‌ها و محصولات بهداشتی
  • ایلان ماسک: موشک‌ها را باید به فضا پرتاب کنیم، نه به سوی یکدیگر
  • استفاده از نان کامل در زنجیره تولید نان لحاظ شود
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • افزایش تولید برق کشور با یاری شرکت انتقال گاز
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • خوداتکایی ۹۵ درصدی در صنعت شوینده و بهداشتی
  • مظلومترین حلقه زنجیره ریلی تولیدکننده واگن است
  • تکمیل زنجیره تولید در بخش کشاورزی بوشهر از اولویت‌ها
  • دستورالعمل حمایت از زنجیره‌های ارزش در آذربایجان شرقی تدوین شود