Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به رکود فعالیت‌های ساختمانی در دو ماه نخست سال و رشد آرام افزایش فعالیت‌ها در خرداد، شاخص «میزان فعالیت‌های انجام شده (تولید و یا ارائه خدمات)» نسبت به ماه قبل کمی افزایش یافت.

براین اساس، عدد شامخ کل ۶۴.۳۶ نشان‌دهنده بهبود اندک وضعیت بخش ساختمان در خرداد ۹۹ نسبت به ماه قبل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین شاخص های سرعت انجام سفارشات، میزان خرید مواد اولیه و میزان به کارگیری نیروی انسانی، افزایش میزان شاخص را تجربه کردند.

گفتنی است، صنعت ساختمان براساس استاندارد بین المللی طبقه بندی تمامی فعالیت‌های اقتصادی (ISIC)، به سه گروه اصلی ساخت بنا، مهندسی عمران و فعالیت‌های ساخت و ساز تخصصی ساختمان دسته‌بندی می‌شود. در یک تقسیم بندی دیگر، بخش ساختمان شامل دو بخش کلی مسکونی و غیرمسکونی (تجاری و عمرانی) است.

بیشتر بخوانید

بهره‌برداری از اولین واحد‌های مسکن ملی تا پایان تیر/الزام استفاده از ماسک در بخش حمل و نقل

در بخش مسکونی، طبق گزارش بانک مرکزی میزان معاملات آپارتمان‌های مسکونی در تهران با ۱۰ هزار و ۸۰۰ واحدمسکونی، نسبت به ماه قبل ۴.۷ درصد کاهش یافت. همچنین قیمت مسکن در تهران (به عنوان نمونه آماری بزرگ از کل کشور) با متوسط قیمت ۱۸.۹ میلیون تومان، تورم ماهانه ۱۱.۶ درصدی را تجربه کرد.

عواملی همچون افزایش نگران کننده نرخ ارز و به تبع آن افزایش انتظارات تورمی، کاهش عرضه مسکن به ویژه برای اقشار کم درآمد و نیز تداوم معاملات سوداگرانه، موجب افزایش محسوس قیمت مسکن طی ماه‌های اخیر به ویژه در خرداد ماه شده است.

در بخش تولید و عرضه، تجهیزات ساختمانی نیز تحت تاثیر نوسانات ارزی و افزایش بیش از حد قیمت مواد اولیه به ویژه در بخش آهن آلات، به تبع آن افزایش دستمزد و کاهش نیروی کار در نتیجه تداوم شیوع ویروس کرونا، تداوم مشکلات موجود در حوزه واردات مواد اولیه (چه در حوزه راه‌های مرزی و چه در حوزه ثبت سفارشات و ترخیص از گمرکات) و کاهش قدرت خرید، در فعالیت‌های تولید و خدمات، نه تنها رونق مورد انتظار فعالان برآورده نشد، بلکه نگرانی از ادامه روند موجود در اظهارات آن‌ها مشهود بود.

در بخش‌های عمرانی نیز کماکان به دلیل عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران توسط کارفرمایان، فعالیت‌های این بخش همچنان در شرایط رکود به سر می‌برد.

اتاق تعاون ایران برای نخستین بار در کشور از مهرماه ۹۸ نسبت به اجرای طرح شامخ ساختمان اقدام کرده که نتیجه آن به صورت ماهانه توسط مرکز آمار اتاق تعاون ایران منتشر می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قیمت مسکن وزارت مسکن خرید مسکن نسبت به ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۴۰۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تناژ بارگیری صادراتی راه آهن شمال غرب ۲۲۰ درصد افزایش یافت

تین نیوز

مدیرکل راه آهن شمال غرب گفت: عملکرد حمل و نقل بین المللی این اداره کل در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن، با رشد ۲۲۰ درصدی در شاخص تناژ بارگیری صادراتی و افزایش ۶۳ درصدی در شاخص تناژ وارداتی همراه بوده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ریل نیوز، منوچهر صفری بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ میزان بارهای صادراتی ۱۳۲ هزار و ۷۰۷ تن بوده که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ با میزان ۸۱ هزار و ۶۱۸ تن، رشد ۲۲۰ درصدی را نشان می دهد.

صفری میزان بارهای وارداتی در سال گذشته را ۳۵ هزار و ۸۶۰ تن اعلام کرد که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ با میزان ۱۱ هزار و ۲۱۶ تن، رشد ۶۳ درصدی دارد.

مدیرکل راه آهن شمالغرب خاطرنشان کرد: عمده محمولات صادراتی از مبادی ایستگاه های راه آهن (قروه، خرمدره، بناب و زنجان) با بارگیری شمش فولادی و میلگرد، خاک سیلیس، کلاف آهنی، انواع مواد اولیه و خرما به کشور ترکیه و خاک روی، عمده محموله وارداتی از ترکیه است.

صفری با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری با پیگیری ها و اقدامات متعدد فنی- بازرگانی، با مشارکت شرکت های فورواردر فعال حمل، این رویه ادامه دار است اظهار امیدواری کرد: شاهد تداوم رشد عملکردی در هر دو حوزه حمل داخلی و بین المللی باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • نفت از افزایش قیمت بازماند
  • تداوم کاهش قیمت سکه در بازار
  • زمان اعمال افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی/ میزان افزایش حقوق بازنشستگان
  • وضعیت شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی
  • تناژ بارگیری صادراتی راه آهن شمال غرب ۲۲۰ درصد افزایش یافت
  • چشم انداز تاریک تقاضا مانع افزایش قیمت نفت شد
  • قیمت طلا و سکه کاهش یافت
  • قیمت طلا و سکه امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • افزایش ۳۲ درصدی اعزام زائران عتبات نسبت به سال گذشته
  • افزایش ۸۳ درصدی میزان بارش در نیشابور