Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@19:44:40 GMT

مقابله با کرونا با پوششی به نام ماسک

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۴۰۲۷۸

مقابله با کرونا با پوششی به نام ماسک

بیماری کووید۱۹ یک بیماری است که می‌تواند برای افرادی که سالم و جوان هستند هم خطر مرگ داشته باشد. با توجه به مشکلات اقتصادی جامعه و اینکه ممکن است کرونا حتی تا سال ها برای جامعه بشری گرفتاری ایجاد کند یا مانند آنفلوآنزا همیشه در کنارمان باشد و هر چندوقت یکبار اپیدمی آن رخ بدهد. به همین دلیل مردم باید نکاتی را که مسوولان کمیته مبارزه با کرونا به آنها گوشزد می‌کنند با جدیت رعایت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی این وضعیت که ویروس کرونا در کشور رقم زده، پرداخته‌اند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

کرونا در جهان

روزنامه آفتاب یزد در گفت و گو با احسان حضرتی کارشناس ارشد روابط بین المللمی نویسد:
روزنامه آفتاب یزد: ویروس کرونا همچنان قربانی می گیرد و واقعا هنوز نمیدانیم چه اتفاقی در حال رخ دادن است و چطور باید با این موضوع مقابله کنیم. هرچند همه جهان با این ویروس منحوس درگیر هستند و هرروز آمارها بیشتر می شود ولی متاسفانه جهان در همان غافلگیری اولیه به سر میبرد و معلوم نیست این غافلگیری چه زمانی قرار است تمام شود. در حال حاضر که کرونا به شدت در حال پیش روی است، ضرورت یک عزم جهانی برای مقابله با این بیماری احساس می شود اما این کار متولی می خواهد. هیچکس این مسئولیت را قبول نمی کند. سخت است رهبری جهان در این شرایط. مردم نا امید هستند و اقتصاد درست کار نمی کند. کودکان هنوز از عمق ماجرا اطلاع ندارند. استرس مردم بسیار است. به همین دلایل به ظاهر کوچک، دولت ها به فکر حل مشکلات درون مرزی خود هستند. شاید بد نباشد بگویم داریم به سمت مسئله دولت – ملت بازمی گردیم. اتحادهای مختلف، معنی خود را از دست داده اند. سازمان های بین المللی هم نمی‌توانند کاری کنند. چون کشورها همراهی نمی کنند.

کرونا و فوتبال

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: در شرایطی که مدیران باشگاه استقلال و فولاد اعلام کردند به ترتیب ۱۳ و ۱۶ نفر از اعضای باشگاه مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند، از سازمان لیگ و تیم‌های رقیب آنها در هفته جاری کسانی هستند که  نتایج تست‌ها را مشکوک می‌دانند. صبح شنبه بود که ابتدا اعلام شد ۸ بازیکن و سپس ۵ بازیکن دیگر استقلال به کرونا مبتلا شده‌اند و همزمان تیم فولاد هم از کرونایی‌های خودش  رونمایی کرد. همین مساله فارغ از شوکی که به جامعه وارد کرد، باعث شد تکلیف بازی  این دو تیم در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد. قرار بود روز شنبه عصر استقلال با پرواز چارتر راهی جم شود اما سفرش را لغو کرد. فولاد هم که پیش از این به قائمشهر سفر کرده بود بدون بازی با این تیم هتل محل اقامتش را ترک کرد و به اهواز برگشت. در ساعات ابتدایی گمان می‌رفت با توجه به حجم بالای مبتلایان دو تیم استقلال و فولاد شکی در لغو بازی‌های این دو تیم وجود ندارد. اما با اظهارنظرهای مدیران سازمان لیگ، اعضای تیم‌های پارس جنوبی و نساجی و همچنین اخباری که از گوشه و کنار به گوش رسید، اوضاع پیچیده‌تر شد. هومن افاضلی، سرمربی پارس جنوبی  در چند مصاحبه اظهارات عجیبی بر زبان آورد. او نتایج تست استقلالی‌ها را «مشکوک» دانست و این را با سهامدار بودن پزشک تیم استقلال یعنی دکتر ستوده در بیمارستان آتیه مرتبط کرد. او تاکید کرد در صورتی که استقلال در زمین بازی حاضر نشود در زمان دیگری حاضر نیست از این تیم پذیرایی کند و باید تیمش ۳ بر صفر برنده اعلام شود. گفته شد افاضلی اطلاعاتی را از ایفمارک به دست آورده. جایی که همسرش یعنی زهره هراتیان به عنوان رییس مشغول به کار است.

روزنامه ایران در گزارشی نوشت: مسابقات لیگ برتر فوتبال در حالی به دومین هفته بازگشایی خود رسید که دو تیم استقلال تهران و فولاد خوزستان در آستانه برگزاری بازی خود در هفته بیست و سوم با وضعیت عجیبی روبه‌رو شدند. فولادی‌ها اعلام کردند که ۱۶ کرونایی دارند و استقلالی ها هم گفتند که جواب آزمایش ۱۳-۱۲ نفر از اعضای این تیم مثبت است. از سویی فولاد و استقلال که ۴ تیر به مصاف هم رفته بودند، حالا وارد دعوایی شده‌اند که هر یک  طرف مقابل را مسئول کرونایی شدن اعضای خود می‌داند. علاوه بر این، سرنوشت دیدارهای پارس جنوبی جم- استقلال و نساجی – فولاد که قرار بود دیشب برگزار شود هم فعلاً نامشخص است و نتیجه آن به راستی‌آزمایی درخصوص تعداد افراد مبتلا به کرونا بستگی دارد. اتفاقات این دو تیم از بازی رودررو در خوزستان آغاز شد و استقلالی‌ها مدعی شدند که بعد از بازی با فولاد به کرونا مبتلا شدند در حالی که آبی‌ها پیش از بازی با سایپا در هفته بیست و دوم مسابقات تست کرونا داده بودند و با اعلام امین نوروزی (معاون پزشکی باشگاه استقلال)، جواب تست کرونای تمام اعضای مجموعه تیم استقلال منفی بود. این در حالی است که آبی‌ها مجدداً بر سر موضع خود هستند. 

آمارهای کرونایی

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی آورد: بررسی‌ها نشان می‌دهد روز گذشته در میانه تیر ماه بیشترین میزان فوتی‌های روزانه بر اثر کرونا با ثبت رقم ۱۶۳ نفر رقم خورد. پیش از این، بیشترین آمار در تاریخ ۹ تیرماه بود که میزان فوتی‌ها، یک نفر کمتر از روز گذشته اعلام شده بود. نکته دیگر اینکه در ۱۵ روز نخست تیرماه، ۲۰۶۴ نفر از ایرانیان به‌دلیل بیماری کرونا درگذشتند، این رقم بیشترین سطح در بازه‌های زمانی مشابه بوده است، به بیان دیگر، در هیچ ۱۵ روز متوالی میزان مرگ‌ومیر کرونا تا این حد بالا نبوده است. براساس آمارها حدود ۱۸ درصد از کل فوتی‌های کرونا در ۱۵ روز نخست تیرماه ثبت شده است. روز گذشته اعلام شد فوتی‌های روزانه به رقم ۱۶۳ نفر رسیده است. این رقم بیشترین سطح فوتی‌های روزانه از ابتدای گزارش‌دهی از اسفند ماه است. یک هفته پیش بود که آمار فوتی‌های روزانه در کشور با ثبت رقم ۱۶۲ نفر یک رکورد را ثبت کرد، اما این روند تا یک هفته بیشتر دوام نیاورد. اما روند افزایشی بیماران بدحال نشان می‌دهد احتمالا در روزهای آینده وضعیت فوتی‌ها در کشور بازهم صعودی خواهد شد.

کرونا و معیشت مردم

روزنامه همدلی در گزارشی می نویسد: بحران کرونا این‌روزها فقط ریه‌های تنفسی کودک، نوجوان، جوان یا پیر را نشانه نگرفته، بلکه این ویروس مدت‌هاست با دخل و خرج اقشار مختلف جامعه بازی عجیبی می‌کند؛ آن هم در شرایطی که تورم در بازار کالاهای سرمایه‌ای یا حتی مصرفی، ماه‌هاست که جا خوش کرده تا قیمت‌ها بی‌محابا بالا برود. اما در روزهایی که ماجرای افزایش قیمت مسکن، خودرو، دلار، سکه یا حتی مرغ و تخم‌مرغ خبرساز شده، همزمان گزارش‌هایی نیز از بالا بودن قیمت کالاهای بهداشتی به گوش می‌رسد؛ کالاهایی که اگر به سبد خرید خانوارها راه پیدا نکند، سلامتی نه فقط یک فرد، بلکه حدود ۸۰ میلیون ایرانی در معرض تهدید جدی قرار می‌گیرد. قصه قیمت‌های بالای اقلام بهداشتی از همان روزهای شروع بحران کرونا مطرح شده بود، اما از دیروز که ستاد ملی کرونا، استفاده از ماسک در مکان‌های سرپوشیده و پر تجمع از جمله اداره‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی را اجباری کرد، این ماجرا بیشتر سر و صدا کرده و گلایه‌های زیادی در زمینه قدرت پایین قشر ضعیف در تهیه این کالاها مطرح شده؛ گلایه‌هایی با این محتوا که دولت برای پیوستن به کمپین «من ماسک می‌زنم»، چه تدابیری را برای پیوستن دهک‌های درآمدی پایین جامعه به این کمپین اندیشیده است.

ماسک؛ وسیله مقابله با کرونا

روزنامه آفتاب یزد در یادداشتی به قلم بابک قرائی مقدم پزشک می آورد: این روزها کرونا به اوج خود رسیده و آنچه که در حال حاضر بسیار بر آن تاکید می‌شود، استفاده از ماسک است. اما باورهای غلطی چون در فصل گرم سال، فرد به صورت ضعیف شده به این بیماری مبتلا می‌شود یا در صورت ابتلا از دست آن خلاص می‌شود و ایمنی پیدا می‌کند در میان مردم شکل گرفته که خطرناک است. حتما در فضای بسته از ماسک استفاده و ارتباطات اجتماعی شان را به حداقل برسانند. در حقیقت به فکر خود و عزیزانشان باشند. اگر مشکوک به بیماری کرونا هستند این موضوع را در نظر بگیرند که این بیماری را به دیگران هم منتقل می‌کنند، بنابراین حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند. مشکل اینجاست که برخی از افراد زمانی که مبتلا به کرونا می‌شوند به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند این در حالی است که می‌تواند در بسیاری ازموارد از جمله آن که بیماری، ریه فرد بیمار را درگیر کرده و مشکلات تنفسی هم برای او ایجاد کرده باشد او را به کام مرگ بکشاند.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوشت: محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقدند با توجه به شواهد موجود توصیه ای برای ضرورت دور انداختن فوری ماسک فرد بیمار در خارج از خانه وجود ندارد. باید دستمال کاغذی یا دستکش و ماسکی که در خانه توسط فرد بیمار یا مشکوک به بیماری استفاده می شود را در کیسه ای جدا از زباله های عادی قرار داده و سپس آن را محکم بسته و به سطل زباله منتقل کرد تا از انتشار ویروس جلوگیری شود. محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران آن‌ها می‌گویند: بر طبق اعلام مرکز کنترل پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، زباله‌های تولید شده توسط مبتلایان به کووید-۱۹( اعم از دستکش، دستمال کاغذی و ماسک) مانند زباله‌های تولید شده توسط سایر مبتلایان به بیماری‌های عفونی بوده و نوعی زباله بیمارستانی محسوب می‌شوند و مردم باید از توصیه‌های بهداشتی خاصی که متخصصان برای دفع صحیح ماسک و دستکش‌های استفاده شده در نظر گرفته‌اند پیروی کنند.

روزنامه ایران در گزارشی آورد: از دیروز استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ و پرتردد  کشور اجباری شد. این بار ستاد ملی مقابله با کرونا، استفاده نکردن از ماسک در مراکز شلوغ را مشمول مجازات دانسته است. برای مثال چنانچه کارمندی در محل کارش ماسک نزند،  از طرف کارفرما غیبت می‌خورد. در مورد دیگری بنا به دستور رئیس جمهوری افرادی که برای ورود به محل‌های شلوغ و پر جمعیت از ماسک استفاده نکنند، از دریافت خدمات محروم می‌شوند. دولت یازدهم در حالی جمعیت عمومی را در مکان‌های سربسته و شلوغ ملزم به اجبار استفاده از ماسک کرده است که اتفاقاً مشاهدات میدانی نشان می دهد این طرح با استقبال شهروندان، کارکنان و کارمندان ادارات، مراکز درمانی، استفاده کنندگان از وسایل حمل و نقل عمومی، کارکنان میوه و تربار، بانک‌ها و فروشگاه‌های بزرگ و شلوغ مواجه شده است. شهروندان تهرانی در اولین روز اجباری شدن استفاده از ماسک، اعمال محدودیت‌های سختگیرانه از سوی دولت را راه حل منطقی برای پیشگیری از افزایش تعداد مبتلایان می‌دانند. تهرانی‌ها معتقدند دولت با اجبار مردم به استفاده از ماسک سلامت شهروندان را در مکان‌های پرتردد در اولویت قرار داده و اجرای این طرح برای قطع زنجیره ویروس بسیار کمک کننده می‌تواند باشد.

رسانه‌های اصولگرا

کودکان قربانیان جدید کرونا

روزنامه صبح نو در گزارشی می آورد: روزنامه صبح نو: چند هفته‌ای می‌شود که مهدکودک‌ها بازگشایی شده‌اند و کمتر از دو ماه دیگر هم سال تحصیلی جدید آغاز می‌شود و کودکان به محیط‌های آموزشی برمی‌گردند، در حالی که هنوز نقش کودکان و آموزشگاه‌ها در این اپیدمی جهانی معلوم نیست. این روزها رسانه‌ها از شیوع هر چه بیشتر ویروس کرونا در بین کودکان خبر می‌دهند. کلینیک‌های تخصصی اطفال پر شده از کودکانی که با علائم مختلفی راهی آنجا شده‌اند. ویروس کرونا در این رده‌سنی با علائم مختلفی ظاهر شده که تشخیص را در روزهای ابتدایی سخت می‌کند. همه کودکان می‌توانند به ویروس از کرونا مبتلا شوند، اما نه به اندازه بزرگسالان. کودکان نیز به ندرت بیماری شدید با کووید۱۹ را تجربه می‌کنند. با وجود شیوع گسترده ویروس کرونا در سراسر جهان، تعداد بسیار کمی از کودکان جان خود را از دست داده‌اند. طبق آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، از بین تقریباً ۱۵۰،۰۰۰ مورد مبتلا به کرونا در آمریکا طی یک بازه‌زمانی دوهفته‌ای، فقط در حدود ۲۵۰۰ نفر یا ۱.۷ درصد آن کودکان بوده‌اند. این آمار در سایر کشورها از جمله چین و ایتالیا هم گزارش شده است که شیوع زیادی داشته است اما در ایران بنا بر آنچه در روزهای گذشته دکتر ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت و درمان مطرح کرده است نرخ ابتلا به کووید۱۹ در کودکان طی ماه‌های اخیر از ۲درصد به حدود ۱۵درصد رسیده است که این زنگ خطری برای والدین است.

کرونا و رنج

روزنامه فرهیختگان در یادداشتی به قلم یاسر سالاری استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان و محمد نجاتی عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان می نویسد: یکی از مسائل مهم حوزه فلسفی بحث درباره کرونا ویروس، ارتباط آن با مقوله رنج است. همان‌سان که روشن است رنج چیزی است که در زندگی تمامی انسان‌ها با شدت و ضعف اتفاق افتاده، لذا فهم ماهیت آن برای هیچ ‌انسانی نیاز به توضیح ندارد. رنجی که انسان‌ها در زندگی خود متحمل می‌شوند، در پاره‌ای موارد حتی آنها را بر آن داشته است که درجهت تقلیل و حذف آن چاره‌اندیشی‌های فلسفی و الهیاتی داشته باشند. مکاتبی چون بودیسم یا اپیکورها و مکاتب لذت‌گرای مدرن، غالبا دغدغه اصلی‌شان همین مساله رنج بوده است. قبل از هر بحثی درخصوص ارتباط دو مقوله رنج و بیماری کرونا باید گفت بسیاری از راهکارهایی که در برخی مکاتب فلسفی و دینی برای تقلیل یا تحمل‌پذیر کردن رنج ارائه شده است، درخصوص بیماری کرونا کارآمدی لازم را ندارد. منظور راهکارهایی است که بیشتر در دوران معاصر برای منشأ رنج و رفع و تقلیل علت آن بیان شده است. البته به‌نظر می‌رسد برخی راهکارهای سنتی نیز درخصوص این مساله نمی‌توانند به‌صورت شایسته راهگشا باشند.

مرگبارترین روز کرونایی کشور

روزنامه وطن امروز در گزارشی نوشت: بیماری «کووید-۱۹»مدتی است با شیب تندی در کشور ادامه یافته است، چرا که آمار جان‌باختگان کرونا برای نخستین بار در کشور به ۱۶۳ نفر در طول یک شبانه‌روز رسید تا مرگبارترین روز کرونایی در کشور از ابتدای شیوع این بیماری در ایران به ثبت برسد. آمار مبتلایان به این بیماری مسری و کشنده در کشور همچنان روندی افزایشی را طی می‌کند و این روزها ویروس کرونا در خیلی از شهرهای کشور در کمین افرادی که نسبت به خودمراقبتی بی‌توجهند و اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند نشسته است. علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن تاکید بر  اجباری‌بودن استفاده از ماسک در اماکن عمومی اعلام کرده است که واکسن کرونا تا یک سال دیگر به دست ما نمی‌رسد و اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند روزهای سختی را پیش رو خواهیم داشت.

ماسک و کرونا

خبرگزاری دانشجو در گزارشی می آورد: این روزها با شیوع ویروس کرونا در نقاط مختلف دنیا، استفاده از ماسک برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری در بین مردم رایج شده است. حالا دیگر ویروس کرونا به بخش انکار ناپذیری در همه جوامع بشری تبدیل شده است. ویروسی که مسیر خود را از ووهان چین آغاز کرد و بتدریج به همه کشورهای جهان رسید. کرونا طوری خود را تحمیل کرد که چاره‌ای به جز تغییر مناسبات و سبک زندگی باقی نماند و حتی در ایران بسیاری از مناسبات اجتماعی مثل دست دادن و روبوسی کردن به طور کلی حذف شد.از همین رو ایراج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، گفته است که استفاده از ماسک تا ۸۵ درصد از انتقال ویروس کرونا جلوگیری می‌کند.

برچسب‌ها کرونا ویروس کرونا ماسک فولاد خوزستان دانشگاه آزاد اسلامی دولت یازدهم چین ایالات متحده آمریکا لیگ برتر فوتبال روزنامه ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا ویروس کرونا ماسک فولاد خوزستان دانشگاه آزاد اسلامی دولت یازدهم چین ایالات متحده آمریکا لیگ برتر فوتبال روزنامه ایران کرونا ویروس کرونا ماسک فولاد خوزستان دانشگاه آزاد اسلامی دولت یازدهم چین ایالات متحده آمریکا لیگ برتر فوتبال روزنامه ایران فوتی های روزانه استفاده از ماسک ویروس کرونا گزارشی نوشت بیماری کرونا تیم استقلال نشان می دهد رسانه ها شده اند فوتی ها دو تیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۴۰۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنجال ایکس در هند

ایتنا - ایکس دستور کمیته انتخابات هندوستان را اجرا نکرد و برخی از پست های سیاسی سیاستمداران این کشور را در پلتفرم خود همچنان حفظ کرد.
شبکه اجتماعی ایکس دیروز دستور کمیسیون انتخابات هند برای حذف برخی پست های حاوی محتوای سیاسی سیاستمداران هندی انتخاب شده، احزاب سیاسی و کاندیداهای مناصب دولتی را اجرا نکرد و برخی پست ها را در پلتفرم نگه داشت.

به گزارش ایتنا از مهر، پلتفرم ایکس اعلام کرد با دستورات کمیته انتخابات مخالف است. ایکس در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از کمیسیون انتخابات هندوستان می خواهیم تمام دستورات حذف محتوای خود را در آینده منتشر کند.

این در حالی است که هند حدود یک میلیارد شهروند واجد شرایط رای دهی را دارد و قرار است جمعه بزرگترین انتخابات جهان را برگزار کند.

این تنها کارزار ایکس در جهان نیست. چندی قبل بی توجهی ایلان ماسک مدیر ارشد اجرایی ایکس به دستور قاضی برزیلی برای حذف برخی حساب های کاربری دردسرساز شد. ماسک دستور آلکساندر دی موارئس قاضی دادگاه عالی مبنی بر مسدودسازی برخی حساب های کاربری را به چالش کشید. او اعلام کرد پلتفرم ایکس این ممنوعیت را لغو می کند زیرا غیرقانونی است و از مورائس خواست تا استعفا دهد.

دیگر خبرها

  • نمایش «واپسین نفس» به جشنواره سراسری تئاتر ایثار راه یافت
  • ایلان ماسک: موشک‌ها را باید به فضا پرتاب کنیم، نه به سوی یکدیگر
  • همه‌چیز در مورد یک ویروس بهاری؛ بیشتر مراقب کودکان خود باشید
  • پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • اوکراین:روسیه برای پاکسازی سنگرها از گاز اشک‌آور استفاده می کند
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • ارتش ۸ شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است
  • جنجال ایکس در هند
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد