Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  اگر در دنیا کسانی باشند که بتوان آنها را مرجع درستی برای تغییر سبک زندگی خواند، قطعا همین دانشمندان خواهندبود.

 کی و چه زمانی ماسک می‌زنید؟

دکتر آنتونی فاوچی، مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی: من تقریبا همه جا و همیشه ماسک می‌زنم. تنها زمانی که ماسک نمی‌زنم وقتی است که تنها هستم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی هم که فاصله 2متری رعایت شده باشد، ممکن است ماسک نزنم.

الیزابت کانیک، رئیس بخش عفونی و استاد میکروبیولوژی در دانشگاه آریزونا: وقتی کسی نزدیک باشد ماسک می‌زنم. در اتاقم ماسک نمی‌زنم اما در سالن‌های دیگر حتما ماسک می‌زنم.

پل‌ای ولبردینگ، استاد همه‌گیرشناسی و بایواستاتیک در دانشگاه کالیفرنیا: من بیشتر اوقات ماسک می‌زنم. البته به جز وقتی که در خانه هستم. آنهایی که ماسک نمی‌زنند، دیوانه هستند.

لیندا بل، همه‌گیرشناس دولتی ایالت کارولینا: من وقتی بیرون هستم تا آنجا که می‌توانم ماسک می‌زنم.

بری بلوم، رئیس اسبق مدرسه سلامتی عمومی هاروارد: هر بار که از خانه بیرون می‌زنم، مخصوصا وقتی که خرید می‌کنم.

علاوه بر خانواده، به چه کسانی اجازه می‌دهید به خانه‌تان وارد شوند؟

فاوچی: تنها کسی که به جز من و همسرم به خانه ما تردد دارد زنی است که یک‌بار در هفته برای تمیز کردن به ما کمک می‌کند. او هم در تمام مدت دستکش و ماسک دارد.

کانیک: یک خانم خدمتکار هر چند وقت یک‌بار به خانه من می‌آید. وقتی که او می‌آید من از خانه بیرون می‌روم.

ولبردینگ: ما خدمتکارانی داریم که هفته‌ای یک‌بار می‌آیند. وقتی که به خانه می‌آیند من و همسرم به یک اتاق می‌رویم و وقتی که کار آنها تمام شد از اتاق بیرون می‌آییم.

بل: تعمیرکارانی که به خانه من می‌آیند وقت کار ماسک نمی‌زنند اما خود من ماسک می‌زنم و از آنها فاصله می‌گیرم.

بلوم: تنها افرادی که از نزدیک می‌شناسم. وقتی هم که می‌آیند همه ماسک می‌زنیم و فاصله را حفظ می‌کنیم.

 خودتان به مغازه‌ها برای خرید می‌روید یا آنلاین خرید می‌کنید؟ خریدهایتان را پیش از انتقال به خانه می‌شویید و ضدعفونی می‌کنید؟

فاوچی: من خودم شخصا به خواربارفروشی می‌روم. سعی می‌کنم وقتی بروم که مغازه خلوت است. بسته‌ها را ضدعفونی نمی‌کنم اما وقتی آنها را خارج کردم دست‌هایم را ضدعفونی می‌کنم و خریدها را یک روز در یک گوشه نگه می‌دارم و بعد استفاده می‌کنم.

کانیک: شخصا خرید می‌کنم اما سعی می‌کنم کمتر به مغازه بروم. من بسته‌ها را نمی‌شویم اما حتما دست‌هایم را بعد از خرید می‌شویم.

ولبردینگ: من خریدها را نمی‌شویم. در فروشگاه دستکش دست نمی‌کنم اما قبل و بعد از خرید دستم را می‌شویم.

بل: من خریدهایم را ضدعفونی نمی‌کنم.

بلوم: من هم آنلاین خرید می‌کنم هم حضوری. خریدها را ضدعفونی نمی‌کنم اما قبل از اینکه از آنها استفاده کنم برای یک روز آنها را در یک گوشه نگه می‌دارم.

 در رستوران غذا می‌خورید یا بیرون از رستوران غذا سفارش می‌دهید؟

فاوچی: ما به رستوران نمی‌رویم اما غذا سفارش می‌دهیم.

کانیک: رستوران اصلا. من کلا زیر هیچ سقفی که افراد زیادی در آن باشند نمی‌روم. نفس کشیدن در کنار افرادی که ریسک آنها را نمی‌دانید، خطرناک‌ترین کار ممکن است. حتی اگر ماسک هم زده باشند رستوران نمی‌روم. اما غذا سفارش می‌دهم.

ولبردینگ: من در داخل رستوران احساس راحتی ندارم اما بیرون آن، وقتی که فاصله رعایت شود راحتم. ما معمولا در خانه غذا می‌پزیم.

بل: داخل رستوران نه اما شاید بیرون آن غذا بخورم. البته اگر رستوران امن باشد. من از بیرون غذا سفارش نمی‌دهم.

بلوم: داخل رستوران نه اما بیرون آن بله.

برای شام به خانه دوستان می‌روید یا دوستانتان را به خانه دعوت می‌کنید؟

فاوچی: در موارد خاصی که مجبور باشیم، همگی ماسک می‌زنیم. هیچ ظرف مشترکی نداریم. برخی حتی برای خودشان لیوان می‌آورند. از بیرون غذا می‌گیرم و مراقبیم که به غذای یکدیگر دست نزنیم.

کانیک: دوستان معدودی هستند که با آنها شام می‌خورم. معمولا هم در فضای بیرون از خانه و با فاصله مناسب شام می‌خوریم. من کسی را که به رستوران می‌رود به خانه دعوت نمی‌کنم.

ولبردینگ: به جز دیدن اعضای درجه اول خانواده، فقط یک‌بار برای تولد یک دوست به پارک رفتیم. همه ماسک زده بودیم و با فاصله نشسته بودیم. فقط بچه‌هایمان به خانه ما آمده‌اند.

بل: من در این شرایط به خانه دوستانم نمی‌روم. تنها کسانی را هم به خانه راه می‌دهم که می‌دانم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.

بلوم: فقط یک‌بار دوستانم را دیده‌ام و در فضای بیرون از خانه غذا خوردیم.

موهایتان را کوتاه می‌کنید؟ 

فاوچی: وقتی موهایم خیلی بلند شد، صبح خیلی زود، حدود ساعت 7صبح پیش آرایشگرم رفتم. هر 2ماسک زده بودیم.

کانیک: من آرایشگاه نمی‌روم و از آرایشگرم می‌خواهم که به خانه‌ام بیاید.

ولبردینگ: من تقریبا طاس هستم و نیازی ندارم اما همسرم به سالن می‌رود.

بل: نمی‌روم اما اگر شرایط طوری باشد که مشتری‌ها نوبتی و نفر به نفر وارد سالن بشوند، خواهم رفت.

بلوم: من ماه‌هاست آرایشگاه نرفته‌ام. اما حالا چون همه (در سالن‌ها) ماسک می‌زنند مشکلی پیش نمی‌آید.

حاضرید با هواپیما پرواز کنید؟ از اتوبوس، قطار و مترو استفاده می‌کنید؟

فاوچی: من 79سال دارم پس هرگز پرواز نمی‌کنم چون ریسک بالایی دارد. من در گروه افراد با ریسک بالا هستم پس نه مترو و نه سیستم حمل‌ونقل عمومی.

کانیک: فقط وقتی که مجبور باشم، ‌یعنی در موارد اضطراری حاضرم با هواپیما سفر کنم. حتی برای بازدید سالانه خانوادگی هم حاضر نیستم با هواپیما پرواز کنم. اما اگر مجبور باشم، از ماسک N95 استفاده خواهم کرد.

ولبردینگ: علاقه‌ای به این کار ندارم. تا جایی که مجبور شوم هم از قطار استفاده نمی‌کنم.

بل: من تا زمانی که فاصله‌گذاری فیزیکی در هواپیماها رعایت نشود پرواز نخواهم کرد. از مترو و قطار هم استفاده نخواهم کرد.

بلوم: هرگز، ‌هیچ کدام از آنها. نه، تا زمانی که تعداد مبتلایان به‌شدت کاهش پیدا کند.

به استخر یا باشگاه می‌روید؟ برای دویدن بیرون می‌روید؟

فاوچی: من به باشگاه نمی‌روم چون باید مراقب باشم اما پیاده‌روی می‌کنم.

کانیک: من به باشگاه نمی‌روم اما به استخر روباز می‌روم. استخر روباز بسیار امن‌تر از استخر سربسته است، البته اگر خیلی شلوغ نباشد.

ولبردینگ: در باشگاه‌ها نمی‌توانند همه‌‌چیز را ضدعفونی کنند پس نمی‌روم. استخر، اگر روباز باشد بله. اما شناگران نباید نزدیک هم باشند چون به‌خاطر شنا نفس‌های عمیق و سنگینی می‌گیرند.

بل: من فقط حاضرم در جایی که افراد کمی هستند پیاده‌روی کنم یا بدوم.

بلوم: من هر روز در خانه روی تردمیل می‌دوم. من اهل باشگاه رفتن هستم اما فکر نمی‌کنم تا زمانی که آمار پایین نیامده باشگاه جای مناسبی باشد. استخر روباز امن است اما باید مراقب رختکن‌ها بود.

پربیننده ترین قیمت روز دلار (۱۳۹۹/۴/۱۶) حقوق نمایندگان مجلس یازدهم چند؟ کدام کشورها بیشترین حقوق را به معلمان می‌دهند؟ قیمت طلا ۱۷۷۱ دلار شد قیمت پراید امروز ۱۳۹۹/۴/۱۶

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سلامت عمومی ویروس کرونا کرونا کرونا ویروس پسا کرونا قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت ماسک می زنم کنم اما غذا سفارش یک بار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۴۰۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (31 فروردین)

گر من از سرزنش مدعیان اندیشم
شیوه مستی و رندی نرود از پیشم

زهد رندان نوآموخته راهی بدهیست
من که بدنام جهانم چه صلاح اندیشم

شاه شوریده سران خوان من بی‌سامان را
زان که در کم خردی از همه عالم بیشم

بر جبین نقش کن از خون دل من خالی
تا بدانند که قربان تو کافرکیشم

اعتقادی بنما و بگذر بهر خدا
تا در این خرقه ندانی که چه نادرویشم

شعر خونبار من ای باد بدان یار رسان
که ز مژگان سیه بر رگ جان زد نیشم

من اگر باده خورم ور نه چه کارم با کس
حافظ راز خود و عارف وقت خویشم

تفسیر :

برخی حسودان و رقیبان می خواهند شما را از راه رسیدن به هدف خارج کرده و به بیراهه بکشانند. به حرف های نیش و کنایه دار و شماتت های آن ها توجهی نکنید که تنها قصد ناامید کردن شما را دارند.

تردید و دودلی باعث آزار شما شده و بسیار سرگردان هستید. در این شرایط بهتر است به خالق یکتا پناه برده و همه چیز را به او بسپرید تا به آرامش رسیده و کارهای تان سر و سامان بگیرد.

زندگی نامه حافظ

حافظ، شاعر فارسی زبان قرن هشتم هجری بوده که در سال ۷۲۷ هجری قمری در شهر شیراز متولد شد. پدر او بهاءالدین محمد نام داشت که در دوران کودکی حافظ، از دنیا رفت. حافظ در دوران نوجوانی شاگرد نانوا بود و به‌همراه مادرش زندگی سختی را سپری می‌کرد. گفته می‌شود او در اوقات فراغت خود به مکتب‌خانه‌ای که نزدیک نانوایی بود می‌رفت و خواندن و نوشتن را از همان جا فراگرفته است. او در مجالس درس علما و بزرگان زمان خود شرکت می‌کرد و نیز‌زمان برای کسب درآمد به کارهای سخت و طاقت فرسا می‌پرداخت. خانه حافظ در محله شیادان شیراز بود.

این شاعر بزرگ در دوران جوانی بر تمام علوم مذهبی و ادبی مسلط شد و در دهه بیست زندگی خود به یکی از مشاهیر علم و ادب سرزمین خود تبدیل شد. جالب است بدانید که او قرآن را به‌طور کامل حفظ بود و به همین خاطر تخلص حافظ را برای او انتخاب کردند. شمس الدین محمدبن بهاءالدین محمد حافظ شیرازی حدود چهل سال در حوزه درس استادان آن زمان از قبیل قوام الدين عبدالله، مولانا بهاء الدين عبدالصمد بحرآبادی، مير سيد شريف علامه گرگانی، مولانا شمس الدين عبدالله و قاضی عضدالدين عيجی  شرکت می‌کرد و به همین خاطر به اکثر دانش‌های زمان خود مسلط بود.

حافظ در دوران شاه شیخ ابواسحاق به دربار راه پیدا کرد و شغل دیوانی را برای خود انتخاب کرد. او علاوه بر شاه ابواسحاق، در دربار شاهان دیگری همانند شاه شیخ مبارزالدین، شاه شجاع، شاه منصور و شاه یحیی نیز حضور پیدا کرده بود. حافظ از طریق دیوانی امرار معاش می‌کرد و شاعری شغل اصلی او نبود. جالب است بدانید که بزرگ‌ترین گناه از نظر حافظ، ریاکاری و مردم‌فریبی بود. حافظ در دوران زندگی خود اشعار به‌ویژه غزلیات بسیار زیبا و معنی‌داری سروده است که نیز‌اکنون پس از گذشت قرن‌ها از آن، بوی تازگی داده و خواندنش آرامش‌بخش است. دیوان اشعار حافظ شامل غزلیات، قصیده، مثنوی، قطعات و رباعیات می‌شود.

حافظ در دوران جوانی عاشق دختری به نام شاخه نبات شد؛ البته برخی بر این عقیده‌اند که نام همسر حافظ نسرین بود و او این نام را به‌دلیل شیرین زبانی معشوقه‌اش به او اختصاص داده است. او برای رسیدن به معشوقه‌اش، ۴۰ شبانه روز را به‌طور مستمر در آرامگاه باباکوی شب زنده‌داری کرده و به دعا پرداخت. سپس، با شاخه نبات ازدواج کرد و حاصل این ازدواج یک فرزند پسر بود. حافظ تنها یک بار ازدواج کرد و پس از مرگ همسرش مجرد ماند. به همین خاطر بسیاری از عارفان و عاشقان، عشق مقدس و واقعی را در حافظ جستجو می‌کنند. پسر این شاعر بزرگ نیز در دوران جوانی در راه سفر نیمه‌کاره به هند همراه پدرش از دنیا رفت.

در تقویم رسمی ایران، ۲۰ مهر روز بزرگداشت حافظ است و هر ساله در این روز مراسم بزرگداشت حافظ با حضور پژوهشگرانی در سراسر دنیا روی آرامگاهش در شهر شیراز برگزار می‌شود.

 

آثار حافظ

دیوان حافظ شامل ۵۰۰ غزل، ۴۲ رباعی و چند قصیده است که آن را در در ۵۰ سال از زندگی خود سروده است؛ یعنی به‌طور متوسط در هر سال تنها ۱۰ غزل سروده است؛ زیرا او در لحظاتی خاص به سرودن اشعار خود می‌پرداخت و تمرکز خود را روی خلق آثاری ناب گذاشته بود که شایسته مقام معشوق باشد. این نکته بسیار قابل‌توجه و تامل‌برانگیز بوده و به همین خاطر دیوان او را به یک کتاب خاص و خواندنی تبدیل کرده است. دیوان حافظ بیش از ۴۰۰ بار به زبان فارسی و زبان‌های دیگر دنیا به چاپ رسیده است. حافظ لقب ماهرترین غزل‌سرای زبان فارسی را نیز با اقتدار از آن خود کرده و تک بیت‌های او بسیار درخشان و تماشایی است.

شاید تعبیر کردن یا قدرت تاویل پذیری را بتوان از مهم‌ترین خصوصیات اشعار حافظ به حساب آورد؛ زیرا هر کس که دیوان حافظ را باز کرده و غزلی از آن می‌خواند، با توجه به شرایط روحی خود برداشت متفاوتی از آن می‌کند؛ به‌گونه‌ای که حافظ آن شعر را فقط برای حال آن لحظه او سروده است. در اشعار حافظ، تناسبات هنری به شکلی ظریف و دقیق رعایت شده‌اند و ایهام و ابهام را به جا و درست به کار برده است. در برخی از اشعار حافظ، زبان طنز نیز به کار گرفته شده تا ناگفته‌ها به کمک زبان طنز بیان شود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (30 فروردین)

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (1 اردیبهشت)
  • زندگی فاطمه بنت اسد می‌تواند برای همه الگو باشد
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (31 فروردین)
  • مافیای شعرا
  • کتاب آینه‌ دلیل من در کرمانشاه منتشر شد
  • وقتی خانه‌ها بوی نفت می‌داد!
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (30 فروردین)
  • نفتی نفت! | وقتی خانه‌ها بوی نفت می‌داد
  • چالش بزرگ سپاهان در شهرآورد اصفهان
  • حواستان به افسردگی دوران سالمندی باشد