Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-28@09:55:05 GMT

علت مشاهده نور سبز اطرف مریخ چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۴۰۳۸۳

علت مشاهده نور سبز اطرف مریخ چیست؟

نتایج بررسی‌های محققان انگلیسی نشان می‌دهد که در اطراف سیاره مریخ نور سبز رنگ درخشانی مانند شفق قطبی مشاهده شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شفق قطبی (aurora) که به آن سپیده قطبی و نور قطبی نیز گفته می‌شود، یکی از پدیده‌های بسیار زیبای کره زمین است که در آسمان پدیدار می‌شود. شفق‌های قطبی در هنگام شب قابل مشاهده است و معمولاً در عرض‌های جغرافیایی قطبی دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شفق‌ها به رنگ‌های آبی، قرمز، زرد، سبز و نارنجی است و با وزش باد شکل خود را تغییر می‌دهند.

شفق قطبی یک لایه نازک درخشان از نور سبز رنگ در ارتفاع ۹۰ کیلومتری اتمسفر زمین پدید می‌آورد؛ این پدیده تا کنون در اتمسفر سیاره‌ای دیده نشده بود. ممکن است دلیل این اتفاق روشنایی بیش از حد سطح سیارات باشد. علاوه بر این مأموریت‌های فضایی نیز حسگرهای مناسبی برای تشخیص این پدیده نداشته‌اند.

گروهی از محققان انگلیسی با استفاده از طیف سنج مرئی و ماورا بنفش "NOMAD" موجود در "مدارگرد ردیاب گاز اگزومارس" موفق شدند نور سبزی در اطراف سیاره مریخ مشاهده کنند. ابزار طیف سنجی "NOMAD" سیگنال خاص تحریک اکسیژن را در طول موج ۵۵.۷ نانومتر ردیابی کرد که نشان دهنده درخشش نور سبز رنگ در کنار انتشار فرابنفش ضعیف‌تر اکسیژن در طول موج ۲۹۷.۲ نانومتر است. مشاهده این پدیده در اطراف مریخ نتیجه رصد ۴۰ ساله برای پدیده‌های موجود در سیاره سرخ است.

نتایج این مطالعه در مجله "Nature Astronomy" منتشر شده است.

کد خبر 432231

منبع: ایمنا

کلیدواژه: نجوم ستاره شناسی سیاره مریخ منظومه شمسی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق نور سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۴۰۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گل‌فشان‌ها جذاب‌ترین پدیده طبیعی ایران + فیلم

تصاویری از بزرگترین گل فشان های توجک و گتان که در جنوب شرقی استان هرمزگان و شهر جاسک را مشاهده می کنید که بزرگترین پدیده‌های طبیعی ایران هستند که طی آن گل‌ولای سرد از زیر زمین به شکل چشمه‌وار به سطح زمین می‌رسد. 

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • آیا Starship به انتقال انسان به مریخ موفق خواهد شد؟
  • فیلم| مشاهده خرس قهوه‌ای در اشترانکوه
  • فیلم/ مشاهده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه
  • گل‌فشان‌ها جذاب‌ترین پدیده طبیعی ایران + فیلم
  • (ویدیو) مشاهده خرس قهوه‌ای در اشترانکوه
  • (ویدئو) جذاب‌ترین پدیده طبیعی ایران
  • فوران آتشفشان و درخشش شفق قطبی در گرینداویک ایسلند (فیلم)
  • فیلم| فوران آتشفشان و درخشش شفق قطبی در گرینداویک ایسلند
  • (ویدئو) فوران آتشفشان و درخشش شفق قطبی در گرینداویک ایسلند
  • قوی‌ترین طوفان خورشیدی سالیان اخیر به زمین برخورد کرد