Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@18:00:07 GMT

غالیان مدعی مهدویت و هزاره‌گرایی

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۴۰۴۴۹

غالیان مدعی مهدویت و هزاره‌گرایی

ویلیام تاکر (متولد ۱۳۴۱م) استاد بازنشسته تاریخ دانشگاه آرکانزاس و محقق تاریخ اسلام و خاورمیانه است. او در این کتاب به بررسی اندیشه‌ها و باورهای هزاره‌گرای چهار فرقه غالی شیعی (بَیانیه، مُغیریه، مَنصوریه و جَناحیه) در سده‌های دوم و سوم هجری و عموماً در عراق پرداخته است که گرداگرد رهبران شورشی ضد اموی خود پروبال گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فرقه‌ها همواره از سوی بزرگان شیعۀ امامی مطرود و مورد انتقاد بوده‌اند.

عنوان اصلی کتاب (Mahdis and Millenarian (۲۰۰۸ است. هزاره‌گرایی میراث قدیم ادیان و آرمانی است که در دین زرتشت توسعه و در یهودیت تداوم یافت و در مسیحیت به نقطه اوج خود رسید و در نهایت در اسلام هم رسوخ کرد.

کتاب در یک مقدمه و ۶ فصل نگاشته شده است. مقدمه به بافت تاریخی حکومت امویان می‌پردازد و در شش فصل بعد، نخستین جنبش‌ها، بَیان‌بن سمعان و فرقه غالی بَیانیه، مغیره‌بن سعد و فرقه غالیه مُغیریه، ابومنصور عِجلی و فرقه غالی منصوریه، عبدالله‌بن معاویه و جَناحیه و در نهایت تاثیر و اهمیت این چهار فرقه غالی و نتیجه‌گیری نهایی مورد بحث قرار می‌گیرند.

عصاره سخن و نظریه تاکر در این کتاب آن است که باورهای این چهار فرقه که همگی از جمله مخالفان سرسخت و شورشی حکومت اموی بودند، از گروه‌هایی همچون عبدالله بن سبأ و مختار و کیسانیه تاثیر گرفته است و مهمتر از آن ریشه در اندیشه‌ها و تعالیم اصالتاً غیراسلامی و پیشااسلامی دارد. به گونه‌ای که مشابهت‌های اعتقادی میان این فرقه‌ها و تعالیم غیراسلامی اصلا اتفاقی نیست. همچنین تاکر معتقد است که این فرقه‌ها اولین گروه‌های انقلابی هزاره‌گرا در تاریخ اسلام بودند که با باورهایی که پایه‌گذاری کردند و سودای تشکیل حکومتِ برگزیدگانی که در سر داشتند، تاثیرهای ماندگاری بر فرقه‌های شیعی و غیرشیعی و شبه‌شیعیِ بعد از خود گذاشتند.

حمید باقری به عنوان مترجم کتاب البته در مقدمه می‌نویسد: گاه چنین پیشفرضی – پیشفرض ریشه‌داری باورها در ادیان و تعالیم اصالتا غیراسلامی- سبب شده است معرفی منابع احتمالی باورهای غالیانه با دشواری‌هایی مواجه شود. البته این سخن به معنای انکار مطلق اثرپذیری غُلات از اندیشه‌های غیراسلامی نیست؛ چه آنکه وجود باورهای التقاطی در میان آنها امری روشن و مبرهن است، اما این احتمال را نباید از ذهن دور داشت که محتمل است غالیان خود، با تکیه بر مثلا احادیث نادرستی که روایت می‌کرده‌اند، مؤسس باورها و اندیشه‌های خاصی بوده‌اند، هر چند ممکن است این باورها و اندیشه‌ها مشابه غیراسلامی داشته باشد.

گفتنی است که کتاب مدعیان مهدویت و هزاره‌گرایان؛ با زیرتیتر نگاهی به جنبش‌های غالیان شیعی عراق در سده‌های نخستین به تالیف ویلیام تاکر و با ترجمه حمید باقری در ۲۳۶ صفحه و شمارگان ۷۰۰ نسخه در سال ۱۳۹۷ برای نخستین بار در مجموعه کلام و فرقه‌های انتشارات حکمت منتشر شده است.

برچسب‌ها کتابخانه ایرنا نقد کتاب خاورمیانه عراق کتاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتابخانه ایرنا نقد کتاب خاورمیانه عراق کتاب کتابخانه ایرنا نقد کتاب خاورمیانه عراق کتاب اندیشه ها فرقه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۴۰۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکلیف «گرایی»ها مشخص شد/ محمدعلی المپیک را از دست داد

به گزارش خبرگزاری مهر، پس از برگزاری رقابت‌های قهرمانی آسیا و گزینشی قاره آسیا، کادر فنی بر اساس چرخه انتخابی تیم ملی تصمیمات خود را برای مشخص شدن ملی پوشان اوزان ۶۰ و ۶۷ کیلوگرم به جهت حضور در المپیک پارس و ملی پوش وزن ۸۲ کیلوگرم به جهت حضور در رقابت‌های اوزان غیر المپیکی در وزن ۸۲ کیلوگرم را به شرح زیر اعلام کرد:

۶۰ کیلوگرم: با توجه به چرخه انتخابی تیم ملی، مرحله نهایی انتخابی تیم ملی جهت انتخاب ملی پوش کشورمان در المپیک پاریس رقابت‌های رنکینگ مجارستان خواهد بود و آقایان امیررضا ده بزرگی و مهدی محسن نژاد به این مسابقات اعزام می‌شوند.

۶۷ کیلوگرم: با توجه به چرخه انتخابی تیم ملی، مرحله نهایی انتخابی تیم ملی جهت انتخاب ملی پوش کشورمان در المپیک پاریس رقابت‌های رنکینگ مجارستان خواهد بود و آقایان محمدرضا گرایی و سعید اسماعیلی به این مسابقات اعزام می‌شوند.

۸۲ کیلوگرم: ۱- با توجه به عملکرد نامناسب محمدعلی گرایی در مسابقات جهانی سال‌های اخیر در وزن ۷۷ کیلوگرم و عدم حضور وی در چرخه انتخابی تیم ملی به دلیل محرومیت، مقرر شد با توجه به عملکرد ضعیف کشتی گیران وزن ۸۲ کیلوگرم، در چارچوب اختیارات کادر فنی، به آقای گرایی شانس مجددی در این وزن اهدا شود تا با نفر برتر رقابت‌های جام تختی به رقابت‌های رنکینگ مجارستان اعزام شود.

نکته مهم: پس از رقابت‌های رنکینگ مجارستان، ارزیابی فنی کادر فنی از عملکرد نفرات فوق، انجام پذیرفته و پس از آن در مورد ملی پوشان این اوزان تصمیم گیری خواهد شد.

کد خبر 6086512 سیده فرزانه شریفی

دیگر خبرها

  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود
  • تکلیف «گرایی»های فرنگی مشخص شد
  • تکلیف «گرایی»ها مشخص شد/ محمدعلی المپیک را از دست داد
  • شوک به گرایی؛ حذف کاپیتان کشتی از المپیک!
  • شرایط ملی پوش شدن 2 وزن المپیکی و 1 وزن غیر المپیکی اعلام شد/ فرصت دوباره به گرایی
  • طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • دکتر طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • گفتگو درباره کتاب «بازآرایی نهاد دین در برابر نهاد دولت»