Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@21:29:53 GMT

نامه اندیشکده زنان و خانوا به رئیس قوه قضائیه

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۴۱۲۲۲

نامه اندیشکده زنان و خانوا به رئیس قوه قضائیه

به گزارش خبرنگار مهر، اندیشکده زنان و خانواده به مناسبت هفته عفاف و حجاب نامه‌ای را به رئیس قوه قضائیه به نگارش درآوردند که این نامه در ادامه می‌آید:

رئیس محترم قوه قضائیه

حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر سید ابراهیم رئیسی

چنانچه مستحضرید اصل چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی تصریح کرده است: «کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزایی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر این‌ها باید براساس موازین اسلامی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

حجاب به عنوان الزامی اجتماعی، وسیله‌ای برای تنظیم روابط و حفظ حریم خصوصی افراد قانونی اجتماعی است که جامعه را از انحرافات مصون داشته تا زن و مرد در فضایی امن و سالم حضور و فعالیت داشته باشند.

از آنجا که قوه قضائیه از یک سو بر اساس مصوبه جلسه ۸۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مسئولیت‌هایی را در راستای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب بر عهده دارد و از سوی دیگر به عنوان ملجا دادخواهی و رسیدگی به تخلفاتی است که امنیت اخلاقی جامعه و سلامت نهاد خانواده را به خطر انداخته است؛ نخبگان، فرهیختگان، خانوده های معظم شهدا و خیل عظیم خانواده‌های ایرانی و جوانان خواستار اصلاح وضع موجود و برخورد سریع، قاطع و مصلحانه آن قوه در قالب مطالبات ذیل هستند:

۱- قانون گریزی، بی توجهی و کسالت بخشی از مسئولین نسبت به مصوبه جلسه ۸۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره راهکارهای گسترش فرهنگ عفاف وحجاب در به وجود آمدن وضعیت کنونی نقش بسزایی داشته است. سازمان بازرسی کل کشور با فعال کردن سیستم نظارت خود می‌تواند زمینه اجرایی شدن این قانون در دستگاه هارا فراهم نماید.

۲- فعال کردن سامانه دریافت و پیگیری گزارشات مردمی در خصوص کشف حجاب، اعمال زمینه ساز و مروج بی حجابی و فساد همچنین تخلفات فردی و سازمانی از مصوبه ۵۶۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی، می‌تواند زمینه همکاری مردمی با این قوه و تسریع در بهسازی وضعیت موجود را فراهم کند.

۳- قانون ۶۳۸ مجازات اسلامی پدیده کشف حجاب را جرم انگاری نموده است ولی مجازات تعیین شده با رویه‌های موجود و احکام صادره برای کشف حجاب کنندگان در اماکن عمومی فاصله داشته و از بازدارندگی کافی برای مجرمان برخوردار نیست. تعیین محرومیت‌های اجتماعی متناسب با این جرم از بازدارندگی بیشتری برخوردار خواهد بود.

پیشنهاد می‌شود متهمان پرونده‌های مسائل اخلاقی و بی حجابی به مرکزی تخصصی ارجاع داده شوند تا حق جویانه و منصفانه با مشاوره‌های دینی و تخصصی مسائل آنها ریشه یابی و به سمت فهم درست از مسائل عفاف، خانواده و حفظ انضباط اجتماعی رهنمون شوند.

۴- شایسته است قوه قضائیه قوانین و آئین نامه‌های لازم و کارآمدی در خصوص پیشگیری از بروز و گسترش فساد و ابتذال در جامعه که بر اساس مصوبه ۸۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عهده آن نهاده شده است را تدوین نماید.

در پایان از آن مقام محترم تقاضا می‌شود چنان که شایسته حکومت اسلامی و مرضی حضرت حق است در رابطه با موارد مذکور تدابیر لازم را اتخاذ فرمایند.

بر اساس مصوبه جلسه ۵۶۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی قوه قضائیه موظف است:

۱- تدوین قوانین لازم و کارآمد در خصوص پیشگیری از بروز و گسترش فساد و ابتذال در جامعه.

۲- پیشنهاد اصلاح قوانین، کارآمد کردن قوانین در خصوص پشتیبانی قضائی از ضابطین، مجازات مجرمین و باندهای اصلی گسترش فساد و بدحجابی.

۳- گنجاندن مفاهیم عفاف و حجاب در دوره‌های آموزشی و تربیتی جوانان و نوجوانان بزهکار و مجرم به منظور بازپروری و اصلاح آنها.

۴- قوه قضائیه در مراکز استان‌ها و شهرستان‌های تابعه، دادسراها و شعبات ویژه ای برای برخورد با جرایم مربوط به بدحجابی، منکراتی و باندهای فساد و فحشاء تاسیس نماید.

۵- به کارگیری قضات مجرب، برخورد قضائی یکسان با مجرمان و متخلفان در سراسر کشور و ارتقای سطح آموزش ضابطان جهت اجرای احکام قضائی.

کد خبر 4967353

منبع: مهر

کلیدواژه: شورای عالی انقلاب فرهنگی قوه قضائیه کشف حجاب سازمان بازرسی کل کشور بازار نشر رایزنی فرهنگی ترجمه گردشگری ادبیات جهان کتاب و کتابخوانی ادبیات داستانی ویروس کرونا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تازه های نشر مرکز فرهنگی شهر کتاب جایزه ادبی ادبیات کودک و نوجوان معرفی کتاب شورای عالی انقلاب فرهنگی قوه قضائیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۴۱۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسروپناه: تعلیم و تربیت اولویت اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی است

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دیدار با فعالان تربیتی استان زنجان با بیان این مطلب گفت: تعلیم و تربیت در دولت و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، به عنوان اولویت اصلی اعلام شده و راهبرد جدی این اولویت را در تعامل با فعالان مردمی در حوزه آموزش و پرورش در نظر گرفته است. جلسات منظمی نیز با وزارت آموزش و پرورش در قالب قرارگاهی و با مصوبات اجرایی در حال انجام است. انصافا هم دکتر صحرایی، تمام توان خود را در این کار گذاشته است و برای اولین بار است که سند تحول آموزش و پرورش در این وزارت خانه در حال اجراست و نقشه راه برای آن نوشته شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در مدل حکمرانی ولایی که می‌توان لایه‌های مختلف آن را حکمرانی مردمی یا شبکه‌ای نامید، سندیتی در کار نیست و، چون تعاملات در شبکه، سیستماتیک و در هم تنیدگی است و این حکمرانی در تعلیم و تربیت باید در گام اول با مسئله شناسی در تعلیم و تربیت رسمی در قالب آموزش و پرورش یا در قالب‌های غیر رسمی با این مسائل مواجه است، روشن است که برای حل این مسائل، باید سیاست‌گذاری شده و فرآیند برنامه‌ای به وجود بیاد و کنشگران حل مسائل را با شناختی که از ظرفیت هر استان داریم، مشخص کنیم.

خسروپناه ادامه داد: گاهی برای حل یکی از مسائل، نیاز است قانون یا ماده واحده‌ای را در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شود. در این نظام شبکه‌ای، وظایف هر کدام از اعضا مشخص می‌شود، هم اکنون نیز این شبکه در دولت و آموزش و پرورش بسیار همراه است، تشکیل میز‌های تخصصی برای مسائل مرتبط با آموزش و پرورش نیز با حضور تشکل‌های مردمی از کل کشور در دبیرخانه شورا فعال شده و اعضا به صورت مجازی یا حضوری در این میز‌ها مشارکت دارند.

وی افزود: در برخی از مدارس نخبگانی کشور، تأکید بر مهاجرت نخبگانی است و با تعابیری اغواکننده، موضوع مهاجرت را مطرح می‌کنند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سرمایه عظیمی که در کشور در قالب دانش آموزان تربیت شده اند را تحویل کشور‌های دیگر می‌دهیم تا در بعضی مواقع، تئوری‌ها یا تولیداتی از آن حاصل شود، محصولات نظامی برای حمله به کشور‌های اسلامی باشد. در این زمینه باید گفت ما مقصریم و باید تدبیری در این زمینه داشته باشیم. این یک نمونه از مسئله شناسی در آموزش و پرورش است.

خسروپناه ابراز کرد: بعد از مسئله شناسی، سیاست‌گذاری و تدوین راهبرد مناسب و اینکه کدام کنشگران با چه ویژگی‌هایی باید این مسائل را حل کنند. گاهی مصوبه لازم است و زمانی نیز لازم است تعامل با وزیر آموزش و پرورش انجام شود یا روش دیگری که تا حل نهایی آن مسائل، همه مسائل بررسی و اجرا می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به فعالیت‌های صورت‌گرفته برای معرفی شیعه در جهان گفت: برگزاری جلسات گفتگوی بین ادیان و تأثیرات آن در سطح جهان مسیحیت و حتی بوداییان و دیگر فرقه ها، نشانگر ظرفیت‌های عظیم تمدنی شیعی است که باید این معارف هر چه بیشتر به جهان معرفی شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شورای عالی انقلاب فرهنگی جایگاه قانون‌گذاری ندارد!
  • خسروپناه: تعلیم و تربیت اولویت اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی است
  • حمایت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از طرح‌های فرهنگی
  • حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی از طرح‌های فرهنگی در کشور
  • سند هوش مصنوعی به زودی تصویب می شود
  • اژه‌ای: به فراجا در زمینه موضوع حجاب کمک کنیم
  • شورای فرهنگ عمومی باید به قرارگاه تبدیل شود
  • فراجا وظایف ذاتی و قانونی در حوزه عفاف و حجاب، به موجب قوانین مختلف و مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی دارد
  • برنامه‌های در دست اقدام شورای فرهنگی چیست؟
  • ۳۰ درصد مراحل قرارگاهی شدن شورای فرهنگی استان‌ها انجام شده است