Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@09:15:46 GMT

کاهش هزینه های تجاری هند با استفاده از بندر چابهار

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۴۱۷۷۹

کاهش هزینه های تجاری هند با استفاده از بندر چابهار

وی افزود: تاکنون هند تنها از طریق اروپا و به صورت غیر مستقیم به کشور های مستقل مشترک المنافع در منطقه آسیای میانه  دسترسی داشت.

کشورهای مستقل مشترک المنافع شامل ارمنستان، بلاروس، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و ازبکستان می شوند.

وزیر کشتیرانی هند افزود: در یک تحول مهم، تخلیه و بارگیری کانتینر در بندر چابهار آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طریق این بندر هزینه های لجستیکی انتقال کانتینر به کشور های مستقل مشترک المنافع تا ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت.

وی افزود: تاکنون ما با این کشورها ارتباط مستقیم نداشتیم، اما توسعه بندر چابهار این امکان را فراهم ساخته است. این پروژه برای هند اهمیت راهبردی دارد. اقدامات برای استفاده از زیرساخت های محلی در بندر چابهار در حال انجام شدن هستند.

وزیر کشتیرانی هند تاکید کرد: صادرات محموله های کانتینری به افغانستان که از ماه فوریه سال ۲۰۱۹ آغاز شد، روندی رو بر رشد داشته است. بندر چابهار به شکل قابل توجهی در حال گسترش فعالیت های خود است. هفته گذشته ۳۹ کانتینر یخچالی و معمولی افغانستان  به مقصد هند بارگیری شدند. این یک دستاورد بزرگ در رشد بندر چابهار است.

استقبال هند از ایجاد منطقه آزاد تجاری در بندر چابهار

هند هفته گذشته از ایجاد منطقه آزاد تجاری در بندر چابهار استقبال کرد. ایران با ایجاد یک منطقه آزاد تجاری در بندر چابهار موفقت کرده است. در این راستا، یک یاداشت تفاهم میان سازمان بنادر ایران و مقامات منطقه آزاد تجاری برای اجرایی کردن قوانین و مصوبات مناطق آزاد تجاری در بندر چابهار امضا شده است.

آرون کومار رییس سازمان بنادر جهانی هند گفت: ایجاد یک منطقه آزاد در بندر چابهار حمل و نقل کالا و بار در این بندر را افزایش خواهد داد.

بهروز آقایی  مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: برای نخستین بار یک محموله ترانزیتی از بندر شهیدبهشتی چابهار در راستای توافق سه جانبه هند، افغانستان و ایران به هندوستان ارسال شد.

وی افزود: کشتی کانتینربر هیزل تعداد ۳۰ دستگاه کانتینر یخچالی و ۹ دستگاه کانتینر معمولی که همه آن‌ها حاوی محموله‌های ترانزیتی از مبدا کشور افغانستان به مقصد بنادر موندرا و ناواشیوا بودند بارگیری و به همراه ۲۸ دستگاه کانتینر خالی به هند ارسال شد.

آقایی افزود: ۱۴ کشتی اختصاصی در ۲ سال اخیر برای حمل کالای اساسی افغانستان به بندرشهیدبهشتی چابهار وارد شده که تنها پنج کشتی حامل گندم اهدایی دولت هندوستان به این کشور امسال وارد این بندر شده است.

سرمایه گذاری هند در بندر چابهار

دولت هند در برنامه بودجه  سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ خود که به پارلمان این کشور ارائه شد، بودجه اختصاص یافته به پروژه بندر چابهار را در مقایسه با سال گذشته دو برابر افزایش داد.

نشریه "پرینت" روز یکشنبه نوشت: در بودجه اعلام شده برای وزارت امور خارجه هند، ۱۰۰ کرور روپیه (معادل تقریبی یک میلیارد روپیه یا ۱۴ میلیون و ۱۰ هزار دلار) برای توسعه بندر چابهار ایران در نظر گرفته شده است.

افزایش بودجه پروژه بندر چابهار در زمانی که تنش ها میان ایران و آمریکا بسیار افزایش یافته است، نشان دهنده اهمیت این پروژه برای هند و همچنین تعهد دهلی نو برای تکمیل بندر چابهار است.

آمریکا برای توسعه بندر چابهار به هند یک معافیت از تحریم های ایران داده است. در ماه دسامبر سال گذشته رسانه های هندی اعلام کردند که آمریکا یک تضمین کتبی به هند ارائه کرده است که بر اساس آن هند می تواند برای خرید تجهیزات در بندر چابهار اقدام کند.

نیرمالا سیتارمان وزیر اقتصاد هند در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹  پس از دیدار با استیون مانچین وزیر خزانه داری آمریکا در دهلی نو اعلام کرد که هند برای ادامه تجارت با افغانستان به بندر چابهار ایران احتیاج دارد.

بندر چابهار ایران از لحاظ  مختلف برای هند اهمیت زیادی دارد  و مهمترین دلیل آن موقعیت راهبردی این بندر است. با ادامه اختلافات با کشور های همسایه خود از جمله پاکستان و  چین، هند تصمیم گرفته است تا یک مسیر جدید برای دسترسی به کشور های غرب و آسیای مرکزی ایجاد کند و منافع خود را در افغانستان محسور در خشکی گسترش دهد.

فاز اول این بندر در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ با حضور حسن روحانی رئیس جمهور ایران و نمایندگانی از هند و سایر کشور های منطقه افتتاح شد.

بندر چابهارکه در دریای عمان قرار گرفته است دسترسی هند به افغانستان از طریق دریا را آسان می کند. دولت هند متعهد به سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه گذاری 1.5 میلیارد دلاری برای ساخت مجموعه ای از جاده ها و راه آهن شده است.

برچسب‌ها هند چابهار

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هند چابهار هند چابهار آزاد تجاری در بندر چابهار منطقه آزاد تجاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۴۱۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله تروریستی راسک و چابهار طراحی اسرائیل بود

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اتفاقات اخیر در استان سیستان و بلوچستان نتیجه طراحی رژیم صهیونیستی بوده و این اتفاقات با اقدامات تروریستی قبلی متفاوت بود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، محمد کرمی در جلسه شورای هماهنگی بانک‌های استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: اقدامات اخیر تروریستی با هدف ایجاد تفرقه بین امت اسلامی و توسط گروه‌های وابسته به سازمان‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل با استفاده از سلاح‌های پیشرفته آمریکایی و اتباع بیگانه انجام شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: سیاست رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس خبیث بر ایجاد تفرقه استوار است که در این زمینه باید با آگاهی و بصیرت برخورد کنیم. باید در گرد و غبار فتنه همه مراقب باشند زیرا دشمن با برنامه و طرحهای ترکیبی عمل می‌کند بنابراین صحبت های نسنجیده در زمینه اتفاقات اخیر و معرفی نکردن رژیم صهیونسیتی به عنوان عامل اصلی این اتفاقات، دشمنان را در رسیدن به اهداف شوم شان که همانا ایجاد تفرقه در بین امت اسلامی است، نزدیکتر می کند.

وی خاطرنشان کرد: اتفاقات اخیر در استان سیستان و بلوچستان نتیجه طراحی رژیم صهیونیستی بوده و این اتفاقات با اقدامات تروریستی قبلی متفاوت بود.

کرمی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه تنبیه رژیم خبیث صهیونیستی گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با پشتیبانی ستاد کل نیروهای مسلح در هدف قرار دادن پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی  و عملیات "وعده صادق" اقدام به موقعی انجام دادند.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان داشت: آمریکا، انگلیس و چند کشور اروپایی باهمراهی رژیم صهیونیستی و طراحی برای مقابله با پاسخ قاطعانه ایران نتوانستند جلوی ایران را بگیرند و دقیقاً پایگاه‌های نظامی مورد هدف قرار گرفتند. فرمایشات مقام معظم رهبری برای تنبیه این رژیم خبیث، هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را شکست و باعث خوشحالی تمامی مظلومان دنیا شد.

وی تاکید کرد: اسرائیل به هیچ قانون بین‌المللی پایبند نیست و اگر ما در مقابل اسرائیل کوتاه می‌آمدیم او هر روز می‌خواست یک قدم جلوتر بیاید بنابراین باقدرت پاسخ داده شد و اگر بخواهد خطایی بکند مسلماً پاسخ قاطع‌تری دریافت می‌کند.

 کرمی با اشاره به تحریم‌های دوران مقدس افزود: شهید طهرانی مقدم پدر موشکی ایران با تلاش و ایمان توانست؛ صنایع موشکی ایران را ایجاد و توسعه دهد و ما اکنون شاهد به ثمر نشستن تلاشهای این شهید بزرگوار هستیم.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان داشت: دشمنان با طراحی برهم زدن ثبات بازار و ایجاد جنگ روانی برای پیشگیری از پاسخ ایران اقدام کردند که موفق نشدند. با اینکه جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم‌های مختلفی بود اما شاهد پیشرفت بی نظیر در حوزه پهبادی هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موضوعات مطرح شده در این نشست، با اشاره به لزوم داشتن نظام بانکی سالم بیان داشت: استان سیستان و بلوچستان یک استان بی‌نظیر و داری ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوان است و باید بتوانیم امور مربوط به سرمایه گذاری را تسهیل کنیم.

کرمی گفت: بخشی از این ظرفیت معادن بی نظیر استان است که می توان شرکت ها و کارخانه های فرآوری را برای بهره مندی از این منابع ایجاد کرد. باید تسهیلات لازم برای ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و راه اندازی صنایع فرآوری به مردم ارائه شود.

استاندار سیستان و بلوچستان اذعان کرد: برای تولید ثروت باید با تبدیل مواد خام در عرصه‌های دامداری، کشاورزی، معادن و .... به افرایش ارزش افزوده کالاها کمک کنیم و با ایجاد صنایع تبدیلی عامل ایجاد اشتغال برای جوانان باشیم.

وی با اشاره به اهمیت حوزه تجارت گفت: استان سیستان و بلوچستان با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد، یک استان  تجاری است که بخشی از این حوزه فعال شده و بخش‌هایی هم در حال فعال شدن می‌باشد.

کرمی تصریح کرد: دلایل عصبانیت دشمنان  و ایجادناامنی‌ها با توجه با اذعان خود تروریست های تکفیری، پیشرفت‌هایی است که در استان شاهد هستیم. کمک به توانمندسازی مردم، تلاش در کارها، داشتن نوآوری و خلاقیت مورد توجه مسئولان باشد.

استاندار سیستان و بلوچستان در پایان با اشاره به ویژگی‌های مدیران کارآمد و ناکارآمد گفت: مدیران بایستی تاثیر برخورد مناسب با ارباب رجوع، انضباط در کار، ایجاد تغییرات مثبت و دوری از بروکراسی اداری همچنین جذب اعتماد مردم را در دستور کار خود قرار دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیمان‌ سپاری ارزی، به کاهش صادرات منجر شد
  • قاچاق، آفت اصلی زعفران
  • سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد دوغارون
  • فراخوان حمایت از کاربرد هوش مصنوعی در کاهش هزینه‌های درمانی منتشر شد
  • حمله تروریستی راسک و چابهار طراحی اسرائیل بود
  • ایران در انتهای جدول جذابیت محیط کسب و کار
  • فیلم/ آخرین وضعیت ارز تجاری در کشور
  • افزایش عمر موتور خودرو و کاهش چشمگیر گاز مصرفی تاسیسات با محصول ضدرسوب ایرانی
  • مناطق آزاد سرپنجه‌های اقتصاد ایران در عرصه بین‌المللی هستند
  • مناطق آزاد سرپنجه‌های اقتصاد ایران در عرصه بین‌المللی هست