Web Analytics Made Easy - Statcounter

در شهرهای سلیمانیه و اربیل اقلیم کردستان عراق اعتراضات صنفی در واکنش به وضعیت معیشتی و اقدام حکومت محلی در کاهش میزان حقوق کارمندان برگزار شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، از سال 2014 تاکنون حکومت اقلیم کردستان عراق با چالشی به نام پرداخت حقوق کارمندان و حقوق بگیران پُرشمار خود مواجه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن سالها جنگ داعش، قطع بودجه از سوی بغداد، افت جهانی بهای نفت و ... به عنوان توجیه چنین اقدامی از سوی اربیل اعلام می‌شد، این در حالی است که حکومت اقلیم بدون اخذ مجوز دولت مرکزی عراق اقدام به فروش نفت خود کرده است.

با خاتمه جنگ داعش همچنان این معضل در اقلیم کردستان عراق مشاهده می‌شود. حکومت محلی نه توان پرداخت حقوق کارمندان را دارد و نه تمایلی واقعی به توافق با دولت مرکزی دارد. اخیرا یک عضو کُرد پارلمان عراق از فراکسیون جنبش تغییر اعلام کرده بود که توافق 50 ساله نفتی اربیل با ترکیه مانع اصلی در توافق با بغداد است.

در مدت اخیر برای دومین بار از سال 2014، حکومت محلی اقلیم کردستان اقدام به کاهش میزان حقوق کارمندان و حقوق بگیران کرده است. این اقدام اعتراضات صنفی زیادی را به دنبال داشته است.

امروز در سلیمانیه شمار زیادی از ساکنین این شهر، کارمندان بخش بهداشت و درمان، نیروهای پلیس محلی و معلمان به نشانه اعتراض به وضعیت کنونی به خیابان‌ها ریختند. این اعتراضات از محلی به نام باغ عمومی به سوی دفتر سلیمانیه پارلمان اقلیم کردستان انجام شد.

حکومت اقلیم کردستان در سال جاری میلادی تنها موفق به پرداخت حقوق ماه دوم شده است، پرداختی که با کسورات و کاهش چشمگیر همراه بوده است، معترضان سلیمانیه هم خواهان پرداخت به موقع حقوق خود و بازگشت کسورات انجام شده بودند.

همزمان از اربیل خبر رسیده است که شماری از بازاریان و کشاورزان در اعتراض به عدم فروش محصولات خود در محل بازار سبزه و میوه این شهر دست به اعتراض زده‌اند.

گفته می‌شود که نیروهای امنیتی معترضان اربیل را پراکنده کرده‌اند و به همین دلیل تنش‌هایی میان آنها نیز صورت گرفته است.

حکومت محلی کردستان عراق به ریاست مسرور بارزانی برنامه اصلاحات کلی در این منطقه را اعلام کرده است، برنامه‌ای که حزب دموکرات کردستان از آن دفاع می‌کند اما احزاب اتحادیه میهنی و جنبش تغییر به عنوان دو حزب اصلی مشارکت کننده در کابینه ائتلافی بارزانی مهلت 6 ماهه‌ای را جهت اجرایی شدن این اصلاحات در اختیار نخست وزیر گذاشته‌اند.

انتهای پیام/.

R36442/P/S8,90/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حقوق کارمندان اقلیم کردستان کردستان عراق حکومت محلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۴۲۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان: غربی‌ها فرهنگ خود را به دیگر کشورها تحمیل نکنند

سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به گزارش وزارت خارجه آمریکا مبنی بر نقض حقوق بشر در افغانستان تصریح کرد غربی‌ها فرهنگ خود را به دیگر کشورها تحمیل نکنند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی حکومت طالبان با رد گزارش وزارت خارجه آمریکا مبنی بر نقض حقوق بشر در افغانستان گفت: همه مردم افغانستان مسلمان هستند و حقوق‌شان بر اساس شریعت اسلامی تعریف شده و تأمین می‌شود.

وی افزود: آنچه در آمریکا و سایر کشورهای غربی، به‌عنوان فرهنگ و حقوق بشر تعریف شده با افغانستان متفاوت است بنابراین غربی‌ها فرهنگ خود را بر دیگر کشورها تحمیل نکنند.

وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود درباره وضعیت حقوق بشر در افغانستان نوشت وضعیت زنان و دختران در جریان سال 2023 وخیم‌تر شده است زیرا آنها از حق کار و تحصیل محروم شده‌اند.

به گفته وزارت خارجه آمریکا، خشونت و تهدید علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی نیز در افغانستان وجود دارد.

سخنگوی حکومت طالبان پیش از این نیز با اشاره به برگزاری نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره افغانستان گفته بود: مدعیان غربی به سوءاستفاده از حقوق بشر در افغانستان پایان دهند.

ذبیح الله مجاهد همچنین تاکید کرده بود آمریکا به دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی خود بزرگترین ناقض حقوق بشر است.

«مولوی عبدالکبیر»: جامعه بین‌المللی نگران حقوق بشر در افغانستان نباشدچین: نظامیان آمریکایی برای نقض حقوق بشر در افغانستان باید مواخذه شوندگلوبال تایمز: اگر برای ناتو حقوق بشر در افغانستان مهم است جرائم جنگی را بررسی کند

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • اعتراض به کسر از حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی
  • اولین تصاویر از محل وقوع تیراندازی و حریق در اربیل + فیلم
  • درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان
  • اهداف سه‌گانه اردوغان از سفر به عراق چه بود؟
  • طالبان: غربی‌ها فرهنگ خود را به دیگر کشورها تحمیل نکنند
  • مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال
  • جزئیات دیدار اردوغان با مقامات اقلیم کردستان عراق
  • وزارت خارجه آمریکا باز هم ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرد
  • اردوغان پس از دیدار با مقامات بغداد، وارد کردستان عراق شد
  • مطالبات علمای شیعه از حکومت سرپرست افغانستان