Web Analytics Made Easy - Statcounter

امتداد -بانک مرکزی با پیگیری دبیرخانه شورای گفتگو، صدور ضمانت‌نامه ریالی توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی برای تضمین تعهدات ریالی و ارزی در مبادلات مالی-تجاری بین اشخاص را فاقد منع قانونی اعلام کرد.

 به گزارش پایگاه خبری امتداد ، با پیگیری دبیرخانه شورای گفتگو، بانک مرکزی موضع خود را در مورد امکان صدور ضمانت‌نامه ریالی برای تضمین تعهدات ارزی مبادلات تجاری بین اشخاص اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس صدور ضمانت‌نامه ریالی توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی برای تضمین تعهدات اعم از ریالی و ارزی در مبادلات مالی-تجاری بین اشخاص، فاقد منع قانونی است.

شرکت‌های تولیدکننده و صادرکننده فولاد انتقاداتی مبنی بر ممانعت بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری از صدور ضمانت‌نامه‌های ریالی برای تعهدات ارزی صادرکنندگان، موضوع تبصره ذیل ماده ۵۲ دستورالعمل ناظر بر ضمانت‌نامه بانکی (ریالی) داشتند. در این راستا دبیرخانه شورای گفتگو، موضوع را در نشست تخصصی با حضور نمایندگان بانک مرکزی و انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فولاد کشور بررسی کرد و مقرر شد اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی با اعلام نظر و یا صدور بخشنامه‌ای، ابهام ایجاد شده را رفع کند.

پس از پیگیری‌های صورت گرفته، بانک مرکزی طی نامه‌ای اعلام کرد که ممنوعیت مورد اشاره در تبصره ذیل ماده ۵۲ دستورالعمل ناظر بر ضمانت‌نامه بانکی (ریالی)، تنها ناظر بر موارد صدور ضمانت‌نامه ریالی برای تضمین تسهیلات و یا تعهدات ارزی ایجاد شده توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی است. بر این اساس صدور ضمانت‌نامه ریالی توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی برای تضمین تعهدات اعم از ریالی یا ارزی، ناشی از مبادلات مالی- تجاری بین اشخاص، فاقد منع مقرراتی است.

بدین ترتیب شرکت‌های صادرکننده به ویژه در حوزه صادرات فولاد با توجه به روابط تجاری با تولیدکنندگان این محصول، می‌توانند با دریافت ضمانت‌نامه ریالی از بانک‌ها، نسبت به تضمین تعهدات ارزی خود اقدام کنند که این امر موجب توسعه صادرات فولاد و سایر محصولات تولیدی مشابه در کشور می‌شود.

 

منبع: امتداد نیوز

کلیدواژه: صدور ضمانت نامه ریالی برای تضمین تعهدات مبادلات مالی تعهدات ارزی بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۴۲۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز خرید با موبایل و بدون کارت در ۶ بانک

مصطفی قمری‌وفا از اجرای طرح کهربا توسط۶ بانک خبر داد و گفت: با این طرح تراکنش بانکی با برنامک‌های هوشمند تلفن همراه بدون نیاز به کارت‌های بانکی انجام می‌شود.

به گزارش تسنیم، وی با اعلام این خبر تأکید کرد: بانک مرکزی در راستای تنوع بخشی به ابزار‌های پرداخت و بروزرسانی ظرفیت‌های شبکه پرداخت کشور، طرح کهربا را در دستور کار دارد. بر این اساس، مشتریان شبکه بانکی امکان تعریف کارت بانکی فیزیکی خود در برنامک‌های هوشمند مبتنی بر تلفن همراه را دارند.

او گفت: با طرح کهربای بانک مرکزی، امکان انجام تراکنش‌های خرید با استفاده از نسخه الکترونیکی ایمن کارت‌های بانکی و استفاده از آن‌ها به جای کارت‌های فیزیکی بانکی روی دستگاه‌های پایانه فروشگاهی مجهز شده، مطابق با آخرین فناوری و استاندارد‌های روز میسر گردیده است.

به گفته مدیر روابط عمومی بانک مرکزی، هم‌اکنون ۶ بانک کشاورزی، تجارت، ملت، ملی، آینده و صادرات تحت پوشش بوده و تعداد بانک‌های این طرح در حال افزایش است.

گفتنی است، پیش از این محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفته بود: در طرح کهربا، این امکان فراهم شده تا اطلاعات کارت‌های بانکی که الان به صورت فیزیکی در اختیار افراد است در گوشی تلفن همراه افراد در قالب یک اپلیکشن ثبت شود و فرد در هنگام خرید وقتی به فروشگاه مراجعه می‌کند گوشی تلفن همراه فرد تبدیل به هر یک از کارت‌های بانکی وی می‌شود. کافی است یکی از کارت‌ها به صورت پیش فرض انتخاب شود و پس از باز شدن قفل گوشی تلفن همراه بارکد خوان مقابل گوشی قرار گیرد و پول کالای خریداری شده جابه جا شود.

دیگر خبرها

  • حذف کارت بانکی آغاز شد / خرید با موبایل!
  • بانک مرکزی: پرداخت با گوشی به جای کارت بانکی در ۶ بانک کلید خورد
  • آغاز خرید با موبایل و بدون کارت بانکی در ۶ بانک
  • آغاز خرید با موبایل و بدون کارت در ۶ بانک
  • اعلام جزئیات تأمین مالی زنجیره تأمین در سال ۱۴۰۳
  • متقاضیان وام های بانکی بخوانند
  • صدور ۱۶۳ ضمانت نامه اعتباری برای زنان سرپرست خانوار
  • تصمیمات جدید بانک مرکزی به بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات
  • خبر جدید بانک مرکزی/ متقاضیان وام‌های بانکی بخوانند
  • کمک به اشتغال زنان با صدور ۱۶۳ ضمانت نامه اعتباری