Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-03-28@16:30:03 GMT

یکی داستانست پر آب چشم

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۴۳۶۶۹

موضوع قیمت اینترنت از آن دسته مواردی است که وجوه زیادی دارد و هنوز هم میان ذی‌نفعان آن توافقی نشده. یک وجه آن مردم هستند که به عنوان مصرف‌کننده، قاعدتا تمایلی به افزایش قیمت ندارند، آن هم در شرایطی که این روزها تقریبا همه‌چیز گران شده و به نظر می‌رسد استفاده از اینترنت، چه در قالب ابزار شغلی و کسب اطلاعات به نیاز و چه در قالب سرگرمی به دلخوشی مردم تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها که کاربران از افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی شاکی بودند و بعدا عنوان شد که افزایش تعرفه‌ای رخ نداده و بلکه برخی از بسته‌های پرمصرف آن هم نه به‌صورت کلی بلکه از درگاه‌ اپلیکیشن اپراتورها حذف شده، موضوع قیمت اینترنت باز هم به بحث داغی تبدیل شده است. البته کاربران که وضعیت موجود را با مطلوب خود فاصله‌دار می‌بینند، معتقدند اپراتورها به واسطه انحصاری که در ارایه خدمات صوت و تماس دارند، هرطور که می‌خواهند تعرفه‌گذاری می‌کنند و اگر روزی برسد که جایگزینی برای این اپراتورهای پرتوقع پیدا شود، دیگر از خدمات آنها استفاده نخواهند کرد. وجه دیگر، اپراتورهای همراه هستند که اگرچه بارها عنوان کردند هزینه‌های ارزی و درآمدهای ریالی دارند و دخل و خرجشان هم چندان با هم نمی‌خواند، اما در سال‌های گذشته و با وجود افزایش چند برابری قیمت ارز، دست به بسته‌های اینترنتی خود نزدند تا هم مردم را راضی نگه دارند و هم مسوولان وزارت ارتباطات را که بارها عنوان کرده‌اند قرار نیست سهم اینترنت در سبد خانوار مردم با افزایش قیمت، کاهش یابد و به عبارتی در بحران‌های ارزی نباید دست در جیب ملت کرد. اما وجه سوم، منتقدان به وضعیت موجود هستند که معتقدند بالا بودن تعرفه‌های صوتی در اپراتورهای همراه موجب می‌شود این اپراتورها بتوانند هزینه اینترنت را بسیار پایین‌تر از آنچه در واقعیت باید ارایه شود، عرضه کنند و درواقع با دامپینگ قیمت‌ها، گوی رقابت را از اپراتورهای ثابت ربوده‌اند؛ و با توجه به قیمت‌های پایین و کیفیت بالایی که اینترنت همراه دارد، خود مردم هم تمایلشان به استفاده از اینترنت همراه است تا اینکه بخواهند از وای‌فای‌ با سرعت‌های نصفه و نیمه و کیفیت نامطلوب استفاده کنند. 

هرچند محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تمایل مردم به استفاده از اینترنت همراه را کیفیت آنها عنوان می‌کند و اینکه اپراتورهای ثابت از قافله توسعه عقب مانده‌اند و تنها راهی که می‌توان مردم را به استفاده از اینترنت ثابت تشویق کرد، توسعه و بهبود کیفیت است. با وجود این، به نظر می‌رسد اکنون توسعه اینترنت ثابت هم در حلقه‌ای گرفتار شده که از سویی عدم تمایل به سرمایه‌گذاری به دلیل استفاده نکردن مردم است، از سوی دیگر هیچ توسعه‌ای بدون سرمایه‌گذاری اتفاق نخواهد افتاد و درنهایت درصورتی که کیفیت اینترنت ثابت درجا بزند و اینترنت موبایل توسعه یابد، مردم کمتر سراغ اینترنت ثابت می‌روند و حتی در خانه‌هایشان هم اینترنت چند ده مگابیتی و باکیفیت همراه را به اینترنت چند مگابیتی و بی‌کیفیت ثابت ترجیح می‌دهند، کما اینکه همین حالا هم این اتفاق افتاده است. صرف نظر از اینکه اپراتورهای ثابت خود را در یک رقابت پیش‌باخته می‌بینند که معتقدند به دلیل پایین بودن قیمت اینترنت در اپراتورهای همراه رخ داده است و اینکه با ادامه روند موجود حتی در آستانه ورشکستگی هم قرار می‌گیرند، بسیاری از کارشناسان و اهل فن هشدار می‌دهند که اگر اینترنت ثابت عقب‌مانده بماند، روند توسعه فناوری در کشور هم دچار مشکل خواهد شد. کما اینکه در همه دنیا اینترنت موبایل این اندازه که در ایران ارزان است، عرضه نمی‌شود و با توسعه زیرساخت‌های اینترنت ثابت، تمایل و استفاده کاربران به استفاده از آن سمت رفته است. با وجود این در این سال‌ها که گلایه اپراتورهای اینترنت ثابت باقی بوده و اینترنت همراه همچنان ارزان مانده، اتفاق نظری بین ذی‌نفعان این حوزه صورت نگرفته و آینده توسعه اینترنت ثابت هم چندان روشن به نظر نمی‌رسد.

 

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: استفاده از اینترنت اینترنت همراه اینترنت ثابت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۴۳۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدت بازگشایی آب در زاینده‌رود ۱۲ روز است/ قرار نیست توسعه صنایع آب‌بر را داشته باشیم

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: مدت بازگشایی آب در زاینده‌رود ۱۲ روز است، زیرا حجم آب پشت سد در حال حاضر حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب است که نسبت به دوره‌های مشابه قبل و نیاز آبی تا پایان فصل و آب شرب که اولویت اول است، آب کمی محسوب می‌شود و باید مدیریت لازم را انجام دهیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مهران زینلیان در برنامه تلویزیونی «بهار بهار» اظهار کرد: میان دستگاه‌های مختلفی اجرایی باید یک هماهنگ‌کننده وجود داشته باشد که این نقش بر عهده استانداری است تا اگر جایی تضاد منافع در خدمت‌رسانی به مردم وجود داشت، استانداری به‌عنوان هماهنگ کننده و نماینده حاکمیت در استان نقش خود را ایفا کند.

وی با تاکید بر اینکه ما باید انتظارات مردم را بشنویم، افزود: اولین انتظار مردم ما در استان و شهر اصفهان حل مسئله آب و هوا است و البته هر آنچه که به فضای زندگی مردم برمی‌گردد، در این راستا وظیفه ما بسیار سنگین است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان تصریح کرد: گلایه‌هایی پیرامون زمان بازگشایی آب در زاینده‌رود وجود دارد، اما باید گفت در این موضوع کمیته‌ای چند جانبه تشکیل می‌شود و بر اساس آنچه مورد نیاز کشاورزان است، تصمیم‌گیری می‌شود.

زینلیان گفت: حتی ساعت بازگشایی آب در زاینده‌رود نیز برای ما مهم است، بنابراین باید این بازگشایی انجام می‌شد تا کشت کشاورزان به تأخیر نیفتد.

وی با بیان اینکه بارندگی این روزها کمک بسیار خوبی بود، اما به حدی نبود که جلوی بازگشایی را بگیرد، گفت: خوشحالم که فضای شهر و استان را باطراوت می‌بینم و مسافران نیز از آن استفاده می‌کنند، به‌طور قطع حوزه گردشگری برای ما بسیار مهم است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان ادامه داد: این بارندگی نیز کمک کرد که حجم و سرعت انتقال آب بهبود پیدا کند، تلاش همه دستگاه‌ها است که جریان دائمی آب را در زاینده‌رود ببینند.

وی یادآور شد: مدت بازگشایی آب در زاینده‌رود ۱۲ روز است، زیرا حجم آبی که هم‌اکنون پست سد است، حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب بوده که نسبت به دوره‌های مشابه قبل و نیاز آبی تا پایان فصل و آب شرب که اولویت اول محسوب می‌شود، آب کمی است، در این راستا مجبور هستیم که برای استفاده از آن مدیریت لازم را انجام دهیم.

زینلیان این سخن یکی از نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی را که خبر از تحقق جریان دائمی زاینده‌رود در خرداد داده بود، نادرست خواند، گفت: از این نماینده باید پرسید بر چه مبنایی این صحبت را بیان کردند، زیرا آبی که از دریای عمان (از نقطه سیرجان و کرمان) برسد، آب گران قیمت است و به صنایع اختصاص دارد، آبی نیست که داخل رودخانه بیاید.

وی ادامه داد: قرار نیست توسعه صنایع آب بر را در اصفهان داشته باشیم، این موضوع جز خطوط قرمز ما است، آبی که قرار است بیاید، جایگزین آب‌های مصرفی صنایع بزرگ استان می‌شود که در دهه‌های گذشته در اصفهان ایجاد شد و در حال حاضر زیرساخت کشور محسوب می‌شود.

هم‌اکنون فقط به اندازه کشت متعلق به حقابه داران است و توسعه کشت فراتر از گذشته نخواهیم داشت

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان یادآور شد: این اتفاق موجب می‌شود، نیاز آبی صنایع از آب‌های سطحی و زیر سطحی که مستقیم با زاینده‌رود مرتبط است، قطع شود، از این جهت به احیای زاینده‌رود کمک می‌شود، اما هم مقدار آن که در این فاز ۷۰ میلیون مترمکعب آب است و هم نوع طرح به گونه‌ای نیست که خودش بتواند احیا کننده رودخانه زاینده‌رود باشد.

وی تصریح کرد: این طرح گام مثبتی محسوب می‌شود و کمک می‌کند تا ذخایر آبی بیشتر و آب پشت سد نیز افزایش پیدا کند.

زینلیان با تاکید بر اینکه درخواست ذی‌نفعان درخواست بازگشایی آب بیشتر از ۱۲ روز بود، گفت: در این مدت بسیاری از کشاورزان قادر نیستند، همه کشت خود را آبیاری کنند و در حال حاضر نیز با سختی آب می‌رسد، اگر منابع آبی بیشتر بود، این ۱۲ روز می‌توانست بیشتر باشد، اما هم‌اکنون فقط به اندازه کشت متعلق به حقابه داران است و توسعه کشت فراتر از گذشته نخواهیم داشت، اولویت ما توسعه کشت صنعتی و گلخانه‌ای است.

معاون استاندار اصفهان با بیان اینکه به آینده خوش‌بین هستیم، تصریح کرد: این طرح انتقال آب از دریا است، پروژه‌های دیگری نیز از منابع جنوبی استان داریم، پروژه‌هایی مانده بر زمین ادواری که چند ساله هستند.

زینلیان با بیان اینکه مسئله آب دغدغه‌ای است که هر روز استاندار و مدیران استان پیگیر آن هستند، اظهار کرد: مسئله آب، فقط موضوعی در حوزه آب نیست، بلکه بحث هویت اصفهان است؛ زاینده‌رود با تمدن اصفهان گره خورده است.

وی ادامه داد: نقش مدیران استان و نمایندگان این است که قانون اجرا شود؛ مقام معظم رهبری سال ۱۳۸۰ زمانی که به اصفهان آمدند، خطاب به مدیران با لحن تند و اصرار خواستند که پروژه‌های زمین مانده استان که آن موقع اجرا نشده، انجام شود که پس از حدود ۲۰ سال در سال ۱۴۰۱ رهبر معظم انقلاب دوباره درباره همان پروژه‌ها همان سخن را تکرار کردند، جای تأسف دارد که ما (کسانی که مسئولیت داشتند) نتوانستیم صحبت‌های ایشان را عملیاتی کنیم.

زینلیان تصریح کرد: امیدوارم در این دولت بخش قابل توجهی از آن‌ها را اجرایی کنیم و با تحقق آن رودخانه زاینده‌رود، دائمی شود.

کد خبر 739236

دیگر خبرها

  • تعیین کلان پروژه‌های هوش مصنوعی در کشور/جزئیات ۵ طرح پایش مبتنی بر فناوری روز دنیا
  • با فیبر نوری سرعت اینترنت ۱۰۰ برابر خواهد شد
  • دو ماهواره بخش خصوصی آماده پرتاب است/ اتصال تمام ساختمان‌های کشور تا پایان برنامه هفتم توسعه به فیبرنوری +فیلم
  • در حوزه توسعه ارتباطات از رتبه ۸۱ به رتبه ۷۵ رسیده‌ایم
  • توضیح وزیر ارتباطات درباره شرایط افزایش سرعت اینترنت
  • مزیت رقابتی استان فارس، برخورداری از مردم مهمان نواز است
  • راهی برای افزایش سرعت اینترنت گوشی
  • بازار خودرو قابل پیش‌بینی نیست
  • قیمت گذاری دستوری، مانع مشارکت مردم در تولید
  • مدت بازگشایی آب در زاینده‌رود ۱۲ روز است/ قرار نیست توسعه صنایع آب‌بر را داشته باشیم