Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جنوب نیوز»
2024-03-28@11:53:26 GMT

راه جدید برای افزایش سود سپرده بانکی

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۴۴۹۶۴

اطلاعات دریافتی خبرنگار تسنیم بیانگر آن است که بانک مرکزی به بانک‌ها اجازه افزایش سهم گواهی سپرده ۱۸ درصدی در ترکیب سپرده‌های خود را صادر کرده؛ این یعنی بخشی از سپرده‌های جدید با سود ۱۸ درصد افتتاح خواهند شد. به گزارش جنوب نیوز،اقتصاد ایران طی چهار دهه اخیر سه شوک بزرگ ارزی را تجربه کرده که در هر کدام نرخ ارز در بازار آزاد تقریباً سه برابر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شوک نخست در سال‌های 71 تا 74 به‌دنبال سیاست‌های تعدیل اقتصادی و آزادسازی نرخ ارز رخ داد؛ شوک دوم در سال‌های 90 و 91 به‌دنبال تحریم‌های شورای امنیت و شوک سوم در سال 1397 به‌دنبال خروج آمریکا از برجام.

طی روزهای اخیر هم نرخ ارز به‌دلیل رشد نقدینگی در درجه اول به‌دلیل سیاست انبساطی ناشی از کاهش نرخ ذخیره قانونی از 11 به حدود 7 درصد برای تأمین مالی کرونا، تشدید تحریم‌ها و محدودیت‌های تجاری کرونا، رقم‌های جدید و بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند و می‌رود که ضربه دیگری بر پیکر نحیف اقتصاد ایران فرود آید.

اما نکته مهم اینجاست که در ابتدای هر سه شوک نسبت پول به نقدینگی بیشتر شده و در واقع تغییر جهت داده و از پایین خط روند نزولی به بالای آن رفته و در واقع نقدینگی سیالتر شده است.

ضمن اینکه، سیاستگذار در شوک‌های سال 72 و 91 برای کنترل اجزای نقدینگی و نرخ ارز نسبت به افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی اقدام نموده لکن در شوک سال 97 از این ابزار استفاده نشده است.

همچنین طی هر سه شوک ارزی رشد اقتصادی کمتر از روند بلندمدت بوده و اقتصاد پس از شوک ارزی تورم بالایی را تجربه کرده است.

باتوجه به وضعیت موجود و شوک ارزی رخ داده، برخی از کارشناسان پیشنهاد کرده اند که نرخ سود سپرده های بانکی افزایش یابد تا شاید کمی از آثار شوک ارزی کاسته شود.

 برهمین اساس اطلاعات دریافتی خبرنگار تسنیم، بیانگر آن است که اداره اعتبارات بانک مرکزی به بانک‌ها اجازه افزایش سهم گواهی سپرده 18درصدی در ترکیب سپرده های خود را صادر کرده است، اگر این خبر درست باشد بخشی از سپرده های جدید 18 درصدی خواهد بود. بنابراین نرخ سود سپرده 15 درصدی (مصوب شورای پول و اعتبار)  برای گواهی سپرده رسماً به 18 درصد افزایش خواهد یافت.

منبع: تسنیم

منبع: جنوب نیوز

کلیدواژه: سود سپرده شوک ارزی نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۴۴۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردکنندگان خودرو تا ۹ فروردین برآورد ارزی را اعلام کنند

معاون وزیر صمت از واردکنندگان خودرو خواست تا نهم فروردین اطلاعات لازم برای جمع بندی و برآورد نیاز ارزی واردات خودرو در سال ۱۴۰۳ را به سازمان توسعه تجارت ایران ارسال کنند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم،  مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران طی نامه‌ای خطاب به شرکت‌های واردکننده خودرو از آنها خواست طی سه روز تا نهم فروردین اطلاعات لازم برای جمع بندی و برآورد نیاز ارزی واردات خودرو در سال 1403 را به سازمان توسعه تجارت ایران ارسال کنند.

در این نامه آمده است: به منظور تعیین میزان تخصیص و برآورد سقف ارزی واردات خودرو سال 1403، شایسته است حداکثر تا تاریخ 1403/01/09 نسبت به نهایی نمودن برنامه واردات مطابق جدول ذیل اقدام لازم صورت پذیرد آمارهای اعلامی با مستندات کافی (مانند استاد تولید پرداخت حمل، قبض انبار و....) قابل قبول است.

البته برای تعیین سقف ارزی سال 1403 سابقه واردات سال 1402 لحاظ خواهد شد. عواقب ناشی از عدم ارسال به موقع مدارک در مهلت مقرر بر عهده خود شرکت است.

 

دیگر خبرها

  • جریمه یک شرکت به دلیل عدم عمل به تعهد ارزی
  • ضربه بهره ۳۰ درصدی بانک‌ها به «جهش تولید»/ رشد بهره بانکی مشارکت در تولید را تحقیر می‌کند
  • نرخ جدید سود سپرده های بانکی در سال جاری + جزئیات
  • دیپلماسی ارزی فرزین بی سابقه بود
  • سود بانکی سال ۱۴۰۳ چقدر است؟/ بیشترین سود سپرده در کدام بانک پرداخت می‌شود
  • بهترین ابزار مهار نوسان اخیر ارزی، اوراق گواهی بود
  • واردکنندگان خودرو، برنامه واردات را اعلام کنند
  • بیشترین سود سپرده در کدام بانک پرداخت می‌شود /سود 100 میلیون سپرده چقدر است؟
  • واردکنندگان خودرو تا ۹ فروردین برآورد ارزی را اعلام کنند
  • دولت مراقب تله‌های ارزی باشد