Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-03-28@14:11:37 GMT

واکنش مجلس به دریافت تسهیلات اخیر نمایندگان

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۴۵۱۸۷

واکنش مجلس به دریافت تسهیلات اخیر نمایندگان

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس درباره ۲۰۰ میلیون تومانی که برای تهیه منزل مسکونی در اختیار نمایندگان قرار داده شده است، گفت: این مبالغ به صورت وام و تسهیلات به آنها داده شده و از حقوق آنها کسر می شود.

به گزارش مشرق محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس طی گفت‌وگویی با اشاره به برگزاری جلسات علنی مجلس شورای اسلامی در هفته جاری و چند هفته آتی صرفا در روزهای یکشنبه و چهارشنبه، گفت: مجلس برای تشکیل جلسه کمیسیون‌ها و ضرورت فعال شدن آنها، در روز سه شنبه، جلسه علنی نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: طرح جدید مجلس برای تشخیص خانه‌های خالی

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نمایندگان در جلسه روز چهارشنبه (۱۸ تیرماه) در نشستی علنی با حضور وزیر بهداشت و مسئولان مربوطه به موضوع شیوع ویروس کرونا و تهدیدات و راهکارهای مقابله با آن خواهند پرداخت.

وی در ادامه با بیان اینکه بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران و باشت در جلسه علنی آتی مورد رأی گیری قرار خواهد گرفت، گفت: در جلسه روز گذشته هیأت رئیسه، درباره روش بررسی اعتبارنامه وی بحث شد و نمایندگان بر این توافق بودند که آیین نامه باید اصلاح شود و به علت امکان و اجازه قانونی به آغاز به فعالیت منتخبی که اعتبارنامه وی هنوز مورد تأیید واقع نشده است، عجله ای برای بررسی این اعتبارنامه نداشته و باید آیین نامه اصلاح شود.

فرهنگی ادامه داد: اختلاف در این باره به این علت بود که به علت وجود عبارات «تصمیم گیری» در بحث اعتراضات اعتبارنامه های مورد اعتراض، هم برداشت به رأی گیری شده و هم برداشت به صرفا اعلام در صحن علنی همچون سایر نمایندگان می شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: درباره نحوه رأی گیری اعتبارنامه، آیین نامه صرفا در صورت رد اعتبارنامه در کمیسیون تحقیق، جزئیات را بیان کرده اما در خصوص عدم رد در کمیسیون تحقیق و باقی ماندن معترضان بر اعتراض خود، ساکت است که نمایندگان معتقدند این مورد باید اصلاح شود.

وی افزود: بر همین اساس قرار شد کارگروه حقوقی تشکیل شود با توجه به مواد ۲۹ تا ۳۴ آیین نامه، رویه قابل قبول را مطرح کند از این رو اجمال تصمیم هیأت رئیسه بر این شد که غیر از روشی که به کارگروه واگذار شد، می توان دو رأی گیری در صحن علنی داشت که نخست نظر کمیسیون مبنی بر تأیید اعتبارنامه به رأی گذاشته شود که اگر رأی نیاورد، به معنای رد است و باید مجددا اصل اعتبارنامه به رأی نمایندگان گذاشته شده و نتیجه نهایی بر اساس آن باشد.

فرهنگی در ادامه با تأکید بر اینکه رأی گیری اعتبارنامه باید با ورقه و به صورت مخفی باشد، عنوان کرد: اما در خصوص رأی گیری درباره نظر کمیسیون تحقیق پیرامون اعتبارنامه فرد منتخب می توان با دستگاه الکترونیکی این کار را انجام داد.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس همچنین درباره ۲۰۰ میلیون تومانی که برای تهیه منزل مسکونی در اختیار نمایندگان قرار داده شده است، گفت: مجلس تسهیلاتی برای نمایندگانی که فاقد محل سکونت در شهر تهران هستند قرار داده است که تا پیش از این به صورت تأمین منزل مسکونی و یا در اختیار قرار دادن مبلغی برای سکونت نمایندگان بوده است که این اقدام از نظر تعاریف سازمانی جزء ابزار رفاهی نبوده بلکه ابزار مدیریتی است و ابزار رفاهی همان حقوق حدود ۱۱ میلیون تومان است که طبق قانون مدیریت خدمات کشوری بوده چنانچه به همه کارکنان دستگاه ها حقوق پرداخت می شود.

وی ادامه داد: مبلغی هم برای اجاره دفتر نمایندگی و هزینه های جاری و حقوق کارمندان دفاتر نمایندگان در اختیار آنها قرار می گیرد چرا که به علت عدم تمرکز نمایندگان در یک نقطه، مجلس نمی تواند امورات تمام نمایندگان را در شهرستان ها رتق و فتق کند و هزینه ها بیشتر می شود؛ ضمن اینکه این مبالغ به صورت وام و تسهیلات به آنها داده شده و به تدریج از حقوق دریافتی آنها کاسته خواهد شد.

فرهنگی همچنین تصریح کرد: بسیاری از نمایندگان به دریافت این مبالغ معترض بوده و معتقدند مجلس باید منازلی را برای نمایندگان اجاره کند اما بنا به حواشی که در گذشته طبق این روش به وجود آمده بود، تصمیم بر این شد تا مبلغی در اختیار نمایندگان قرار گیرد تا خودشان برای انتخاب محل سکونت تصمیم گیری کنند.

این نماینده مردم از استان آذربایجان شرقی در مجلس در ادامه با اشاره به جلسه امروز سخنگوی هیأت رئیسه با جمعی از سخنگویان کمیسیون های تخصصی مجلس، اظهار داشت: بسیاری از نمایندگان در خصوص روش ارتباط گیری با کمیسیون ها و هیأت رئیسه مشکلات و حس ناهماهنگی را شاهد بودند از این رو تصمیم گرفتیم در این خصوص انسجام و سازماندهی ایجاد کنیم تا موضع گیری ها و نظرات هماهنگ شده باشد.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان درباره برخی موارد مطرح شده مبنی بر عدم امکان حضور نمایندگان خانم در هیأت رئیسه های کمیسیون ها، خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکی از بانوان نماینده به عنوان سخنگوی کمیسیون فعال است و چنین تفکری در مجلس وجود ندارد و اگر خانم دیگری در هیأت رئیسه کمیسیونی حضور نداشته به علت عدم شرکت در انتخابات هیأت رئیسه و یا عدم کسب رأی از سوی سایر نمایندگان بوده است.

منبع: خانه ملت

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا سهام عدالت مجلس یازدهم مجلس یازدهم مجلس شورای اسلامی شهر تهران کمیسیون تحقیق تسهیلات حقوق سخنگوی هیأت رئیسه مجلس کمیسیون ها آیین نامه داده شده رأی گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۴۵۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظرات برخی نمایندگان مجلس درباره شعار سال ۱۴۰۳

رهبر انقلاب سال ۱۴۰۳ را به نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری کردند که برخی از نمایندگان دیدگاه‌ها و نظرات خود را در این باره مطرح کردند که در این گزارش می‌خوانیم. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نوروزی، سال 1403 را به‌نام «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند که برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصاحبه‌هایی نقطه‌نظراتی را جهت تحقق شعار سال مطرح کردند که در ادامه می‌خوانیم:

چرایی جهش تولید و مشارکت مردمیحسین نوش‌آبادی نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس شورای اسلامی با تصویب قوانین درست و صحیح، دولت را برای تحقق شعار سال اعلام شده از سوی رهبر معظم انقلاب یاری می‌کند.

همچنین  محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: سند برنامه هفتم پیش روی دولت و مجلس است که اجرای دقیق آن می‌تواند اهداف مد نظر رهبر معظم انقلاب در تبیین شعار سال را فراهم سازد.

روح‌الله متفکرآزاد عضو هیات رئیسه و نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: هم افزایی و هماهنگی قوا برای تحقق جهش تولید با مشارکت مردم ضروری است.

الهام آزاد نماینده نائین، خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به نام‌گذاری سال 1403 به نام جهش تولید با مشارکت مردم،بیان کرد: با عنایت به تاکید مجدد مقام معظم رهبری در سال جدید به مسئله اقتصاد و معیشت و مسئله تولید و مشارکت مردم در این امر مهم، به نظر می رسد باید سیاستگذاری مجلس جدید و قانون گذاری در جهت تسهیل امر تولید و مردمی سازی این مهم باشد.

احسان قاضی زاده هاشمی نماینده مردم فریمان در مجلس نیز اظهار کرد: باید با عزم دولت، مجلس و قوه قضائیه نظارت‌های لازم صورت گیرد تا زمینه‌ ورود اقشار مختلف مردم به حوزه‌های اقتصادی تسهیل و شعار سال محقق شود.

وی با اشاره به شعار سال "جهش تولید با مشارکت مردم" و همچنین تاکیدات پیشین رهبر انقلاب بر مردمی‌سازی اقتصاد، اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین مصوبات مجلس یازدهم برای مردمی‌سازی اقتصاد، قانون تسهیل کسب‌وکار بود تا زمینه ورود مردم به چرخه‌های اقتصادی آسان‌تر شود. شکل‌گیری درگاه ملی برای صدور مجوزها باعث شد اعمال سلایق در این حوزه به حداقل برسد.

بر اساس این گزارش، علیرضا نظری نماینده مردم خمین در مجلس مبارزه جدی با رانت‌های اقتصادی و اطلاعاتی را از الزامات تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» دانست و گفت: در اقتصاد رانتی و اطلاعاتی نمی‌توان یک مسیر درست را پیش‌بینی کرد و افرادی که دسترسی به اقتصاد رانتی دارند می‌توانند رقبای خود را زمین‌گیر کنند و فضای رقابتی سالم را از بین ببرند.

همچنین سید علی یزدی‌خواه در خصوص نامگذاری امسال به سال «جهش تولید با مشارکت مردم»، گفت: تاریخ انقلاب اسلامی ثابت می‌کند که حضور مردم در صحنه‌های مختلف نقطه پایان حل مشکلات است، در واقع با مروری بر جریان پیروزی انقلاب اسلامی در می‌یابیم که حضور مردم واقعیتی آشکار و انکارناپذیر است.

نماینده مردم تهران در مجلس ، افزود: بدیهی است که اقتصاد بر مدار تولید ملی محقق خواهد شد و تقویت زیرساخت‌های فرهنگی و اقتصادی برای تولید یکی از مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و بی تردید مردم نقش بسزایی در رشد تولید خواهند داشت، به عنوان مثال در جریان دفاع مقدس حضور مردم منجر شد تا طومار دشمنان در هم پیچیده شود و همچنین مردم در عرصه‌های مختلف بهداشتی و درمانی کشور از جمله آبله، کرونا، سل، فلج اطفال و یا در رفع معضلات بزرگ و پیچیده همیشه حضور درخشانی داشتند.

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس نیز با بیان این‌که «باید ساخت و بنای اقتصادی به گونه‌ای باشد که بتوان از مشارکت مردم استفاده کرد»، گفت: مشارکت مردم در تولید نیازمند الگویی عملیاتی، قابل فهم و اعتماد بخش است.

سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه در مجلس ، با اشاره به نام‌گذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری به عنوان ‌«جهش تولید با مشارکت مردم» اظهار داشت: اقتصاد بر مدار تولید ملی محقق خواهد شد و تقویت زیرساخت‌های فرهنگی و اقتصادی برای رشد تولید یکی از مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و بی تردید مردم نقش اثرگذاری در رشد و توسعه تولید خواهند داشت.

وی با بیان اینکه «مجلس باید تسریع در تحقق شعار سال را اولویت قرار دهد»، مطرح کرد: مجلس باید تحقق شعار سال را در اولویت اقدامات خود قرار دهد و باتقنین قوانین موجود و همچنین با اعمال نظارت حداکثری بر عملکرد دستگاه‌های دولتی و استفاده از اهرم‌های قانونی و نظارتی تحقق شعار سال را تسریع بخشد.

در همین راستا، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در مجلس درباره شعار سال گفت: باید مجلس کار جدی در خصوص بحث «جمهوریت» نظام همچون مباحث مشارکتی انجام دهد؛ یک بعد این قضیه به مشارکت مردم در انتخابات و بعد دیگر به مشارکت مردم در اقتصاد برمی‌گردد که مردم می‌توانند نقش اساسی و تعیین کننده‌ای داشته باشند.

وی تاکید کرد: باید همه موانع جلوی پای مردم برای حضور در فعالیت‌های اقتصادی، داشتن مسئولیت و پیشرفت اقتصاد برداشته وشرایطی به گونه‌ای فراهم شده که حضور مردم منتج به خروج از شرایط فعلی اقتصادی کشور شود.

به گزارش تسنیم، بیش از یک دهه است که رهبر انقلاب بر شعارهای اقتصادی تاکید دارند که برای برون‌رفت از تنگناها و چالش‌های موجود مطرح می‌شود و ایشان امسال را نیز سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری کردند.

رهبر انقلاب از سال 95 بر موضوعات اقتصادی از جمله اقتصاد مقاومتی، حمایت از کالای داخلی، مهار تورم و رونق و جهش تولید تاکید داشتند ؛ البته این‌ نام‌گذاری تنها مختص به سال به خصوصی نیست و در واقع می‌تواند آغازی باشد برای برنامه‌ریزی به‌منظور دست‌یابی به اهداف ترسیم‌شده از سوی مقام معظم رهبری که باید هم مردم و هم دولت‌ها برای تحقق آن تلاش کنند.

در ادامه این گزارش نام سال‌هایی که درباره تولید بوده آورده شده است:

1387-نوآوری و شکوفایی
1388-حرکت مردم و مسئولین به سوی اصلاح الگوی مصرف
1389-همت مضاعف کار مضاعف
1390-جهاد اقتصادی
1391-تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی
1392-حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی
1393-اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی
1394-دولت و ملت همدلی و همزبانی
1395-اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل
1396-اقتصاد مقاومتی-تولید و اشتغال
1397-حمایت از کالای ایرانی
1398-رونق تولید
1399-جهش تولید
1400-تولید،پشتیبانی ها،مانع زدایی ها
1401-تولید،دانش بنیان اشتغال آفرین
1402-مهار تورم رشد تولید
1403-جهش تولید با مشارکت مردم

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شورای نگهبان لایحه عفاف و حجاب را به مجلس بازگرداند
  • واکنش شورای نگهبان به ادعای یک نماینده درباره جریمه بی‌حجابی
  • واکنش شورای نگهبان به ادعای یک نماینده درباره جریمه بی حجابی
  • نظرات برخی نمایندگان مجلس درباره شعار سال ۱۴۰۳
  • نمایندگان مجلس خبرگان باید استقلال رای داشته باشند
  • هیأت قرآنی صدیقه کبری(س) روستای داش‌تپه‌ ماه رمضان هرشب مجلس دارد
  • اگر مزد واقعی به کارگر داده شود...
  • چطور قسطی لوازم خانه بخریم؟ | همه چیز در مورد وام خرید کالا
  • واکنش دوحه به خروج هیأت اسرائیلی از مذاکرات آتش‌بس غزه
  • شهید خدمت محسوب شدن جهادگران در مجلس مطرح شود