Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ سرمقاله تازه ترین شماره روزنامه جمهوری اسلامی به بحث بر سر برنامه 25 ساله همکاری ایران و چین اختصاص یافته است.

در این مقاله آمده است: «سند 25 ساله ایران و چین که تحت عنوان «برنامه 25 ساله همکاری‌های جامع ایران و چین» این روزها در محافل سیاسی و رسانه‌ای کشورمان مطرح و مورد سؤال است، این نگرانی را در افکار عمومی به وجود آورده که نکند سیاست راهبردی و کلیدی «نه شرقی – نه غربی» که محور سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی است دچار خدشه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با قطع نظر از شیطنت‌های خبری بعضی رسانه‌های بیگانه و تحریکات بعضی عناصر داخلی که هیچیک از آنها قابل اعتنا نیستند، مطلع ساختن افکار عمومی داخل کشور از جزئیات سندی که قرار است میان ایران و چین نهائی شود، از اهمیت و ضرورت برخوردار است. افرادی در روزهای اخیر از طریق مصاحبه‌های تلویزیونی و گزارش‌های مطبوعاتی تلاش کرده‌اند افکار عمومی را نسبت به بی‌خطر بودن سند 25 ساله ایران و چین مطمئن سازند ولی این تلاش نه‌تنها سودی نداشت بلکه بر ابهامات افزود و سؤال‌های بیشتری را وارد ذهن‌ها کرد.

نکته اصلی در این موضوع اینست که برای ملت ایران که محوری‌ترین اصل سیاست خارجی خود را در قالب شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» مطرح کرد، عدم اتکا به غرب و شرق اساسی‌ترین راهبرد است. ما به همان اندازه که در روابط خود با غرب، اعم از آمریکا و اروپا، با احتیاط عمل می‌کنیم، در روابط با شرق از جمله چین نیز باید محتاط باشیم و هوشیارانه برخورد نمائیم. این تصور که چون آمریکا با جمهوری اسلامی ایران دشمنی می‌کند، بنابراین باید به چین یا روسیه اعتماد و تکیه کنیم، تصوری کاملاً اشتباه است. هم چین و هم روسیه، در طول چهار دهه گذشته با رفتارهایشان به روشنی نشان داده‌اند که قابل اعتماد نیستند و نباید به آنها تکیه کرد. در جنگ تحمیلی، در ساخت تأسیسات اتمی، در قراردادهای دریائی و در تحریم‌های یکطرفه آمریکا شاهد بودیم و هستیم که این دو کشور علیرغم شعارهایشان، همواره منافع خود را بر همکاری با ما ترجیح می‌دهند. درست در زمانی که بحث‌های مربوط به سند 25 ساله ایران و چین مطرح است، چین آشکارا اعلام می‌کند نفت عربستان را جایگزین نفت ایران کرده است. درحالی که ما هنوز زخم‌های برجای مانده از تخلفات چین در قرارداد ارزی دوران دولت احمدی‌نژاد، که یک ترکمانچای ارزی بود، را بر تن داریم، نباید به قرارداد دیگری آنهم 25 ساله با چین تن بدهیم.

یک نکته اینست که اصولاً با اینکه حدود یکسال است تلاش‌های دو دولت ایران و چین برای نهائی کردن سند 25 ساله جریان دارد، چرا مردم از جزئیات این سند بی‌اطلاعند؟ بعضی افراد ادعا کرده‌اند از محتوای این سند خبردار شده‌اند. اگر چنین است، چرا عموم مردم نباید از آن مطلع شوند؟ گفته‌اند چین نگران است که شاید اعلام آشکار محتوای این سند، موجب کارشکنی آمریکا شود. اگر واقعاً چینی‌ها چنین نگرانی عجیبی دارند، همین کافی است که نتیجه بگیریم آنها قابل اعتماد نیستند. کشوری که ادعای ابرقدرتی دارد، چرا از کارشکنی آمریکا نگران است؟ نگران خودش هست یا ایران؟ در هر دو صورت دو کشوری که ممکن است آمریکا بر اراده آنها اثر بگذارد، نمی‌توانند با همدیگر یک سند راهبردی امضا کنند.

نکته دیگر مدت این قرارداد است که 25 سال اعلام شده. معمولاً قرارداد بلندمدت، میان کشورهائی منعقد می‌شود که یا از جنبه‌های مختلف برابر هستند و یا یکی از آنها به دلیل برتری‌هائی که دارد درصدد تحصیل منافع بلندمدت از طرف مقابل است. با توجه به اینکه ایران در سطحی برابر با چین قرار ندارد، انعقاد قرارداد 25 ساله با این کشور توجیه‌پذیر نیست. اگر شرایط خاص این سال‌ها ایران را وادار به امضاء چنین سندی می‌کند، می‌تواند برای پرهیز از عوارض منفی احتمالی آن، لااقل مدت قرارداد را کوتاه در نظر بگیرد.

و نکته آخر اینست که اطلاعات غیررسمی حکایت از شمول سند ایران و چین بر حوزه‌های دفاعی، تجاری، سیاسی، امنیتی، انرژی، زیرساخت‌ها، مخابرات و بهداشت دارد. این گستردگی، نشان‌دهنده اهمیت و حساسیت این سند است. به همین دلیل، لازم است قبل از نهائی شدن سند، محتوای آن در اختیار افکار عمومی قرار گیرد تا صاحبنظران مستقل و غیروابسته به دستگاه‌های دولتی و حکومتی نیز نظر کارشناسی خود را درباره اصل و محتوای آن ارائه نمایند. این اقدام می‌تواند نگاه کنونی مسئولین کشورمان به شرق که یک نگاه مطلق است را به نگاهی متعادل تبدیل نماید و این اطمینان را به وجود بیاورد که مسئولان نظام جمهوری اسلامی پای هیچ سندی را که با سیاست راهبردی و محوری «نه شرقی – نه غربی» منافات داشته باشد امضا نخواهند کرد.»

اخبار مرتبط ماجرای قرارداد 25 ساله ‌ایران و چین چیست؟ توافق 25 ساله ایران و چین از نگاه سفیر اسبق ایران در پکن پاسخ سخنگوی وزارت خارجه به گمانه زنی ها در مورد سند همکاری‌های ایران و چین توضیحات یک کارشناس ارشد مسائل استراتژیک در مورد برنامه 25 ساله همکاری ایران و چین توییت چینی ظریف پس از دیدار ویدئو کنفرانسی وزاری خارجه ایران و چین تاکید رییس مجلس بر ارتقای همکاری ها میان ایران و چین

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا روزنامه جمهوری اسلامی سند همکاری ایران و چین سند ایران و چین سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی برنامه 25 ساله همکاری ساله ایران و چین جمهوری اسلامی افکار عمومی سند 25 ساله همکاری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۴۶۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات بیماری هپاتیت بازیکن اکوادوری استقلال خوزستان

هافبک خارجی استقلال خوزستان به دلیل بیماری از این تیم جدا شد

طرفداری | هافبک اکوادوری که در نقل و انتقالات زمستانی به جمع آبی‌های اهوازی پیوسته بود، به دلیل ابتلا به هپاتیت B از این باشگاه جدا شد.

سرجیو سائول کوینترو چاوز که در اواسط اسفند 1403 به استقلال خوزستان پیوسته بود، پس از انجام تست‌های پزشکی و معاینات، مشخص شد که به هپاتیت B مبتلا است. این موضوع باعث جدایی این بازیکن از جمع آبی‌های اهوازی شد و محمد آبشک به عنوان جایگزین او به این تیم اضافه شد.

امیدعلی نجفی، مدیرعامل باشگاه استقلال خوزستان در خصوص این موضوع گفت:

هپاتیت این بازیکن قابل کنترل بود، اما ما نخواستیم ریسک کنیم. او باید دوره درمان خود را سپری می‌کرد و پس از آن به تیم اضافه می‌شد. با توجه به زمان باقی‌مانده تا پایان لیگ برتر، ترجیح دادیم که قرارداد این بازیکن باکیفیت را فسخ کنیم.

نجفی در پاسخ به این سوال که چرا آزمایش‌های پزشکی این بازیکن پیش از عقد قرارداد انجام نشده بود، گفت:

آزمایش اولیه این بازیکن در ایفمارک مشکلی نداشت، اما آزمایش خون او که بعد از عقد قرارداد انجام شد، نشان داد که به هپاتیت B مبتلا است. خوشبختانه از نظر حقوقی مشکلی در عقد قرارداد وجود نداشت و چاوز خودش فسخ قرارداد را نوشت.

مدیرعامل استقلال خوزستان در ادامه گفتگویش با تسنیم در خصوص احتمال شکایت این بازیکن و دریافت غرامت نیز گفت:

ما تلاش می‌کنیم تا ریسک‌های مدیریتی در زمینه عقد قرارداد را به حداقل برسانیم. ما از یک وکیل اسپانیایی که مورد تأیید فیفا نیز هست، استفاده می‌کنیم. به ما گفته شده که می‌توانیم چاوز را برای مداوا به پزشک عفونی معرفی کنیم و بعد از اتمام دوره درمان، او به تیم اضافه شود. اما با توجه به زمان باقی‌مانده تا پایان لیگ، ترجیح دادیم که این ریسک را نکنیم.

نجفی در خصوص پرداخت مطالبات بازیکنان این تیم نیز گفت:

تاکنون 60 درصد از قرارداد بازیکنان داخلی و 40 درصد از قرارداد بازیکنان خارجی را پرداخت کرده‌ایم. قسط بعدی آنها نیز طی یکی دو هفته آینده به حساب بازیکنان واریز خواهد شد.

از دست ندهید ????????????????????????

گل تماشایی ستاره آلمان در ثانیه 7 / فیلم این بازیکن شماره 7 جدید تیم ملی پرتغال شد / عکس تشویق زیدان و کاسیاس در بازی اسطوره‌های رئال مادرید / فیلم رویانیان: پیروزی را من پرسپولیس کردم! زور صداوسیما به داور ژاپنی نرسید / فیلم

دیگر خبرها

  • توافق توخل و بایرن بر سر جزییات فسخ قرارداد
  • اویل پرایس: اتحاد گازی بین ایران و روسیه
  • پوتین: هزینه دفاعی آمریکا و روسیه قابل مقایسه نیست
  • جزییات بیماری هپاتیت بازیکن اکوادوری استقلال خوزستان
  • طرح ۳۰ شب -۳۰ افطار در مسجد جامع روستای کذاب چهل ساله شد
  • تست شخصیت ریش: مدل ریش شما در مورد شما چه می‌گوید
  • بیانیه IOC درباره تضمین امنیت المپیک ۲۰۲۴
  • مسکو: در زمینه مذاکرات امنیتی به کشور‌های دوست متکی هستیم
  • آنتونوف: روسیه به‌جای آمریکا با دوستان خود همکاری امنیتی می‌کند
  • مسکو: در زمینه مذاکرات امنیتی به کشورهای دوست متکی هستیم