Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازخوانی تجربه سال‌های گذشته در روابط کشورها با آمریکا علی‌الخصوص بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ نشان‌دهنده شکل‌گیری نوعی بی‌اعتمادی فزاینده به کاخ سفید است. این بی‌اعتمادی آن‌چنان در سال‌های اخیر تکثیر پیداکرده که حتی رهبران متحدان سنتی ایالات‌متحده نیز در موضع‌گیری‌های خود به آن اذعان داشته‌اند. به عبارتی، دیگر بحث چین، روسیه، ایران، ونزوئلا و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. نیست بلکه کشورهایی مانند فرانسه و آلمان نیز به جرگه مخالفان یا منتقدان سیاست‌های حاکم بر آمریکا تبدیل‌شده‌اند.

به‌عنوان‌مثال اخیراً آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در مصاحبه با شش روزنامه معروف اروپایی ازجمله لوموند و گاردین ضمن بیان انتقاداتی به سیاست‌های آمریکا از برقراری روابط استراتژیک با چین و روسیه دفاع کرده است.

او میگوید: «ما با این طرز تفکر بزرگ شده‌ایم که ایالات متحده می‌خواهد یک قدرت جهانی باشد... اما ممکن است که این کشور اکنون تصمیم بگیرد که این نقش را کنار بگذارد؛ بنابراین ضروریست تا اروپا درباره جهانی بدون رهبری آمریکا عمیقا فکر کند.»

البته این اولین بار نیست که آنگلا مرکل مبادرت به موضع‌گیری علیه سردمداران کاخ سفید می‌کند. مرکل پیش از این در ماه سپتامبر نیز به تندی از ایالات متحده آمریکا انتقاد کرده و گفته بود که: اروپا باید به فکر امنیت خود باشد زیرا آمریکا «بطور خود به خودی» از آنها حمایت نخواهد کرد، همانطور که در طول جنگ سرد چنین کاری را نکرد.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز سال گذشته در آبان ماه از مرگ مغزی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و دیگر سازمان‌های بین‌المللی به دلیل سیاست‌های ایالات‌متحده آمریکا سخن گفته بود. انتقادات ماکرون در آن روزها با واکنش منفی آنگلا مرکل مواجه شد اما اینک بعد از گذشت کمتر از یک سال، آلمان نیز قدم به همان مسیری گذاشته که پیش‌ازاین، فرانسوی‌ها آن را طی کرده بودند.

اشاره آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون به‌نوعی بیانگر اعتراف متحدان نزدیک آمریکا به پایان دوره تک‌قطبی در جهان است. در این قالب شاهد برکشیدن کشورهای قدرتمند دیگری در عرصه‌های جهانی هستیم. سیاست‌های دونالد ترامپ که تأکید فراوانی بر شانه خالی کردن از زیر بار تعهدات  بین‌المللی آمریکا دارد و صرفاً به شعار «اول آمریکا» باور دارد به این روند، سیر صعودی بیشتری داده است.

دراین‌بین کشورهایی مانند چین و روسیه که سابقه طولانی در مخالفت باسیاست‌های آمریکا دارند در جهان چندقطبی که خود از محورهای مهم آن می‌باشند نقش پررنگ‌تری برعهده‌گرفته‌اند. مخالفت این دو کشور با قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این زاویه و دیدگاه قابل تفسیر است. این کشورها روز 30 خردادماه به قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره همکاری کامل ایران با بازرسان آژانس و بازدید از دو سایت هسته‌ای کشورمان رأی منفی داده بودند.

به این موضوع می‌باید به نشست مجازی که اواخر هفته گذشته درباره روند اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت برگزار شد نیز اشاره داشت که حتی این بار علاوه بر چین و روسیه کشورهای اروپایی نیز به منتقدان سیاست‌های یک‌جانبه گرایانه ایالات‌متحده آمریکا تبدیل‌شده بودند.

مخالفت کشورهای مختلف به‌ویژه چین و روسیه در این دو نشست آن‌چنان‌که بایدوشاید موردتوجه مقامات سیاسی و اصحاب رسانه در داخل قرار نگرفت. درواقع درحالی‌که آمریکا با تحت‌فشار گذاشتن سازمان و نهادهای بین‌المللی پیگیر این است که دوباره ایران را به نقطه صفر بازگرداند مخالفت کشورهای مستقل می‌تواند به‌عنوان مانعی در این مسیر عمل کنند. متأسفانه نهادهای بین‌المللی ازجمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ثابت کرده‌اند بیشتر از اینکه در پی ایفای یک نقش سازنده برای کاهش منازعات جهانی باشند به‌عنوان ابزاری در دستان سازمان‌های جاسوسی و اطلاعاتی غربی عمل می‌کنند.

جهان چندقطبی و قرارداد بلندمدت ایران با چین

در این فضای چندقطبی که بر جهان حاکم شده بدون شک ایران می‌تواند نقش‌آفرینی بهتری در راستای تأمین منافع ملی داشته باشد. البته لازمه تحقق این مسئله منوط به این است که از برخی انگاره‌ها که بعضاً به‌مرورزمان جزء مقدسات برخی جریانات سیاسی شده‌اند دست کشیده شود. درواقع درحالی‌که اروپا خود در برزخ سیاست‌های دونالد ترامپ گرفتارشده و هرروز یک دولت به انتقاد از آمریکا می‌پردازد برخی در داخل کشور ما طی سالیان گذشته منتظر بازگشایی کانال‌هایی مانند اینستکس و  چشم انتظار لطف اروپا مانده‌اند. اتفاقی که هرگز به وقوع نپیوست و چنان چه در بالا اشاره شد حتی خود اروپایی‌ها نیز از سیاست‌های آمریکایی شکایت دارند و خواهان گسترش ارتباطات خود و نزدیک‌تر شدن به چین و روسیه می‌باشند.

تصویب طرح قرارداد 25 ساله همکاری ایران و چین در هیئت دولت را نیز باید اقدامی از جانب کشورمان در راستای مقابله با یک‌جانبه‌گرایی ایالات‌متحده و حرکت در راستای جهان چندقطبی ارزیابی کرد.

 اگرچه هنوز جزئیات این طرح قرارداد منتشرنشده اما بلافاصله این اقدام از سوی برخی جریانات سیاسی که طی سال‌های گذشته صرفاً چشم به آمریکا و اروپا دوخته بودند موردانتقاد قرار گرفت. بدون شک هنوز تا نهایی و عملیاتی شدن این قرارداد فرصت بسیاری باقی‌مانده بنابراین انتقاداتی که این روزها به راه افتاده به‌دوراز واقعیت و صرفاً مبتنی بر اغراض و تمایلات سیاسی است.

البته در شرایط کنونی ایران می‌تواند با گسترش همکاری‌های خود و انعقاد قراردادهای بلندمدت با کشورهای مختلف ازجمله همسایگان و کشورهای دیگری مانند روسیه عملاً با افزایش قدرت مانور و تأثیرگذاری خود جهت تأمین منافع ملی، تأثیر تحریم‌ها و فشارهای آمریکا را به حداقل برساند. در این صورت تحرک دیپلماتیک و منافع ملی کشور معطل کشورهایی اروپایی نخواهد ماند که با اندک اخم آمریکا تمام قول و قرارهای گذشته خود را فراموش می‌کنند.

منبع: الف

کلیدواژه: ایالات متحده چین و روسیه بین المللی آنگلا مرکل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۴۶۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: تحریم‌ها ایران را نمی‌ترساند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جلسه پارلمان اروپا ایران را به گسترش تنش‌ها در منطقه متهم کرد اما اشاره کرد که تحریم‌ها به تنهایی، پاسخ کارآمدی به اقدامات ایران نیست.

به گزارش مشرق، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، امروز در جلسه عمومی پارلمان اروپا در استراسبورگ درباره پاسخ ایران به اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی طی حملات پهپادی و موشکی گسترده به اهدافی در اراضی اشغالی، گفت: حمله ایران علیه اسراییل در ۱۳ آوریل بی‌سابقه بود. هیچ گاه، پیشتر اتفاق نیفتاده بود. اولین باری است که ایران به طور مستقیم از خاک خود اسراییل را با صدها پهپاد و موشک هدف قرار می‌دهد.

بورل در ادامه اشاره کرد که حمله ایران به اهدافی در اراضی اشغالی، پس از حمله رژیم صهیونیستی علیه ساختمان کنسولگری ایران در دمشق رخ داد که اتحادیه اروپا آن را محکوم کرده بود.

بورل اقدام متقابل ایران را که تهران آن را پاسخی «مشروع» به اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی و در چارچوب بند ۵۱ منشور سازمان ملل تلقی کرده بود، «نشان‌دهنده وخیم‌تر شدن شرایطی بسیار متشنج در منطقه دانست.»

او در ادامه گفت: ما، همگی حمله ایران را محکوم کرده و تعهدمان نسبت به امنیت اسراییل را اعلام کردیم. درباره گسترش تحریم‌های موجود علیه ایران اتفاق نظر وجود دارد.

بورل با دفاع از سیاست‌های تحریمی اتحادیه اروپا علیه ایران گفت: تحریم‌ها ابزار مهمی هستند و ما از آن‌ها برای فرستادن پیام مهمی به ایران درباره فعالیت‌های آن در زمینه اشاعه تسلیحات کشتار جمعی با هدف ثبات‌زدایی در منطقه، استفاده کرده‌ایم.

او افزود: اگرچه، باید بدانیم که تحریم‌ها به تنهایی یک سیاست نیستند. تحریم‌ها ابزاری برای اتخاذ یک سیاست هستند. تحریم‌ به خودی خود، ایران را نمی‌ترساند. این باید پس از سال‌ها تحریم بین‌المللی مشخص باشد. ایران به همراه کره شمالی، کشورهایی هستند که بیشترین تحریم‌ها علیه آن‌ها اعمال شده است. تحریم‌ها به تنهایی نمی‌توانند خطر گسترش تنش‌ها را برطرف کنند و باید جایی برای دیپلماسی در نظر گرفت. اقدام دیپلماتیک باید از اهمیت برابری برخوردار باشد.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران، روز گذشته، در واکنش به اظهارات بورل درباره تصمیم کشورهای اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران گفت: مایه تاسف است که اتحادیه اروپا در ایجاد محدودیت‌ غیرقانونی بیشتر علیه ایران سریع تصمیم می‌گیرد، فقط به این دلیل که ایران از حقش برای دفاع از خود در برابر تجاوزات گستاخانه رژیم اسرائیل استفاده کرده است.

امیرعبداللهیان همچنین گفت: اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند. در حالی که رژیم اسرائیل به نسل‌کشی فلسطینیان با ارتکاب جنایات جنگی ترکیبی و حملات موشکی و ایجاد قحطی ادامه می‌دهد، واکنش اتحادیه اروپا به آن، تقریبا، چیزی بیش از کلمات توخالی نیست. اتحادیه اروپا باید مسئولانه عمل کرده و رژیم اسرائیل را تحریم کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیان کرد: زمان دیپلماسی و حداکثر تلاش‌های دیپلماتیک برای اقدام به آرام کردن وضعیت است. زمان درخواست از همه برای ایفای نقش فرارسیده است. اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن با بازیگران مهم در تماس هستند، چراکه اتحادیه اروپا کانال‌های ارتباطی با تمامی طرفین را باز نگه می‌دارد.

او در بخش دیگری از اظهاراتش درباره جنگ غزه، بدون محکومیت جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان طی حملات کورکورانه آن به غزه، با کلی‌گویی مطرح کرد: غزه کانون تنش‌های منطقه است. تمامی بهت و حیرتی که منطقه و سراسر جهان را فراگرفته، از آن نشات می‌گیرد.

بورل افزود: ما باید با در نظر داشتن تمامی درگیری‌هایی که آن‌جا رخ می‌دهد، تعهد مطلق‌مان به دفاع و موجودیت اسراییل، همچنین هزینه انسانی درگیری‌هایی که آن‌جا رخ می‌دهد، بتوانیم در منطقه صلح و ثبات ایجاد کنیم.

او با تاکید بر اهمیت راهکار «دو دولتی» برای حل‌وفصل مسلئه فلسطین گفت: صدای اروپا باید صدای منطق باشد که تلاش می‌کند رنج انسانی را کاهش دهد و به دنبال صلحی پایدار باشد که از نظر ما، تنها از طریق روندی سیاسی حاصل می‌شود که به راهکار دو دولت منجر می‌شود.

حملات کورکورانه رژیم صهیونیستی به غزه در پی عملیات «طوفان الاقصی» توسط حماس در ۷ اکتبر که با هدف ادعایی «نابودی حماس» انجام شده، تاکنون موجب کشته شدن بیش از ۳۴ هزار نفر از فلسطینیان، از بین رفتن ۶۰ درصد از زیرساخت‌های حیاتی این منطقه و آواره شدن ۸۵ درصد از مردم آن شده است.

محاصره انسانی غزه موجب شده است کمبود شدید مواد غذایی، آب آشامیدنی، دارو و تجهیزات پزشکی احتمال بروز فجایع انسانی، از جمله قحطی، گرسنگی و شیوع بیماری‌های واگیردار افزایش پیدا کند. رژیم صهیونیستی در حملات خود اهداف غیرنظامی مانند مدارس، مساجد، کلیساها، پناهگاه‌ها و بیمارستان‌ها را نیز هدف قرار داده است.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • بورل: درباره ایران باید جایی را برای دیپلماسی در نظر گرفت
  • بورل: تحریم‌ها ایران را نمی‌ترساند
  • سفر کم سابقه هیات کره شمالی به تهران پس از 5 سال / معمار رابطه تجاری مسکو و پیونگ یانگ در تهران به دنبال چیست؟
  • تحولات اوکراین| کاخ سفید: روند اوضاع به نفع کی‌یف نیست
  • رمزگشایی از سیگنال‌های برجامی آمریکایی‌ها پس از عملیات وعده صادق/ آیا ایران به دنبال تغییر در دکترین ساختن بمب اتمی است؟
  • استقرار 33 هزار نیروی نظامی ناتو در مرزهای روسیه
  • بورل: به همکاری با آنروا ادامه می دهیم
  • انگلیس از بزرگ‌ترین بسته کمک نظامی به اوکراین رونمایی می‌کند
  • روسیه: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار خواهیم داد
  • آمادگی لهستان برای استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در این کشور