Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ راه روستایی سررود به آب پرده به طول ۸.۵ کیلومتر در مهرماه ۹۷ آغاز و پس از تقریبا ۲ سال در مرحله خاکبرداری متوقف شده، این موضوع روستائیان این منطقه را دچار مشکلات بسیار کرده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، یکی از مواردی که امروزه در مباحث مدیریتی و توسعه جوامع مطرح می‌شود، حفظ روستاها و تلاش برای عدم مهاجرت مردم از این نقاط است چراکه روستاها نقش مهمی در تولیدات محصولات کشاورزی و دامی دارند و از این حیث در اقتصاد جوامع موثرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اما بسیار دیده شده که عدم وجود امکانات کافی در روستاها یا محرومیت‌‌هایی که ناشی از عوامل مختلف است سبب شده که روستائیان بار سفر به سوی شهرها ببندند. برای محرومیت‌زدایی و جلوگیری از کوچ روستائیان به شهر‌ها که سبب معضلات فراوانی می‌شود، ایمن‌سازی و بهسازی جاده‌های روستایی یکی از عوامل مهم است. 

این در حالی است که هنوز روستاهای زیادی در استان فارس وجود دارند که از داشتن راه مناسب محروم هستند یکی از این مناطق روستایی، منطقه دشمن‌زیاری در شهرستان ممسنی است. 

در استان فارس 15 هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد که یک دهم آن یعنی 1500 کیلومتر در شهرستان‌های رستم و ممسنی است. یکی از شهروندان شهرستان ممسنی با ارسال پیامی به خبرگزاری تسنیم مشکلی در همین زمینه مطرح کرده است.

در این پیام آمده است: « جاده فرعی دشمن زیاری توکل آباد، سررود و آب پرده زمین‌های کشاورزی این منطقه را نابود کرده است. پروژه راه‌سازی نیمه کاره رها شده و امسال هم بودجه‌ای در نظر گرفته نشده است. به گفته روستائیان این منطقه در مجموع 7 کیلومتر باید ساخته بشود که خاکبرداری شده اما هنوز کامل نشده است». 

شهرستان ممسنی با داشتن بیش از 300 روستا یکی از شهرستان‌هایی است که هنوز بافت روستایی در آن حاکم است. به گفته روستائیان این منطقه مشکلات جاده‌ای نه تنها تردد را با مشکل مواجه کرده بلکه در فصل‌های سرد سال لغزنده و کوهستانی بودن جاده‌ها تصادفات زیادی را به همراه داشته است. 

400 کیلومتر راه روستایی آذربایجان‌غربی آسفالت می‌شوداحتمال طغیان رودخانه‌ها در چهارمحال و بختیاری؛ 21 راه روستایی مسدود شد103 کیلومتر راه روستایی در قالب طرح ابرار در خراسان جنوبی احداث می‌شود

داوود ایوبی، فرماندار ممسنی در گفت‌وگو با تسنیم درباره این راه روستایی و مشکلات آن توضیحاتی ارائه داد. به گفته وی راه روستایی سررود به آب پرده به طول 8.5 کیلومتر در مهرماه 97 آغاز و تاکنون در حد 75 درصد خاکبرداری شده است. 

آنگونه که ایوبی می‌گوید: نوع عملیات این پروژه شامل خاکبرداری، خاکریزی، ابنیه فنی و روسازی بوده و درصد پیشرفت فیزیکی کل پروژه حدود 30 درصد بوده است. 

به گفته فرماندار ممسنی برای این پروژه 2 میلیارد و 50 میلیون تومان اعتبار پیش‌بینی شده که تاکنون هیچ مبلغی به پیمانکار پرداخت نشده و و با وجود اینکه مدت زمان اجرای پروژه 18 ماه بوده اما پس از تقریبا 2 سال از شروع پروژه به سرانجام نرسیده است. 

وی از توقف و تعطیلی این پروژه خبر می‌دهد که دلیلی اصلی آن عدم تامین اعتبار بوده و معتقد است که با شرایط کنونی اقتصاد، رقمی بیش از آنچه پیش‌بینی اولیه بوده نیاز است تا پروژه به سرانجام برسد. 

ایوبی درباره این اظهار نظر روستائیان مبنی بر خسارت به زمین‌های کشاورزی به دلیل احداث جاده و ناتمام ماندن آن می‌گوید: این جاده ربطی زمین‌های کشاورزی روستائیان ندارد و هیچ ضرر و زیانی به روستائیان وارد نشده است. 

به گفته فرماندار ممسنی تکمیل پروژه عمرانی حق طبیعی مردم است که باید سریع‌تر انجام شود علاوه بر آن تاکنون گزارشی نیز از روستائیان مبنی بر خسارت به دلیل احداث این جاده اعلام نشده است. 

از دیگر مشکلاتی که روستائیان این منطقه در گفت‌وگو با تسنیم مطرح کردند، ساخت دکل مخابراتی بوده که طولانی شدن آن سبب شده مردم از ساده‌ترین امکانات ارتباطی محروم باشند. 

ایوبی در این زمینه نیز می‌گوید: برای آنتن مخابراتی دشمن‌زیارتی 2 دکل در نظر گرفته شده که یکی در سررود و دیگری در توکل‌آباد قرار دارد که در سررود شروع شده و به مرحله فندانسیون رسیده و در توکل‌آباد نیز پیمانکار تجهیز کارگاه کرده و به زودی عملیاتی می‌شود. 

پیش شرط بهبود وضعیت زندگی روستائیان وجود شبکه‌های ارتباطی و شبکه‌های حمل و نقل قابل رفت و آمد بین مراکز شهری و روستایی است. با پیشرفت روستاها و دسترسی آسان به مسیرهای ارتباطی نه تنها امکانات توسعه‌ای با سهولت بیشتری به روستاها می‌رسد بلکه از آنجا که اغلب روستاهای ممسنی در جنگل‌های زاگرس واقع شده‌اند، حفاظت از جنگل‌ها نیز بهتر انجام می‌شود.

گزارش از حلیمه زارع 

انتهای پیام/424/ش

R7533/P/S6,61/CT7 بیشتر بخوانید... از گوشه و کنار ایلام| اجرا و تکمیل ۹ پروژه راه روستایی در استان ایلام ۴۰۰ کیلومتر راه روستایی آذربایجان‌غربی آسفالت می‌شود احتمال طغیان رودخانه‌ها در چهارمحال و بختیاری؛ ۲۱ راه روستایی مسدود شد

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کیلومتر راه روستایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۴۷۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیباترین روستاهای کرمانشاه که حتما باید به آنها سفر کنید

ایسنا/کرمانشاه اگر کرمانشاه را به عنوان مقصد سفر نوروزی خود انتخاب کرده اید، پیشنهاد می کنیم دیدن این روستاهای جذاب را از دست ندهید.

به گزارش ایسنا، هرچند که بیشتر مردم ایران نام کرمانشاه را با طاق بستان و بیستون و اوراماناتِ ثبت جهانی شده‌اش و یا حتی غذاها و شیرینی‌های معروفش مثل دنده کباب و خورشت خلال و نان برنجی می‌شناسند، اما بد نیست بدانید در این استان جاذبه‌های گردشگری زیادی وجود دارد که می‌تواند برای گردشگرانی با سلایق مختلف بسیار جذاب باشد.

یکی از این جاذبه‌های گردشگری، وجود روستاهایی است که هم شما را به دل تاریخ می‌برند و هم اینکه با ورود به آنها و دیدن طبیعت بکر و چشم نوازشان می‌توانید زندگی را به معنای واقعی نفس بکشید.

در روستاهای کرمانشاه می‌توانید مردمانی خونگرم و مهربان را ببینید که نوع پوشش و لباس‌هایشان متفاوت است. آداب و رسوم زیبایی دارند که اگر شانس بیاورید و زمان برگزاری یکی از این آیین‌ها به روستایشان سفر کنید، برایتان خاطره انگیزه‌ترین سفر خواهد بود.

بافت برخی از روستاهای کرمانشاه پلکانی و با معماری سنتی و اصیل است. هنوز در بسیاری از روستاهای این استان خانه‌هایی کاهگلی با پنجره‌های چوبی سبز یا آبی وجود دارد که دیدن آنها شما را به یاد خاطرات نوستالژیک گذشته می‌برد.

اگر از کوچه پس کوچه‌های روستاهای کرمانشاه عبور کنید، بو و عطر دلپذیر نان ساجی که بدست زنان روستایی پخت می‌شود به مشامتان خواهد خورد و یا حداقل اگر وقت ناهار یا شام باشد، بوی غذایی خوشمزه که شاید تا بحال نخورده‌اید، هوش از سرتان خواهد برد.

شما با سفر به روستاهای کرمانشاه می‌توانید یک زندگی آرام و بدور از هیاهوی شهری را تجربه کنید. به دل کوه بزنید، سوارکاری کنید، در میان گله گوسفندان و گاوها راه بروید، سری به مزرعه بزنید و طعم زندگی اصیل را حس کنید.

و اما حالا که این روزها که تعطیلات نوروز دوباره از راه رسیده، هم پیشنهاد می‌کنیم سری به این ۱۴ روستای جذاب و دیدنی کرمانشاه بزنید.

روستای هجیج

برای کسانی که به روستاگردی علاقه دارند، هجیج نامی آشناست. روستایی که اگر به آن سفر کنید، قطعا پشیمان نخواهید شد.

هجیج نام روستایی در بخش نوسود شهرستان پاوه است که در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شمال شهر کرمانشاه واقع شده. برای اینکه بخواهید به این روستا برسید باید پیچ خم زیادی را پشت سر بگذرانید و در نهایت به جایی خواهید رسید که چشمانتان را مسحور خود خواهد کرد.

مردم این روستای سرسبز و با صفا معتقدند که قدمت روستایشان به حدود ۱۲۰۰ سال قبل بر می‌گردد و شاهد مثال صحبت‌های خود را هم بقعه سید عبیدالله می دانند که از فرزندان امام موسی کاظم(ع) است و در نزد اهالی این روستا از احترام بسیار بالایی برخوردار است.

چشم‌انداز روستای پلکانی هجیج، طبیعت زیبا و شگفت‌انگیز آن، وجود چشمه جوشان و خروشان بل، آب خروشانی که روبروی روستا قرار گرفته و می‌توانید در آن قایق سواری کنید، مسجد قدیمی روستا با ستون‌هایی چوبی و تزیینات خیره‌کننده که معماری قدیمی ایرانیان را پیش چشم شما نمایان می‌کند، چله‌خانه، خانقاه، صدای غرش رودخانه پرآب و خروشان سیروان و همه و همه از زیبایی‌های این روستای معروف هستند.

حالا که بهار است و هجیج به مانند قطعه‌ای از بهشت جلوه‌گری می‌کند، باید به آن سفر کنید تا سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

روستای خانقاه

یکی دیگر از روستاهای جذاب شهرستان پاوه که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را ببیند، روستای خانقاه است که در فاصله سه کیلومتری از شهر پاوه و روبروری کوهی به نام آتشگاه قرار گرفته و از هر طرف درختان انبوه و سر به فلک کشیده آن را محصور کرده‌اند.

مردم محلی قدمت این روستا را به دوره یزدگرد سوم ساسانی می رسانند، چراکه بقایای قلعه و دژی مربوط به دوره ساسانی در حوالی این روستا وجود دارد. در داخل روستا هم امامزاده بابا شیخ حسن و بابا شیخ حسین از نوادگان امام جعفر صادق(ع) وجود دارد که زائرین زیادی هرساله برای زیارت آنها می‌روند.

در این روستای دیدنی می‌توانید چشم انداز کوه‌های دلانی و آتشگاه، جاده رویایی خانقاه به گلال، چشمه و آبشار شلم ناو، جنگل‌های انبوه و طبیعتی سرسبز و بکر را ببیند که شاید کمتر جایی آن را دیده‌اید. رودخانه‌ای هم با نام خانقاه از وسط این روستا و از لابلای درختان راست قامت می‌گذرد که جلوه‌ای ویژه به این روستا بخشیده است.

روستای شمشیر

یکی دیگر از روستاهای معروف و جذاب پاوه که قطعا از دیدن آن لذت خواهید برد، روستای شمشیر است. روستایی که در فاصله حدود ۱۰ کیلومتری از شهر پاوه قرار گرفته و با قدمتی حدود چهار هزار ساله یکی از تاریخی ترین روستاهای منطقه اورامانات به شمار می‌رود.

قدیمی های روستا درباره اینکه چرا نام روستایشان شمشیر است، روایت های مختلفی دارند. برخی‌ها می گویند نام قبلی این روستا «شش میر» به معنای شش امیر بوده که بعدها به شمشیر تغییر نام پیدا کرده و برخی دیگر هم می گویند که نام اصلی روستا شمشی بوده چراکه پیش از ظهور اسلام پیشه مردمان این روستا ضرب سکه و شمش طلا بوده. شاهد مثال هم سکه‌های باستانی است که سابقا در این روستا کشف شده است.

در جنوب روستای شمشیر رودخانه ای در جریان است که از ارتفاعات شاهو و چشمه‌های خروشان آن سرچشمه می گیرد، رودخانه‌ای که در کنار آن می‌توانید درختان کهنسال و پوشش گیاهی گسترده‌ای را ببینید که از آن تفرجگاهی دلپذیر ساخته است.

روستای شمشیر در دامنه کوه شاهو قرار گرفته و به همین سبب در این روستا چشمه های فراوانی مانند چشمه شارا، هلیل، درک، تاوگ و ... وجود دارد و برای همین به هزار چشمه هم معروف است. موقعیت کوهستانی این روستا زمینه ای را فراهم کرده که انواع گونه‌های حیوانات و پرندگان وحشی هم در ارتفاعات آن زندگی کنند و دل کوه محلی برای رویش انواع گیاهان دارویی و گل های معطر بهاری باشد.

روستای شالان

و اما از پاوه و روستاهای جذابش که بگذریم، به دالاهو می رسیم. جایی که بهشتی به نام روستای شالان در آن واقع شده است. روستایی مرتفع با آب و هوایی دلپذیر در فاصله حدود ۳۰ کیلومتری از شهر کرندغرب که می توانید از این روستا به بالا دست آبشار پیران هم برسید و این آبشار بلند را از بالا نظاره کنید.

در نزدیکی این روستا و بر روی ارتفاعات بلند، ویرانه‌های قلعه‌ای بنام قلعه یزدگرد وجود دارد و گفته می‌شودکه یزگرد سوم آخرین پادشاه ساسانیان در زمان حمله اعراب به این قلعه که دژِی مستحکم و دست نیافتنی بوده پناه برده است.

از دیگر آثار تاریخی که می‌توانید در مسیر رسیدن به این روستا آن را ببینید، طاق گراست. بنایی سنگی که احتمالا مربوطه به دوره اشکانی و یا ساسانیان باشد و کاربرد دقیقی هنوز برای آن مشخص نشده است، اما گفته می شود که شاید یک پاسگاه مرزی در دوران گذشته بوده است.

مقابر هشت گانه ابودجانه که گفته می‌شود مقبره اصلی مربوط به یکی از یاران پیامبر است، مسجد عبدالله بن عمر از مساجد به یادگار مانده از صدر اسلام و نیز مقبره بابا یادگار از دیگر جاذبه‌های تاریخی پیرامون روستای شالان به شمار می‌رود.

اگر بخواهیم از جاذبه‌های طبیعی این روستای بهشتی هم بگوئیم، در جنوب این روستا رودخانه ای پرآب در جریان است که تفرجگاهی بکر و خوش منظر را در اطرافش بوجود آورده است. درختان انبوه و سربه فلک کشیده در میان صدای چهچه پرندگان آرامشی توصیف ناپذیر را به شما منتقل می کند.

روستای حریر

یکی دیگر از روستاهای معروف در شهرستان دالاهو که دیدنش خالی از لطف نیست، روستای حریر است. روستایی که به مانند نامش لطیف و روح بخش است. 

مردم روستا قدمت این روستا را به دوران نادر شاه افشار می رسانند و بنای امامزاده سید رضا بیگ نیز حاکی از آن است که این روستا قدمتی طولانی دارد. 

در بالا دست روستای حریر چشمه ای جوشان با آبی زلال و پاک وجود دارد که رودخانه حریر را شکل می هد، رودخانه ای که از دل روستا و از میان انبوه درختان سربه فلک کشیده می گذرد و فضایی فرح انگیز را پیش روی ما ترسیم می کند. 

از آنجایی که این روستا در دامنه کوهی با شیب ملایم قرار گرفته معماری برخی از خانه‌های آن به شکل پلکانی است و چشم‌انداز کوه و دشت گل‌های وحشی، مراتع حاصل‌خیز و سرسبز و طبیعتی چشم‌نواز از ویژگی‌های ممتاز این روستا برای گردشگری هستند.

روستای سرخه دیزه

از دالاهو و روستاهای سرسبزش که عبور کنیم، به اسلام آبادغرب می‌رسیم. جایی که روستای تاریخی سرخه دیزه بازمانده‌ای از دوران ساسانیان را می‌توان دید. در جنوب روستای سرخه دیزه بقایای قلعه‌ای برجای مانده که آن را متعلق به دوره ساسانیان می‌دانند. 

این قلعه تاریخی برای باستان‌شناسان و دوستداران تاریخ و تمدن ایران زمین از اهمیت ویژه و فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

وجود این قلعه تاریخی در دل این روستا و طبیعت سرسبز و دل انگیز آن باعث شده که در ایام مختلف سال به ویژه ایام نوروز که این منطقه از آب و هوایی بکر برخوردار است، پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیاری باشد.

روستای سراب هرسم

یکی دیگر از روستاهای هدف گردشگری در شهرستان اسلام آبادغرب که نامش را از سرابی در دل روستا گرفته، سراب هرسم است که علاوه بر طبیعت دل انگیز، پیشینه تاریخی زیادی هم دارد و بنای آن را مربوط به دوره صفویه می‌دانند.

بافت خانه‌های این روستا متمرکز است و نهرهای آب از میان کوچه پس کوچه‌های پرآب این روستا عبور می‌کند و جلوه خاصی را به آن بخشیده است. حواشی این روستا به واسطه طبیعت زیبایی که دارد به عنوان تفرجگاهی برای گردشگرانی محسوب می‌شود که می‌خواهند روزهای تعطیل خود را در آرامش سپری کنند. 

سراب هرسم هرساله به محلی برای توقفگاه پرندگان مهاجر تبدیل می شود و گونه های مختلفی از آبزیان و پرندگان در آن زندگی می‌کنند.

در نزدیکی های این روستا امامزاده حسن(ع) قرار گرفته، امامزاده‌ای که روی ارتفاع واقع شده، مورد توجه و احترام بسیار بالای مردم این منطقه قرار دارد و معمولا در اواخر هفته زائرین بسیار زیادی برای زیارت به آنجا می‌روند. 

روستای پیران

کمتر طبیعت گرد و علاقمند به روستاگردی در ایران وجود دارد که تاکنون نام پیران را و آبشار بلند و پلکانی‌اش را نشنیده باشد. 

روستای پیران در ۱۵ کیلومتری شهرستان سرپلذهاب کرمانشاه واقع شده، روستایی که نامش با آب و سراب و صدای خروشان رودخانه‌ها و آبشارها پیوند خورده و آبشار پیران با ارتفاع حدود ۱۸۰ متر که به عنوان بلندترین آبشار طبقه‌ای ایران به شمار می رود در این روستا واقع شده است. 

عبور نهرهای آب از میان کوچه های قدیمی روستا با درختان بلند و کهنسال گردو و چنار جلوه ای زیبا به این روستا بخشیده و می‌توان تعطیلات خوبی را در این روستا سپری کرد. 

روستای گلین

گلین، گیلانی در غرب ایران است. منطقه‌ای سرسبز در ۳۳ کیلومتری شهر گیلانغرب به عنوان گردش‌گاهی بکر و دل انگیز با دره‌ای پوشیده از درختان گوناگون و رودخانه‌ای خروشان که چندین روستا را در برمی‌گیرد. 

طبیعت سرسبز این منطقه، پوشش گیاهی غنی، ارتفاعات زیبا و مخملی، رودخانه‌های پرآب، پرورش ماهی، شالیزارهای برنج، خانه‌های پلکانی ساخته شده از سنگ و گل و چوب، آب و هوای لطیف و معتدل، سراب گلین، گوردخمه مادی دیره، کتیبه فرهاد یا فرهاد کن، قلعه گرگین، باغات فراوان، حیات وحش بکر و... از دیگر جذابیت‌های این روستای هدف گردشگری هستند. 

در این منطقه سرسبز و خوش آب‌وهوا افسانه‌ها و اسطوره‌های کهن در بین مردم جریان دارد، آنها می‌گویند که در زمان حکومت بیژن اسطوره‌ای مردمی که اطراف دره زندگی می‌کردند، از هجوم جانواران درنده به حاکم شکایت بردند، او هم گرگین را برای پاکسازی دره از جانواران وحشی فرستاد و توانست همه این جانواران را از بین ببرد و از آن زمان زندگی دراین منطقه در آرامش در جریان بوده است.  

هرساله در ایام نوروز گردشگران بی‌شماری برای گذراندن تعطیلات خود به این منطقه سفر می‌کنند و مردم میهمان‌نواز و خونگرم منطقه هم با جان و دل پذیرای آنها می‌شوند. 

روستای نجوبران

نجوبران یا همان نژیوران روستایی در بخش بیستون شهرستان هرسین است. روستایی با قدمت تاریخی که به دلیل وجود بقایای قلعه ای از زمان اشکانیان، قدمت آن را به این دوران می رسانند. 

آنچه که نژیوران را به عنوان یک روستاهای گردشگری جذاب برای گردشگران معرفی می‌کند، تفرجگاهی بودن این منطقه به واسطه طبیعت سرسبز و سراب‌های جوشان آن است. 

کوه‌ها و صخره‌های استوار، مزارع و دشت زیبای گل‌های وحشی بهاری، مردمانی خونگرم و میهمان‌نواز، آب و هوای دلپذیر، رودخانه پرآب دینور در شرق روستا، غارهای باستانی، گورستان چندهزار ساله یا قبر گوری، پل تاریخی، کوهستان پرآو با اورست غارهای جهان، دشت چمچمال و مراتع غنی و حاصل‌خیز آن، گور دخمه برناج و نیز نزدیکی این روستا به مجموعه ثبت جهانی شده بیستون همگی از نجوبران روستایی شگفت انگیز و جذاب برای گردشگران ساخته است.

روستای کندوله

علاقمندان به روستاگردی، کندوله را با طبیعت ناب و بکرش، تاریخ کهن و آداب و رسوم غنی مردمانش می شناسد. روستایی که در فاصله ۶۲ کیلومتری شهر صحنه واقع شده و هرساله گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند. 

دور تا دور این روستای زیبا را کوه‌های کوله بزرگ، دره قلعه، خره سیاه، ۱۶ تپه و پیر آفتاب احاطه کرده‌اند. فصل بهار که از راه می‌رسد، کوه‌ها یکپارچه مخملی سبز می‌شوند و جان می‌دهد که از دور بنشینید و عظمت زیبای خداوند را نظاره‌گر باشید.

خانه‌های این روستا هنوز خشتی و ساخته شده از کاه‌گل با پنجره‌های کوچک است و می‌توان با قدم زدن در کوچه پس کوچه های آن بوی خوش کهنگی و اصالت را استشمام کرد. 

 عده‌ای قدمت این روستای تاریخی را به حدود سه هزار سال می‌رسانند و می‌گویند در گذشته جایگاه پادشاهان ساسانی بوده و برخی دیگر هم می‌گویند که قدمت این روستا به زمان آل بویه می‌رسد و مکان‌های برجای مانده از آن دوران مانند امامزاده پیرافته و قلعه مروان مهر تائیدی بر این ادعاست. 

مردم این منطقه هنوز به آداب و رسوم اصیل خود وفادار مانده‌اند و در ایام عزا و عروسی و جشن، مراسمات سنتی خود را اجرا می‌کنند که همین مسئله هم گردشگران زیادی را به این منطقه می‌کشاند. 

روستای فش

نام روستای فش به موسیقی و سراب جوشان پیوند خورده و هرجا که نامی از این روستا بیاید به هنر دست مردمان اصیل و خوش ذوق این روستا در ساخت سازهای سنتی و سراب خوش منظر آن اشاره می شود. 

روستای فش یکی از روستاهای شهرستان کنگاور است که با داشتن آب و هوایی معتدل و مطبوع در فصل بهار، سراب جوشان و باشکوه، درختان بلند جنگلی و گارگاه‌های ساخت سازهای سنتی مثل تار و سه تار و تنبور، بنای زیارتگاهی سید جمال‌الدین جعفر صادق(ع) نامش پرآوازه شده است. 

وقتی در کوچه پس کوچه های روستای فش راه بروی، مدام صدای موسیقی و ساز را از پشت درها و کارگاه های ساخت سازهای سنتی می شنوی، برای همین است که این روستا به نام دهکده ملی سازهای سنتی ایران ثبت شده است.

روستای چرمله علیا

چرمله علیا روستایی در فاصله ۲۳ کیلومتری از شهر سنقر و کلیایی است و از آنجایی که در طول فصل سرد سال کوه های این روستا مدام پوشیده از برف است، به آن در زبان کردی چرمله به معنای رنگ سفید می‌گویند. 

اگر تاکنون به این روستا سفر نکرده‌اید، پیشنهاد می کنیم که حتما برای دیدن آبشار زیبای بدر و پریشان سفری به آن داشته باشید و این آبشار دیدنی را که از کوه پریشان سرچشمه می‌گیرد و در فصل زمستان کاملا پوشیده از یخ و در فصل بهار دوباره خروشان می‌شود را ببینید. 

 یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این روستا وجود یک حمام قدیمی است که آن را متعلق به دوره قاجار می دانند و حاکی از آن است که چرمله علیا از روستاهای قدیمی و تاریخی استان به شمار می‌رود. 

روستای ورمقان

روستای ییلاقی ورمقان جایی خوش آب و هوا در ۳۵ کیلومتری شمال شهر سنقر است که طبیعت سرسبز، چشمه‌های زلال و گوارا و زمین‌های کشاورزی وسیع آن زیباییش را دو چندان کرده است. 

اگر نوروز را برای سفر به این روستا انتخاب کنید، جذابیت‌های یک بهار افسون‌گر که دامنه‌های سرسبز و چشم اندازهای کوهستانی، آهنگ آرامش بخش چشمه‌ها و جوی‌ها و نغمه پرندگان از مهم‌ترین نشانه‌های آن است را تجربه می‌کنید و از آن لذت می‌برید.

یکی دیگر از جاذبه‌های مهم این روستا وجود آبشار زیبایی به نام گیشا پسند است که هرساله گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آبگیری ۳۶۰ هزار مترمکعبی آب در سازه‌های آبخیزداری شهرستان‌های ممسنی و رستم
  • عضویت ۱۰ هزار همدانی در صندوق بیمه کشاوران، روستائیان و عشایر
  • چشم انتظاری گارسیا برای بازگشت بیرانوند
  • ماجرای تصرف توپخانه عراق بدون تلفات به روایت یک شاهد عینی
  • حکیم خواستار اجرای قطعنامه شورای امنیت درباره توقف جنگ غزه شد
  • مقام حزب‌الله: درخواست‌های آمریکا برای مذاکره را رد کردیم
  • تا زمان توقف تجاوز به غزه عملیات‌های یمن ادامه دارد
  • دهن کجی تل‌آویو به شورای امنیت
  • پروژه عمرانی بهسازی و ساماندهی میدان شهید قندی در منطقه 7 ادامه دارد
  • زیباترین روستاهای کرمانشاه که حتما باید به آنها سفر کنید