Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر امور پذیرش و ارزیابی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: جهش تولید با جبران عقب‌ماندگی‌های حوزه تولید از طریق بهینه‌سازی فرآیندهای داخلی امکانپذیر است.

به گزارش ایسنا، مهندس رضایی در وبینار "نگرشی جدید به جهش تولید، اتلافات و کاهش آن‌ها" که به همت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به تعریف جهش تولید گفت: جهش در تولید را می‌توان جبران عقب ماندگی‌های حوزه تولید با بهینه‌سازی فرآیندهای داخلی و بهبود کیفیت تولیدات با حداکثر سرعت ممکن در حداقل زمان ممکن دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با توجه به ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و فناور ادامه داد: در این راستا و برای تحقق شعار جهش تولید باید با به کارگیری اقدامات عملی از شعار محوری پرهیز کرد؛ هم‌چنین باید به تولید داخلی و تلاش برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور با توجه به مشکلات پیش‌رو و تلاش برای عملی‌سازی ظرفیت بالقوه شرکت‌ها اهمیت داد که همگی دلایلی بر ضرورت برنامه‌ریزی جهش تولید هستند.

مدیر امور پذیرش و ارزیابی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران عارضه‌یابی و نیازسنجی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور جهت جهش تولید، شناسایی شرکت‌هایی با قابلیت scale-up را از اهداف برگزاری برنامه جهش تولید در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران دانست و گفت: حمایت از کسب و کار شرکت‌هایی که قابلیت جهش تولید دارند، کمک به برندسازی و شبکه‌سازی و پیدا کردن ارتباطات و بازار، صیانت از بازار داخلی و ایجاد پلتفرم برای گفت‌وگو میان صاحبان کسب و کار و مسئولان مربوطه، آموزش تخصصی جهت کاهش اتلافات و افزایش راندمان تولید شرکت‌ها از دیگر اهداف است.

مهندس اسماعیلی‌نسب، کارشناس توسعه اکوسیستم از صندوق نوآوری و شکوفایی هم درباره خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای جهش تولید شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی در چهار دسته تسهیلات، ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری و توانمندسازی قرار می‌گیرند.

وی افزود: تسهیلات شامل نمونه‌سازی، فعالیت پیش از تولید صنعتی، تولید صنعتی، سرمایه در گردش، اشتغال‌زایی، اسناد خزانه اسلامی، تأمین دفتر کاری و لیزینگ و استصناع است.

اسماعیلی‌نسب یادآور شد: ضمانت‌نامه شامل ضمانت‌نامه‌های پیمان و حد اعتباری ضمانت‌نامه است. سرمایه‌گذاری به دو شیوه غیرمستقیم و صندوق‌های عامل صورت می‌گیرد. توانمندسازی نیز شامل آموزش، مشاوره، توسعه بازار، استاندارد و تاییدیه، حفاظت از مالکیت فکری، رویداد و شبکه‌سازی و رتبه‌بندی رقابت‌پذیری است.

مهندس روزبه شیوایی، کارشناس صنعت خودرو هم پس از بیان مقدمه‌ای بر سیستم تولید، به محورهای اصلی کسب و کار تولیدی اشاره کرد.

وی با معرفی انواع سیستم‌های تولید روش تولید just in time (سیستم تولید به موقع)، سیستم Kanban و kaizen و کیفیت در مبدا و… را هم معرفی کرد و با تأکید بر مبحث اتلاف منابع گفت: اتلاف منابع هر چیزی است که برای مشتریان ارزش افزوده ایجاد نمی‌کند و مشتری حاضر به پرداخت پولی برای آن نیست.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به مبحث تفکر ناب، ادامه داد: ایده اصلی تفکر ناب به حداکثر رساندن ارزش افزوده و به حداقل رساندن دورریزها و ضایعات است. این تفکر به معنای این است که با وجود محدودیت منابع، بیشترین خدمات را به مشتریان ارائه کنیم.

شیوایی با اشاره به وجود پنج اصل تفکر ناب گفت: این اصول شامل تعیین ارزش محصول، شناسایی جریان ارزش، حرکت بدون وقفه، ایجاد کشش و در نهایت دست‌یابی به کمال است.

وی با اشاره به شرایط اجرای موفق سیستم تولید ناب، گفت: پیاده‌سازی یک سیستم تولید موفق، تنها یک چالش فنی و اقتصادی نیست، بلکه چالشی در تعالی تفکر و فرهنگ سازمانی است.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: از همین‌رو کسب و کارها باید هر چه سریع‌تر فرضیات خود را در میدان عمل و در برابر مشتریان واقعی آزمایش و تلاش کنند هر چه سریع‌تر با بازخوردی که می‌گیرند، به یادگیری برسند.

شیوایی افزود: اگر متوجه شوند که فرضیات آن‌ها صحیح نیست، مسیر حرکت خود را تغییر دهند و اصطلاحاً چرخش کنند. ما باید رفتارمان را تغییر دهیم و برای تغییر رفتار باید تفکرمان را تغییر دهیم و چون همه چیز برخاسته از اندیشه آدمیان است نه تکنولوژی و دانش، انسان در شیوه نوین تولید در مرکز سیستم جای می‌گیرد و به آن روح و معنا می‌بخشد.

هم‌چنین مهندس مهراد عبدالرزاق، رئیس هیئت مدیره یکی از شرکت‌ها خاطرنشان کرد: پول و ثروت از نقطه‌ای به نقطه دیگر می‌رود هرگاه ارزشی ایجاد و منتقل شود.

وی در توصیف فرآیند متداول و سنتی در خلق ارزش، گفت: در ابتدا نیاز مشتری شناسایی می‌شود. سپس گزاره ارزش طراحی می‌شود. پس از آن ابزارهای لازم جهت خلق ارزش فراهم می‌شود و پس از قیمت‌گذاری، بازی بی‌نهایت بهینه‌سازی قیمت و هزینه آغاز می‌شود.

عبدالرزاق ادامه داد: در بسیاری از موارد بهینه نشدن منابع کسب و کارها سبب افزایش هزینه‌ها می‌شود. هزینه ارائه خدمات یا کالا ارتباط مستقیمی با بهره‌وری منابع دارد. اشتراک منابع برای بالا بردن بهره‌وری راه حلی هوشمندانه، نوین و فناورانه است.

وی پلتفرم‌ها را در معنی عام مصداقی از اقتصاد اشتراکی دانست و گفت: چون با اشتراک‌گذاری زیرساخت‌های ارائه خدمات شامل نمایش محصولات و پیشنهادها، شبکه ارسال و پشتیبانی پس از فروش تمامی پلتفرم‌ها در بستر اقتصاد اشتراکی فعال هستند.

عبدالرزاق یادآور شد: هم‌چنین ایده‌های هوشمندانه در پلتفرم‌ها می‌تواند آن‌ها را به نسبت راه حل‌های سنتی ارائه خدمات، دست نیافتنی کند و کسب و کارهایی با مبنای اقتصاد اشتراکی به علت نبود هزینه‌های سربار و موجودی انبار دارای سرعت بیشتری در رشد اقتصادی هستند و بسیار آسوده‌تر پیشرو در حرکت هستند. متعاقباً این سرعت و کارآمدی به آن‌ها این امکان را می‌دهد که طی مسیر ارزش ایجاد شده را به مشتریان و شرکای زنجیره تأمین خود منتقل کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه تهران سال جهش تولید پارک فناوری تهران صندوق نوآوری و شکوفایی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران سیستم تولید ضمانت نامه بهینه سازی جهش تولید شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۴۸۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بخش بزرگی از تجهیزات صنایع نفت و گاز در ۱۴۰۲ بومی‌سازی شد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: با تلاش وزارت نفت و همکاری مطلوب برقرارشده با شرکت‌های دانش‌بنیان، بخش بزرگی از قطعات نفتی، پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی در سال ۱۴۰۲ با محور تولید بار اول بومی‌سازی شد.

حسین حسین‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار شانا، با بیان اینکه تولید بار اول حلقه مفقوده حوزه تولید ما در قسمت‌های مختلف صنعت در کشور است، اظهار کرد: حمایت از بار اولی‌ها در بحث بومی‌سازی، حمایت از تولید داخل و صرفه‌جویی ارزی بسیار مؤثر است و حتی می‌توانیم در حوزه صادرات خدمات فنی و فناوری که مورد نیاز صنایع است، پیشگام باشیم.

وی افزود: هم‌اکنون همکاری خوبی بین شرکت‌های دانش‌بنیان و وزارت نفت برقرار است و بخش بزرگی از قطعات نفتی، پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی با همین محوریت تولید بار اول، بومی‌سازی شده است. در حوزه پالایشگاهی و رقیق‌سازی نفت و تولید از مخازن نفتی شرکت‌های خوبی آمده‌اند و قراردادهای خوبی هم امضا شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: با بومی‌سازی و تولید بار اول تجهیزات پالایشگاهی توانستیم در زمینه پالایشگاه‌داری فراسرزمینی ورود کنیم که جای قدردانی دارد.

دیگر خبرها

  • مشارکت مردم در بهینه‌سازی مصرف انرژی چگونه به جهش تولید و اقتصاد کمک خواهد کرد؟
  • ۶۰ درصد نیاز به تجهیزات پزشکی از طریق واردات و ۴۰ درصد آن از طریق تولید تامین می‌شود
  • شمار زیادی از تجهیزات صنایع نفت و گاز در ۱۴۰۲ بومی‌سازی شد
  • خطر بیخ گوش ماست
  • تمام شرکت‌های تولید کننده آرد، غنی‌سازی آرد را با آهن و اسید فولیک انجام می‌دهند
  • بخش بزرگی از تجهیزات صنایع نفت و گاز در ۱۴۰۲ بومی‌سازی شد
  • بهینه‌سازی نزدیک به ۸ هزار موتورخانه در آذربایجان شرقی
  • شرکت گاز اصفهان با دانشگاه فرهنگیان تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد
  • برنامه‌ریزی‌های مدون برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های قدرت و راکتورهای داخلی
  • رئیس بهینه‌سازی مصرف انرژی و کربن شرکت گاز آذربایجان‌غربی منصوب شد