Web Analytics Made Easy - Statcounter

مریم قائمی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: ورود انواع آلاینده‌ها مانند فاضلاب‌های شهری و صنعتی، ریز پلاستیک‌ها و آلودگی‌های نفتی باعث شده تا بخش زیادی از مرجان‌های نایبند، جزیره خارگ و جزیره کیش  از بین برود.

وی اضافه کرد: همچنین با جذب این آلودگی‌ها  توسط آبزیان، سلامتی و جان انسان‌ها نیز در چرخه غذایی تهدید می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 قائمی اظهارداشت: تحقیقات محققان پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی نشان داده‌است درصورتی که اسیدی شدن خلیج فارس با همین روند ادامه یابد تا پایان قرن 21 رشد اسکلت‌های مرجانی ۴۰ درصد کاهش می‌یابد.

رئیس مرکز اقیانوس شناسی استان بوشهر ادامه داد: بر اساس تحقیقات پژوهشگران پژوهشگاه اقیانوس شناتسی بوشهر ورود کربن دی اکسید به خلیج فارس از زمان انقلاب صنعتی تاکنون، این آب‌ها را ۱۲ صدم واحد اسیدی‌تر کرده‌است و اگر تولید گازهای گلخانه‌ای با روند کنونی ادامه پیدا کند تا انتهای قرن با کاهش نیم واحدی پی اچ روبرو می‌شویم و این صورت در اسکلت‌های مرجانی به عنوان اکوسیستم‌های ارزشمند در خلیج فارس تهدید می‌شود.

وی اضافه کرد: افزایش تراز آب یکی دیگر از چالش‌هایی است که خلیج فارس مانند سایر دریاهای جهان با آن روبررو است و با توجه به شیب کم سواحل در استان بوشهر نسبت به سایر استان‌های ساحلی کشور، این استان در معرض تهدید قرار دارد.

رئیس مرکز اقیانوس شناسی بوشهر بیان کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی جهانی و به دنبال آن ذوب شدن یخ‌های قطبی پیش‌بینی می‌شود تا پایان قرن تراز آب خلیج فارس نیز همچون سایر آب‌های جهان تا یک متر افزایش پیدا کند و شهرهای ساحلی با بالا آمدن آب اقیانوس‌ها و دریاها و پیامدهای ناشی از این اتفاق مواجه شوند.

قائمی ادامه داد: شهرهای ساحلی حاشیه ساحل‌هایی با شیب کم با افزایش تراز آب در معرض زیر آب رفتن قسمت‌های زیادی از شهر قرار دارد و با توجه به اینکه سواحل در استان بوشهر شیب ‌کمتری دارد لازم است مطالعات زیادی در این زمینه انجام شود.

وی افزود: هر چند این اتفاق در درازمدت و تا چند دهه آینده روی خواهد داد، اما نیاز است از هم اکنون تدابیری برای مواجهه با این پدیده در نظر گرفته شود، به عنوان مثال سکونت‌گاه‌های جمعیتی در شهرهای با شیب کم از حاشیه سواحل دور و از گسترش آنها در حاشیه سواحل جلوگیری شود.

رئیس مرکز اقیانوس شناسی بوشهر گفت: خلیج فارس با متصل بودن به آب‌های آزاد در معرض افزایش تراز سطح آب قرار دارد و بر اساس پژوهش‌های انجام شده در پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی بوشهر،  یکی از پیامدهای بلندمدت این افزایش تراز آب در شهرهای ساحلی، نفوذ آب شور دریا به سفره‌های زیر زمینی است.

برچسب‌ها بوشهر خلیج فارس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بوشهر خلیج فارس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی بوشهر خلیج فارس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی اقیانوس شناسی بوشهر افزایش تراز خلیج فارس تراز آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۴۸۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۲۳ درصدی ارزش صادرات منطقه ویژه خلیج فارس

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  محمدرضا پیرحسینلو افزود: ارزش صادرات کالا در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار ثبت شد که درمقایسه با آمار سال ۱۴۰۱ (۲ میلیادر و ۱۰۰ میلیون دلار) حاکی از رشد قابل توجه ارزش صادرات است.
وی گفت: همچنین در سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۰ میلیون و ۲۵۳ هزار و ۵۴۵ تن از این منطقه اقتصادی صادرات انجام شد که درمقایسه با سال ۱۴۰۱ (چهار میلیون و ۱۰۶ هزار و ۹۶۰ تن) نشان از رشد ۱۴۹ درصدی است.
منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در استان هرمزگان قرار دارد و از زیرمجموعه‌های ایمیدرو محسوب می‌شود.

دیگر خبرها

  • خلیج فارس مواج و متلاطم است
  • صدور هشدار سطح نارنجی برای تردد‌های دریایی در خلیج فارس
  • احمد اقتداری، پدر مطالعات خلیج فارس بود + فیلم
  • امدادگران هلال احمر بوشهر به حالت آماده‌باش درآمدند
  • انتقال ۷۷۴ میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی در منطقه خلیج‌فارس
  • انتقال بیش از ۷۷۴ میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی در منطقه خلیج‌فارس
  • فریاد خیبر خیبر یا صهیون از قلب خلیج فارس
  • رشد 23 درصدی ارزش صادرات منطقه ویژه خلیج فارس
  • رشد ۲۳ درصدی ارزش صادرات منطقه ویژه خلیج فارس
  • تصاویر لحظه توقیف کشتی صهیونیستی در خلیج فارس