Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، «هوبره» پرنده‌ای زیبا و دیر آشنا با کویر‌ها و بیابان‌های ایران است. این پرنده بسیار آرام و بی‌سرو صدا در گویش‌های محلی کویر مرکزی ایران با نام آهوبره هم شناخته می‌شود.

پایین پرنده بین ۷۵-۶۵ سانتی‌متر طول و حدود ۳-۵/۱ کیلو وزن دارد. از زنگوله بال، بسیار بزرگ‌تر و متفاوت با‌آن و از نظر شکل ظاهری شبیه بوقلمون است و به‌طور کلی با پرو بال قهوه‌ای رنگ، زیر تنه خاکستری سفید با دسته پر‌های سیاه و سفید بلند که از دو طرف گردن آویزان است و حالت دامن مانندی به‌آن می‌دهد مشخص می‌شود و دارای دم به نسبت بلندی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرواز این پرنده سنگین و آهسته است و در ابتدای پرواز به تندی راه می‌رود و بعد آغاز به پرواز می‌کند. «هوبره» پرنده‌ای تماشایی است که در‌هنگام پرواز پر‌های زیبایش تلألویی از رنگ‌های سفید و قهوه‌ای دارد. این پرنده دارای چشمانی زرد رنگ و زیباست که در هنگام استتار هماهنگی کاملی با محیط اطراف خود دارد.

فصل جهنمی «هوبره»

«هوبره» یکی از پرندگان نادر و با ارزش کشور و جزو پرندگان حفاظت شده و البته در فهرست پرندگان در معرض خطر انقراض است و در زمره پرندگانی است که در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع‌طبیعی قرار دارد.

علاقه وصف‌ناپذیر اعراب برای زنده‌گیری و در نهایت استفاده از این پرنده در تفریحاتشان آن‌قدر بالاست که هرسال پول هنگفتی را برای خرید هوبره هزینه می‌کنند، پرنده‌ها بعد از شکار در دشت‌های ایران به استان‌های ساحل‌نشین جنوبی منتقل و در نهایت به کشور‌های عرب‌نشین جنوب خلیج فارس منتقل می‌شوند.

«دق پترگان» در شهرستان زیرکوه یکی از بی‌نظیرترین مناطق طبیعی کشور ازنظر پوشش گیاهی و زیست جانوری محسوب می‌شود که به‌عنوان منطقه محافظت‌شده مصوب شده است. به جرأت می‌توان شهرستان زیرکوه را یکی از مستعدترین مناطق زیستی از حیث گونه‌های خاص جانوری و گیاهی دانست، اما باید گفت در حفاظت از این منطقه نسبت به دیگر مناطق حفاظت‌شده کشور مسؤولان باید توجه بیشتری داشته باشند.

وجود گونه‌ای متمایز در این منطقه باعث شده شکارچیان غیرمجاز برای به دست آوردن خواسته و البته منفعت جیبشان «هوبره» زیبا را به‌عنوان مهم‌ترین حیوان در زیست‌بوم این منطقه نشانه بگیرند.

خراسان‌جنوبی بالاترین نرخ قاچاق «هوبره»

زیبایی هوبره و گران‌قیمت بودن این پرنده به‌ویژه در کشور‌های عربی و ناآگاهی و همکاری افراد بومی با شکارچیان و قاچاقچیان این گونه منحصربه‌فرد باعث شده نسل این پرنده در معرض خطر انقراض قرار گیرد.

«حسن اکبری» مدیرکل محیط زیست خراسان‌جنوبی  با بیان اینکه «هوبره» پرنده‌ای درشت جثه بوده که به‌دلیل شباهت زیاد به بوقلمون، به نام بوقلمون وحشی هم شناخته می‌شود، گفت: این پرنده کمتر پرواز می‌کند و بیشتر راه می‌رود.

وی با بیان اینکه خراسان‌جنوبی بالاترین نرخ قاچاق پرنده «هوبره» را دارد و بیشترین تله‌گذاری کشور را در شهرستان زیرکوه داریم، بیان داشت: شکارچیان به‌دلیل نحوه جای‌گذاری تله در زمین باعث می‌شوند بوته‌های منابع‌طبیعی و درختچه‌های موجود در عرصه‌ها آسیب ببیند و زمینه تشکیل گرد و غبار را ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید

 تازیانه‌های بی‌رحمانه بر پیکره حیات وحش خراسان جنوبی هوبره پرنده با ابهت کویرهای خراسان جنوبی/ تاوان سنگین شکار هوبره برطبیعت زیرکوه  محیط بانان در پی حفظ هوبره و مقابله با شکارچیان

مدیرکل محیط زیست خراسان‌جنوبی با اعلام اینکه متأسفانه شاهد قاچاق گونه‌های کمیاب، چون «هوبره» در خراسان‌جنوبی هستیم، مطرح کرد: خراسان‌جنوبی یکی از مناطق مستعد در حوزه قاچاق «هوبره» به شمار می‌رود که همکاری برخی از مردم محلی با قاچاقچیان از عوامل استمرار قاچاق این پرنده زیبا در استان است.

از قاچاق به کشور‌های عربی تا جریمه ۲۰ میلیونی

اکبری «هوبره» را برای کشور یک هویت دانست و افزود: یکی از آسیب‌هایی که این پرنده زیبا را تهدید می‌کند قاچاق این گونه ارزشمند به کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس است که موجب کاهش جمعیت «هوبره» در این منطقه شده است.

وی در خصوص زندگی این پرنده زیبا و کمیاب کویری، گفت: این پرنده به دلیل همه‌چیزخوار بودن و استفاده از گیاهان و جانوران گوناگون از قبیل خزندگان حتی مارمولک‌ها و بی‌مهرگان مثل سوسک، مورچه، ملخ، حلزون، کرم و عقرب برای تغذیه خود، کمک فراوانی به کشاورزان منطقه می‌کند و باعث از بین بردن آفات کشاورزی به‌صورت طبیعی می‌شود.

مدیرکل محیط زیست خراسان‌جنوبی در خصوص جریمه‌ای که برای شکارچیان و سودجویان این معامله قاچاق تعیین‌شده اعلام کرد: جریمه شکار هر قطعه پرنده هوبره ۳۰ میلیون تومان است.

اکبری با اشاره به حفاظت ۷۰ محیط‌بان از مساحت ۱۵ میلیون هکتاری خراسان‌جنوبی، مطرح کرد: وجود  ۷۰ محیط‌بان با توجه به وسعت و عرصه‌های وسیع استان بسیار کم است و نیازمند ۱۳۰ محیط‌بان دیگر هستیم.

«مسعود مستقیم» فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: ۲۱۳ هکتار تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان قرار دارد که در تمام مناطق حفاظت شده از جمله شهرستان‌های طبس، سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه پرنده هوبره یافت می‌شود.

تاوان سنگین شکار «هوبره» بر محیط زیست و طبیعت

وی با بیان اینکه زنده‌گیری «هوبره» ضربه بسیار مهلکی به منابع طبیعی هم وارد می‌کند، تصریح کرد: شکارچیان برای ایجاد مانع حدود یک کیلومتر از پوشش گیاهی کویر را تخریب می‌کنند و در انتهای دیوار‌های ایجاد شده توسط طاق‌های در هم شکسته شده تله‌های زنده‌گیری را قرار می‌دهند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی با اشاره به نابودی هزاران درخت و درختچه تاغ و دیگر گونه‌های حیات وحش در قاچاق «هوبره»، افزود: هرساله هزاران درخت و درختچه تاغ برای ایجاد مانع و هدایت پرنده‌ها به سمت تله‌ها قطع، صد‌ها پرنده یا پستانداران کوچک دیگر ناخواسته در این تله‌ها گرفتار شده و بیشتر آن‌ها کشته می‌شوند.

پای «هوبره» در تله‌های قاچاق

مستقیم از جمع‌آوری سه هزار تله زنده‌گیری در سال ۹۸ خبر داد و گفت: با تلاش‌های صورت گرفته ۲۴ عدد «هوبره» کشف متخلفان به محاکم قضایی معرفی شدند.

وی با بیان اینکه «هوبره» گونه‌ای مهاجر است که سازگاری طبیعت استان باعث بومی‌شدن آن شده و در سال‌های گذشته شاهد زاد و ولد آن بوده‌ایم، افزود: با توجه موقعیت بکر، تنوع زیستی و آب و هوایی کویر‌ها و بیابان‌های خراسان‌جنوبی یکی از  مهم‌ترین زیستگاه‌های حیات «هوبره» است.

جواهر کویر به‌عنوان یک گونه در معرض انقراض امروز نیازمند توجه بیشتر توسط مردم و سازمان‌های ذیربطی همچون سازمان محیط زیست است تا این گونه تازه بومی شده در استان بماند و شاهد حیات وحش غنی در مناطق حفاظت‌شده خراسان‌جنوبی باشیم.

 منبع : فارس

انتهای پیام / ط آ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست قاچاق هوبره کشورهای عربی خلیج فارس انقراض هوبره محیط زیست خراسان جنوبی خراسان جنوبی حفاظت شده زنده گیری تله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۴۹۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی رتبه اول عملکرد کشوری را کسب کرد

رضا شکاریان در گفتگو با خبرنگار جام جم افزود: در این ارزیابی شاخص هایی مانند تعداد سلاح های کشف شده مجاز و غیر مجاز، شکارغیرمجاز، کشف سلاح جنگی، صید پرندگان، صید آبزیان، تعلیف غیرمجاز دام، ... مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت که در مجموع یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با کسب حداکثر امتیاز رتبه اول را کسب نمود وی با بیان اینکه طی دو سال اخیر بحث تجهیزات محیطبانان در سرلوحه کار قرار گرفته است، افزود: افزایش ۴۰۰ درصدی جیره غذایی محیط بانان، تجهیز پاسگاه های محیط بانی به ۴۰ دستگاه موتورسیکلت، خرید تجهیزات انفرادی و البسه،تعمیر و تجهیز پاسگاههای محیط بانی ، راه اندازی شبکه بی سیم دیجیتال، جذب و تبدیل وضعیت ۱۷ محیط بان از جمله موارد موثر در افزایش بهره‌وری شده است شکاریان اظهارداشت: در بحث آموزش محیطبانان بعنوان ضابطین دادگستری، دوره های آموزش متعددی در مباحث حقوقی، بکارگیری سلاح، دفاع شخصی، تیراندازی و دوره های محیط بانی بطور مستمر و سالانه برگزار می‌گردد مدیرکل حفاظت محيط زيست خراسان شمالی خاطرنشان کرد:کشف قریب به 90 قبضه سلاح شکاری از متخلفین، کشف بیش از 300 فقره تخلفات غیرمجاز شکار و صید و تخریب غیرمجاز محیط زیست، کشف تخلفات در فضای مجازی،اجرای برنامه های آموزشی جوامع محلی و دانش آموزان، گشت شبانه روزی و پیشگیری از تخلفات شکار و صید، از جمله  فعالیت های یگان حفاظت استان در سال گذشته بوده است. شکاریان با بیان در شاخص های برنامه و بودجه این اداره کل در ۳ شاخص رعایت سقف پرسنلی، پاسخگویی و تحقق ردیف های درآمدی در رتبه برتر کشوری و در شاخص تخصیص اعتبارات استانی در رتبه ۴ کشوری  قرار گرفته است افزود: در مجموع شاخص های برنامه و بودجه این استان جزو ۵ استان برتر کشوری در سال ۱۴۰۲ قرار گرفته است. وی همچنین با بیان اینکه استان خراسان شمالی یکی از استان های ویژه به لحاظ محیط زیست طبیعی است، افزود: با عنایت به شاخص هایی مانند جمعیت حیات وحش، زیستگاه ها و امور مناطق و ذخائر ژنتیکی، این اداره کل با حداقل بضاعت نیروی کارشناسی نسبت به سایر استان ها در رتبه ششم کشوری قرار گرفته که نشان دهنده فعالیت های مناسب کارشناسان این حوزه و قابلیت های طبیعی استان است./ خراسان شمالی _خبرنگار جام جم _اسدالله ابراهیمی

دیگر خبرها

  • فلرها، سلامتی مردم عسلویه را نشانه گرفته است
  • یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی رتبه اول عملکرد کشوری را کسب کرد
  • فروش ۷ هزار میلیارد ریالی فرآورده‌های نفتی در خراسان جنوبی
  • ۱۹۰۰ دستگاه خودرو شوتی در خراسان جنوبی متوقف شد
  • تقدیر حفاظت محیط زیست اشنویه از دانش آموز حافظ حیات وحش
  • تلف شدن ۴۰ پرنده سبز قبا به دلیل تخلف کندوداران
  • دشتی پر از شاهین‌های شکاری در تهران / شکارچیان در کمین و سازمان محیط زیست بی‌خبر / احتمالا بخشی از تجارت غیرقانونی شاهین از این‌جا آغاز می‌شود (فیلم)
  • نجات یک بهله دلیجه زخمی با کمک دوستداران محیط زیست
  • کشف ۲۵۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در خراسان جنوبی
  • پرنده نادر غواص گلوسیاه به طبیعت برگشت