Web Analytics Made Easy - Statcounter

راهبرد جدیدی برای تولید واکسن ارائه شده که در آن رشته‌های DNA تازده شده و شبیه به ساختار ویروس در می‌آید و محققان در حال استفاده از این فناوری برای تولید واکسن ضدکرونا هستند. به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) با تا زدن رشته‌های DNA و ایجاد ساختار‌هایی شبیه به ویروس، ذراتی مشابه ویروس HIV ساختند که می‌تواند موجب تحریک شدید سیستم ایمنی بدن شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ساختار درون محیط آزمایشگاهی و روی سلول‌های کشت داده شد و مورد آزمایش قرار گرفت و نتایج امیدوارکننده‌ای به‌دست آمده است. محققان معتقداند که این فناوری ممکن است در آینده نزدیک راهکاری برای تولید واکسن ضد ایدز باشد.

رشته‌های تاخورده DNA در این پروژه، از نظر ابعاد و شکل بسیار شبیه به ویروس هستند و روی سطح آن‌ها با استفاده از پروتئین‌های ویروس HIV پوشانده شده‌است. این پروتئین‌ها که در واقع آنتی‌ژن بوده، دارای الگو‌هایی هستند که موجب تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شود و پاسخ جدی در بدن ایجاد می‌کنند.

پژوهشگران روی توسعه واکسن با استفاده از این فناوری کار می‌کنند و در حال حاضر آن‌ها در حال توسعه واکسن ضد کرونا با این فناوری هستند و پیش‌بینی می‌کنند که این نوع واکسن‌ها را بتوان برای طیف وسیعی از بیماری‌های ویروسی به کار برد.

دارل ایروان، از محققان این پروژه می‌گوید: «قوانین طراحی که در این پروژه به کار رفته از نظر ژنتیکی قابل استفاده برای آنتی‌ژن‌های بیماری‌های مختلف است.

بث می‌گوید: «ساختار DNA شبیه به گیره است، بنابراین می‌توان آنتی‌ژن‌ها را در آنجا قرار داد. این ذرات شبیه به ویروس به ما این امکان را می‌دهد که برای اولین بار اصول مولکولی بنیادین تشخیص توسط سلول ایمنی بدن را دریابیم.»

ویروس‌های طبیعی، نانوذرات حاوی آنتی‌ژن هستند که تصور می‌شود سیستم ایمنی بدن (به ویژه سلول‌های B) برای شناخت موثر چنین آنتی‌ژن‌هایی تکامل یافته است. اکنون واکسن‌ها از ساختار‌های ویروس طبیعی تقلید می‌کنند و اعتقاد بر این است که چنین واکسن‌های حاوی نانوذرات در تولید پاسخ سیستم ایمنی بدن بسیار موثر هستند.

با این حال، تعیین اندازه ذرات و فاصله میان آنتی‌ژن‌ها و تعداد آنتی‌ژن در هر ذره برای دانشمندان چالش‌برانگیز بوده است. این گروه نشان دادند که با استفاده از تازدن DNA می‌توان این شاخص‌ها را به دلخواه مدیریت کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو نانوذرات واکسن کرونا سیستم ایمنی بدن آنتی ژن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۴۹۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) انتشار ویروس جدیدی به نام پزشک‌بلاگری

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی دوربین‌ها را شاعر کرد!
  • کوچک‌ترین ایمپلنتی که با تحریک مغز اختلالات عصبی را درمان می‌کند
  • دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به دانشگاه مهارت تبدیل می‌شود
  • (ویدئو) انتشار ویروس جدیدی به نام پزشک‌بلاگری
  • دوربینی که تصاویر را به شعر تبدیل می‌کند!
  • سمعکی که محاورات را به متن تبدیل می‌کند
  • تبدیل دانشگاه فنی و حرفه‌ای به دانشگاه مهارت ملی
  • زلفی گل: دانشگاه فنی و حرفه‌ای به دانشگاه مهارت ملی تبدیل می‌شود
  • دانشگاه فنی و حرفه‌ای به دانشگاه مهارت ملی تبدیل می‌شود
  • دانشمندان واکسنی ساخته‌اند که می‌تواند با هر گونه سویه ویروسی مبارزه کند