Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گزارش جدید بررسی شاخص‌های توسعه مالی اسلامی ایران و جهان در سال 2019 منتشر و پیشنهادات خود را مطرح کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا ، در مقدمه گزارش جدیدی که از سوی پژوهشکده با عنوان "بررسی شاخص‌های توسعه مالی اسلامی ایران و جهان در سال 2019 " انجام شده، آمده است: تقاضا برای خدمات و محصولات منطبق با شریعت در جهان با سرعت در حال افزایش است؛ بطوریکه ارزش دارایی های مالی اسلامی با رشد 3 درصدی در سال 2018 به 2.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 تریلیون دلار رسیده است.
در این میان، ایران، عربستان و مالزی هر یک با دارایی هایی به ارزش بیش از 500 میلیارد دلار بیشترین سهم بازار مالی اسلامی را از لحاظ دارایی ها به خود اختصاص می دهند و کشورهایی همچون مراکش، قبرس و اتیوپی توانسته اند رشد سریعی را تجربه کند.
در این میان، صکوک نسبت به سایر بخش های صنعت مالی اسلامی از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است و برای اولین بار انتشار جهانی آن از مرز 1 تریلیون دلار در سال 2018 عبور کرده است و انتظار می رود در سال های آینده نقش برجسته تری داشته باشد. در حقیقت، طی سال های اخیر، بسیاری از بازارها علاقه بیشتری به جمع آوری سرمایه از طریق ابزار صکوک نشان داده اند.
در این گزارش 131 کشور در 8 منطقه مختلف جغرافیایی از لحاظ شاخص های توسعه مالی اسلامی (IFDI) " مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته اند. مجموع نمرات اختصاص یافته به این شاخص های توسعه مالی در 5 حوزه توسعه کمی دانش آموزش و تحقیق)، نظارت (حاکمیت)، مسئولیت اجتماعی شرکتی و آگاهی (اطلاع رسانی نشان می دهد که کشورهای مالزی، بحرین و امارات همچنان از لحاظ توسعه بازاهای مالی اسلامی پیشگام هستند و بازارهای مالی اسلامی نوظهور با بیشترین پیشرفتهای مالی نیز متعلق به کشورهایی همچون ازبکستان و اتیوپی است.
بررسی ها نشان می دهد دیجیتالی شدن به عنوان یک تحول عمده در سراسر بخش های مختلف صنعت مالی اسلامی پدیدار شده است و می تواند کل نظام مالی جهانی را دگرگون نماید. در این میان، بازارهای توسعه یافته به بازنگری در مقررات و چارچوب های مالی اسلامی ادامه می دهند و فن آوری مالی (FinTech) اسلامی با انتشار صکوک مبتنی بر بلاک چین به همراه تحولات موجود در بازارهای آمریکا و انگلیس توانسته است از توسعه قابل توجهی برخوردار گردد.
با توجه به تحولات اخیر در بخش های مختلف صنعت مالی اسلامی و اکوسیستم پیرامون آن، پیش بینی ها نشان می دهد که پتانسیل رشد این صنعت بالا بوده و ارزش دارایی های نظام مالی اسلامی با نرخ رشد متوسط سالانه 5٫5 درصد از سال 2018 تا سال 2024 به ارزش حدود 3.8 تریلیون دلار خواهد رسید. در ادامه به معرفی شاخص های توسعه مالی اسلامی و رتبه بندی کشورها به تفکیک هر یک از این شاخص ها می پردازیم.
برای دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مالی اسلامی دارایی ها شاخص ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۴۹۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

که شب می گذرد! نوروز به مثابه نهاد توسعه

آداب و رسومی که پیوندخورده با رفتارها و شیوه‌ی نگرش جوامع به جهان هستند، نهادهایی هستند که می‌توانند کارکردهایی فراتر از بک آداب جمعی باشند و ظرفیت‌هایی برای حرکت‌های جمعی جوامع ایجاد کنند. از این منظر نوروز جایگاهی منحصر به فرد در فرهنگ ایرانی دارد که در "ایران آینده" به عنوان نهادی کلیدی نگریسته شود، نوروز فراگیرترین نماد و نهاد ‌ایرانشهری⁩ است و⁩ ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به اصلی‌ترین نماد ‌ "ایران آینده"⁩ در جهان را دارد. دلایل این ادعا در ادامه مرور شده‌اند.

۱-نگاه طبیعت‌محور
‏نوروز دربردارنده عناصر فهم ایرانی از ‌ "توسعه پایدار" است. ‏تقویم ایرانی فارغ از ‌ ایدئولوژی⁩ است، برخلاف اغلب تقویم‌های مشابه (مانند تقویم میلادی که ‌کریسمس⁩ حاوی ریشه‌های مذهبی است)
‏نوروز بیان‌گر رابطه انسان با طبیعت است. رابطه‌ای مبتنی بر اشتراک‌های انسانی و فارغ از چارچوب‌های ایدئولوژیکی که همواره گسست‌آفرین هستند. به همین دلیل ظرفیت بالای پذیرش دارد.

۲-دانش‌محوری
‏مهم‌ترین تفاوت جهان امروز با گذشته، اهمیت و جایگاه دانش، علم⁩ و ‌فناوری⁩ است. ‏نوروز مبتنی بر محاسبات دقیق بوده است و همین امر آشکارکننده تمایز مدرن این رویداد با سایر تقویم‌های مشابه است. ‏نوروز نه تنها بزرگداشت طبیعت است، بلکه پاسداشت فهم علمی بشر از جهان نیز هست.

۳-فراگیری و ‌تنوع⁩
‏نوروز اگرچه ویژگی‌های مشترک و مشابهی دارد، اما در میان جوامع مختلف به گونه‌های متنوعی جشن گرفته می‌شود. ‏به عنوان مثال ارامنه نوروز را در کنار بزرگداشت کریسمس، به شیوه جامعه خود جشن می‌گیرند. ‏نوروز ظرفیت پذیرش تنوع بالایی دارد که از این نظر قابل توجه است

۴-بازآفرینی سیاسی
‏واقعیت تلخ آن است که در جهان امروز نام ایران نه خوشنام است و نه یادآور افتخاری در ذهن جهانیان. ‏‌ "ایران آینده"⁩ پیش از حرکت به سمت ‌ توسعه⁩ نیازمند بازتعریف و بازآفرینی نام و نقش ایران خواهد بود. در این مسیر نوروز پرظرفیت‌ترین نماد برای این پیام خواهد بود. «پایان زمستان و فرارسیدن بهاری دوباره» پیامی است که در بزرگداشت نوروز نهفته است. ‏پیامی استعاری برای بازتعریف ایران و نقش آن در جهان، که می‌تواند در این نماد خلق و یادآوری شود. ‏پاسداشت نوروز یعنی آغاز دوره‌ای جدید.

۵-در ستایش شادی
‏نوروز یادآور شادی است و ‌رقص⁩، ‌موسیقی⁩ و ‌ شعر⁩ از عناصر اصلی آن. ‏این رویداد نه در گذشته باقی مانده است، نه سوگ دارد و نه انتقال‌دهنده‌ی انتقام و شکاف به آینده است. ‏از این منظر نوروز تاریخ شادی در گستره‌ای وسیع از جهان است.

۶-امر اجتماعی
‏نوروز مبتنی بر ‌مشارکت جمعی⁩ است. ‏هیچ نهادی مسوولیت آن را بر عهده ندارد و پایداری آن هم در کشورهای مختلف به همین دلیل بوده است. ‏همچنین رویدادی غیرفردی است، و تنها متکی بر رابطه فرد با طبیعت یا خدا یا حقیقت نیست. ‏و نهادی برای خیرخواهی و ‌ «مسوولیت اجتماعی»⁩ نیز هست.

۷-نوروز پاسداشت لحظه و آن
‏تمامی جهان، در هر کشور و مکانی، در یک لحظه تغییر فصل را گرامی می‌دارند. ‏حتی برای ساکنان نیم‌کره‌جنوبی نیز تغییر فصل، درست در همان لحظه (ورود به پاییز) معنادار است. ‏شاید بیهوده نیست که ‌ خیام⁩ هم تقویم ایرانی را تکمیل می‌کند و هم ستایش‌گر ‌آن⁩ و ‌ دم⁩ است.

این قافلهٔ عمر عجب می‌گذرد دریاب دمی که با طرب می‌گذرد

ساقی غم فردای حریفان چه خوری پیش آر پیاله را که شب می‌گذرد

*پژوهشگر سیاستگذاری عمومی و معاون سابق وزیر ارتباطات

بیشتر بخوانید:
سایه‌روشن یک شاه یا یک ملت؟
درسی که باید از جنبش‌های زنان آموخت (به مناسبت ۸مارس)
انتخابات در جامعه فحش‌زده
مهندسان عاشق‌پیشه و مهندسان قاتل‌پیشه

۲۱۶۲۱۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888629

دیگر خبرها

  • برای گردشگری سواحل جنوبی چه کرده‌ایم؟
  • ایران بر سکوی بریکس/ دستاورد‌های پولی و مالی برای ایران چیست؟
  • ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟
  • که شب می گذرد! نوروز به مثابه نهاد توسعه
  • ارتقاء جایگاه ایران در شاخص توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • ایران در حوزه ارتباطات از رتبه ۸۱ به ۷۵ دست یافت/ لایحه امنیت کاربران در دست بررسی است
  • تاریخ‌سازی سربازان گاز در سال ۱۴۰۲
  • گام نخست باشگاه هسته‌ای بریکس با حضور ایران
  • رتبه ایران در شاخص جهانی فناوری اطلاعات و ارتباطات افزایش یافت
  • ایران در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات ۶ پله صعود کرد