Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@07:37:57 GMT

رشد ۲۷ درصدی کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۵۰۰۸۱

رشد ۲۷ درصدی کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از سال ۹۲ تاکنون ۲۰ باب کتابخانه عمومی جدید در این استان ایجاد شده که از این تعداد ۱۵ باب در مناطق فاقد کتابخانه ساخته شده و پنج باب نیز جایگزین کتابخانه های قدیمی شده است.    

علی محمد جهانی افزود: تا سال ۹۲ مجموعا ۵۵ باب کتابخانه عمومی در استان وجود داشت که اکنون این تعداد به ۷۰ باب رسیده است و پنج باب کتابخانه نیز شامل کتابخانه های شهری حصار، درق، شهید بهشتی و کتابخانه های روستایی دشت و قره مصلی جایگزین کتابخانه های پیشین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: سرانه کتابخانه ای استان تا سال ۹۲ به ازای هر ۲۵ هزار نفر جمعیت ۱.۵۹ بوده است که این میزان اکنون به ۲.۰۳ کتابخانه افزایش یافته است.

جهانی با اشاره به وجود ۱۵ باب کتابخانه عمومی در بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی افزود: سرانه کتاب در کتابخانه های عمومی استان نیز اکنون به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت ۹۶.۳ جلد است که این رقم تا سال ۹۲، ۶۵.۲ جلد کتاب بوده است.

رشد ۴۸ درصدی آمار کتاب کتابخانه ها 

وی تعداد کتاب های موجود در گنجینه کتابخانه های عمومی استان را ۸۳۱ هزار و ۵۴۵ جلد دانست و گفت: از نظر تعداد کتاب نیز در مقایسه با سال ۹۲، که آمار کتب کتابخانه های عمومی استان ۵۶۲ هزار و ۶۲۶ جلد کتاب  بوده است، ۴۸ درصد رشد داشته ایم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی با بیان اینکه نرخ عضویت در کتابخانه های استان، امسال در مقایسه با آخرین سال فعالیت دولت قبل ۸۴ درصد رشد داشته است، گفت: اکنون ۵۱ هزار و ۱۸۴ نفر در کتابخانه های استان عضو هستند که این رقم تا سال ۹۲ به ۲۸ هزار نفر نیز نرسیده بود.

جهانی افزود: نرخ عضویت در کتابخانه های عمومی در سال ۹۲ به ازای هر ۱۰۰ نفر از جمعیت ۳.۲۲ نفر بوده است که این رقم اکنون به ۵.۹۳ نفر رسیده است.

افزایش هزار و ۴۰۱ مترمربعی فضای کتابخانه ای استان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم هفت هزار و ۴۰۱ متر مربع به فضای کتابخانه ای روستایی و شهری استان افزوده شده است.

جهانی با بیان اینکه هم اکنون مجموع فضای کتابخانه‌های استان ۱۹ هزار و ۳۰۸ مترمربع است، افزود: این شاخص در سال ۹۲ تنها ۱۱ هزار و ۹۰۷ متر مربع بوده است.

وی افزود: سرانه زیربنای کتابخانه های عمومی استان به ازای هر ۱۰۰ نفر از جمعیت در سال جاری ۲.۲۴ متر مربع است که در سال روی کار آمدن دولت یازدهم ۱.۳۸ متر مربع بوده است.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد از این جمعیت در روستاها سکونت دارند.

از مجموع ۷۰ کتابخانه عمومی خراسان شمالی ۴۰ باب در مناطق شهری و ۳۰ باب در نواحی روستایی مستقر است.
گفتنی است؛ کتابخانه های روستایی رباط شیروان، ارکان و گریوان بجنورد نیز آماده بهره برداری است که با در نظر گرفتن آنها  مجموع کتابخانه های عمومی استان به ۷۳ باب می رسد که از این تعداد، ۶۲ باب کتابخانه نهادی و ۱۱ باب کتابخانه مشارکتی است.

برچسب‌ها بجنورد نهاد كتابخانه های عمومی کشور خراسان شمالی کارآمدی دولت کتابخوانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد نهاد كتابخانه های عمومی کشور خراسان شمالی کارآمدی دولت کتابخوانی بجنورد نهاد كتابخانه های عمومی کشور خراسان شمالی کارآمدی دولت کتابخوانی کتابخانه های عمومی خراسان شمالی کتابخانه های عمومی استان کتابخانه عمومی باب کتابخانه تا سال ۹۲ متر مربع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۰۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای ۵۰۰ جلد کتاب با‌ارزش به کتابخانه‌های عمومی بوشهر

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر گفت: در اقدام خیرخواهانه خانواده زنده‌یاد فاطمه لشکری، ۵۰۰ جلد کتاب باارزش از کتابخانه شخصی آن را به کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر اهدا کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، حیدر راهب ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه استان بوشهر دارای 79 باب کتابخانه عمومی است، اظهار داشت: این کتابخانه‌های عمومی به تمامی اقشار جامعه در همه سنین خدمات ارائه می‌دهند.

وی از اهدای کتابخانه شخصی به کتابخانه‌های عمومی بوشهر خبر داد و بیان کرد: خانواده زنده‌یاد فاطمه لشکری در اقدامی خیرخواهانه کتابخانه شخصی وی را به کتابخانه عمومی خلیج فارس شهر بوشهر اهدا کرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان بوشهر، اضافه کرد: این خانواده بیش از 500 نسخه کتاب با ارزش را با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به کتابخانه عمومی خلیج فارس شهر بوشهر اهدا کرده است.

راهب، ترویج کتابخوانی را در همه سطوح را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: در کتابخانه‌های عمومی علاوه بر خدمات کتاب‌محور، خدمات فرهنگی و ترویجی نیز انجام می‌شود.

افسانه دارابی، مسئول کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر هم با بیان اینکه این کتاب‌ها اغلب با موضوع ادبیات فارسی هستند، تصریح کرد: طی مراسمی به‌زودی، ضمن تجلیل از این حرکت خیرخواهانه، آیین نکوداشت سال‌ها فعالیت علمی و فرهنگی این بانو در طول حیات خود در این کتابخانه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/190

 

دیگر خبرها

  • ‌نشست جنگ و صلح از منظر سعدی در شیراز برگزار می‌شود
  • افزایش ۳۷ درصدی احداث، بهسازی و روکش آسفالت راه های فرعی و روستایی خراسان شمالی
  • بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز
  • اهدای کتابخانه شخصی به کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر
  • اهدای ۵۰۰ جلد کتاب با‌ارزش به کتابخانه‌های عمومی بوشهر
  • افزایش ۲۱ درصدی دستگیری متهمان مواد مخدر در خراسان شمالی
  • بارش‌ها در خراسان شمالی رشد حدود ۳۰ درصدی داشت
  • فعالیت ۷۹ کتابخانه عمومی در استان بوشهر
  • سرپرست اداره امور کتابخانه های عمومی گیلان منصوب شد
  • کاهش ۶ درصدی کشفیات مواد مخدر در خراسان‌شمالی